Subwoofer is dat nodig ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Is het aan te raden om een subwoofer nog er bij aan te schaffen naast de 2 speakers die ik heb voor stereo ?

Wie kan mij hier de voordelen er over vertellen

Al vast bedankt voor jullie hulp Sebastian
 
De Subwoover zal er voor zorgen dat je tracks warmer klinken.
Tevens kun je meer plugins gebruiken door het toevoegen van een subwoofer.

...........

Waarvoor denk je zelf dat een subwoofer bedoelt is? Heb je Google?
Zoekfunctie forum? Help graag, maar deze vraag is echt niet serieus te nemen😂
 
Ik begrijp de vraag wel. Ik vond ook lang het geluid in mijn studio zonder sub best in orde. Is het ook. Maar als je muziek maakt/mixt met sub laag erin ontkom je er eigenlijk niet aan een sub te plaatsen. Ik heb wel eens tracks in de studio met signaal tussen de 25-50Hz, en als je geen super full range studio monitors hebt, komt dat laag er gewoon niet goed genoeg uit. En dan is een sub een uitkomst. Ik heb de mijne net 2-3 weken en ben er zeer content mee. Zou niet meer zonder willen.
Dus volmondig JA! Doen!
 
Dankt hangt natuurlijk van veel factoren af...

Sub is eigenlijk een fancy woord voor "onder" en komt uit het Engels.
Het is dus iets wat je onder de woofer van je huidige speakers kan zeggen.

Het kan van acoustisch materiaal gemaakt zijn die je woofer ontkoppelen van de ondergrond (bvb Auralex MoPads) maar vaak is het ook gewoon een blokje hout of een stappeltje oude kranten (blijkbaar geven gekleurde kranten een beter resultaat).

De tweater/ribbon van je speakers kunnen best op oorhoogte staan
(en de woofers staan er dus meestal niet zo heel ver van af)

Of subwoofers nodig zijn hangt zoals gezegd van veel factoren af:
Hoe hoog staat je bureaustoel afgesteld?
Of omgekeerd, hoe laag staan je huidige monitors?
Hoe ver staan je woofers van je tweater/ribbons?
Hoe groot ben je? Hoe lang is je nek? En je oren?

Zoals je ziet, geen makkelijk eenzijdig antwoord als we niet meer informatie hebben. :D

Maar als je geld over hebt en niet weet wat ermee te doen: ga ervoor!

Desnoods kan je er nog altijd iets anders mee ophogen en gebruik je het bvb als subkamerplant... :D
 
De Subwoover zal er voor zorgen dat je tracks warmer klinken.
Tevens kun je meer plugins gebruiken door het toevoegen van een subwoofer.
...........

Waarvoor denk je zelf dat een subwoofer bedoelt is? Heb je Google?
Zoekfunctie forum? Help graag, maar deze vraag is echt niet serieus te nemen😂

Bericht door een moderator:
Misschien voortaan niet reageren? De vraag is misschien niet super onderbouwd maar een dergelijke reactie is ook niet nodig toch?
 
Voor mij persoonlijk heeft een subwoofer op 3 punten toegevoegde waarde:

  1. Ik kan op de latere uurtjes het laag er uit halen door via mijn monitor controller de woofer uit te zetten. Dit houd de buren tevreden.
  2. Door inzet van een subwoofer kan ik eem betere laagweergaveop mijn luisterpositie realiseren. Mijn ruimte is niet helemaal optimaal waardoor laag vaak iets achter mij zit bij gebruik van een nearfield opstelling. Omdat de subwoofer apart te plaatsen is kan ik dit compenseren.
  3. Die laagste octaaf doet een subwoofer toch vaak makkelijker, met uitzondering van de meer serieuze monitors natuurlijk (waar direct ook weer een ander prijskaartje aan hangt).

Voor mijn huidige 2.1 setup was ik altijd zwaar anti subwoofer door alle doemverhalen die overal te lezen zijn (en plaatsing is ook echt wel heel erg belangrijk). Goed geplaatst vind ik het echter fijner dan een grotere nearfield monitor (wederom: uitzondering daargelaten. Doorgaans gerelateerd aan een aanzienlijk groter budget).
 
Welke monitoren heb je nu Havelock? En wat is de frequentie roll-off daarvan?
Dit is vrij elementaire info voor het overwegen van een sub.

Overigens heb ik zelf jaaaaaren zonder sub gewerkt, maar ben blij dat ik er nu eentje heb.
 
1. mis je laagweergave op dit moment?
2. welke monitors heb je?
3. hoe groot is je kamer?
4. wat is je budget voor een subwoofer?
 
Ik heb nu krk vxt 6.
Als ik een sub woofer neem ik namelijk een krk sub woofer.
Waar kan je z'n sub woofer het beste neer zetten.
 
