Studio headphones ervaringen [2017]

Volgens mij was de conclusie van Katiemusic anders :D Ik zou ze allebei even luisteren, als het mogelijk is op vergelijkbare apparatuur, en er rekening mee houden dat het alsnog wel waardevol is om een aparte koptelefoonversterker te kopen (in allebei de gevallen).
 
Ik heb laatst de AKG K702 toegevoegd aan mijn headphone collectie. Zit HEEEERRLIJK en lekker "luchtig" (?) geluid. Weet niet hoe ik het uitleg, maar lekker rustig voor je oren en veel details.
 
Sinds afgelopen week weer de beyerdynamic dt-770 pro aangeschaft, die heb ik in het verleden ook gehad en was weer even vergeten wat een goeie koptelefoon dit was zeg!!

Ik had hiervoor de audio technica m-50x en ik miste daarin heel erg het gedetailleerde laag, en wauw wat klinkt dat goed bij de beyerdynamics zeg.

Enig minpunt vind ik wel dat kruldraad dat best zwaar is en redelijk onhandig.

Had wel gelezen dat het "makkelijk" te vervangen is met een rechte draad, maar ik kan niet solderen en lijkt me best scary op mn nieuwe koptelefoon
 
zit te denken aan de beyerdynamic 770 (dicht) of DT-880 (semi open)
iemand ze al een naast elkaar geprobeerd?
met mijn huidige Sennheiser 280 nog iets mis ik vooral wat laag en mid detail
waardoor ik het eigenlijk nooit gebruik om bv patches op synths te cre-eren want het klinkt zo beperkt met headphones. ook muziek luisteren af CD speler mist het detail in laag en mid
 
Niet die specifieke modellen, maar ik zou persoonlijk altijd voor een (semi)open model kiezen als je de koptelefoon verwacht langdurig te dragen en omgevingsgeluid geen grote factor is.
 
IK zal even een update geven omdat ik een paar maanden geleden ook aan het forum heb gevraagd welke merken/modellen ze zoal preferen.
De bekende merken kwamen eruit, zoals AKG, Beyer en Sennheiser en ook nog een Grado
Ik heb nog een oude Sennheiser HD 560 Ovation die al ongeveer zo'n 35 jaar oud is en het foam volledig op is maar het nog steeds goed doet.
Indertijd voor hifi liefhebbers één van de betere headphones.
Daarnaast heb ik een Sennheiser HD 558 maar die gebruik ik maar weinig want die klemt toch redelijk aan m'n oren dus het draagcomfort vind ik niet geweldig.
Nadat ik verschillende modellen had beluisterd ging ik voor de AKG K702, de opvolger van de bekende 701 serie.
Eerlijk is eerlijk; een prachtige neutrale weergave en heel gedetailleerd, een fantastische soundstage en wat een eerlijke, ongekleurde headphone is dat!
Maar helaas....nadat ik 'm eerst twee dagen de hele nacht had laten inspelen heb ik 'm een halve dag op m'n hoofd gehad en toen begon het na een paar uurtjes voor mij steeds onprettiger te voelen boven op m'n hoofd.
Door die trekkabeltjes systeem trekt ie 'm op je hoofd en dat geeft zodanig druk boven op m'n hoofd dat m'n aandacht steeds meer naar het ongemak ipv de muziek ging, je moet zo'n ding zo min mogelijk voelen vind ik.
De volgende dag zette ik 'm weer op en al na een kwartier steeds verstellen in een andere positie omdat het niet prettig voelde op m'n hoofd en uiteindelijk afgezet.
Jammer dat ze niet net als Sennheiser en BeyerDynamic gewoon zo'n instelsysteem hebben zodat je 'm op je eigen maat afstelt.
Ik heb 'm omgeruild voor m'n tweede keus; de BeyerDynamic DT990 pro die ik net iets minder in detaillering vond maar nog steeds een hele goede headphone is, misschien ook een pietsie meer gekleurd dan de hele neutrale response van de AKG.
Vooral in de basweergave doet ie iets meer dan de AKG en sommigen houden ervan maar voor mij maakt ie het net iets mooier dan het is heb ik het idee?
En misschien is het ook wel net zoals met speakers dat een bepaald geluid je aanspreekt?
Ik heb wel 't gevoel dat ik ook met deze een goede keus heb gedaan want ik vind 'm heel prettig klinken, geen luistermoeheid of iets en belangrijk; deze zit echt heel lekker, geen druk op m'n hoofd, top!
Ik moet 'm nog wel wat inspelen want ik heb 'm net en dan merk je net als met speakers dat ie nog iets los moet komen want in de winkel klonk ie nog ff lekkerder.
Jammer vind ik dat het snoer niet los te koppelen is, dat was bij de AKG wel zo en eigenlijk vreemd want net als de 702 is deze bedoeld voor studiowerk dus dagelijks gebruik en dan kan het een keertje misgaan zodat je een nieuw snoer nodig hebt of bijv omdat je een langer snoer wil.
Uiteindelijk ben ik er happy mee en eerlijk is eerlijk; een goede headphone kost je tegenwoordig de kop niet meer, dwz je kan veel uitgeven maar het hoeft niet want ik ben echt tevreden en voor 122 euro!
Terwijl die Sennheiser in de jaren 80 iets van 375 gulden kostte, als je dat nu omrekent dan was dat een stuk meer geld.
 
