Sonarworks

Hoi Glenn,

Eerst ff de tips van Jompo opvolgen, hij is me voor :-)

Tevens kan een calibratie file er zijn voor 0 en 90 graden voor de ecm8k? Je gebruikt nu 0 graden ipv 90. Sonarworks werkt zelf met 30 graden geloof ik (raar maar waar).

Een andere tip voor je sub: Zet hem neer op de plaats waar je wilt zitten. Ga dan kruipend door de kamer om te kijken waar jet het meeste laag hebt. Zet dan daar je sub neer. Ik zou in dit geval ook nog eens spelen met je monitorplaatsing mocht je dat niet gedaan hebben. Verder zou wat meer akoestische aanpassingen geen kwaad kunnen denk ik, maar daar kan Jompo je meer over vertellen denk ik :-)
 
Hoi Glenn,

Eerst ff de tips van Jompo opvolgen, hij is me voor :-)

Tevens kan een calibratie file er zijn voor 0 en 90 graden voor de ecm8k? Je gebruikt nu 0 graden ipv 90. Sonarworks werkt zelf met 30 graden geloof ik (raar maar waar).

Een andere tip voor je sub: Zet hem neer op de plaats waar je wilt zitten. Ga dan kruipend door de kamer om te kijken waar jet het meeste laag hebt. Zet dan daar je sub neer. Ik zou in dit geval ook nog eens spelen met je monitorplaatsing mocht je dat niet gedaan hebben. Verder zou wat meer akoestische aanpassingen geen kwaad kunnen denk ik, maar daar kan Jompo je meer over vertellen denk ik :-)

Zekers!

Van die calibratie files op graden was ik me niet van bewust. Ik ga eens zoeken.

Ik vrees dat ik die sub truc maar eens moet gaan toepassen idd.

Verder zit ik op de beste plek op dit moment daar ben ik afgelopen zomer al heel wat uurtjes mee bezig geweest.

Ik heb eigenlijk (voor zover ik weet) geen opties om op de plekken van foto 2 corner basstraps te plaatsen. Custom made zou kunnen vermoed ik. Alleen dat is voor de 'tijdelijke' plek waar ik zit me vermoed ik iets te kostbaar.

Thanks! :okdan:
 
Heb even een nieuwe meting gedaan.

De calibratie file heb ik nu van de behringer support site. Kon nergens een 90 of 30 of 0 graden versie vinden helaas.

Monitoren heb ik 8 cm omhoog geplaatst en de sub heb ik 2 db boost gedaan op 100 hz (achteraf zie ik dat ik die beter op ongeveer 90 hz had kunnen doen ... dus morgen nog een keer)

En zoals te zien op het resultaat: de correctie op het hoog is met zo'n 6db verminderd en op het laag ook zo'n 5db verschil ongeveer.

Dus lijkt erop dat je analyse klopt Jompo bedankt nogmaals!
 

Attachments

  • oude.jpg
    oude.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 124
  • nieuwe.jpg
    nieuwe.jpg
    51,9 KB · Bekeken: 124
Hey virkaz,

Ik zou die 100hz zeker ook op mn sub kunnen boosten idd. Vind het alleen zo enorm lastig om het setje (monitors en sub) GOED af te stellen.Waardoor ik als die 'goed' staat geneigd ben om nergens meer aan te zitten.

Ik denk niet dat hij hier bedoelde om die 100hz te boosten, maar door je crossoverfrequentie aan te passen, zodat je met je sub kan schuiven. Naar alle waarschijnlijkheid is die dip een gevolg van een ruimte mode. Iets wat er niet is kan je niet versterken. Je dan dus beter schuiven met je sub i.c.m. de best werkbare crossoverfreq. Dat is een middagje schuiven en meten ja, dat klopt 8)

EDIT: het lijkt wel of die software over corrigeerd, of lees ik die grafiek nu verkeerd? Want als die after een gecompenseerde uitvoer van het signaal is, dan mis ik nog een grafiekje voor werkelijke weergave zodat je de weet wat het resultaat is.


Ik ben overigens geen fan van zulke correctie software, omdat die altijd nadelige effecten met zich meebrengen. Ik kan zo niet terug vinden of dat ding ook aan lineaire fase eq correctie doet, anders kan je vreemde effecten krijgen. Maar ook met een lineaire fase eq kan je ongewenste effecten krijgen. Overigens doe je bijv. niets aan het kamfilter effect als je geen demping achter je speakers hebt aangebracht, gebeurt er weinig met het uitklink gedrag als er geen behandeling is van reflecties is. m.a.w. met zo'n correctie blijf je problemen houden als je niets aan je akoestiek doet. Een goed geplaatste absorber hier en daar doet wonderen. Als je dan ook nog je sub goed plaatst instelt, dan kun je het werkelijke resultaat van je metingen zien.

