Studio headphones ervaringen [2017]

Goede ervaringen met Sennheiser, Beyerdynamic en AKG.

Sennheiser HD5xx had het meest verfijnde geluid maar de bouwkwaliteit en zitcomfort was iets minder dan mijn huidige Beyerdynamic DT990. Die OFC kabels waren zo gevoelig dat ze om de haverklap vervangen moesten worden en de hooftelefoon was minder instelbaar dan de Beyerdynamic. Die Beyerdynamic zit echt super goed en is stevig gebouwd. Klank is iets meer solide, in your face dan de Sennheiser maar nog altijd super!

AKG 240/7xx is de beste "budget headphone". Ik zou hier ook niet aan twijfelen.

Zowiezo zou ik alleen voor een gesloten model gaan als het echt nodig is (geen lekken naar je mics of niet storen van anderen). En aan iedere hoofdtelefoon moet je effe wennen.

Als ik opnieuw moest kiezen zou ik ineens voor de Beyerdynamic gaan :-)
 
Gisteren bij de voormalige Feedback (sorry nieuwe naam kwijt) in Eindhoven geweest:

- Sennheiser HD25 Plus
- AKG K712
- Beyer Dynamic DT 770 PRO / DT 770 M / 880 PRO

Ik dacht eigenlijk ook de 990 gezien te hebben maar die zie ik niet terug op de foto's die ik genomen heb.

Dus niet de Sennheiser HD-5xx reeks of de AKG 701....de 712 geen idee hoe die zich verhoudt. Ook begon die man over het aantal ohms bij de Beyer Dynamics...35 80 en 250 volgens mij. Volgens hem was 35 beter want harder maar de duurdere hadden een hoger getal hier (sorry headphone noob ;) ) en werden ook als "beter voor studio" aangemerkt op de verpakkingen.

Geen idee of ik maar gewoon de BD 990 moet halen of verder moet kijken.
 
Je hebt er nogal wat reistijd voor over om een koptelefoon uit te proberen.. :D

Nog verder kijken zeg je? :halleluja

Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ben ook into een nieuwe, dus ik lees hier gezellig mee. :W

I am of no help, i know, sorry ;-)
 
Ik heb die DT880 250 ohm semi-open, echt een prima ding!
Zit erg goed en vertaald ook erg goed naar mijn JBL LSR305's. Begin meestal met de mix op een schraal mono boxje om de mid frequenties en volume goed te balanceren. Hierna gebruik ik de DT880, waar ik dan precies op alles in kan zoomen.
Dan klinkt het eigenlijk al erg goed op de monitors meestal, maar moet dan nog wel wat tweaken hier en daar.

Bass respons is ook erg fijn, misschien voor mij persoonlijk wel wat te aanwezig. Maar wel goed om de balans strak te trekken. Toch zeker wel een onmisbaar ding in mijn uiteindelijk afgemaakte producties!
 
Dus de 250 ohms varianten zijn juist beter? Dat gevoel had ik ook al.

Hoe verhoudt de 712 zich ten opzichte van de 701? Alleen maar beter? Misschien moet ik maar gewoon even kritisch de AKG 712 t.o.v. de 880 Pro 250 beluisteren en dan één van die twee pakken.

Je hebt er nogal wat reistijd voor over om een koptelefoon uit te proberen.. :D

Nog verder kijken zeg je? :halleluja

:D

Het scheelt toch een berg geld vergeleken met thuis en er is veel meer te krijgen. Bovendien is een beetje pielen op nieuwe bakken nooit verspilde tijd.

Ik kwam er ook aan en ik had een dag shoppen achter de rug, vermoeid, geen eigen muziek bij me.
 
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een dt-880 pro en veel over aan het lezen. Wat ik vaak tegenkom is drivers die er mee op houden.

Of dat ermee te maken heeft dat ze hem niet gebruiken op een geschikte headphone preamp weet ik niet. In elk geval heeft de dt-880 pro 250 ohm een headphone preamp nodig. Dat is nou net in mijn situatie onhandig want ik wil hem met een laptop zonder geluidskaart gebruiken vanwege mobility. Heb in de studio wel een isa one met een goede headphone preamp, maar dat ding is te lomp om mee te slepen met een laptop.

