Gezocht REW hulp/kennis :)

Als ik zonder sub meet en heb m'n monitors iets dicht bij elkaar gezet dan is de dip zo goed als weg volgens mij.


Link naar REW bestand
https://we.tl/AmEWF1nOSp
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-03-19 om 13.08.23.jpg
    Schermafbeelding 2017-03-19 om 13.08.23.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 116
Glenn,

Ik zie op het eerst zicht inderdaad al verbetering (kan moeilijk vergelijken met vorige meting; zie mijn onderstaande tip) en ik denk dat jij die ook wel ziet.
Zo zie je maar dat je positie eerst bepalen nog zo geen slecht gedacht zal zijn :).
Ik zou er nog ff verder mee puzzelen met de bedoeling die ideale positie te kunnen bepalen.
Tis zondag wat ga je anders doen; Taart eten? :D

Het ideale om je metingen te kunnen vergelijken is je metingen allemaal in dezelfde file opslaan zodat ze over elkaar kunnen gelegd worden (om makkelijk te vergelijken). Voer ze wel telkens uit op hetzelfde volume.
Benaam de metingen; vb 10 cm van muur - 20 cm van muur, enz om naderhand te kunnen beslissen wat de beste positie is.
 
bij room simulation. daar kan je de room size invoeren. dit doe je zonder demping. omdat je wilt weten welke tonen overmatig in je room zitten.

ik heb ze even op een rij gezet. mijn meting er bij gedaan. als je even schuift met dit en dat dan kan je mss ook zo iets krijgen. het is ook niet nodig om zo gedetailleerd je room meting te zetten, op 1/24 is meer dan voldoende. en zie je veel meer dan al die streepjes.
 

Attachments

  • roomsim.jpg
    roomsim.jpg
    8 KB · Bekeken: 124
  • allspl.jpg
    allspl.jpg
    56 KB · Bekeken: 123
Laatst gewijzigd:
bij room simulation. daar kan je de room size invoeren. dit doe je zonder demping. omdat je wilt weten welke tonen overmatig in je room zitten.

ik heb ze even op een rij gezet. mijn meting er bij gedaan. als je even schuift met dit en dat dan kan je mss ook zo iets krijgen. het is ook niet nodig om zo gedetailleerd je room meting te zetten, op 1/24 is meer dan voldoende. en zie je veel meer dan al die streepjes.

Thanks .. dit verhelderd het een ene ander! :okdan:
 
Glenn,

Ik zie op het eerst zicht inderdaad al verbetering (kan moeilijk vergelijken met vorige meting; zie mijn onderstaande tip) en ik denk dat jij die ook wel ziet.
Zo zie je maar dat je positie eerst bepalen nog zo geen slecht gedacht zal zijn :).
Ik zou er nog ff verder mee puzzelen met de bedoeling die ideale positie te kunnen bepalen.
Tis zondag wat ga je anders doen; Taart eten? :D

Het ideale om je metingen te kunnen vergelijken is je metingen allemaal in dezelfde file opslaan zodat ze over elkaar kunnen gelegd worden (om makkelijk te vergelijken). Voer ze wel telkens uit op hetzelfde volume.
Benaam de metingen; vb 10 cm van muur - 20 cm van muur, enz om naderhand te kunnen beslissen wat de beste positie is.

Ga ik doen thanks ... vandaag een hoop gedaan en geleerd.

Ik lees ook veel dat je de monitoren het beste op lijn zet van de woofer van de sub. Die positie wil ook ook wel eens gaan testen denk ik. Alleen ging vandaag niet lukken doordat ik dan wat kabels moet gaan verleggen. Word vervolgt :okdan::halleluja
 
je weet de spiegel truc nog wel toch?

woofers zijn hele trage onderdelen dus je moet die eigenlijk dichter bij hebben. vooral als er een poort in zit.
 
je weet de spiegel truc nog wel toch?

woofers zijn hele trage onderdelen dus je moet die eigenlijk dichter bij hebben. vooral als er een poort in zit.

Ken de spiegel truck idd. Zo heb ik m'n traps opgehangen.

Dus eigenlijk zeg je dat als de subwoofer voor m'n monitors uitsteekt omdat m'n monitors redelijk dicht bij de muur staan het niet zoveel uitmaakt?
 
Ik ga in herhaling vallen.