Dus eerst meten en geen correctie uitvoeren. Een middagje metingen vergelijken en daar de beste positie uit halen. Dan pas gaan corrigeren...
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk niet dat hij hier bedoelde om die 100hz te boosten, maar door je crossoverfrequentie aan te passen, zodat je met je sub kan schuiven. Naar alle waarschijnlijkheid is die dip een gevolg van een ruimte mode. Iets wat er niet is kan je niet versterken. Je dan dus beter schuiven met je sub i.c.m. de best werkbare crossoverfreq. Dat is een middagje schuiven en meten ja, dat klopt 8)

Thanks! Dat zou maar zo kunnen idd.

Echter is de cross-over frequentie fixed at 80hz. Heeft dat nog invloed op deze manier van schuiven .. gezien je zegt de cross-over aan te passen tijdens het schuiven samen noemt.
 
EDIT: het lijkt wel of die software over corrigeerd, of lees ik die grafiek nu verkeerd? Want als die after een gecompenseerde uitvoer van het signaal is, dan mis ik nog een grafiekje voor werkelijke weergave zodat je de weet wat het resultaat is.

Het klopt er is ook nog een paarse lijn die na compensatie zo goed ala recht is. Die jij zie is de compensatie zelf.
 
Hoe kan je het beste de microfoon houden als je de meting uitvoert? En op welke hoogte? Op dit moment hou ik hem op oorhoogte, maar daarbij bevindt de microfoon zich op hoogte van de tweeters. Ik zie dat enkele posts hierover gesproken wordt.

Qua speakers gebruik ik Genelec 8050 en qua microfoon die van Sonarworks.
 
Hoe kan je het beste de microfoon houden als je de meting uitvoert? En op welke hoogte? Op dit moment hou ik hem op oorhoogte, maar daarbij bevindt de microfoon zich op hoogte van de tweeters. Ik zie dat enkele posts hierover gesproken wordt.

Qua speakers gebruik ik Genelec 8050 en qua microfoon die van Sonarworks.

Volgens sonarworks moet de mic zoals aangegeven richting je monitors i.p.v. tijdens een akoestische meting zo goed als omhoog.

Als je tweeters op oorhoogte zitten en daardoor vermoedelijk ook je mic dan kan de mic dus een enorme boost in het hoog geven en de software onterecht gaan corrigeren.
Bekijk de post van Jompo hierover wat je er tegen kan doen zijn advies gaf bij mij in het hoog een verschil van zon 50%
 
Vanmiddag dan even nieuwe meting doen met de microfoon op hoogte van de akoestische as. Ben heel benieuwd.

Dit is situatie nu:
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-12-10 at 10.18.34.jpg
    Screen Shot 2017-12-10 at 10.18.34.jpg
    50,4 KB · Bekeken: 125
Kunnen jullie ook iets vertellen over hoe jullie mixen vertalen?
Ik vind het van jullie twee interessant om te horen, omdat julie onbevooroordeeld maar kritisch lijken.

ik gebruik het puur als referentie / bijsturing.
Heel de tijd mixen met SW vind ik niets.
 
Echter is de cross-over frequentie fixed at 80hz.


Ik vermoedde al dat die dip rond 90Hz niet komt door de sub.
Staan jouw monitoren toevallig +/-90cm van de zijwanden?
Zo ja, dan wordt die 'cancelling' waarschijnlijk veroorzaakt door de afstand tussen speaker en zijwand (1/4 golflengte van 90Hz = 95cm).
Probeer de monitors dichter naar de zijwand te schuiven; de dip zal dan naar een hogere frequentie gaan schuiven, die hopelijk wel/beter door de cornertraps kan worden geëlimineerd.
Als de verschillende afstanden tot de zijwand deze dip doen verschuiven in frequentie, weet je dat dáár het probleem zit.

Heb je zowiezo metingen gedaan met alleen de monitors en alleen de sub?
Als de sub niet verder gaat dan 80Hz, zal het niet waarschijnlijk de oorzaak zijn van die dip.
En grote kans dat die dip in de meting van de alleen monitors ook voorkomt.
Dan weet je tenminste waar je de oplossing moet gaan zoeken.
 
ik gebruik het puur als referentie / bijsturing.
Heel de tijd mixen met SW vind ik niets.

Ik vind het interessant om van jou te weten waarom niet.
En welk opzicht het wel nuttig is of als referentie dient.

Alvast bedankt.:)
 
Ik vermoedde al dat die dip rond 90Hz niet komt door de sub.
Staan jouw monitoren toevallig +/-90cm van de zijwanden?
Zo ja, dan wordt die 'cancelling' waarschijnlijk veroorzaakt door de afstand tussen speaker en zijwand (1/4 golflengte van 90Hz = 95cm).
Probeer de monitors dichter naar de zijwand te schuiven; de dip zal dan naar een hogere frequentie gaan schuiven, die hopelijk wel/beter door de cornertraps kan worden geëlimineerd.
Als de verschillende afstanden tot de zijwand deze dip doen verschuiven in frequentie, weet je dat dáár het probleem zit.

