Studio headphones ervaringen [2017]

Kan iemand mij vertellen wat ohm precies voor invloed heeft? Waar moet je opletten, meer of minder ohm? Ik wil de Beyerdynamic DT 770 Pro hoofdtelefoon kopen maar die bestaat in verschillende uitvoeringen 80/250 ohm. Ik heb geen idee.

Des te hoger het nummertje des te beter hij klinkt maar dan moet je wel een goede versterker er bij hebben. Die met een lagere waarde zijn beter te gebruiken op niet-versterkte uitgangen zoals telefoons, laptops. Ik geloof dat 32 echt goed is voor onversterkt, maar ik heb er een met een hogere waarde die toch alsnog wel een redelijk volume haalt op mijn laptop.
 
Ten aanzien van de DT-770Pro, schijnt dat de 80 en 250 ohm verschillend klinken, wat mij raar lijkt maar soit, misschien best allebei luisteren dus.

In het algemeen geldt dat er een aantal impedantie ranges zijn laag ohmig (rond 32 ohm of een stuk lager), een beetje in het midden (60 ohm tot 250 ohm en hoogohmig (600 ohm). Die laatste is nog van vroegah, en kom je dacht ik niet zoveel meer tegen.
Om met de midden range te beginnen, zo'n belasting is voor elke opamp (het bouwblok in vrijwel alle electronische apparatuur) goed te doen, zo'n opamp kan meestal zo'n 70mA aan stroom leveren, da's niet zo veel maar voor middenimpedanties prima. Hoe lager de impedantie namelijk, hoe meer stroom dat er door de versterker geleverd moet worden, die koptelefoons met lage impedantie hebben baat bij een koptelefoonversterker omdat die vaak veel meer stroom kunnen leveren tot 500-600mA aan toe.
Nu is het wel zo dat er tegenwoordig (en vroeger ook al wel een enkeling) speciale IC's zijn voor koptelefoonversterkers, en sommige fabrikanten gebruiken die.
Koptelefoons met een hoge impedantie willen vooral spanning en niet zo veel stroom, vroeger in studio electronica werden intern voedingsspanningen van + en - 24 volt gebruikt, en dat was perfect voor die koptelefoons, tegenwoordig wordt er echter meer gekozen voor lagere voedingsspanningen (tot zelfs maar 3.3volt aan toe, en dat werkt dus niet met zo'n koptelefoon.
Dus daar is ie, de wet van ohm, laagohmig, veel stroom weinig spanning (veel koppel/ weinig toeren (tractor)) hoogohmig veel spanning weinig stroom (veel toeren/ weinig koppel (motorfiets)) .
 
de speciaal voor dj s ontworpen senheisserhd7 dj.. is erg fijn om over te mixen achter een dj boot met veel resonerend zaalgeluid.. maar oojk thuis gewoon lekker cd thes luisteren is een genot....
hoe hij is om tracks mee af te mixen weet ik niet...
iervoor heb ik de hd 600 gehad en die viel in het niet bij deze de hd 7 ..in de hd 7 zit een erg mooi en strak laag.. wat bij de hd 600 snel beflubbelig was...
 
Hoe lager de impedantie namelijk, hoe meer stroom dat er door de versterker geleverd moet worden, die koptelefoons met lage impedantie hebben baat bij een koptelefoonversterker omdat die vaak veel meer stroom kunnen leveren tot 500-600mA aan toe.

Precies andersom: Hoe hoger de impendantie van een koptelefoon hoe meer baat deze heeft bij betere versterking (al hebben alle koptelefoons uiteindelijk baat bij betere versterking).

Een versterker levert bij lage impendanties (weerstand) veel makkelijker vermogen dus komt een koptelefoon met een lage impendantie makkelijker weg met een relatief lage versterking omdat er al snel voldoende vermogen wordt geleverd bij deze lage weerstand.
 
Een simpele koptelefoon uitgang stuurt veel makkelijker een koptelefoon aan met een impedantie van rond de 100 ohm dan een van 32 ohm. Misschien dat 250 ohm al het kantelpunt is, maar 600 ohm is in ieder geval lastiger.

Bij 32 ohm kan een koptelefoonversterker waar een simpele opamp in zit 150mW leveren, en da's weinig. Bij 100ohm kan dezelfde koptelefoon versterker 500mW leveren, en dat is plenty.
Op een gegeven moment kom je uitgangsvoltage tekort, dat zal misschien bij 250ohm al zijn (afhankelijk van het rendement van je koptelefoon).
Bij speciale "high current driver" IC's kun je idd makkelijker lage impedantie koptelefoons aansturen, en die zitten zelfs al een in de monotron (TPA6112 oid). It depends, zullen we maar zeggen.
 