Ik heb nu maar even tijdig blind de presonus hd7 semi open koptelefoon besteld, morgen krijg ik hem binnen, 34 euro. Dan kan ik nog even nadenken over de beyer

http://www.bax-shop.nl/studio-hoofdtelefoons/presonus-hd7-semi-open-studio-hoofdtelefoon
 
Vandaag weer terug geweest, simpelweg gesteld dat het tussen de 712 en de 880 zou gaan om het simpel te houden. Ik heb Digital Tsunami van Drexciya gespeeld vanaf mijn iPhone naar beide headphones (je kon ze apart versterken, ideaal) en het verschil was duidelijk. De 712 heeft een mooi rond laag (beetje te veel misschien maar niet zo erg als Beats en co) en klonk gewoon enorm fijn. De 880 had duidelijk minder bas, de noise snare sound was veel te overheersend waar bovendien een smerig randje aan zat. Kon er wel meer details uit halen, beter gescheiden?

Voor de 880 Pro 250 ohm gegaan aangezien ik weet dat Drexciya niet super gemixt is en ik fouten wil horen niet wil verdoezelen.

Thuis nog even aangesloten op mijn ESQ-1. Ik hoor duidelijk of een geluid wel of geen punch heeft, wel of geen laag. Verschil is echt heel duidelijk. Veel pads die ik had met een reso sweep er in kwamen wel goed door in het laag, maar niet ieder geluid met toevallig wat frequenties rond de 50Hz.
 
Iemand enige suggesties voor een goede headphone amp ?
Mijn broer heeft mij een beyerdynamic dt 880 pro ( 250 ohm )- cadeau gedaan .
Helaas , headph. outputs van mijn edirol en focusrite interface voldoen niet aan de vereisten om de dt880 ten volste tot zn recht te laten komen .
 
Focusrite Isa one, heb je meteen een mooie mic preamp en di box! Tweedehands zonder digiboard voor 300 te vinden op eBay.
 
Iemand enige suggesties voor een goede headphone amp ?
Mijn broer heeft mij een beyerdynamic dt 880 pro ( 250 ohm )- cadeau gedaan .
Helaas , headph. outputs van mijn edirol en focusrite interface voldoen niet aan de vereisten om de dt880 ten volste tot zn recht te laten komen .

Ik gebruik daar een Mackie 402vlz4 mixertje voor. Nog geen 100 euro en werkt fantastisch.
Er zijn vergelijkbare nog goedkopere mixertjes op de markt. Voor rond de 60 euro heb je al wat.
Ik gebruik m ook om het geluid van zowel mijn korg sv-1 als m'n computer naar mn actieve monitoren te sturen.
 
Een simpele mixer of oude versterker is voldoende voor de 250 ohm versie?
 
Een simpele mixer of oude versterker is voldoende voor de 250 ohm versie?

Dat weet je pas als je het probeert want niet alle mixers en of versterkers hebben dezelfde versterking op de hp output. Voor mijn 880 gebruik ik een Presonus HP4. Daar kun je je oren prima mee oproken. De MK2 die nu verkocht wordt schijnt waardeloos te zijn vanwege veel minder output.
 
Heb voor mobiel zo'n headphoneampje van samson , werkt prima en er kunnen 4 tegenlijk op ( leuk voor forumbijeenkomsten), kostte niet echt veel
Ben zelf verknocht sennheiser gebruiker (480classic, nu hd 650), vond de bass bij hierboven genoemde akg helemaal niks
 
Ikzelf maak heel weinig gebruik van een koptelefoon, eigenlijk alleen om bijvoobeeld te declicken of om de artitacts van limiting nog wat meer gedeaileerd te horen. Dat laatste doe ik door heel zacht te luisteren omdat je dan de artifacts pas echt hoort, niet bij normaal luister niveau. Als je dat dus goed wilt doen hangt je keuze ook af van de omgevingsruis van je studio, veel ruis/rotzooi/dotrekkenede wc's is gesloten, stil is open.
Persoonlijk wordt ik altijd een beetje claustrofobisch van een gesloten koptelefoon, maar ik heb dat gevoel ook al met een muts op mijn kop :D

Ikzelf heb al een jaar of wat een sennheiser hd600 welke ik heb gemodificeerd. Dat klinkt spannender dan het is hoor.. kwestie van de foampads aan de binnenkant eruit en ook achter het metalen rooster aan de buitenkant zit een klein foampadje. Als je deze verwijderd maak je er nog meer een open systeem van (je kijkt er letterlijk doorheen nu) en klinkt het, naar mijn mening, nog rustiger/meer gedetaileerd. Ook heb ik de stock kabel vervangen, scheelt ook iets. Plugjes ziin los op ebay te krijgen, kun je zelf bepalen wat voor kabel je er aan hangt. Er zijn ook veel mensen die een hd650 kabel (dikker) gebruiken op de hd600, maar ik vindt die kabel te lang.