Eerst beste positie bepalen en dan pas traps op hangen... .
Verbeteringen zijn dan ook meetbaar.

Jij wil zo graag die sub aanzetten hé.
Voor hetzelfde geld heb je helemaal geen sub nodig na je behandeling.

Meten is weten.
 
Ik ga in herhaling vallen.

Eerst beste positie bepalen en dan pas traps op hangen... .
Verbeteringen zijn dan ook meetbaar.

Jij wil zo graag die sub aanzetten hé.
Voor hetzelfde geld heb je helemaal geen sub nodig na je behandeling.

Meten is weten.

Dus begrijp ik je goed dat je zonder traps je beste positie bepaald? Dat heb ik nooit geweten.

Het ding is een beetje dat ik gebonden ben tot de plek waar ik nu zit. De achterkant waar nu m'n absober/difusers staan is open naar de woonkamer aan 1 kant. Ik zou dus nog een meter verder naar het midden kunnen maar dan houd het in deze ruimte ook wel een beetje op naar mijn inziens? En ik lees ook dat in het midden van je ruimte ook niet echt bevorderlijk is.

Zal een foto toevoegen van m'n ruimte. De linker onder helft is dus open naar de woonkamer. (is niet op het plaatje te zien)

Dus eigenlijk zeg je alle traps eruit en meten wat de beste plek is?
Volgens mij ben ik ook redelijk afhankelijk van mijn huidige ruimte van de plek waar m'n stoel staat door het open gat. En door de basis zaken die ik lees zoals bijv, ongeveer op 33% van de ruimte je sweetspot.
 

Attachments

  • huidige-setup.jpg
    huidige-setup.jpg
    27,3 KB · Bekeken: 118
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor jullie meedenken!

Op zich heb ik helemaal geen problemen met hoe het nu klinkt. Integendeel met de behandeling van m'n ruimte heb ik ineens een grote stap gezet betreft mn productie's. Het klinkt gewoon veeeeel beter. En dat al zonder uitmeten van mn ruimte.
In theorie hoef ik alleen maar goed te kunnen mixen in mn ruimte. Masteren vind ik leuk om zelf te doen echter besteed ik dat 9vd10 keer uit.

Ik heb er waardering voor als je ruimte perfect is uitgebalanceerd en daar de moeite en tijd voor kan nemen. Want het is een mini studie op zich.

Steve303 bedankt voor je motivatie! Echter het perfectioneren van mn ruimte gebeurd momenteel op een simpelere manier van hoe het voor de 100% zou moeten wat voor sommige misschien als half werk kan worden opgevat en terecht ook wel ergens. Echter sommige projecten in de muziek hebben momenteel even prio. En gezien mn huidige eindresultaten is het momenteel geen must.

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe jullie ruimte er gemeten uitziet? Wat is een goed gebalanceerde ruimte en hoe ziet dat eruit in REW bijvoorbeeld? Bij DRe zag ik een mooie redelijk rechte lijn :) Ik snap dat een strake lijn het beste is maar dat is geen realiteit. Wat voor afwijkingen in db's is haalbaar in een homestudio?

:halleluja
 
Ik had er een heel topic over gemaakt met meetresultaten hier op SF.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je tracks want ik zit ook in het techno genre. Graag ff een link naar je tracks. Mag gerust ook privè.

Ga ik daar eens naar opzoek!

Dit is mn laatste track. Niet gemastered op limiting na dan ;) Deze is nog gemixed op mn mackie's hr624. Moet zeggen dat ik alweer meer hoor nu op mn neumann's nu ik deze terug luister :okdan: :P :)

https://soundcloud.com/volt9/glenn-johnson-z02
 
Vergeet niet om ook te experimenteren met de hoogte van de sub. Je ruimt is ook 3 dimensionaal...

Ik ben het overigens niet pers sé eens met het meten/positie bepalen zonder Bass traps. Tenminste in het geval dat de positie van de traps toch al van tevoren bepaald zijn als gevolg van inrichting. Traps komen meestal toch al in de staande hoeken. Dan kan je beter uit gaan van de situatie zoals die gaat zijn. Voor de goede orde, ik heb het niet over absorbers die worden ingezet voor de geometrische akoestische behandeling. Die moeten inderdaad pas worden bepaald na plaasting van speakers en bepaling van de afluisterpositie.

