Studio headphones ervaringen [2017]

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.708
Locatie
Utrecht
Er zijn al wat oudere threads op het forum maar ik ben nu serieus op zoek naar een paar echte goede om voor langere tijd mee te werken. Wat zijn de besten op dit moment? Persoonlijk maak ik vooral electronische muziek vaak dansbaar. Wat ik zoek is een eerlijk geluid met veel detail en geen bonkige bas of zo. Ik ben vooral op zoek naar mensen die echt meerdere naast elkaar gehoord hebben en kunnen vertellen wat het verschil is.
 
Ik hou van open modellen, minder boomy.
Heb ook de hd25, goed als je geisoleerd wil luisteren. Maar de aiaiai heb ik eens gehoord en die maakte indruk.
Zoveel eigenlijk dat die nog gaat gescoord worden :)
En ja dat zijn er dus 2 gesloten, ik weet t...
Wat ik,echt een kreng vond: die gesloten duurste pio. Direct terug verkocht.
 
Wbt open headphones ben ik erg gecharmeerd van de Sennheiser HD580/HD600/HD650. Zeer open en gedetailleerd geluid en zoals je wenst...geen bonkige bassen.

Wbt gesloten hoofdtelefoons vind ik de Sony MDT 7510 en Beyerdynamic DT770 erg goed. Ik heb ook een Beyerdynamic DT150 die erg lekker zit maar minder klinkt. Is wel een klassieker voor opnames en daar heb ik deze headphones ook voor.

De meeste gesloten hoofdtelefoons hebben een relatief slechte laagweergave omdat er reflecties zijn tegen de oorschelp en de binnenkant van de hoofdtelefoon. Daarom kun je dit type hoofdtelefoon beter niet gebruiken om te mixen. Sowieso gebruik ik hoofdtelefoons alleen om plaatsingen te bepalen/controleren en om te horen hoe het op hoofdtelefoon uberhaubt klinkt.
 
Juist, de hd 595 heb ik ook. Fijn maar Sennh kleurt he.
 
Ik heb hier een HD580 (de moeder van de 600 en 650) en een K702. Beide zeer fijn. Heb ook een Shure 1440 gehad. Die vond ik ook erg goed maar vond ik niet zo comfortabel zitten. De HD580 heb ik al een kleine 15 jaar gok ik. Bij deze heb ik de kabel en kussentjes van de schelpen en de hoofdband vernieuwd. Die zit weer als nieuw! En ideaal dat dit merk zo lang zijn spullen support.
 
Ik had nog nooit van AIAIAI gehoord dus ik had echt ff zoiets van wat is dat voor een rare zin:D

Ik zie heel veel Sennheiser 5xx en 6xx voorbij komen, wat voor een logica zit in al die modelnummers?

De meeste gesloten hoofdtelefoons hebben een relatief slechte laagweergave omdat er reflecties zijn tegen de oorschelp en de binnenkant van de hoofdtelefoon. Daarom kun je dit type hoofdtelefoon beter niet gebruiken om te mixen. Sowieso gebruik ik hoofdtelefoons alleen om plaatsingen te bepalen/controleren en om te horen hoe het op hoofdtelefoon uberhaubt klinkt.

Goed om te weten, ik dacht dat gesloten altijd beter waren. Maar die beschermen alleen beter tegen omgevingsgeluid?
 
