Passieve monitoren. Amper nog te koop? Goedkoop is duurkoop?

En gewoon goede bookshelves? Ik begrijp dat doel van monitor is een vlakke neutrale weergave van alle frequenties. Beetje fabrikant van zuilen en boekenplankspeakers heeft precies datzelfde doel.
Ik had nog een paar deftige center-speakers van 20kg/stuk over door opdoeken surround setup, en die zijn perfect als passieve monitor.
 
Ik begrijp dat doel van monitor is een vlakke neutrale weergave van alle frequenties. Beetje fabrikant van zuilen en boekenplankspeakers heeft precies datzelfde doel.


Klopt niet.
Er zijn luidsprekers die gericht zijn op het flatteren van de muziek i.p.v. een neutrale weergave.
Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat een bookshelf speaker geen nuttige functie kan vervullen in een monitoring setup.
 
Inderdaad zat wollige speakers, maar ook genoeg neutraals. Kun je imo prima op zoeken. Heb zelf Canton Karat"s en die fabrikant probeert heel neutraal te bouwen.
 
En welke gebruik je zelf?
Ik heb Eve SC207, wat zijn dat fijne nearfields voor de mix / mastering! Ze hebben veel detail en met een lineaire response zijn ze uitstekend in balance. Veel beter dan de Adam A7X (vind ik) die ik te gekleurd vind in m.n. de Mid-Range. Ook vind ik de Eve's een betere bass response hebben dan de Adam's. De Neumann KH 120A is misschien nog wel een betere monitor, m.n. als het gaat om het weergeven van elektrische gitaar met distortion (of overdrive). Ik was naar de winkel gegaan met in gedachte Mackie (HR824) en Yamaha (HS8)... De KRK's en Genelec's waren voor mij al eerder afgevallen. En de Dynaudio BM5 MKIII viel bij de luistertest als eerste af. Het zal allen instap nearfields in de prof-klasse.

Goedkoper - in de hobby-klasse (400-600 euro per paar) - zou je bijv. kunnen denken aan KRK Rokit 8 G3, Focal Alpha 65, Adam F7 en Yamaha HS8. Ik heb heel vaak de Focal Alpha 65 als advies gekregen, maar de Adam F7 zou ik zeker ook in gedachte houden. Ik heb ze zelf nooit goed beluisterd.
Met deze monitors, evenals met neutrale boekenplank hi-fi speakers, kun je OOK tot goede mix / mastering resultaten komen, mits je weet hoe ze daarop moeten klinken zodat ze ook op andere speakers goed klinken. Daarom is het ook niet een verkeerd idee om twee sets monitors in je studio te hebben.

Ik speelde bij de luistertest een Shakuhachi sample (van de Emulator II) af en die klonk ALLEEN goed op de Eve's. Toen was de keuze voor mij makkelijk gemaakt. :)
 
Met het ontwerp van een actieve speaker is een hele hoop te doen aan kostenbesparing voor fabrikanten wat je met een losse versterker en speaker niet kan. Dat we nu voor rond de 400 a 500 euro best aardige setjes monitors kunnen krijgen kan ook vooral daardoor.

Door voor hoog en laag aparte versterkers te gebruiken kan je met goedkopere versterkers toe doordat je minder zorgen hoeft te maken over cross over distortion. Je kan in het laag een mooie krachtige versterker gebruiken en je niet veel zorgen maken over frequentieresponse en in het hoog kan je met nog niet de helft van het vermogen toe.
Ook kan je actieve cross over filters gebruiken waardoor je veel makkelijker een scherpe scheiding tussen hoog en laag kan maken voor nog geen fractie van de prijs.

In het hogere prijssegment zijn volgens mij nog best wel passieve monitortjes te krijgen. Maar rond de 500 tot 1500 euro voor een setje kan passief niet tegen actief op qua prijs/kwaliteit verhouding
 
Ik heb vandaag m’n 305’s binnengekregen.. :okdan:

Mijn eerste indruk:
- Veel detail.. ik hoor veel geluidjes en effectjes die me eerst niet opvielen in tracks
- Vlak geluid. Veel van m’n cd’s klinken niet ‘lekker’. Als ik er naar luister klinkt het denk ik niet zoals een artiest het bedoelt heeft.. het klinkt te droog.
- Goed stereobeeld
- strak geluid.. geen rare vervorming van bijvoorbeeld bass frequenties
- compact
- volume knop is 'dented', dus makkelijk per stapje in te stellen

Maar goed, ik besef dat dit zo hoort, het zijn geen hi-fi speakers. Het is dus wennen, en veel luisteren naar referentietracks zodat ik de juiste lo/mid/hi verhouding ga herkennen in m’n eigen producties. Ik heb trouwens nog niet aan de lf en hf trim gezeten aan de achterkant - ik moet nog even kijken wat dat precies doet.

Wat me wel gelijk opviel is hoe weinig laag mn Audio-Technica m30x laat horen. De beat die ik er gister op had gemaakt heeft veel-te-veel laag als ik luister op m’n 305’s. Best vreemd toch? Die m30x zou 15-20,000 Hz moeten halen. Die JBL's halen maar 43 Hz-24 kHz..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top