Heb je zowiezo metingen gedaan met alleen de monitors en alleen de sub?
Als de sub niet verder gaat dan 80Hz, zal het niet waarschijnlijk de oorzaak zijn van die dip.
En grote kans dat die dip in de meting van de alleen monitors ook voorkomt.
Dan weet je tenminste waar je de oplossing moet gaan zoeken.

Nee ik bedacht me gisteren al om niet met mn sub te gaan schuiven. En wist uit eerdere metingen dat die 90Hz dip niet door mijn sub komt, maar door mijn ruimte. Want zonder sub heb ik de dip nog steeds.

Goede tip om iets meer naar de zij muren te schuiven en voelt als het proberen waard :okdan:

Voordeel is dat ik de dip op 90Hz misschien wegwerk, maar m'n sweet-spot verschuift ook meer naar het midden van mijn ruimte. Levert dat niet weer anderen problemen op?
Ik kan me herinneren dat in het midden van een ruimte zitten standaard (in grotendeels van de ruimtes) problemen oplevert?

:halleluja
 
Misschien het overwegen waard om een crossover tussen de sub en de tops te zetten? Stel: je zit met die 90hz (in die buurt zit in veel ruimtes het probleem), maar je tops staan op de juiste plek en daar wil je niet te veel meer mee schuiven omdat je stereobeeld en sweetspot ook belangrijke factoren zijn. Dan kan je filteren net boven de 90hz. Vervolgens kan je met je sub makkelijker schuiven, want die is niet zo kritisch als het gaat om richtingsgevoeligheid. Daarnaast zou je met de sub ook nog in hoogte kunnen spelen, een ruimte is immers 3-dimensionaal.

Juist bovenstaand principe heeft mij doen besluiten om met een sub te gaan werken...
 
Ik vind het interessant om van jou te weten waarom niet.
En welk opzicht het wel nuttig is of als referentie dient.

Alvast bedankt.:)

sure thing...

Ik vind mixen met contstant de SW plugin op de masterbus niet zo omdat het geluid nogal drastisch anders is.
En gebruik het puur als tool en check (te pas en te onpas) of het ook goed klinkt met de SW plugin en corrigeer waar nodig.
M'n mixen worden beduidend beter met deze manier van aanpak.

Ik zou er meer aan hebben om die dip op de 100 weg te krijgen uit mn lab, maar zou niet weten hoe....
Zal zo mn situatie eens schetsen, wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.....
 
Heb even 3 photos als bijlage aan deze post geplakt.
1 met schets van de studio / 1 van stukje studio / 1 van de SW metingen.

Ben reuze benieuwd of iemand me hier verder mee kan helpen.
heb mn desk (incl speakers) al eens verder vd muur gehaald, maar werd het ook niet beter van.

kan me wel voorstellen dat ik beter basstraps kan bouwen met >55kg/m3 steenwool ipv de mickymouse schuim basstraps die er nu zitten.


fyi: de beige behandeling die er nu zit is dus met steenewol van 55kg/m3(van dat Rockton spul of hoe dat ook al heet)
 

Attachments

  • IMG_7511.jpg
    IMG_7511.jpg
    27,5 KB · Bekeken: 127
  • IMG_7512.jpg
    IMG_7512.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 130
  • IMG_7513.jpg
    IMG_7513.jpg
    65 KB · Bekeken: 125
Misschien het overwegen waard om een crossover tussen de sub en de tops te zetten? Stel: je zit met die 90hz (in die buurt zit in veel ruimtes het probleem), maar je tops staan op de juiste plek en daar wil je niet te veel meer mee schuiven omdat je stereobeeld en sweetspot ook belangrijke factoren zijn. Dan kan je filteren net boven de 90hz. Vervolgens kan je met je sub makkelijker schuiven, want die is niet zo kritisch als het gaat om richtingsgevoeligheid. Daarnaast zou je met de sub ook nog in hoogte kunnen spelen, een ruimte is immers 3-dimensionaal.

Juist bovenstaand principe heeft mij doen besluiten om met een sub te gaan werken...

Thanks!
Zou ook een optie zijn idd. :okdan:

Ik moet zeggen dat reference die dip redelijk lijkt op te vangen en me behoorlijk helpt om de frequenties toch goed te horen.
Heb nu 4db boost vanuit m'n sub op de dip gezet en daarmee de correctie aardig verminderd.
En heb het hoog -2db vanuit mijn monitoren aangezet. En samen met de tip van Jompo is het hoog nu ook acceptabel.

Als zou een oplossing zonder correctie natuurlijk altijd wenselijk zijn.