250 ohm is beter dan 80 ohm (klinkt theoretisch beter!), maar daar heb je een goede hoofdtelefoonversterker voor nodig. Maar dat kan bijv. de ingebouwde hoofdtelefoonversterker van je mixer of audiointerface zijn. Een aparte headphone amp kan natuurlijk ook. Je kunt er heel lang over gaan nadenken, maar het beste kun je eerst een 250 ohm hoofdtelefoon proberen. Als dit niet bevalt / naar behoren werkt ruil je 'm om voor een 80 ohm. :okdan:

De (gesloten!) Beyerdynamic DT 770 Pro heb je ook met 32 Ohm, maar die is bedoeld voor mp3 spelers, tablets, laptops etc. (met een zwakke hoofdtelefoonversterker). Door de lage impedantie van 32 ohm is het volume en de klank dan nog goed.

Voor mixen wordt meestal een open hoofdtelefoon gebruikt van bij voorkeur 250 ohm (of meer). Maar voor live opnames in de studio zal een gesloten hoofdtelefoon van 80/250 ohm de voorkeur hebben.

Hoe lager de impedantie namelijk, hoe meer stroom dat er door de versterker geleverd moet worden, die koptelefoons met lage impedantie hebben baat bij een koptelefoonversterker omdat die vaak veel meer stroom kunnen leveren tot 500-600mA aan toe.
Precies andersom, wat Acidfever hiervoor ook toelicht.

Een simpele koptelefoon uitgang stuurt veel makkelijker een koptelefoon aan met een impedantie van rond de 100 ohm dan een van 32 ohm.
Er bestaat een vuistregel dat de impedantie van de hoofdtelefoon minimaal 8x zo groot moet zijn als de uitgangsimpedantie van de hoofdtelefoonversterker. Dus bij een hoofdtelefoon van 32 ohm mag de uitgangsimpedantie van de hoofdtelefoonversterker max. 4 ohm zijn. Deze verhouding wordt de dempingsfactor genoemd. Als deze groter is dan 8 heb je geen hoorbaar verschil, maar bij een kleinere waarde dan 8 klinkt de hoofdtelefoon slechter.
 
Ik hoor graag waarom, het dempingsfactor verhaal klopt, en is vooral van toepassing op luidsprekers en versterkers (nu zijn koptelefoons dat ook, maar eindversterkers lijken meer op elkaar dan koptelefoon uitgangen).
 
Bij speciale "high current driver" IC's kun je idd makkelijker lage impedantie koptelefoons aansturen, en die zitten zelfs al een in de monotron (TPA6112 oid). It depends, zullen we maar zeggen.

Da's mooi dat die TPA6120 (ik gok dat het deze zal zijn) ook al in dat soort apparaten opduikt. Begreep dat die TPA6120 een vrij blameless oplossing is voor een gezonde range aan impedanties, maar wel met wat aandacht van de bouwer geappliceerd moet worden.

Ik liep tegen een Aphex 454 headphone amp aan (4 outputs met elk een keer dit IC) om een 120 Ohms AKG K612 Pro aan te sturen. Prima combi, maar dat moet ook wel als de typenummers haast hetzelfde zijn ;)
 
'sss nog een andere (net even gechecked), TPA6111. Laatst ook het schema gedownload van de nieuwe Behringer Model D, en daar gebruiken ze twee parallelle opamps in, kan ook werken (in de elektuur heeft wel eens een eindversterker gestaan met 50 IC's allemaal parallel, het Mythbuster adagium "If it's worth doing, it's worth overdoing." :D ).
 
Helaas niet meer NIEUW te koop (dus alleen nog 2e hands).
Nog steeds te vinden op mijn hoofd en het hoofd van menig geluidstechnicus/dj/producer:

SONY MDR-7509HD

24 Ohm (!)
3000 mW
5 - 80.000 Hz
107 dB/W/m

mdr7509hd.jpg


Zeer gedetailleerd en neutraal.
En ook comfortabel. Ik kan hem zonder problemen uren op hebben.

Positieve reviews genoeg te vinden op internet.

Neemt genoegen met de output van je laptop, tablet of telefoon.
Maar natuurlijk ook van je DAC.

De veelgeprezen budget Superlux HD681 EVO (een AKG K-240 kloon die ik ook heb) naast de MDR-7509HD veel minder gedetailleerd (en BOOOMY in de subbass).

De MDR-7509HD is een telg van de eveneens maar meer terecht veelgeprezen MDR-75xx serie
https://pro.sony.com/bbsccms/assets/files/cat/audio/brochures/MDR-7500_A-1149-B.pdf

De nieuwe(re) SONY MDR-7510, MDR-7520 of MDR-7550 ken ik niet.
 
