Voordeel is dat ik de dip op 90Hz misschien wegwerk, maar m'n sweet-spot verschuift ook meer naar het midden van mijn ruimte. Levert dat niet weer anderen problemen op?
Ik kan me herinneren dat in het midden van een ruimte zitten standaard (in grotendeels van de ruimtes) problemen oplevert?
In principe is het midden van de ruimte inderdaad de minst bruikbare plek, akoestisch gezien.
Echter, het is niet in alle geval zo; alleen door metingen weet je zeker of het ook in jouw ruimte opgaat.
Net zoals de gelijkbenige luisterdriehoek het ideaal is, moet vaak er van worden afgeweken ten faveure van een betere response.
Als jouw luisterdriehoek en luisterafstand daarmee niet tè klein zou worden (waarschijnlijk wel, helaas), had de speakers naar elkaar toe schuiven ook een optie kunnen zijn.
Hiermee zou de dip naar een lagere frequentie verplaatsen en mogelijkerwijs onder de 80Hz crossover, waar de sub actief is.
Maar als je nu tevreden bent met het resultaat, laat het geen obsessie worden en weet dat een tollerantie van +/- 5dB/6dB beneden de 200Hz wordt al beschouwd als heel netjes.
Ik weet niet hoeveel jij daar van afwijkt, maar hou dat als jouw referentiekader.
sure thing...
Ik vind mixen met contstant de SW plugin op de masterbus niet zo omdat het geluid nogal drastisch anders is.
En gebruik het puur als tool en check (te pas en te onpas) of het ook goed klinkt met de SW plugin en corrigeer waar nodig.
M'n mixen worden beduidend beter met deze manier van aanpak.
Ik zou er meer aan hebben om die dip op de 100 weg te krijgen uit mn lab, maar zou niet weten hoe....
Zal zo mn situatie eens schetsen, wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.....
Ah, je gebruikt de SW dus eigenlijk als een andere set monitors, slim bedacht.
Heb even 3 photos als bijlage aan deze post geplakt.
1 met schets van de studio / 1 van stukje studio / 1 van de SW metingen.
Ben reuze benieuwd of iemand me hier verder mee kan helpen.
heb mn desk (incl speakers) al eens verder vd muur gehaald, maar werd het ook niet beter van.
kan me wel voorstellen dat ik beter basstraps kan bouwen met >55kg/m3 steenwool ipv de mickymouse schuim basstraps die er nu zitten.
fyi: de beige behandeling die er nu zit is dus met steenewol van 55kg/m3(van dat Rockton spul of hoe dat ook al heet)
Tenzij je de ruimte hebt om de speakers op een afstand van minimaal zo'n 3mtr* van de muur te plaatsen, is zo dicht mogelijk tegen de muur, voor monitoren met de nodige EQ compensatie, altijd de beste oplossing.
* Op 3mtr zal de cancelling frequency liggen op 29Hz; lager dan het low end van de meeste speakers.
Dus als jouw monitors niet 'back ported' zijn, kun je ze het beste zo dicht tegen de voorwand aanzetten.
Die foam dingen zijn absoluut geen basstraps en kun je gerust weggooien.
Aan die beige panelen, indien 55kg/m3, heb je meer; die zou je wel beter moeten plaatsen.
- Haal de twee achter de monitoren en plaats ze òf in die voorste hoeken òf hang ze in de muur/plafond hoeken ongeveernaan weerzijden van jouw luisterpositie.
- De 4 op de achtermuur kun je beter boven op elkaar in die achterste hoeken plaatsen.
Hiermee heb je zo'n beetje de basis gelegd; er zullen wel meer van die absorbers nodig zijn voor een echt neutrale akoestiek.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Succes.