KRK Rokit 6 vervangen voor Adams of acoustic treatment studio

MvD

Ouwe rot
Lid sinds
28 oktober 2005
Berichten
613
Locatie
's Heerenberg
Beste leden,

Ik overweeg om mijn KRK Rocket 6 (G2) te vervangen voor Adams. Ik ben niet tevreden over het laagbeeld van deze speakers. Het kan het zijn doordat de ruimte niet akoestisch behandeld is of omdat de Rokit's in het laag gewoon niet heel erg sterk zijn.

Wat is jullie advies/mening?

KRKs verkopen en Adams F5 speakers voor halen of beter bass traps / akoestiek treatment kopen?

Ik hoor graag jullie advies.
 
Dat komt omdat dit type monitors niet dat laag halen dat je wilt. Je kunt er voor kiezen om een sub erbij te zetten. Maar, dan moet je die niet te hoog afregelen, want dan is het laag niet meer zo non-directioneel en krijg je vast gedoe met je stereobeeld.
Beter is om je kamer goed te behandelen, basstraps etc. En dan een set goeie monitors met groot bereik neer te zetten.
Je begrijpt, het komt allemaal neer op hoe groot je budget is.
 
Hoi Arv,

Daar was ik al bang voor. Weet je toevallig of er veel verschil in het laag gedeelte van de KRKs en de Adams zit? Dat is inderdaad wel een goed idee een sub maar dan kom je toch weer op het akoestische gedeelte dat dit misschien toch eigenlijk weer de eerste noodzaak is.

Ik heb wat rondgekeken op Thomann en had deze bass traps/breedband absorbers gevonden, zijn deze prima voor een thuis studio?

https://www.thomann.de/nl/eq_acoustics_spectrum_trap_50l_grey.htm
https://www.thomann.de/nl/the_t.akustik_highline_cbt2_teak.htm
https://www.thomann.de/nl/the_takustik_highline_bt1_teak.htm

Ik heb helaas niet een heel groot budget. Wil rond de 300 a 350 aan akoestische absorptie uitgeven.
 
Qua verschillen kan ik weinig zeggen. Akoestiek, dat kan duur, hoeft niet altijd denk ik. Maar ook daar ben ik geen specialist, maar weet dat alles samenhangt met de ruimte, de eisen enz enz.

Ik ben dus geen specialist, en aangezien die wel op het forum rondlopen kunnen die hopelijk bijspringen..
 
De KRK's vervangen voor Adam F5 is geen upgrade te noemen. Je kan niet verwachten als je het ene paar voor het andere vervangt, in dezelfde prijscategorie, je echt winst gaat boeken. En zoals gezegd, wat de speaker niet weergeeft ga je ook niet rechttrekken met akoestiek. Wat je wél kan bereiken met akoestiek is zorgen dat het laag dat wél wordt weergegeven, gedetailleerder te horen is. Je mag er vanuit gaan dat je niet alleen naar je speaker luister, maar voor een groot deel naar je ruimte.

Voor het budget wat jij noemt (300-350) kan je de akoestiek een serieuze boost geven als je niet vies bent van een beetje doe-het-zelf. Met steenwol, wat hout (mdf) en wat stof heb je voor dat geld echt een toffe upgrade. Zo heb ik het de eerste keer ook gedaan (woonde toen nog in een flatje) en het resultaat was verbluffend!

Inmiddels de bouw van mijn nieuwe studio afgerond. Omdat de resultaten zo fijn waren, heb ik vol ingezet op akoestische behandeling. Het geld dat ik daarvoor heb nodig gehad, had ik ook andere speakers van kunnen kopen, maar dan hadden ze in een verdrietig slechte ruimte gestaan en had ik er nog niet veel aan gehad. Van een goede akoestiek wordt je echt blij (ik althans). Daarna kan je altijd nog ff doorsparen voor een sub. Als je je dan ook verdiept in het fatsoenlijk afstellen van zo'n ding, dan heb je al een leuke setup waar de gemiddelde Nederlander van onder de indruk is (voor zover dat wat zegt).

Ik heb overigens nog wel een paar pakken steenwol liggen die je over zou kunnen nemen. We wonen niet zo ver van elkaar vandaan zag ik (max 20 min.) Mocht je dat willen, ben je van harte welkom om eens te komen luisteren naar wat je een beetje kan verwachten als je in akoestiek investeert.
 
Thanks voor je reply Arv.

Ik denk dat ik toch wat ga doen aan de akoestiek SB-SIX. Zoals Depressoptimist ook al zegt, soms is het beter om te investeren in goede akoestiek dan in nieuwe speakers. Ze komen inderdaad uit dezelfde prijs range.

Ik zal later wel investeren in een sub. Thanks voor je invite Depressoptimist. Ik zal je binnenkort even een berichtje doen, ben ook erg benieuwd hoe jij je studio voor elkaar hebt en heb zeker interesse in de steenwol.
 
