Gezocht REW hulp/kennis :)

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Beste SF-ers,

Is er iemand die tijd en zin heeft om eens naar mijn meting te kijken om wat zinnigs uit die data te halen. Voor zover ik weet is de meting verlopen zoals die moet volgens de gik acoustics tutorial. Alleen ik word dus echt niet wijs uit al die data helaas :?

Hoop dat iemand me ermee kan helpen :)

Ik heb de .mdat file geupload naar wetransfer

https://we.tl/zkwVPaNs2p

Alvast bedankt!
Glenn
 
Hey Glenn,

Ben helemaal geen kenner maar heb wel ervaring met akoestisch behandelen van mijn ruimte.

Uit de waterval grafiek haal ik dat je qua demping al wat gedaan hebt en dat is heel goed merkbaar in het hoog tot laag a 150 Hz .
MAAR je hebt waarschijnlijk een sub staan aangezien je laag begint met een serieuze piek.

Kun je al eens vertellen wat je juist geplaatst hebt en post ook eens de afmetingen van je ruimte en wat foto's van hoe het er nu bijstaat.
Ook interessant om te weten welke speakers je staan hebt. Staan deze op statieven?

Het uitgangspunt is eerst de ideale positie te bepalen (de gelijkbenige driehoek) voor je sweetspot.
Dit heb ik gedaan door de gelijkbenige driehoek uit te zetten zoals die wordt aanbevolen in de handleiding van je speakers.
Daarna begin je als eerste meting met de achterkant van je speakers op 10 cm van de muur en schuif je in stappen van 10 cm richting het midden van de kamer (steeds de gelijkbenige driehoek aanhoudend natuurlijk).
Na analyse van die grafieken kun je de sweetspot aanduiden en verder tweaken. Ik kan je verzekeren dat hiermee al heel veel winst te halen is.

Ik denk dat je meer reactie gaat krijgen als je printscreens post van de grafieken.
Er zullen straks wel kenners opduiken die je meer kunnen vertellen.

Wees je bewust dat het inmeten van je kamer uren werk vergt en dat je hierbij kalm moet blijven... .
 
Hey Steve,

Bedankt voor je bericht!

En het klopt ik heb net een sub geplaatst. Als monitors heb ik de Neumann's KH120a en de bijbehorende sub de 805. Monitors staan op statieven. En mijn luister positie is idd op de punt van de driehoek.

Damn wat een werk .. elke 10cm meten :P

Er gaat idd veel tijd in zitten jah ... helaas. Maak liever muziek :engel:

Thx!

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=114905&d=1489842160
 

Attachments

  • IMG_1437.jpg
    IMG_1437.jpg
    26,7 KB · Bekeken: 131
  • IMG_1438.jpg
    IMG_1438.jpg
    31 KB · Bekeken: 124
Gewoon doorbijten Glenn. Ik zie dat je op de foto's al goed hebt geïnvesteerd in behandeling.
Wel nu moet jij er even wat voor doen om daar het maximum uit te halen anders was je investering niet te rechtvaardigen.
Niet slecht bedoeld overigens; eerder om je een schop onder de kont te geven en te motiveren.
 
Gewoon doorbijten Glenn. Ik zie dat je op de foto's al goed hebt geïnvesteerd in behandeling.
Wel nu moet jij er even wat voor doen om daar het maximum uit te halen anders was je investering niet te rechtvaardigen.
Niet slecht bedoeld overigens; eerder om je een schop onder de kont te geven en te motiveren.

hehe, ik ben het volledig met je eens! :okdan:
 
je sounds moeten op 83 db zitten als eerste gemiddeld. koptelefoon op dus.

wat zijn je maten van je room. daar kan je de grootste hinderpalen in de sound mee bekijken.

ik zou beginnen met je monitors toch 10 / 15 cm van de wand te zetten.
 
je sounds moeten op 83 db zitten als eerste gemiddeld. koptelefoon op dus.

wat zijn je maten van je room. daar kan je de grootste hinderpalen in de sound mee bekijken.

ik zou beginnen met je monitors toch 10 / 15 cm van de wand te zetten.

Wat bedoel je met 83db als gemiddelde?

De afmetingen van mijn ruimte zijn W2.74m x L3.97m x H2.55m

Ik ga ze gelijk wat verder van de muur af zetten.

Thanks!
 
hier is een schets van jouw room.

de boogjes omhoog zijn je hinderpalen, dat zijn dus sounds die worden versterkt door afmeting. vaak zijn de zelfde kleuren dezelfde toonsoort. als je deze dempt dan kan krijg je een strak room meting. maar dat is helaas best moeilijk. Hoe lager de toon hoe zwaarder. maar in een hogere freq kan je deze toon ook dempen alleen niet zo effectief.
 

Attachments

  • glenn.jpg
    glenn.jpg
    29,7 KB · Bekeken: 123
zo iets als dit
http://johnlsayers.com/Recmanual/Images/Panel Absorber.gif


dat werkt ongeveer zo:

Je hebt een plaat die gaat trillen op een bepaalde freq. , de afmeting kan je bereken (meten met je hand )maar je kan het beter uit rekenen. Al heb ik niet meer de rekenmachine daar voor. Wanneer de plaat mee trilt op die freqs die te veel zoals ik vertelde met plaatje (onder) moet je die dus die plaat die op die freq mee trilt dempen met foam (schuim) dan gaat het panel trillen en de schuim zorgt voor de energie verspilling.
 
