Studio headphones ervaringen [2017]

bijlevel : Ben ook sceptisch. Aan de andere kant, dit zou een mooi onderwerp zijn voor een goed ontworpen, dubbel blind onderzoek. Met een groot aantal exemplaren, verschillende inspeeltijden, verschillende soorten signalen (white of pink noise, sinus, Gerard Joling, etc.) en voor zowel een algemeen publiek als professionals. Sceptisch dus, maar ergens toch wel nieuwsgierig of er iets van kan kloppen.

Ik heb een "onderzoek" gevonden op het internet: hier. Het betreft (maar) 1 type koptelefoon... De conclusie is dat er wel wat te zien is in de grafieken, dus ten faveure van inbreken, maar ik denk dat de combinatie gehoor/hersenen, dus subjectiviteit, ook een grote rol speelt, zeker als je Gerard Joling als geluidssignaal gebruikt :). Ook heeft Willem 1958 een punt dat het kan voorkomen dat twee dezelfde producten toch anders kunnen klinken. Een gedegen wetenschappelijk onderzoek puur met objectieve metingen, dus zonder tussenkomst van "oren", is wrsch mogelijk, maar zodra er menselijke luistertesten aan te pas komen lijkt het mij vrijwel ondoenlijk.

Even terzijde: Ik heb een heel korte luistertest met mijn 2 koptelefoons gedaan, een AKG K 240 MK II 55 ohms, ruim 3 jaar oud, en een Beyerdynamics DT 880 Pro 250 ohms, 1 dag oud, en ik hoor praktisch geen verschil. De AKG klinkt iets harder en dat komt door de ingangsimpedantie. Maar nu heb ik wel oude oren (maar gelukkig nog een jonge geest... denk ik..., maar ook dát terzijde) ;).
 
Laatst gewijzigd:
Dat zou je met zo'n onderzoek kunnen bepalen. Het gaat dan inderdaad niet zozeer om het technische aspect, maar hoe testpersonen het geluid ervaren. Maar ik denk niet een fabrikant van koptelefoons zomaar even tien dozijn ofzo ter beschikking gaat stellen voor zoiets. ;)

Ook heeft Willem 1958 een punt dat het kan voorkomen dat twee dezelfde producten toch anders kunnen klinken.


Hij zou ze gratis kunnen uitdelen aan leden op het sf want dat zijn de kenners en dan krijgt ie een gedegen rapport terug.
Wel meteen een stuk of 50 aan de regelmatige bezoekers anders heeft zo'n test geen waarde natuurlijk. :D
En dan is het 't beste als het een topmodel is anders hoor je 't niet.
Ik hou me aanbevolen voor bijv een https://www.hifiklubben.nl/hoofdtele...hoofdtelefoon/


Even terzijde: Ik heb een heel korte luistertest met mijn 2 koptelefoons gedaan, een AKG K 240 MK II 55 ohms, ruim 3 jaar oud, en een Beyerdynamics DT 880 Pro 250 ohms, 1 dag oud, en ik hoor praktisch geen verschil. De AKG klinkt iets harder en dat komt door de ingangsimpedantie. Maar nu heb ik wel oude oren (maar gelukkig nog een jonge geest... denk ik..., maar ook dát terzijde)


Ik heb een tijdje geleden een AKG thuis gehad zoals eerder in het topic beschreven en die die vond ik ook erg goed klinken maar zat minder comfortabel dan de Beyer als je 'm langer ophad.
Dat vind ik ook belangrijk, zeker als je zoals ons af en toe bijv een paar uurtjes met een headphone op je hoofd zit.
 
Laatst gewijzigd:
bijlevel : Bedankt voor het delen, dat is interessant. :) In dit geval lijkt er misschien iets van een effect te zijn mbt. de IMD. Maar als er inderdaad iets van een effect bestaat, het is klein en dan kun je je afvragen of het echt zin heeft. Aan de andere kant, denk niet dat het kwaad kan. Als iemand denkt dat het inspelen effect heeft, dan gewoon doen.

Deze auteur denk dat pink noise raadzaam is, dus geen Gerard Joling... ;)

Hij zou ze gratis kunnen uitdelen aan leden op het sf want dat zijn de kenners en dan krijgt ie een gedegen rapport terug.
Wel meteen een stuk of 50 aan de regelmatige bezoekers anders heeft zo'n test geen waarde natuurlijk. :D
En dan is het 't beste als het een topmodel is anders hoor je 't niet.

