keyboardversterker of kleine pa in oefenhok

etzilla

Nieuwkomer
Lid sinds
9 oktober 2007
Berichten
6
Locatie
Amsterdam
Beste allen,

Sinds kort met de band een eigen "hok" gevonden waardoor er een vraag ontstaat:
Neem ik een keyboardversterker of een kleine pa (bijv. Yamaha StagePass of Mackie Thump15). Wat ik gebruik: Nord electro (rhodes en hammond geluid), prophet 08 en een nord modular.
Is dus NIET voor studiomonitoring, maar voor oefenruimte en evt. als podiummonitoring.
We komen net uit een hok waarin een complete installatie stond waarvan ik de specs niet meer weet, alleen dat geluid was "blikkerig", zonder "body". Het rhodes geluid gaat door een buizenversterker, dus dat probleem is eigenlijk al ondervangen.
Hoop dat de vraag duidelijk is, ik ben benieuwd naar jullie voorkeuren.

Groetjes,
Etienne.
 
Keyboardversterker zou ik niet doen, actieve fullrange versterker klinkt veel beter en kun je ook nog eens inzetten als stagemonitor of mocht je er 2 willen (stereo) als zanginstallatie.
 
Keyboardversterker zou ik niet doen, actieve fullrange versterker klinkt veel beter en kun je ook nog eens inzetten als stagemonitor of mocht je er 2 willen (stereo) als zanginstallatie.

Mee eens. Full range is een must, synths hebben zowel laag als hoog. 12" woofer kan, 15" is beter. Mbt je mixer: ik gebruik basis EQ en compressie per kanaal. Dat houdt alles wat beter in toom. Tip: fender Rhodes achtige klanken willen nog wel eens clippen dus neem je Electro mee als je gaat testen.
 
Ligt er een beetje aan. Voor een deel ben ik het eens met de reacties. Als je voor het beste geluid wilt gaan is een mini PA idd. het beste. HK Lucas enzo is helemaal te gek in combinatie met een mixertje. Maar..... dan moet je wel kunnen laten staan..... Steeds opbouwen voor een repetitie wordt ik niet vrolijk van.
Zelf gebruik ik voor dit soort zaken gewoon een keyboard amp. Ik heb 2 Roland KC-300. Bij een repetitie neem ik er eentje mee. Niet al te veel sjouwen en ingebouwde mixer. Gig hetzelfde. Heb je altijd je eigen monitor onafhankelijk van de PA. Gig in een kroeg zonder PA, dan neem ik ze allebei mee. Yamaha MS-150 ook veel mee gewerkt. Top, maar enigszins aan de prijs. Beide zijn twee-weg systeem. Gebruikte keys gaat van Roland Vk-77 incl. pedal bass, via Nord Electro 2 tot allerlei synths en stage piano's.
 
Idd mijn kc550 gaat van 25hz tot 20000 hz recht , dus vind ik het knap dat jullie zo snel kunnen kiezen. Volgens mij is er geen verschil. Wel zou ik actieve nemen . Is wel zo handig. Mss is de klankkleur belangrijker.
 
Dank allen voor jullie tijd en reacties!

... of mocht je er 2 willen (stereo) als zanginstallatie.

Dat is idd een overweging plus full range. Ik heb wel het gevoel dat zang en toetsen door één speaker "moeilijk" is, of mss alleen voor de hogere segmenten.

... Full range is een must, synths hebben zowel laag als hoog. 12" woofer kan, 15" is beter. Mbt je mixer: ik gebruik basis EQ en compressie per kanaal. Dat houdt alles wat beter in toom. Tip: fender Rhodes achtige klanken willen nog wel eens clippen dus neem je Electro mee als je gaat testen.

Die compressor liep ik idd al over na te denken, maar dat is meer om de prophet onder controle te houden. De 15"-tip is zeer welkom!

Ligt er een beetje aan. Voor een deel ben ik het eens met de reacties. Als je voor het beste geluid wilt gaan is een mini PA idd. het beste. HK Lucas enzo is helemaal te gek in combinatie met een mixertje. Maar..... dan moet je wel kunnen laten staan..... Steeds opbouwen voor een repetitie wordt ik niet vrolijk van.
Zelf gebruik ik voor dit soort zaken gewoon een keyboard amp. Ik heb 2 Roland KC-300. Bij een repetitie neem ik er eentje mee. Niet al te veel sjouwen en ingebouwde mixer. Gig hetzelfde. Heb je altijd je eigen monitor onafhankelijk van de PA. Gig in een kroeg zonder PA, dan neem ik ze allebei mee. Yamaha MS-150 ook veel mee gewerkt. Top, maar enigszins aan de prijs. Beide zijn twee-weg systeem. Gebruikte keys gaat van Roland Vk-77 incl. pedal bass, via Nord Electro 2 tot allerlei synths en stage piano's.