'sss nog een andere (net even gechecked), TPA6111.

Nice, kende ik nog niet.

Laatst ook het schema gedownload van de nieuwe Behringer Model D, en daar gebruiken ze twee parallelle opamps in, kan ook werken

Die aanpak van meerdere opamps parallel prima voor de hogere impedanties. Voor lagere botsen ze mogelijk met die hier al genoemde 1-op-8 regel, wegens de mengweerstanden waarmee die opamp-outputs aan elkaar geknoopt worden.

Afhankelijk van wat er in bepaald type mixer voor waardes gebruikt worden kun je dus behoorlijk hoge uitgangsimpedantie te pakken hebben.
De aloude Mackie MS1202 bijv mengt bijv twee opamps met twee weerstanden van 120 Ohm, dus da's uitg-imp van 60 Ohm. Met die 1-op-8 zou je daar dus phones van > 480 Ohm voor moeten gebruiken, wat wrsch zelden zal voorkomen. Maar voor de meeste gevallen werkt, ... maar je hebt dus mogelijk 'kleuring'.

(in de elektuur heeft wel eens een eindversterker gestaan met 50 IC's allemaal parallel, het Mythbuster adagium "If it's worth doing, it's worth overdoing." :D ).

Da's die van Douglas Self met zijn grote liefde, de 5532/5534 gok ik? Ja dat was een mooie exercitie :)
 
Schappelijk geprijsd, ben benieuwd hoe die het doen ten opzichte van de K701.
 
Helaas niet meer NIEUW te koop (dus alleen nog 2e hands).
Nog steeds te vinden op mijn hoofd en het hoofd van menig geluidstechnicus/dj/producer:

SONY MDR-7509HD

De 7509 kende ik nog niet, maar de 7506 gebruik ik veel voor locatiewerk. Hij heeft een boost in het midhoog waardoor veel dingen erg duidelijk te horen zijn, voor muziek vind ik dat zelf niet erg fijn maar voor setgeluid wel. De standaard oorkussens gaan snel plakken maar er zijn gelukkig ook velours oorkussens te krijgen. De dunne draadjes gaan bij mij altijd tussen het scharnier zitten waardoor ze snel kapot gaan, is een ontwerpfout waar Sony iets aan moet doen.

De 7510 vond ik wat lomp in het midlaag, een beetje doos-achtig klinken maar op zich niet slecht.
 
Of de soldeerbout van boven halen en ff een RA1 Headphone Amplifier DIY Kit in elkaar solderen... ;) Ben je voor nog geen 50 euro klaar en schijnt goed te werken (wordt beweerd). Zelf echter (nog) geen ervaring mee!

1k0.jpg


Ik hoor graag waarom, het dempingsfactor verhaal klopt, en is vooral van toepassing op luidsprekers en versterkers (nu zijn koptelefoons dat ook, maar eindversterkers lijken meer op elkaar dan koptelefoon uitgangen).
Dit zal vast wel een keer in Elektuur uitgelegd zijn... ;)

Schappelijk geprijsd, ben benieuwd hoe die het doen ten opzichte van de K701.
AKG K612 vs. K701
https://homestudiobasics.com/akg-k612-vs-k701-whats-the-skinny
 
Dit zal vast wel een keer in Elektuur uitgelegd zijn... ;)

Da's flauw.

NJM4556 (de opamp in die Grado RA-1 clone) schijnt idd goed te klinken, maar da's wel al een ouder ontwerp. Zelf heb ik een koptelefoonversterker gemaakt met LME49600 buffers en die klinkt lekker, zijn wel dure IC's (en alleen SMD te krijgen, hoewel BUF634 identiek schijnt te zijn en die was er wel in DIP).

Maar het is wel verbazend hoe je genept wordt met die Grado amp, sjiek doosje, 15 euro aan onderdelen, BAM!, 300 euro.


Thanks voor die link met de vergelijking tussen die AKG's, die Q701 is ook tof (zeker in dat groen!).
 
idd erg flauw, sorry 8)

SMD begin ik niet aan...maar ik zal eens kijken naar die BUF634 in DIP.

Die Grado RA1 HP Amp heeft idd een - belachelijk - sjiek doosje, logisch toch dat dit 300 euro moet kosten.
 
Fijne antwoorden bedankt voor de moeite!!
Ik begrijp het dankzij jullie bijdragen.
(Ik heb het lang geleden wel geleerd maar was het kwijt)

Ik denk dat ik het beste voor de 80 Ohm kan gaan en niet de 250.
Heb een Presonus 16-4-2 digi mengtafel ik neem aan dat 80 Ohm geen probleem is.
 
Back
Top