Zoals ik het gedaan heb:
1. traps plaatsen (in veel thuis situaties in de staande hoeken van de ruimte, als het even kan ook de horizontale hoeken, teveel is bijna niet mogelijk).

2. Speaker opstelling (zónder sub) en daaruitvolgende luisterpositie bepalen. Over het algemeen kom ik tot het beste resultaat als de speakers redelijk dicht tegen de wand staan, ongeveer 10 á 15 cm er vanaf is een aardige start positie. Dan kan er gespeeld worden met de breedte en afhankelijk daarvan verschuift de luister positie naar voren of naar achteren. Er vanuitgaande dat je een gelijkbenige driehoek aanhoudt.

Ik heb zelf een wat bredere opstelling aangehouden, zodat de bass trap ook als absorber werkt tegen de diffractie van de speakers. Pas dan wel op dat je geen gat in je stereobeeld krijgt. (zorg ook dat zich geen obstakels binnen de driehoek aanwezig zijn)

3. plaats de sub. Indien mogelijk ook spelen met verschillende crossover frequenties, bij mij heeft dat behoorlijke verschillen opgeleverd. Afhankelijk van wat voor vloer je hebt kan je ook proberen je sub te ontkoppelen door je resonantiefrequentie omlaag te brengen. Dit kan door een zwaar materiaal op agglomer schuim te leggen en daarop je sub te zetten. Ik zou even terug moeten zoeken wat doorvoor het gewicht moet zijn en hoever dat schuim belast moet worden. Dit kan voorkomen dat je vloer ongewenst gaat meetrillen.

Denk ook aan de hoogte van de plaatsing van de sub. Je ruimte is 3d, geluid gedraagt zich ook 3d. Door hiermee te spelen kan je ook winst boeken.

4. Plaatsing van absorbers. Ga op de luisterpositie zitten en houdt een spiegel langs de parallelle wanden (vraag iemand om hulp, zodat je zelf kan blijven zitten op de juiste plek). Wanneer je de speaker zit zit je goed, daar komen je absorbers te hangen. Dat geldt niet alleen voor de parallelle muren, maar ook voor het plafond boven de luisterpositie.

5. Verdere plaatsing van absorbers om nagalm tegen te gaan (daar is die waterval handig voor). Als je lange wanden hebt kan je er nog een paar aan de wanden hangen. De wanden tussen je speakers in is meestal ook een goed idee (ook weer tegen de diffractie van je speakers). Ook de overstaande achterwand kan vaak wel een absorber gebruiken.



Op deze manier heb ik mijn studio/mancave aangepakt en ligt de hoogste piek niet verder dan 10db verwijderd van de laagste dip. Volgens mij is dat in de praktijk een meer dan behoorlijk resultaat, zeker in een thuissituatie...

En oh ja... Een dip (als gevolg van een ruimte mode) eq'en heeft geen zin.
 
Vergeet niet om ook te experimenteren met de hoogte van de sub. Je ruimt is ook 3 dimensionaal...

Ik ben het overigens niet pers sé eens met het meten/positie bepalen zonder Bass traps. Tenminste in het geval dat de positie van de traps toch al van tevoren bepaald zijn als gevolg van inrichting. Traps komen meestal toch al in de staande hoeken. Dan kan je beter uit gaan van de situatie zoals die gaat zijn. Voor de goede orde, ik heb het niet over absorbers die worden ingezet voor de geometrische akoestische behandeling. Die moeten inderdaad pas worden bepaald na plaasting van speakers en bepaling van de afluisterpositie.

Zoals ik het gedaan heb:
1. traps plaatsen (in veel thuis situaties in de staande hoeken van de ruimte, als het even kan ook de horizontale hoeken, teveel is bijna niet mogelijk).

2. Speaker opstelling (zónder sub) en daaruitvolgende luisterpositie bepalen. Over het algemeen kom ik tot het beste resultaat als de speakers redelijk dicht tegen de wand staan, ongeveer 10 á 15 cm er vanaf is een aardige start positie. Dan kan er gespeeld worden met de breedte en afhankelijk daarvan verschuift de luister positie naar voren of naar achteren. Er vanuitgaande dat je een gelijkbenige driehoek aanhoudt.