Altijd een eigen monitor vind ik idd fijn, temeer omdat ik een soort van autistisch trekje heb als er één ding anders is in m'n set-up. Zelfs een andere kabel geeft mij al een gevoel dan "disbalans":stupid
HK-Lucas is een nieuwe voor me. Dank!

Idd mijn kc550 gaat van 25hz tot 20000 hz recht , dus vind ik het knap dat jullie zo snel kunnen kiezen. Volgens mij is er geen verschil. Wel zou ik actieve nemen . Is wel zo handig. Mss is de klankkleur belangrijker.

Klankkleur is voor mij het allerbelangrijkste! Specs kunnen idd een lijn laten zien die tot in het onhoorbare gaat, maar doen ze het ook mooi? Dat is soms een hele andere vraag.
Ik ben heel blij met jullie reacties en wel een beetje verbaast dat er niet een "natuurlijk moet je een keyboard-amp" als reactie is. Dit dan weer wel met de kanttekening van 15", of mss een sub (eigen conclusie).
Bottomline: Ga zelf testen!

dank en groet,
Etienne.
 
Misschien nog een wat andere werkwijze; wat wij doen is de meer mid en hoge synthsounds over een tweetal (stereo) keyboard versterkers. Al het laag (bassounds) gaan naar een dedicated bass amp. Die bass amp geeft veel meer "oomph" en de balans is makkelijker te regelen. Ook live is het voor de FoH makkelijker te mixen als mid/hoog en bass gescheiden is, maar goed, dat is onze ervaring.
 
Als je voor de full-range speaker gaat en het hoeft niet knoert-hard, dan kan je eens kijken naar de ZXA1 van Electrovoice. Klinkt zo goed, is zo compact en gigantisch krachtig voor zijn formaat. Voor oefenruimte doorgaans genoeg (tenzij het echt de hardste muziek is die je kan maken, maar dan zou ik stoppen met die band :) ).

Anders gewoon voor een 10", 12" of 15" gaan inderdaad. Yamaha DXR, QSC K, en heeel veel meer keuzes die je kan maken.
 
Ook in het goedkopere segment heb je modellen die niet onder doen. En een keyboardversterker klinkt beduidend minder dan een fullrange speaker weet ik uit eigen ervaring maar ik zou vooral zelf luisteren.
 
Altijd die generaliserende opmerkingen. ;)
 
Als je voor de full-range speaker gaat en het hoeft niet knoert-hard, dan kan je eens kijken naar de ZXA1 van Electrovoice. Klinkt zo goed, is zo compact en gigantisch krachtig voor zijn formaat. Voor oefenruimte doorgaans genoeg (tenzij het echt de hardste muziek is die je kan maken, maar dan zou ik stoppen met die band :) ).

Anders gewoon voor een 10", 12" of 15" gaan inderdaad. Yamaha DXR, QSC K, en heeel veel meer keuzes die je kan maken.
Dank voor deze tips.

Misschien nog een wat andere werkwijze; wat wij doen is de meer mid en hoge synthsounds over een tweetal (stereo) keyboard versterkers. Al het laag (bassounds) gaan naar een dedicated bass amp.
:mega: Nog nooit aan gedacht terwijl ik bij afmixen wel zo werk.

Ook in het goedkopere segment heb je modellen die niet onder doen. En een keyboardversterker klinkt beduidend minder dan een fullrange speaker weet ik uit eigen ervaring maar ik zou vooral zelf luisteren.
Ga ik zeker doen, maar je moet die parels wel weten te vinden.

Altijd die generaliserende opmerkingen. ;)
:mega: joh! ik heb met koks gewerkt die echt op een bbq van €10 het lekkerste voer voor je maken. Dus het is ook de hand die het gereedschap bedient.
 
Ook in het goedkopere segment heb je modellen die niet onder doen.

Daar heb je wel gelijk in, maar van de duurdere modellen zijn de specs beter; ze gaan harder en vervormen minder snel naar iets schels bij hogere volumes. Speakers zijn een van de weinige dingen waar ik niet zo snel op zou bezuinigen.
 
Back
Top