Ik heb nu krk vxt 6.
Als ik een sub woofer neem ik namelijk een krk sub woofer.
Waar kan je z'n sub woofer het beste neer zetten.

op de grond is denk ik de beste plek....
 
Subs kunnen leuk zijn om even dat 'extra' te voelen bij het mixen van je tracks, maar om een goede mix te maken zou ik vooral zorgen dat je studioruimte akoestisch 'klopt'. Wanneer een ruimte niet goed 'getuned' is, bestaat er een grote kans dat je last hebt van (ondermeer) 'bas-ophopingen', waardoor je een compleet vertekend beeld hebt van je mix. Dit heeft extreem veel impact op je mix.

Wanneer je een sub gebruikt om te mixen, terwijl je de ruimte en monitors nog niet goed hebt afgestemd, zul je sneller geneigd zijn om het niveau van de sub aan te passen, tot het lekker klinkt.. terwijl je eigenlijk de mix zou moeten aanpassen. Op die manier wordt een sub eerder een 'lapmiddel' dan een effectief instrument om je geluid te verbeteren.
 
Subs kunnen leuk zijn om even dat 'extra' te voelen bij het mixen van je tracks, maar om een goede mix te maken zou ik vooral zorgen dat je studioruimte akoestisch 'klopt'. Wanneer een ruimte niet goed 'getuned' is, bestaat er een grote kans dat je last hebt van (ondermeer) 'bas-ophopingen', waardoor je een compleet vertekend beeld hebt van je mix. Dit heeft extreem veel impact op je mix.

Wanneer je een sub gebruikt om te mixen, terwijl je de ruimte en monitors nog niet goed hebt afgestemd, zul je sneller geneigd zijn om het niveau van de sub aan te passen, tot het lekker klinkt.. terwijl je eigenlijk de mix zou moeten aanpassen. Op die manier wordt een sub eerder een 'lapmiddel' dan een effectief instrument om je geluid te verbeteren.

Wat hij zegt.
 
Low-end is het lastigste deel van de mix om echt goed te krijgen. Mastering engineers moeten vaak veel laag wegsnijden in de tracks die ze aangeleverd krijgen omdat producers dat simpelweg niet goed horen, en dus niet doorhebben dat ze al snel veel te veel laag in hun tracks hebben.

Dat gezegd hebbende ben ik van mening dat een sub zonder een akoestisch behandelde ruimte vrijwel zinloos is. Je zult een bult laag horen en voelen, maar het zal niet gecontroleerd zijn.

Ik heb enkele jaren geleden een subwoofer gehad in een onbehandelde ruimte en dat leidde tot slechtere resultaten, niet betere. Ik heb nu een zelf-behandelde ruimte (is een behoorlijk project geweest met veel research met een aardig resultaat, maar uiteraard niet zo goed als een $$$ mastering studio). Ik heb veel betere monitors dan voorheen en zelfs nu is het laag af en toe nog steeds lastig om in te schatten, doordat er nog wat nulls en pieken in de ruimte zijn.

Als ik mijzelf vanuit de ervaring die ik nu heb advies zou moeten geven, zou ik zeggen: investeer niet in een sub maar spaar/investeer in een betere klasse monitors die meer laag kunnen weergeven, want die zul je beter kunnen plaatsen in je ruimte dan een sub, en ga vervolgens kijken naar het behandelen van je ruimte. Met een sub in een onbehandelde ruimte (die sowieso lastiger te plaatsen is dan normale monitors) zul je de akoestische problemen die je al hebt versterken, terwijl je met goede plaatsing van monitors ze al een deel tegen kunt gaan, en met akoestische behandeling kun je vervolgens het volgende deel aanpakken.
 
En je sub laag kun je altijd nog checken met een goede hoofdtelefoon. Scheelt financieel ook t.o.v. een subwoofer.
In een onbehandelde en kleine ruimte lijkt me een sub in ieder geval inderdaad niet zo'n goed idee. Ik weet niet hoe groot de ruimte is, maar zonder basstraps ben je dan sowieso nergens...
 
wel leuk voor wat meer inspiratie vanuit t laag, ik ken dat gevoel als laag vrijwel ontbreekt dat is gewoon niet lekker werken. wat gezegd is over akoestische behandeling klopt echter ook. maw: gaat t je alleen om wat extra mojo in t laag en kom je toch er toch nooit aan toe dat er echte mastering van je tracks volgt (zoals bij mij en waarschijnlijk velen hier) dan is een sub leuk maar dan hoef je ook niet voor een aanschaf van 400 euro of meer te gaan, hang er dan een super goedkope 2e hands samson oid van 100 euro) sub aan. wel serieus: eerst basstraps etc anders heb je toch geen idee wat je (sub-deel van je) mix op andere systemen in andere ruimtes doet. of je gaat voor de looks, mag natuurlijk ook.
 
Back
Top