Ik heb 2 absorber diffuser achterin m'n ruimte staan.

De piek in het laag kan ik denk ik wel uit eq-en met de eq op de sub.
 
zo iets als dit
http://johnlsayers.com/Recmanual/Images/Panel Absorber.gif


dat werkt ongeveer zo:

Je hebt een plaat die gaat trillen op een bepaalde freq. , de afmeting kan je bereken (meten met je hand )maar je kan het beter uit rekenen. Al heb ik niet meer de rekenmachine daar voor. Wanneer de plaat mee trilt op die freqs die te veel zoals ik vertelde met plaatje (onder) moet je die dus die plaat die op die freq mee trilt dempen met foam (schuim) dan gaat het panel trillen en de schuim zorgt voor de energie verspilling.

Thanks Dre! Dit ga ik eens verder onderzoeken.
 
Ja luister positie veranderen. Lees mic.

Thanks!

Merkte het al als ik met spectrum in ableton met de mic eraan heen en weer liep verdween die dip idd.

Ik zal mn subwoofer nogmaals goed kalibreren dan meten en dan een andere positie zoeken.
 
Je kan ook je sub op een andere positie zetten. Vraag forumlid jompo eens om advies, zijn kennis gaat verder als de meeste van ons.
 
Nog een tip. Zo min mogelijk eq-en. Zeker niet harde dips of peaks. Het is een spel tussen luisterpositie en verplaatsten speakers zodat je zo min mogelijk acoustische aanpassingen hoeft te doen. Pas aan het eind wat kleine 1 a 2 db dips of peaks met eq gladstrijken.

Staande golven geven ondanks eq vertekend beeld. Voor live muziek is dat ok maar bij referentie geluid werkt dat tegen je.
 
Het gaat ook om galmtijden (waarmee je kan zien dat je absorbtie werkt); die ga je met EQ toch niet kunnen veranderen.

Merkte het al als ik met spectrum in ableton met de mic eraan heen en weer liep verdween die dip idd.
Ik zal mn subwoofer nogmaals goed kalibreren dan meten en dan een andere positie zoeken.

Zet om te beginnen ook eens die subwoofer uit en probeer met je 2 speakers er het beste van te maken (zet je speakers dan ook terug op de instelling zonder sub anders gaat het filter het laag te snel afsnijden bij je 2 speakers).
Doe nu gewoon eerste even die test om je ideale (het minst mogelijk pieken en dalen) luisterpositie te vinden. Je bent momenteel zodanig veel tegelijk aan het proberen dat het onmogelijk wordt... .
Akoestisch behandelen vergt veel geduld (en iemand met kennis); zoals ik reeds eerder vermelde is het anders een niet te rechtvaardigen investering.
Na je behandeling heb te nog een heel leven om muziek te maken (en zal ze ook beter gaan klinken als je je ruimte kent).
 
Laatst gewijzigd:
hier is een schets van jouw room.

de boogjes omhoog zijn je hinderpalen, dat zijn dus sounds die worden versterkt door afmeting. vaak zijn de zelfde kleuren dezelfde toonsoort. als je deze dempt dan kan krijg je een strak room meting. maar dat is helaas best moeilijk. Hoe lager de toon hoe zwaarder. maar in een hogere freq kan je deze toon ook dempen alleen niet zo effectief.

Zou je mij kunnen uitleggen hoe je zo'n frequency response en modal graph maakt? Ik loop nu al een uur te zoeken maar vind het niet gek genoeg?
 
Je kan ook je sub op een andere positie zetten. Vraag forumlid jompo eens om advies, zijn kennis gaat verder als de meeste van ons.

Nog een tip. Zo min mogelijk eq-en. Zeker niet harde dips of peaks. Het is een spel tussen luisterpositie en verplaatsten speakers zodat je zo min mogelijk acoustische aanpassingen hoeft te doen. Pas aan het eind wat kleine 1 a 2 db dips of peaks met eq gladstrijken.

Staande golven geven ondanks eq vertekend beeld. Voor live muziek is dat ok maar bij referentie geluid werkt dat tegen je.

Het gaat ook om galmtijden (waarmee je kan zien dat je absorbtie werkt); die ga je met EQ toch niet kunnen veranderen.



Zet om te beginnen ook eens die subwoofer uit en probeer met je 2 speakers er het beste van te maken (zet je speakers dan ook terug op de instelling zonder sub anders gaat het filter het laag te snel afsnijden bij je 2 speakers).
Doe nu gewoon eerste even die test om je ideale (het minst mogelijk pieken en dalen) luisterpositie te vinden. Je bent momenteel zodanig veel tegelijk aan het proberen dat het onmogelijk wordt... .
Akoestisch behandelen vergt veel geduld (en iemand met kennis); zoals ik reeds eerder vermelde is het anders een niet te rechtvaardigen investering.
Na je behandeling heb te nog een heel leven om muziek te maken (en zal ze ook beter gaan klinken als je je ruimte kent).


Thanks guys!

Ik zal niet eq-en op mn sub en eerst eens zonder sub mn beste positie bepalen.
 
Back
Top