Passieve monitoren. Amper nog te koop? Goedkoop is duurkoop?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
De versterker in m'n actieve speakersetje is stuk dus ik kijk er en der wat er nu te koop is. Wat me opvalt is dat er amper passieve monitor speakers te koop zijn. En als ik reviews lees van actieve monitors dan lees ik over problemen met de versterkers.

Het handigste lijkt mij dat de versterker dus los is gekoppeld van de speakers, makkelijk te vervangen.. Naar mijn weten gaan speakers eigenlijk niet vaak stuk, tenzij je ze opblaast.. Maar waarom verkopen de fabrikanten geen passieve monitors meer? Ik vind eigenlijk enkel KRK R6..

Nou maak ik niet echt heel veel tracks en een dure set kopen is eigenlijk overkill. Maar over die betere instap modellen (Eris 4.5, LSR305) lees ik ook steeds over problemen... Veel kwaliteit voor weinig en bovendien gemaakt in China is ook een beetje te veel van het goede. Maar vanaf wat voor bedrag koop je dan wel monitoren die het jarenlang blijven doen? Is dat in deze tijd van 'planned obsolescence' teveel gevraagd? Is een goede werking voor een (garantie)periode van 3 jaar waar je tegenwoordig van uit moet gaan?
 
Laatst gewijzigd:
Dit is geen antwoord op je vraag. Maar als jouw actieve monitors duur en goed zijn/waren, loont het wellicht om de versterker ervan te (laten) repareren?

En als je per se een passieve set monitors wil, dan zou je ook eens naar wat betere hifi speakers kunnen kijken? Daar is wel een flink aanbod tegenwoordig, ook nog te betalen.
 
Vergeet niet dat een versterking ook een eigen invloed heeft op de uiteindelijke klank. Bij passieve versterking heeft een fabrikant van de speaker dus veel beperkter invloed op het eindresultaat.
Daarnaast heeft actieve versterking nog wat andere voordelen. Denk aan het kunnen instellen van zaken als de cross over frequentie en doorgaans een hogere dempingsfactor maar ook het feit dat actief filteren een veel efficiënter principe is dan passief filteren.

Uiteindelijk kan een dure speaker of de versterker in een passief versterkt systeem simpelweg ook de geest geven.
 
Laatst gewijzigd:
Veel kwaliteit voor weinig en bovendien gemaakt in China is ook een beetje te veel van het goede.

Ik ben bang dat je tegenwoordig weinig anders gaat vinden. Wordt niet op het peperdure spul na nu zo'n beetje alles in China gemaakt wegens de kostprijs (en winstmaximalisatie?)

Zo kocht ik hier op het forum van een mede-lid eens een mooie Lexicon MPX-1 reverb. Toch niet de goedkoopste, maar ook niet peperduur, nieuwprijs toen € 895. En wat staat er achterop? Juist ja: made in the PRC (People's Republic of China).
En mijn Yamaha HS80M monitors (niet zo heel duur) zijn er geloof ik ook gemaakt. En ik zie net dat de nieuwe range daarvan zelfs uit Indonesië komt.
Maar het land van herkomst zegt tegenwoordig niet zo heel veel meer.
 
Volgens mij horen monitoren gewoon lang mee te gaan, zeker veel langer dan 3 jaar, en gaan echt niet zomaar kapot. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij mensen pech hebben, of misschien een enkele variant waarbij vaker problemen geconstateerd worden

En zoals hierboven beschreven, bij actieve monitoren weet je wat je koopt (kan je in de winkel luisteren) en bij passieve maakt het nogal uit wat voor een versterker je er aan hangt.
Ik vermoed zelfs dat je voor dezelfde geluidskwaliteit meer kwijt bent voor passieve speakers en losse versterker dan voor een gelijkwaardige actieve set

Soms staat er een losse monitor te koop op marktplaats ofzo van iemand met hetzelfde probleem. Die kan je vrij goedkoop overnemen en dan heb je weer een compleet setje, en reserve onderdelen.

Succes met iets nieuws zoeken
 
Inderdaad, tegenwoordig wordt alles is China gemaakt.. vroeger was alles made in Taiwan...

Ik heb niet veel monitor aankoop ervaring. Jaren terug een setje Phonic P6A's gekocht na goede verhalen hier op SF.. waren dacht ik 400,- per set.
Maar qua geluid vond ik ze bagger, en ook qua bouwkwaliteit vond ik het troep.