Ik heb zelf een wat bredere opstelling aangehouden, zodat de bass trap ook als absorber werkt tegen de diffractie van de speakers. Pas dan wel op dat je geen gat in je stereobeeld krijgt. (zorg ook dat zich geen obstakels binnen de driehoek aanwezig zijn)

3. plaats de sub. Indien mogelijk ook spelen met verschillende crossover frequenties, bij mij heeft dat behoorlijke verschillen opgeleverd. Afhankelijk van wat voor vloer je hebt kan je ook proberen je sub te ontkoppelen door je resonantiefrequentie omlaag te brengen. Dit kan door een zwaar materiaal op agglomer schuim te leggen en daarop je sub te zetten. Ik zou even terug moeten zoeken wat doorvoor het gewicht moet zijn en hoever dat schuim belast moet worden. Dit kan voorkomen dat je vloer ongewenst gaat meetrillen.

Denk ook aan de hoogte van de plaatsing van de sub. Je ruimte is 3d, geluid gedraagt zich ook 3d. Door hiermee te spelen kan je ook winst boeken.

4. Plaatsing van absorbers. Ga op de luisterpositie zitten en houdt een spiegel langs de parallelle wanden (vraag iemand om hulp, zodat je zelf kan blijven zitten op de juiste plek). Wanneer je de speaker zit zit je goed, daar komen je absorbers te hangen. Dat geldt niet alleen voor de parallelle muren, maar ook voor het plafond boven de luisterpositie.

5. Verdere plaatsing van absorbers om nagalm tegen te gaan (daar is die waterval handig voor). Als je lange wanden hebt kan je er nog een paar aan de wanden hangen. De wanden tussen je speakers in is meestal ook een goed idee (ook weer tegen de diffractie van je speakers). Ook de overstaande achterwand kan vaak wel een absorber gebruiken.



Op deze manier heb ik mijn studio/mancave aangepakt en ligt de hoogste piek niet verder dan 10db verwijderd van de laagste dip. Volgens mij is dat in de praktijk een meer dan behoorlijk resultaat, zeker in een thuissituatie...

En oh ja... Een dip (als gevolg van een ruimte mode) eq'en heeft geen zin.




Bedankt voor de tips! :okdan:

Voor zover ik weet heb ik maar 1 crossover op 80Hz.

Ik heb een betonnen vloer en vraag me af of het van de grond halen van de sub dan nog wel een toegevoegde waarde heeft?

Een dip eq heeft idd geen zin. Echter het weg eq-en van een ongewenste piek op 20Hz is natuurlijk mogelijk.
 
Ik heb een betonnen vloer en vraag me af of het van de grond halen van de sub dan nog wel een toegevoegde waarde heeft?

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Het spelen met de hoogte van de sub kan resultaat hebben op het gedrag van ruimtemodes. Deze modes "staan" niet alleen tussen de wanden, maar ook tussen plafond en vloer. En alles dimensies hebben invloed op elkaar.

Met ontkoppelen bedoel ik niet per sé het spelen met de hoogte, maar het verlagen van de resonantiefrequentie. Ik heb ook een betonnen vloer, maar heb mn sub toch ontkoppelt. In deze ruimte heb ik echter niet gemeten wat daarvan het effect is.

In een vorige ruimte heb ik daar echter behoorlijk profijt van gehad, omdat de constructie van die vloer niet optimaal was. Op bepaalde frequenties resoneerde de vloer met alle plezier, maar vreselijk ongewenst. Door de resonantiefrequentie te verlagen tot ergens onder de 15hz, had ik in ieder geval geen last meer van hoorbare resonanties.
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Het spelen met de hoogte van de sub kan resultaat hebben op het gedrag van ruimtemodes. Deze modes "staan" niet alleen tussen de wanden, maar ook tussen plafond en vloer. En alles dimensies hebben invloed op elkaar.

Met ontkoppelen bedoel ik niet per sé het spelen met de hoogte, maar het verlagen van de resonantiefrequentie. Ik heb ook een betonnen vloer, maar heb mn sub toch ontkoppelt. In deze ruimte heb ik echter niet gemeten wat daarvan het effect is.

In een vorige ruimte heb ik daar echter behoorlijk profijt van gehad, omdat de constructie van die vloer niet optimaal was. Op bepaalde frequenties resoneerde de vloer met alle plezier, maar vreselijk ongewenst. Door de resonantiefrequentie te verlagen tot ergens onder de 15hz, had ik in ieder geval geen last meer van hoorbare resonanties.


Ik snap je nu! zal er eens mee gaan experimenteren. Thanks!
 
Back
Top