Ja, dat lijkt me een prima idee! :D
 
Ik wil waarschijnlijk een Beyerdynamic DT990 Pro aanschaffen maar ik vind het lastig kiezen tussen de varianten met verschillende impedanties lastig. Volgens mij heeft mijn Mackie 1402-VLZ3 een impedantie van 120 Ohm. Is dan een koptelefoon met een impedantie van 80 Ohm het beste of die van 250? Ik luister toch nooit hard op mijn koptelefoon dus ik neig naar de 250 Ohm variant.
 
Ik wil waarschijnlijk een Beyerdynamic DT990 Pro aanschaffen maar ik vind het lastig kiezen tussen de varianten met verschillende impedanties lastig. Volgens mij heeft mijn Mackie 1402-VLZ3 een impedantie van 120 Ohm. Is dan een koptelefoon met een impedantie van 80 Ohm het beste of die van 250? Ik luister toch nooit hard op mijn koptelefoon dus ik neig naar de 250 Ohm variant.

Ik heb de 250 Ohm versie en luister op een doodgewone Behringer UMC1820.
Ik zet het volume ook nooit zo hard (plusminus 25%) maar werkt prima.
 
Ik heb de 250 Ohm versie en luister op een doodgewone Behringer UMC1820.
Ik zet het volume ook nooit zo hard (plusminus 25%) maar werkt prima.
Ah, goed om te weten. Ben je er tevreden over?
 
Ik wil waarschijnlijk een Beyerdynamic DT990 Pro aanschaffen maar ik vind het lastig kiezen tussen de varianten met verschillende impedanties lastig. Volgens mij heeft mijn Mackie 1402-VLZ3 een impedantie van 120 Ohm. Is dan een koptelefoon met een impedantie van 80 Ohm het beste of die van 250? Ik luister toch nooit hard op mijn koptelefoon dus ik neig naar de 250 Ohm variant.

Deze link geeft informatie over de diverse impedanties van koptelefoons.
 
Ah, goed om te weten. Ben je er tevreden over?

Ja, prima headphone.
Ik heb indertijd eerst de AKG 702 mk2 in huis gehad die ook erg goed klonk maar door het treksysteem niet comfortabel zat na wat langere tijd.
Toen gekozen voor de DT990 pro omdat die ook bekend stond als een goede headphone in dezelfde prijscategorie en da's een goede keus geweest.
Ik vind 'm behoorlijk neutraal, ietwat warmer wellicht ivm de AKG maar over het gehele spectrum een goede weergave.
Niet vermoeiend of boomerig waar ik helemaal niet van hou en erg comfortabel, ook na langere tijd.
Ik denk dat je met deze een goede keus doet en hij is best populair als ik de recensies zie.
Enigste minpuntje vind ik het krulsnoer, ik had liever zo'n systeem als bij bijv Sennheiser gezien wat je ook nog 'ns makkelijk vervangt als het een keer mis gaat.
Dat zou voor mij een reden kunnen zijn om als deze kapot zou gaan ook 'ns te kijken voor bijv een Sennheiser HD25 aangezien ik nog een oude HD560 Ovation heb (meer hifi gericht) die het ook nog steeds doet en ook lekker zit.
 
Volgens mij heeft mijn Mackie 1402-VLZ3 een impedantie van 120 Ohm.

Ideaal is het niet. Er kunnen zich tenminste twee verschijnselen voordoen als een versterker zo'n hoge uitgangsimpedantie heeft. De impedantie van de koptelefoon is niet op alle frequenties hetzelfde, er is wat variatie. Verhoudingsgewijs is het effect door deze variatie groot, bij een hoge uitgangsimpedantie van de versterker. De frequentierespons van de koptelefoon gaat afwijken van wat het eigenlijk moet zijn. Een ander effect kan optreden mbt. tot vervorming. De term dempingsfactor viel al eerder in dit draadje, al kwam het niet helemaal goed uit de verf. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dit meer van belang is in het geval van luidsprekers, toch valt te verwachten dat het ook bij een koptelefoon een iets negatief effect kan geven. Zoals gezegd, ideaal is het niet.

