Ruis door monitoren aan PC

stevy

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2005
Berichten
661
Locatie
Near Amsterdam
Dank voor het lezen van dit topic!

Ik vermoed dat er wel al iets over gesproken is, maar alle standaard oplossingen werken bij mij niet meer.

Ik heb 2 Yamaha monitoren staan die eerder al een tijd "computerruis" lieten horen. Ik heb toen mijn moederbord vervangen, een USB interface gekocht en een nieuw stopcontact gemaakt voor m'n speakers en toen was het probleem voor 90% verholpen. Nu heb ik m'n PC geüpgraded (met overigens hetzelfde moederbord) en de ellende is weer terug. Nu ben ik wat gaan testen en als ik sommige full-screen applicaties opstart met mijn monitors via een 3,5mm aangesloten op het frontpaneel van m'n kast (ja dat is niet de gewoonlijke gang van zaken, maar ter test), dan komt er werkelijk een kabaal computerruis uit m'n monitoren daar word je niet goed van. Via de USB kaart komt er nu ook een boel ruis vanaf, minder, maar teveel om te produceren.

Wat ik eigenlijk best gek vind is dat bv gewone apple oordopjes doodse stilte laten horen. Hoe kan dat? Zijn mijn monitoren soms slecht? Gaat misschien een ground loop isolator werken?

Iemand met advies of ervaringen? Heel graag!
 
Waaruit bestond de upgrade? Meer geheugen? Nieuwe processor met nieuwe fan?

Kan je eens testen of er ook meer ruis is als je een toepassing iets moeilijks laat doen , d.w.z. het systeem hoog belast?
 
Ik werd helemaal gek van de "digitale/chiptune" ruis die mijn computer veroorzaakte, en heb het eenvoudig kunnen verhelpen in de bios. Het heet "coil whine" en wordt veroorzaakt door intel cpu die bij laag gebruik minder wordt voorzien in stroom/kloksnelheid Zie link hieronder:



Ben benieuwd of dit je probleem is, anders weet ik het ook niet :S
 
Vaak krijg je dit soort problemen door aardlussen. Je monitors zijn geaard via het stopcontact en de computer ook. De aarde is ook nog eens verbonden tussen je computer en je monitors en daar onderdeel van het signaal. Je koptelefoon heeft niet zelf ook nog een aarde aansluiting en daardoor krijg je de storing daar niet.

De 'juiste' oplossing is dan om gebalanceerde kabels te gebruiken tussen je computer en je monitors. Maar dan moet je audio interface ook gebalanceerde uitgangen hebben (en je monitors gebalanceerde ingangen).
De aarde naar je monitors onderbreken kan ook zoals Dr van Lansberg voorstelt. Dan zijn je monitors via je computer geaard en dat is niet heel veilig maar je bent wel van de storing af.
Een ground loop isolator werkt ook maar dat gaat wel iets te koste van signaalkwaliteit.
 
Toevallig heb ik gister een passieve mixer (die het geluid dus niet zou moeten beinvloeden) tussen mijn computer en monitors gezet, waarbij ik noodgedwongen ongebalanseerde kabels moest gebruiken tussen audio interface en mixer en ik heb nu ook die computer noise. Ik ga er dus vanuit dat het probleem verholpen is met gebalanseerde kabels...
 
Ik had ook last van computerruis\aardlus, het zat zelfs in mijn opnames, ik heb het opgelost door de pc op een andere groep dan de rest van de studio te doen, het is nu 100% weg gelukkig.
 
Back
Top