AIAIAI heeft ook een boel modellen (lees - variaties op hun model)
Er was ooit een issue met de beugel die brak maar zal wel opgelost zijn. Ik had 'm op bij de syntmeet (bambam had 'm bij) en ik dacht even een sennh op te hebben, maar net ietsje anders.
Je weet wat de raad is: ergens testen allemaal naast elkaar, maar waar dat kan, dat weet ik ook niet :D
Bij Saturn kon dat oit met enkele waaronder de sennh 600 en die versterker vd winkel ruiste vreselijk.
Heb toen trouwens die 595 gekozen. Gaf veel voor 't geld tov de 600 / 650 vond ik (in reviews ook)
 
Ik heb redelijk wat zitten lezen en bevragen en was er ondertussen al over uit dat ik een AKG K701 ga kopen.
De K701 gebruik ik een jaar of 5 als studio hoofdtelefoon, en ik ben er heel tevreden over. Zeer gedetailleerd een ruimtelijk geluid, heel licht om te dragen en totaal niet vermoeiend in gebruik. Wel mist hij behoorlijk wat in het laag. Ik heb ook een Audiotechnica m50x, die ik normaal gesproken ik de bus e.d. gebruik. Dit is een gesloten ontwerp, en is behoorlijk zwaar in het laag. Vaak vergelijk ik m'n mix tussen beide. Als het op allebei goed klinkt, dan zit het meestal wel goed.
 
Beyer Dt 880 pro + krachtige headphone amp is voor mij de beste in de zin dat daarmee mijn mixen veruit het beste vertalen naar echte speakers. Ik heb ook de AKG K701 (over ear, open) en de Sennheiser HD 250 lineair proII (over ear, closed) maar die hebben beide toch iets meer een hifi sound tov van de 880; dippen meer in de low mids. Dat klinkt heel fijn maar voor productie net iets minder geschikt vind ik. Al ben ik blij met meerdere opties en ik gebruik ze ook alle 3.
 
Een tip: als je een goede hoofdtelefoon hebt, of eentje kunt lenen, kun je meer dan 100 populaire studio hoofdtelefoon modellen simuleren mbv Morphit (zie toneboosters.com) plugin. Het zijn simulaties, dus daar zitten wat beperkingen aan, maar het geeft je wellicht een eerste inzicht in hoofdtelefoons (van welke de sound je aan staan, en welke niet). Je kunt dezelfde plugin vervolgens gebruiken om hoofdtelefoon correctie toe te passen.
 
In de studio gebruik ik al een jaar of 11 de Beyerdynamic dt990pro maar begin nu wel echt een hekel te krijgen aan de overdreven bas- weergave.

Bij lokatie-opname gebruikte ik voorheen een zeer oude Beyer DT48 en ondanks dat hij aanvoelt als een sadistisch folterwerktuig, klinkt deze zeer precies met name in het middengebied.
Nadat deze kapot is gegaan ben ik aanbeland bij de huidige standaard, de Sony 7506. Deze heeft meer nadruk op het mid-hoog gebied wat redelijk vermoeiend kan zijn, maar op lokatie kan dit de spraakverstaanbaarheid verbeteren.

Mocht ik ooit weer wat budget hebben voor een indoor-hoofdtelefoon zal het een HD600 worden, of heel misschien wel een Stax electrostaat (dit klinkt echt waanzinnig).
 
Waar kan ik beste AKG's en Sennheisers kopen? MediaMarkt heeft lang niet alles, wel?
 
Net als een aantal anderen heb ik ook Sennheiser.
Een ouwere HD 560 ovation en een nieuwe HD 558.
Ook ervaringen met AKG en Beyer van anderen de afgelopen jaren bevielen me goed maar ik heb geen idee van welke modellen dat waren.
 
Ik gebruik de Iconica van RCF, vind deze (voor het geld €150) echt wel erg goed klinken en ze zijn geïsoleerd...
Zou deze zeker eens beluisteren!
 
Het ligt aan waarvoor je het gaat gebruiken. Als je bijvoorbeeld ook opnames mee wil maken is het lekker als ze gesloten zijn, dan lek je minder naar je mic.

En verder is het vooral gewoon lekker zelf zo veel mogelijk uitproberen. Die AIAIAI zijn inderdaad tof, en modulair, en mooie design (en hip haha).

Ik heb de Sony MDR 7506 gekozen iets meer dan een jaar geleden. Nog steeds super tevreden mee. Echt fijne headphones. :okdan:
 
Back
Top