De amp waar je hem op aansluit scheelt ook een hoop en dat zal dus ook per koptelefoon verschillen net als dat speakers bepaalde amps fijner vinden dan de andere.
Ikzelf heb een lynx hilo, welke bekend staat om goede koptelefoonamp, maar toch gebruik ik de class a in mijn monitorcontroller. http://www.dagoosemusic.nl/studio/studio-equipment/monitor-controller/
Het is inderdaad een kwestie van luisteren..
 
kwestie van de foampads aan de binnenkant eruit

Grappig, mijn oudste Sennheiser de HD 560 Ovation is al meer dan 30 jaar oud, de foampads zijn ondertussen al jaren geleden op gegaan maar ik kan nog steeds geen afscheid nemen van dat ouwe ding terwijl ik een paar jaar geleden een nieuwe HD558 heb gekocht.
Hij zit zo lekker met dat velours op de oren.:)
 
Ik heb nu de DT880 Pro's een tijdje in gebruik. Niet eens met een hoofdtelefoonversterker. Maar toch heb ik helemaal geen last van een gebrek aan basweergave, als er bas en/of punch is dan hoor ik het prima, vaak draai ik het volume een beetje naar beneden als ik hem direct uit mijn MacBook gebruik.

Voorheen had ik een simpel gaming headsetje van Philips met echt een opgefokte bas, dat was super vermoeiend om naar te luisteren.

Ik ben blij dat ik niet voor de AKG gegaan ben
 
Laatst gewijzigd:
Grappig, mijn oudste Sennheiser de HD 560 Ovation is al meer dan 30 jaar oud, de foampads zijn ondertussen al jaren geleden op gegaan maar ik kan nog steeds geen afscheid nemen van dat ouwe ding terwijl ik een paar jaar geleden een nieuwe HD558 heb gekocht.
Hij zit zo lekker met dat velours op de oren.:)

Sennheiser heeft heel veel modulair.... Oorschelpen kun je dus gewoon nieuw los kopen. Ik heb ook sets extra oorschelpen gekocht voor mijn HD-230.
https://www.thomann.de/nl/sennheise...tm?ref=search_rslt_sennheiser+hd+560_164811_0
:)
 
Mijn favoriet in de studio is de (open!) Grado SR-125e
http://www.gradolabs.com/headphones/prestige-series/item/3-sr125e

De AKG's heb ik niet geprobeerd, maar wel Sennheiser (HD 600 en HD 650), Beyerdynamic (DT 990 Pro) en Grado (SR-80e en Grado SR-125e). Alle open hoofdtelefoons.

De Grado SR-125e is laagohmig en dat kan in bepaalde omstandigheden een nadeel zijn. Maar ik vind 'm prettiger zitten en (iets) beter dan de Beyerdynamic DT 990 Pro. Dat mag ook wel want hij is bijna 2x duurder.
 
Ik heb nu de DT880 Pro's een tijdje in gebruik. Niet eens met een hoofdtelefoonversterker. Maar toch heb ik helemaal geen last van een gebrek aan basweergave, als er bas en/of punch is dan hoor ik het prima, vaak draai ik het volume een beetje naar beneden als ik hem direct uit mijn MacBook gebruik.

Voorheen had ik een simpel gaming headsetje van Philips met echt een opgefokte bas, dat was super vermoeiend om naar te luisteren.

Ik ben blij dat ik niet voor de AKG gegaan ben

Je hebt amper ervaring met de AKG koptelefoon, hoe kan je dan tot de conclusie komen dat je blij bent dat je die niet hebt gekocht? Als je ze nou beide ruim een maand naast elkaar gebruikt had en je besluit de DT880 te houden, helemaal prima, maar nu was het een momentopname en kraak je (tot op zekere hoogte) de AKG af op basis van enorm weinig ervaring.
 
De (open!) AKG K712 PRO (impedance: 62 Ohms!) schijnt ook een (hele) goede studio hoofdtelefoon te zijn, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Gewoon even ergens gaan luisteren en de reviews lezen die er over zijn! Sommige winkels verkopen 'm nog voor de oude prijs van rond de 400 euro, terwijl de normale prijs nu 219 euro is.

AKG K712 PRO:
http://www.akg.com/pro/p/k712pro
 
Back
Top