Ik zoek nu een klein speakersysteempje voor in mn woonkamer... moet vooral compact zijn, en 'okay' geluid hebben. dat wordt waarschijnlijk een setje Edifier R1280t.

En als serieuze aankoop voor 'studio' gebruik wil een ander monitor setje kopen.. Yamaha HS5 lijkt me qua sound en qua build quality goed (ik heb een yamaha mixer die het nog perfect doet na 10+ jaar), JBL LSR305 lees ik veel goede verhalen over en Presonus Eris E5 schijnt een goede sound te hebben..

Dus dit zijn instapmodellen, made in China spul en zijn nog goedkoper dan die Phonic P6A's... Ik zou het jammer vinden als ze stuk gaan na 2/3 jaar ('...logisch, want budget spul')..
 
Die amps in veel semi pro actieve speakers zijn gewoon crappy. Er is al jaren gewoon een hardware war aan de gang.

Ik heb BM15P's en NS10's op een Bryston 4b ;)
 
Actief: makkelijk, veel voor weinig geld
Passief : wat meer uitzoekwerk maar daarom ook meer mogelijkheden om bv betere versterker eraan te hangen
Ben zelf fan van passief ( dynaudio 15p + van meedervoort versterker)
 
't is dat ik er de ruimte niet voor heb anders zou ik hierboven net als in de huiskamer gewoon een leuke versterker neerzetten met bijv een stel Rogers LS3, gewoon goede neutrale passieve monitors.
Die zijn ooit door de BBC ontwikkeld omdat ze een goede neutrale speaker nodig hadden.
Je kan zelf bouwen of ze laten bouwen (ik heb hier geen connectie mee) http://www.plsaudio.nl/Bouw-Rodgers-LS3/5a/Bekijk-alle-producten.html
Ze hebben nog een setje te koop zag ik; http://www.plsaudio.nl/pls_aanbiedingen.html
 
Laatst gewijzigd:
Kunnen slr305 en HS5 gebruikers me iets vertellen over duurzaamheid?

De JBL is iets goedkoper, maar ik ben een beetje bang dat het goedkoop gefabiceert is. Want, een is veel monitor voor weinig.

Yamaha ken ik van mn mg10/2 mengpaneeltje. Ik heb het idee dat die HS5's degelijk zijn...

Ik wil gewoon iets kopen wat goed geluid geeft en dat niet stuk gaat... daar heb ik echt zo'n hekel aan... Tja, wie niet eigenlijk :)
 
Ik heb 2 paar JBL lsr 305, in de woonkamer en in de studio.

Eigenlijk zijn het de fijnste monitors die ik heb gehad tot nu toe en mij ook echt passen naar mijn smaak. Ik had een setje gekocht voor tijdelijk omdat ik mijn yammies ns40 studio's zat was en mijzelf financieel wou voorbereiden op de overstap naar een setje Neumann 310 (of de klein & hummel variant) + akoestische behandeling. Die overstap is nooit gekomen omdat ik me prima kan redden met deze monitoren, de akoestische behandeling is er ook nooit gekomen, ik wil dat.geld steken in een eventuele nieuwe studio.

Ik draai beide setjes in studio en woonkamer met de sonarworks room eq op de masterbus en eerlijk gezegd, ik ben dik tevreden.

Duurzaamheid, geen problemen tot nu toe. Het ene setje heb ik denk ik 2 jaar misschien iets langer, het andere setje een 3 kwart jaar.

Toch lijken mij die zelfbouw die ik hiervoor heb gepost ook interessant maar dat is nu niet aan de orde.
 
Bij actieve monitors zijn de versterkers afgestemd op de speakers, vaak zijn het ook aparte amps voor de tweeters en de woofers... Dus eerst een cross-over filter en dan twee versterkers (een kleine voor de tweeter en een grote voor de woofer).

Bij passieve speakers is het net andersom, daar versterk je eerst... ik vind het ook enorm moeilijk om een gepaste versterker te vinden en klinken de speakers dan zoals ze bedoeld zij door de designer? Lijkt me een beetje zoals eerst de wagen te kopen en daarna pas een motor te kiezen en hopen dat hij past en vlot werkt met de overbrenging/versnellingsbak.