Hou deze in gedachte :okdan:
 
Voordeel is dat ik de dip op 90Hz misschien wegwerk, maar m'n sweet-spot verschuift ook meer naar het midden van mijn ruimte. Levert dat niet weer anderen problemen op?
Ik kan me herinneren dat in het midden van een ruimte zitten standaard (in grotendeels van de ruimtes) problemen oplevert?

:halleluja


In principe is het midden van de ruimte inderdaad de minst bruikbare plek, akoestisch gezien.
Echter, het is niet in alle geval zo; alleen door metingen weet je zeker of het ook in jouw ruimte opgaat.
Net zoals de gelijkbenige luisterdriehoek het ideaal is, moet vaak er van worden afgeweken ten faveure van een betere response.

Als jouw luisterdriehoek en luisterafstand daarmee niet tè klein zou worden (waarschijnlijk wel, helaas), had de speakers naar elkaar toe schuiven ook een optie kunnen zijn.
Hiermee zou de dip naar een lagere frequentie verplaatsen en mogelijkerwijs onder de 80Hz crossover, waar de sub actief is.

Maar als je nu tevreden bent met het resultaat, laat het geen obsessie worden en weet dat een tollerantie van +/- 5dB/6dB beneden de 200Hz wordt al beschouwd als heel netjes.
Ik weet niet hoeveel jij daar van afwijkt, maar hou dat als jouw referentiekader.

:)

sure thing...

Ik vind mixen met contstant de SW plugin op de masterbus niet zo omdat het geluid nogal drastisch anders is.
En gebruik het puur als tool en check (te pas en te onpas) of het ook goed klinkt met de SW plugin en corrigeer waar nodig.
M'n mixen worden beduidend beter met deze manier van aanpak.

Ik zou er meer aan hebben om die dip op de 100 weg te krijgen uit mn lab, maar zou niet weten hoe....
Zal zo mn situatie eens schetsen, wellicht dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.....


Ah, je gebruikt de SW dus eigenlijk als een andere set monitors, slim bedacht. :okdan:


Heb even 3 photos als bijlage aan deze post geplakt.
1 met schets van de studio / 1 van stukje studio / 1 van de SW metingen.

Ben reuze benieuwd of iemand me hier verder mee kan helpen.
heb mn desk (incl speakers) al eens verder vd muur gehaald, maar werd het ook niet beter van.

kan me wel voorstellen dat ik beter basstraps kan bouwen met >55kg/m3 steenwool ipv de mickymouse schuim basstraps die er nu zitten.


fyi: de beige behandeling die er nu zit is dus met steenewol van 55kg/m3(van dat Rockton spul of hoe dat ook al heet)


Tenzij je de ruimte hebt om de speakers op een afstand van minimaal zo'n 3mtr* van de muur te plaatsen, is zo dicht mogelijk tegen de muur, voor monitoren met de nodige EQ compensatie, altijd de beste oplossing.
* Op 3mtr zal de cancelling frequency liggen op 29Hz; lager dan het low end van de meeste speakers.
Dus als jouw monitors niet 'back ported' zijn, kun je ze het beste zo dicht tegen de voorwand aanzetten.

Die foam dingen zijn absoluut geen basstraps en kun je gerust weggooien.
Aan die beige panelen, indien 55kg/m3, heb je meer; die zou je wel beter moeten plaatsen.
- Haal de twee achter de monitoren en plaats ze òf in die voorste hoeken òf hang ze in de muur/plafond hoeken ongeveernaan weerzijden van jouw luisterpositie.
- De 4 op de achtermuur kun je beter boven op elkaar in die achterste hoeken plaatsen.

Hiermee heb je zo'n beetje de basis gelegd; er zullen wel meer van die absorbers nodig zijn voor een echt neutrale akoestiek.

Hopelijk kun je hier iets mee.
Succes. :)
 
mijn studio is 3.73 lang, dus mn monitoren 3 mtr vanaf de muur zetten is niet echt een optie :)

- Haal de twee achter de monitoren en plaats ze òf in die voorste hoeken òf hang ze in de muur/plafond hoeken ongeveernaan weerzijden van jouw luisterpositie.

== Wellichit niet een beter idee om de foam fake basstraps weg te halen en daar ook met 55kg/m3 van boven naar beneden basstraps te maken (dus psies in zon 3 hoek) en die achter de monitor gewoon te laten hangen ?==


- De 4 op de achtermuur kun je beter boven op elkaar in die achterste hoeken plaatsen.
== Dat past bijna niet ...Mss slimmer om hier ook maar even nieuwe voor te maken ==
 
Dus als jouw monitors niet 'back ported' zijn, kun je ze het beste zo dicht tegen de voorwand aanzetten.

En als ze wel back-ported zijn... wat kan je dan het beste doen?
 
Back
Top