Akoestiek verbeteren zal zeker de beste investering zijn.
Wat heb je aan speakers van 5000 euro per stuk in een slechte ruimte (om het wel heel cru te illustreren).
Heb het zelf trouwens ook gedaan en kan het echt aanraden. Ik heb er zelfs een heel topic over gemaakt hier op het forum omdat er niet zoveel over te vinden is op SF.
Ga gewoon even op bezoek bij iemand die een goed behandelde ruimte heeft dan raak je zeker geïnspireerd en gemotiveerd.
 
Vreemd, junkiexl zegt in één van z'n video's dat de kamer eigenlijk niet behandeld moet zijn, zolang hij maar niet droog/neutraal klinkt.

 
Tot je het geld hebt om een vrij grote ruimte compleet te bekleden met modular synths zou ik er toch wel over nadenken. Wat je niet wil zijn allerlei extreme effecten zoals staande golven waarbij sommige frequenties gaan domineren die er niet zijn of juist uitdoven. Dat heb je eerder in kleinere vierkante ruimtes zonder wandbekleding.

Ben het verder wel met hem eens dat een studio niet dood moet klinken. Maar volgens mij zijn er heel veel studios die niet dood klinken noch qua opname- noch qua mixruimte.
 
(Gekleurd antwoord) Vandaar dat zijn muziek mij niet aan spreekt. (Niet gekleurd antwoord) het is totaal onwaar wat hij zegd. Mocht je ooit zijn muziek luisteren en je hebt een tegen pool van een freq bereik van zijn kamer hoor je helemaal geen bass of treble meer op het punt dat hij heeft gedipt . Muziek is sound dat is energie , alleen als je van het (relatief) nul punt (0db) mixt heb je de minste kans op een slechte mix in een andere niet behandelde kamer.

Een reverb in je kamer is een optelling van de revb die je er bij gooid.
 
Een reverb in je kamer is een optelling van de revb die je er bij gooid.

En een reverb op je track wordt opgeteld bij de reverb waar de luisteraar hem in afspeelt. Genoeg tracks die op CD met een headset op thuis lekker klonken en in een sporthal vol met boxen gewoon wegwaaiden vanwege de extra echo en galm.
 
En een reverb op je track wordt opgeteld bij de reverb waar de luisteraar hem in afspeelt. Genoeg tracks die op CD met een headset op thuis lekker klonken en in een sporthal vol met boxen gewoon wegwaaiden vanwege de extra echo en galm.

Kan zijn, maar er zijn ook heel wat systemen (ook in clubs) die gewoon mono zijn. Nix stereobeeld... :frons:
 
Ik vind het zonder akoestiek stiekem ook fijner hoor, had eerder een hok waar ik dit wel in had en snapte nooit precies wat er nou aan de hand was. Alsof ik altijd in de war was ghehe.

Heb nu alles in me woonkamer zonder behandeling en hier geen last meer van en verzekerder in wat ik doe. In mijn hoofd cancel ik nu gewoon de ruimte weg lijkt wel, omdat ik hier zoveel tijd in doorbreng. Wat ik nu maak klinkt iig veel levendiger, voller, natuurlijker en beter. Voor droog en bass check ik het gewoon op mijn koptelefoon. En inderdaad ook veel op mono mixen. Werkt (voor mij) als n tiet! Noem me Sjeff Pensado :D
 
Vreemd, junkiexl zegt in één van z'n video's dat de kamer eigenlijk niet behandeld moet zijn, zolang hij maar niet droog/neutraal klinkt.

https://www.youtube.com/watch?v=QdbwKvdX9ik


Wat een complete onzin zit die vent uit te kramen; om er moedeloos van te worden. :stupid
Die gast weet duidelijk niet waar hij het over heeft, op dit gebied.
De bedoeling van een akoestisch behandelde mixruimte is helemaal niet om jouw mix in een andere ruimte hetzelfde te laten klinken als in jouw studio.
De bedoeling van een neutrale mixruimte is dat de mix ook in andere omgevingen toch nog acceptabel zal klinken, ondanks de eigenaardigheden van die ruimtes, juist omdat je niet al hebt zitten (over)compenseren voor eigenaardigheden/tekortkomingen in jouw eigen ruimte.

Het kan best zijn dat, uit puur toeval, de inrichting van zijn ruimte zorgt voor een goed genoeg akoestiek en hij dus zijn ruimte a.h.w. onbewust "behandeld" heeft.
Hij zou alleen moeten zeggen dat zijn, op het oog, onbehandelde ruimte hem toch in staat stelt om goede mixen te maken, maar niet aankomen met die onzinnige uitleg.
 
voor 300-350 kan je ook een tweedehands paar yamaha hs8 (hs80m) kopen.
hebben een 8'' woofer wat voor goede bass-response zorgt en ze klinken eerlijk.

ik moest een paar maanden geleden ook kiezen tussen de focal alpha 80's, de adams ax7 en ben toen voor de yamahas gegaan. geen moment spijt van gehad!
 
Ik ben het met je eens Jompo. Ik ben gisteren in de studio van Depressoptimist geweest en heb zeker inspiratie opgedaan.

Thanks voor de tip dannykorrson maar ik wil toch eerst de kamer akoestisch behandelen, dat is de eerste stap.
 
Back
Top