Qua betrouwbaarheid van speakers en versterkers heb ik tot nu toe nog nooit problemen gehad. Je krijgt natuurlijk waarvoor je betaald. Als je 300€ voor een actief setje betaald moet je ook realistisch zijn in je verwachtingen... Maar tegenwoordig is er zo veel aanbod, dat je voor relatief weinig geld (sub-1000€) al heel goede speakers kan scoren. Als je daar niet op kan mixen zal het waarschijnlijk niet aan de speakers liggen... :D. We leven in gouden tijden :okdan:
 
Ah, ik snap wel dat een 300,- setje niet zo goed is als eentje van 1000,-. Vooral dan qua geluid, de hoeveelheid laag, vermogen… Maar op zich zou de bouwkwaliteit zou toch okay moeten zijn van een bekend merk als Yamaha of JBL ongeacht de prijsklasse.
Het belang van een op maat gemaakt versterker voor monitors had ik onderschat, ik dacht dat daar niet zoveel verschil in zou zitten, dat het enkel een kwestie was van de hoeveelheid vermogen.
Die DIY speakers zijn ook tof idd.. Maar goed, ik ben niet bepaald handig en kan bv niks nameten als er problemen zijn. Op zich is zo’n speakers vrij simpel qua onderdelen zie ik..

Goed te horen dat die LSR305’s bevallen.. ik denk dat ik daar maar voor ga…
 
Ik heb ook de LSR305jes, vind ze heel erg fijn klinken en prettig om op te werken. Ik kwam van de KRK rp5 af en merkte dat het nu echt een heel stuk beter in balans is en meer open klinkt. Vergeleken met de Yamaha's klinken ze wat losser/dikker/wolliger (niet op een slechte manier), de yamaha's zijn toch wat strakker en meer richting de midden freq geconcentreerd voor mijn gevoel.

Heb ze nu ongeveer 2-3 jaar zoiets, en heb er eigenlijk nog geen problemen mee gehad.
De bouwkwaliteit van de Yamaha's is wel beter als ik het me goed herinner. Het rubber dikker en wat steviger, en in totaal wat zwaarder.
 
Actief! :)
Voor een goed actief nearfield setje (o.a. Adam A7X en Eve Audio SC207) betaal je 1000-1100 euro. Goedkoper zou ik niet doen, want dan vind ik dat je te veel inlevert aan kwaliteit. Maar het kan ook duurder, bijv. met een setje Neumann KH 120A's voor 1400 euro. De keuze is heel persoonlijk, mijn voorkeur heeft momenteel de Eve Audio SC207.
 
Ik heb 2 paar JBL lsr 305, in de woonkamer en in de studio.

Eigenlijk zijn het de fijnste monitors die ik heb gehad tot nu toe en mij ook echt passen naar mijn smaak. Ik had een setje gekocht voor tijdelijk omdat ik mijn yammies ns40 studio's zat was en mijzelf financieel wou voorbereiden op de overstap naar een setje Neumann 310 (of de klein & hummel variant) + akoestische behandeling. Die overstap is nooit gekomen omdat ik me prima kan redden met deze monitoren, de akoestische behandeling is er ook nooit gekomen, ik wil dat.geld steken in een eventuele nieuwe studio.

Ik draai beide setjes in studio en woonkamer met de sonarworks room eq op de masterbus en eerlijk gezegd, ik ben dik tevreden.

Duurzaamheid, geen problemen tot nu toe. Het ene setje heb ik denk ik 2 jaar misschien iets langer, het andere setje een 3 kwart jaar.

Toch lijken mij die zelfbouw die ik hiervoor heb gepost ook interessant maar dat is nu niet aan de orde.

Ik wil graag mixen gedaan op lsr's horen als dat kan. :)

En hoe gebruik je die sonicworks room eq in je huiskamer? Heb je daar een daw staan?

Als je die nou op een urdinio of pie (of hoe die bakken ook heten) kan draaien lijkt dat wel erg handig. Al zal dat met analoog qua converters een probleem zijn)

Eigenlijk moet dat system standaard in nearfields zitten. En dan met glas van je computer naar je nearfields.
 
Laatst gewijzigd:
In de woonkamer heb ik een hoekje met laptop, ableton en de jbl inderdaad. Ik heb niet altijd zin om het hok in te gaan nu kan ik in de woonkamer verder knooien zonder de mix te verknoeien.

Ik zal van de week eens wat posten,
 
Actief! :)
Voor een goed actief nearfield setje (o.a. Adam A7X en Eve Audio SC207) betaal je 1000-1100 euro. Goedkoper zou ik niet doen, want dan vind ik dat je te veel inlevert aan kwaliteit. Maar het kan ook duurder, bijv. met een setje Neumann KH 120A's voor 1400 euro. De keuze is heel persoonlijk, mijn voorkeur heeft momenteel de Eve Audio SC207.

En welke gebruik je zelf?
 
Back
Top