Ik was toch benieuwd of een dedicated pre-amp voor mijn Focal Clear nog wat zou kunnen betekenen. Normaal gebruik ik deze op de uitgang van de RME UCX en UFX-2. Ik heb de Rupert Neve RNHP uitgebreid getest, maar het lukt me niet om echt verschil te horen, hoe graag ik het ook zou willen. Omdat de Focal een impedantie heeft van 55Ω, heb ik ook de Sennheiser HD650 geprobeerd (300Ω) maar ook daarbij geeft het niet echt verbetering. Jammer, want ik vind het kastje er wel heel mooi uitzien :D
 
De "Rupert Neve RNHP Precision Headphone Amplifier" toch nog wat meer tijd gegeven.

Ik heb een wat uitgebreidere vergelijkig gedaan waarbij ik de hoofdtelefoonuitgangen van RME UFX II, RME UC en Rupert Neve RNHP heb vergeleken.

Ik heb een passieve A/B-switch gebruikt tussen twee hooftelefoonuitgangen en één hoofdtelefoon. De switch is zo te gebruiken dat het schakelen zelf niet (bewust) hoorbaar is.

In totaal heb ik drie hoofdtelefoons in deze setup ingezet: Focal Clear Pro, Sennheiser HD650 en mijn oude vertrouwde 600Ω AKG K240DF.

De switch wordt bediend door een vriendelijke operator die op willekeurige momenten schakelt. De geluidsniveaus zijn van tevoren op het gehoor gelijk ingesteld.

Resultaat: ik kan naar tracks in verschillende genres luisteren zonder ook maar door te hebben of er wel of niet geschakeld is, laat staan wanneer. Aan vergelijken van verschillende klankbeelden kom ik dus in het geheel niet toe.

Conclusie: deze Neve is in mijn setup niet nodig. Wel veel bijgeleerd over de verschillen tussen de drie hoofdtelefoons.
 
Hier bestaan verschillende meningen over. Het zou kunnen dat het effect van het inspelen vooral psychologisch van aard is.

Dat zou ik snappen als je aan het geluid van de koptelefoon moet wennen. Maar dan moet je 'm een tijdlang gebruiken, terwijl ik van 'willem 1958' begrijp dat hij 'm een paar nachten heeft laten 'draaien'. Ik neem aan dat hij 'm niet nachtenlang op had ;).
 
Laatst gewijzigd:
bijlevel : Nee, ik bedoel hier niet wennen aan het geluid. Maar het psychologische effect dat je denkt dat het geluid beter is, nadat je zo'n inspeel-actie hebt gedaan.
 
bijlevel : Nee, ik bedoel hier niet wennen aan het geluid. Maar het psychologische effect dat je denkt dat het geluid beter is, nadat je zo'n inspeel-actie hebt gedaan.

OK. Ik heb ondertussen heel kort wat Google onderzoek gedaan en de meesten vinden het onzin, zeker gezien de huidige technologie. En anders had het ook wel bij de spec's gestaan. Met luidsprekers, en dan kennelijk met conussen van bepaald materiaal, kan het een ander verhaal zijn. Sowieso raakt mijn koptelefoon ingespeeld als ik 'm ga gebruiken, maar hij klinkt nu al uitstekend! Uit ervaring weet ik trouwens dat je gehoor ook niet constant is, vermoeidheid kan een grote rol spelen. Ik denk dat men het geluid 's ochtends beter vindt klinken, omdat er dan nachtrust aan vooraf is gegaan, dus ook rust voor je gehoor.
 
bijlevel : Ben ook sceptisch. Aan de andere kant, dit zou een mooi onderwerp zijn voor een goed ontworpen, dubbel blind onderzoek. Met een groot aantal exemplaren, verschillende inspeeltijden, verschillende soorten signalen (white of pink noise, sinus, Gerard Joling, etc.) en voor zowel een algemeen publiek als professionals. Sceptisch dus, maar ergens toch wel nieuwsgierig of er iets van kan kloppen.
 
Vast wel een keer in dit draadje aan de orde geweest maar toch maar (weer) even vragen, want ik heb net een DT 880 Pro gekocht: waarom moet een koptelefoon ingespeeld worden?

Hier bestaan verschillende meningen over. Het zou kunnen dat het effect van het inspelen vooral psychologisch van aard is.

Ik doe dat ook altijd met speakers/monitors, ik laat dan gewoon de muziek een paar dagen continue spelen.
In het verleden las ik er verschillende verhalen over en aangezien het geen moeite kost doe ik het gewoon.
Ik heb dan de koptelefoon gewoon bij de pc liggen en doe ondertussen andere dingen.
Of het altijd meetbaar is weet ik niet als je een onderzoek zou houden?
Zo zou je je ook moeten afvragen dat als je vijf merken monitoren met dezelfde technische specificaties en dezelfde bouw neemt waarom ze dan toch anders klinken?
Waarom komt bij sommige speakers het geluid wel los en je een mooi ruimtelijk beeld krijgt en bij andere niet waardoor je toch het idee hebt dat het geluid niet optimaal is bij de laatste categorie terwijl de technische gegevens vrijwel hetzelfde zijn?
En de klankkleur verschilt terwijl het allemaal boxen zijn die ongeveer even groot zijn.
Ik heb een buizenversterker waarvan de technische gegevens ivm sommige transistor versterkers minder goed is maar wel prettiger klinkt.
Sound is iets wat niet alleen meetbaar is denk ik maar ook beleving.
 
Laatst gewijzigd:
Sound is iets wat niet alleen meetbaar is denk ik maar ook beleving.

Dat zou je met zo'n onderzoek kunnen bepalen. Het gaat dan inderdaad niet zozeer om het technische aspect, maar hoe testpersonen het geluid ervaren. Maar ik denk niet een fabrikant van koptelefoons zomaar even tien dozijn ofzo ter beschikking gaat stellen voor zoiets. ;)
 
Back
Top