Een goede koptelefoonversterker met een lage uitgangsimpedantie hoeft niet duur te zijn, als je dit kan DIY-en. En dat kun je wel. ;) Eerder in deze draad staan wat suggesties, een goede en goedkope oplossing is een circuit rond de al genoemde NJM4556. Je kunt 'ns kijken naar de O2-versterker, hier (en de andere artikelen op die site daarover). Uitstekende specificaties, niet duur, de uitgangsimpedantie van deze versterker is slechts 0.54 ohm.
 
willem1958 , bijlevel , Disharmonic : Nog bedankt voor de reacties. Ik was even vergeten dat mijn DT-150 ook een 250 Ohm variant is, dus ik kan daar nog even mee testen of dat in de praktijk nou issues geeft. Die heb ik meestal niet aan m'n Mackie hangen omdat lang met zo'n gesloten koptelefoon werken niet fijn is. Ik denk dat een headphone amp (hopelijk) niet nodig is, anders kijk ik nog even naar de O2-amp.
 
Ik heb hier ook de 990 250ohm. Vanuit mijn Presonus 24.4.2 gaat dat goed, vanuit de Deluge hp uit ook en ook op mijn iPhone werkt ie meer dan hard zat :)
 
willem1958 , bijlevel , Disharmonic : Nog bedankt voor de reacties. Ik was even vergeten dat mijn DT-150 ook een 250 Ohm variant is, dus ik kan daar nog even mee testen of dat in de praktijk nou issues geeft. Die heb ik meestal niet aan m'n Mackie hangen omdat lang met zo'n gesloten koptelefoon werken niet fijn is. Ik denk dat een headphone amp (hopelijk) niet nodig is, anders kijk ik nog even naar de O2-amp.


ik heb volgens mij de 770 en ook de 250 ohm.
Prima geluid en kan met gemak harder dan je oren aan kunnen of willen.
Ik luister nagenoeg altijd op de headphones uitgang van mijn yamaha AW4416 mixert. Geen idee wat daarvan de impedantie is overigens.
 
willem1958 , bijlevel , Disharmonic : Nog bedankt voor de reacties. Ik was even vergeten dat mijn DT-150 ook een 250 Ohm variant is, dus ik kan daar nog even mee testen of dat in de praktijk nou issues geeft. Die heb ik meestal niet aan m'n Mackie hangen omdat lang met zo'n gesloten koptelefoon werken niet fijn is. Ik denk dat een headphone amp (hopelijk) niet nodig is, anders kijk ik nog even naar de O2-amp.
Het is uiteindelijk mijn (late, pre-Covid-19 perikelen) verjaardagscadau geworden, de 250 Ohm variant van de BeyerDynamic DT-990 Pro. Werkt prima samen met mijn Mackie mixer en andere spulletjes. Mijn BeyerDynamic DT-150 (waar ik nog steeds na 20 jaar tevreden over ben) is, zoals gezegd, ook een 250 Ohm variant, dus eigenlijk had ik al kunnen weten dat dat prima werkt. De DT-150 heb ik destijds in een winkel kunnen vergelijken met andere modellen van andere fabrikanten (met een CD die ik goed kende). Hoewel die niet de mooiste was vond ik 'm wel het beste klinken. Maar als je hem langer op hebt dan is hij wat minder comfortabel, ook vanwege dat het een dichte koptelefoon is. De DT-990 vind ik op het eerste gehoor aardig hetzelfde klinken als de DT-150, het verschil zal misschien wat subtieler zijn. Maar het draagcomfort is echt een stuk beter, superlicht in vergelijking. De (gekrulde) kabel is misschien nog wat wennen, ik vind 'm wat aan de korte kant maar dat is geen onoverkomenlijkheid.
 
De (gekrulde) kabel is misschien nog wat wennen, ik vind 'm wat aan de korte kant maar dat is geen onoverkomenlijkheid.

Daar heb ik ooit zo'n unit voor gehaald (toen mijn geluidskaart nog irritant ver van mijn werkplek stond

Click image for larger version  Name:	1462270469stagg_sac3psjsdl_front.jpg Views:	0 Size:	24,0 KB ID:	3756962
 
De (gekrulde) kabel is misschien nog wat wennen, ik vind 'm wat aan de korte kant maar dat is geen onoverkomenlijkheid.

Dat vind ik het minste onderdeel van de headphone, ze hadden beter een normaal snoer kunnen nemen.
In ieder geval; veel plezier met je nieuwe aanwinst!
 
Ik kon niet wennen aan het geluid van de DT990pro, samen met het dikteverschil L/R van de pads (fabrieksfoutje) is deze retour gegaan en is geruild voor de DT880pro.
De 880 klinkt mij veel fijner, maar ik sluit niet uit dat het dikteverschil het klankbeeld heeft verstoord.
 
Back
Top