Live: je hoort jezelf niet meer

mabo

Stamgast
Lid sinds
22 januari 2011
Berichten
109
We zijn een live band en ik doe synth en toetsen met een Electro 4 en een Blofeld. Het gebeurt vaak dat je de toetsen niet (duidelijk) hoort on stage. Komt natuurlijk door de 2 gitaristen en die vent achter de trommels. Gisteren buiten gespeeld met goeie versterkers en een geluidsman en een cube als monitor, maar de helft vd nummers moet ik t geluid erbij denken. Dat speelt niet zo tof.
Idee: kleine mixer met koptelefoon erbij?
Andere suggesties welkom.
 
Dat kan behoorlijk lastig zijn inderdaad, en dan wil ieder zijn of haar geluid weer luider over de monitors totdat het geluid uit de monitors komt in plaats van uit de PA. ERg luide drummers en gitaristen zijn een bekend fenomeen, ik merk dat als ik het geluid doe van een bevriende band dat ik voornamelijk de drummer steeds moet zeggen dat hij een stuk zachter moet, daarna speelt de hele band pas fijn en kan ieder zichzelf en elkaar goed horen. Experimenteer wat met opstellingen, onderlinge volumes en monitors.
 
Ik zou iig op in-ears over gaan, ik ben voor zang ook daar op over gegaan en erg tevreden over. Je krijgt dan gewoon een monitor mix op je oren, dus je kunt zelf afstemmen met de monitormixermeneer/mevrouw hoe je je balans wil. Je kunt ook uiteraard met 1 oortje in spelen als je wat meer omgevingsgeluid wil hebben (of een ambience-mic neerzetten).
Onze drummer speelt ook met in-ears, maar dan via een eigen mixertje, dus zonder zender/ontvanger, kan ook.
 
Als de gitaarmannen er met 4 12 inch per kast spelen kan je t vergeten. Soms,spelen ze zelfs luider dan de pa man kan hebben heb ik al gehoord... Dus je moet harder of zij zachter. Zachter is de goeie oplossing, maar...
 
Tips voor in ears?
Leuke gig in augustus, dus mooi de tijd om te testen
Thx
 
Als de gitaarmannen er met 4 12 inch per kast spelen kan je t vergeten. Soms,spelen ze zelfs luider dan de pa man kan hebben heb ik al gehoord... Dus je moet harder of zij zachter. Zachter is de goeie oplossing, maar...

Zachter is in de meeste gevallen de beste oplossing, het gaat immers om de balans en samenspel, niet om ieder die voor zich nóg harder wil.
Ook bij een elektronica liveset kan het soms lastig zijn om jezelf goed te horen ondanks de aanwezigheid van monitors. De zaalreflecties kunnen dan flink storend zijn. In-ears kunnen een oplossing zijn, maar let dan ook heel goed op dat je je gehoor niet beschadigt.
 
Tips voor in ears?
Leuke gig in augustus, dus mooi de tijd om te testen
Thx
Ik heb zelf een Shure PSM-200 met P2R receiver en SE315 oortjes, ben ik zeker tevreden over; al meerdere gigs en (veel) repetities gedaan zonder enige problemen. Het voordeel van die receiver (en waar ik 'm in eerste instantie ook heb gekocht) is dat er ook een gewone jackkabel in kan. Als je dus geen zender hebt (had ik in eerste instantie niet omdat dat met mijn andere band was waar ik op 1 plek stond vanwege combi keys/zang) of problemen met de zender dan kun je dat altijd gebruiken. 1 nadeel, mocht dat belangrijk voor je zijn, is dat het geluid op de oortjes mono is. Sennheiser is ook mooi spul en wordt veel gebruikt, maar was voor bij boven mijn (hobby-)budget.

En ik sluit me verder zeker aan bij de tips en waarschuwing van Electrovolt,!
 
SmartBits;1963420Onze drummer speelt ook met in-ears schreef:
Lijkt me een goed idee. Denk dat als de drummer zichzelf niet hoort, dan speelt ie misschien wat harder als gewenst. Als ie zichzelf hoort zou het probleem opgelost moeten zijn.
 
Variphone heeft op maat gemaakte doppen waar zowel filters als speakertjes in passen. Zo heb je in-ear monitoring die ook nog eens +/-25 dB tegenhouden. Kun je jezelf horen EN ben je van de teringherrie van je omgeving af. Staat je tinnitus 's avonds na een optreden weer mak op standje 'avondwind' ipv 'goederentrein'.
 
Lijkt me een goed idee. Denk dat als de drummer zichzelf niet hoort, dan speelt ie misschien wat harder als gewenst. Als ie zichzelf hoort zou het probleem opgelost moeten zijn.
Nou, de drummer hoort zichzelf altijd wel, dat is 1 van die weinige die dat probleem nooit heeft... ;) Hij gebruikt de in-ears juist om de rest goed te kunnen horen. Bij ons zijn het de MPC's die het tempo bepalen, niet hij. Hij drumt daar gewoon overheen, maar moet dus wel alles goed horen.
 
Als de gitaarmannen er met 4 12 inch per kast spelen kan je t vergeten. Soms,spelen ze zelfs luider dan de pa man kan hebben heb ik al gehoord... Dus je moet harder of zij zachter. Zachter is de goeie oplossing, maar...

De echte oplossing is de gitaristen thuislaten. Ook goed voor de gemoedsrust :)
 
In-ear inderdaad, wij spelen zelf met d eniet wireless variant aangezien we toch allemaal achter onze eigen gear blijven staan....je kan daar ook een headphone op inpluggen ipv doppen, wat je zelf fijn vindt.

Het heeft zijn voor- en nadelen; ikzelf voel me compeet afgesloten van de wereld met die dingen in (heb er altijd eentje in, scheelt een stuk) maar daarnaast kan je een hoop extra's toevoegen as in clicktrack en cue's etc en wat dat betreft zou ik niet meer zonder kunnen
 
...
 
Laatst gewijzigd:
Voor live monitoring gebruik ik of twee (15") speakers +2 tweaters elk, met losse power versterker en klein mixertje ( versterker ca 350 watt, speakers 100watt+ elk
Of , als het kleiner moet , een roland jazzchorus jc120 ( met mixertje met eq)
Speakers een beetje goed plaatsen ( licht omhoog en een paar meter afstand)en nooit problemen gehad eigenlijk
Hoefde het zelden over de helft open te draaien , wat reserve is alleen maar goed

Wat ook helpt soms is om in kleine ruimtes niet het hele drumstel uit te versterken en om de gitaristen te vragen hun speakers wat meer van je af te richten
 
Ik heb altijd mijn QSC k10 mee. Als er geen goede monitoring op het podium is pak ik die. Altijd genoeg vermogen. Maar eigenlijk moet je gewoon die gitaristen zachter laten spelen.
 
Da's ondoenlijk :-)
 
Back
Top