Sonarworks

Tijs

Ouwe rot
Lid sinds
8 juni 2004
Berichten
850
Locatie
Eindhoven
Afgelopen weekend ben ik aan de slag gegaan met sonarwords reference 3 speaker calibratie.

Ik heb een bijna onmogelijk kleine ruimte 1.84 bij 3.10. Als gevolg hiervan natuurlijk flinke pieken en dips in het laag.

Bij de eerste metingen kwam ook naar voren dat ik een dipje in de plus 10khz freq had.

Ik heb na 8 metingen in de studio die erg consistent waren de monitoren verhuisd naar de huiskamer met zoals verwacht na metingen een hele andere curve.

Daarna de file ingeladen in de DAW plugin en ongelooflijk wat een verschil.

Maar ik wilde zeker weten dat de correcties echt goed toegepast worden, dus heb vervolgens de gecorrigeerde output weer gemeten onder dezelfde omstandigheden (gemarkeerde mic posities op de vloer)

Conclusie: echt ongelooflijk hoeveel beter het meetresultaat is met de correctie op de output.

Nog steeds wel de dipjes en pieken in het laag maar veel minder. Ook het verschil tussen L en R is nu veel beter. Vanaf 300 hz is het zo goed als vlak.
Het klinkt met de liniar filter aan op flat mode echt super gedetailleerd. Echt next level software dit.

Ik kan proberen de lage freqs nog iets beter te krijgen met treatment, maar ik had niet durven hopen dat dit zo goed zou werken en weet eigenlijk niet zeker of ik daar wel tijd in wil steken met deze resultaten.

Ik lees hier op het forum eigenlijk niets terug over gebruikers van sonarworks. Zijn er andere mensen hier die ook deze positieve ervaring hebben met dit pakket?
Ik ben nog nooit zo tevreden geweest over de afluistering als nu in mijn hok. De software heeft mijn focal alpha 50's een flinke upgrade gegeven.

Het meet proces is kinderlijk eenvoudig doordat de software de positie van de mic zelf goed detecteert en pas begint met meten in het juiste gebied.
 
Geen ervaring met de andere systemen. Ik ga wel dit systeem volgende week referencen met Genelec GLM2 monitoren van mijn broer.
Dus meten hoe de gens gecorrigeerd worden door SonarWorks met GLM uit en hoe dit verhoudt tot enkel een meting door SonarWorks met GLM aan zonder Sonarworks correctie. Vervolgens nog een meting met GLM uit na correctie door Sonarworks.
Ook neem ik mijn alpha 50 dan mee om te kijken hoe die in zijn treated ruimte gecorrigeerd verhouden tot mijn untreated ruimte.

Ik heb de sonarworks correctie gemeten door de sweeps van de calibratie software door de OSX geluidsinstellingen main out via soundflower door de DAW (met daarop de correctie plug) te laten lopen en vervolgens de output in sonarworks te zetten op soundflower. Dit zou evt ook kunnen met een tool die AudioHijack heet. De levels waren hierbij identiek al hebben die voor metingen weinig impact aangezien je in de eerste stappen van de calibratie eerst je level normaliseert. Dit heb ik ook getest.

Uiteraard hebben de voor / na metingen plaatsgevonden met dezelfde gekalibreerde microfoon van Sonarworks.
 
Ik heb zelf, na uitgebreid demo-en, zowel de headphone als de speaker versie gekocht (wel met eigen koptelefoon) en ben er persoonlijk erg enthousiast over. Ik gebruik Audio Hijack omdat je dan Sonarworks niet als plugin hoeft te laden in je DAW maar deze gewoon op je main outs staat.

ARC en de KRK oplossing zouden volgens verscheidene vergelijkingen minder goed zijn (maar ook ouder). Ik heb deze oplossingen zelf echter niet getest.

Ik ben erg benieuwd naar de vergelijking met de Genelec DSP oplossing aangezien die oplossing ook relatief nieuw is en dus normaal gesproken ook de laatste technologie zou moeten gebruiken. :)
 
Laatst gewijzigd:
Wij zijn ook zeer benieuwd hoe het verhoudt tot GLM op de 8351A. Zaterdag gaan we de testen uitvoeren.

Hier de meetcurves van voor correctie en na correctie in mijn ruimte voor de focal alpha 50. Ik ben er zeer content mee. Dit is zonder enige vorm van treatment (wel redelijk volle kamer en kast tegen de achterwand). Die tweede curve is dus geen gecalculeerde target curve maar gemeten volgens hetzelfde proces. Hij komt erg dicht in de buurt van de target curve die de software calculeert.
Zoals je kunt zien is het nog zeker niet perfect en ik denk dat wat treatment met name gericht op de 130z dip geen kwaad kan. Die krijgt de software ook niet gecompenseerd. Maar het overall geluidsbeeld is echt knap vooruit gegaan.

Enige kleine softwarematige minpunt is dat de LR differentiatie die gecompenseerd wordt in het laag en na correctie bijna spot on is, in het hoog een beetje uitklaar gehaald wordt. Dit is echter niet hoorbaar, ik heb er een mail over gestuurd naar Sonarworks. Idealiter zou die LR correctie in de software per range toe te passen moeten zijn.
 

Attachments

  • curves.jpg
    curves.jpg
    43 KB · Bekeken: 135
Ik ben ook erg benieuwd of treatment het lage spectrum nog kan verbeteren.

Om dit te testen ,voordat ik helemaal los ga met het maken van absorbers zou ik graag een testje willen uitvoeren bij iemand met een soortgelijke setup maar dan met een behandelde ruimte:

Kamer van ongeveer 2*3 en monitoren met een range vanaf 45hz.

Indien er iemand op dit forum uit Eindhoven of een straal van 15 km woont die geïnteresseerd is om te kijken of dit systeem voor hem/haar zou kunnen werken hebben we een mooie win/win situatie.

Ik kom dan langs met mijn Macbook en de mic en zodoende krijg ik lig een beeld of een kamer behandeling veel scheelt in dat gebied. Anderzijds krijgt de ander wellicht een beeld dat zijn/haar monitoren nog beter zouden kunnen klinken.

Mocht iemand daarin geïnteresseerd zijn, stuur me eventjes een PM.
 
Hoi Tijs,

Toevallig heb ik gisteren een bestelling gedaan. Ik ben zeer benieuwd.

Overigens heeft ons ruimte wel een treatment gehad, maar ben er nog niet tevreden over. Tja, wat wil je ook met een ruimte van ongeveer 2.5 x 2.6 x 2.3. Zo goed als een kubus:)

Overigens raad ik je aan je ruimte wel te treaten met basstrap. Basstrap [rockwool] brengen de bassresonantie vaak echt wel terug. Probeer ze te maken op de frequentiegebied waar jij problemen mee hebt [nulls & peaks].

Misschien heb je hier wat aan: http://arqen.com/acoustics-101/speaker-placement-boundary-interference/

heb je trouwens geprobeerd je luisterpositie aan te passen om daarna een meting te doen?
 
Ik vind het bemoedigend dat het bij jou goed werkt. Ik heb ARC2 hier uitgebreid getest maar uiteindelijk er maar geheel mee gestopt omdat ik de sweet spot veel te klein vond. Ook had ik het gevoel echt teveel op software te leunen voor resultaat.. Ik ben benieuwd of je het daar mee eens bent.
 
Hoi Tijs,


Overigens raad ik je aan je ruimte wel te treaten met basstrap. Basstrap [rockwool] brengen de bassresonantie vaak echt wel terug. Probeer ze te maken op de frequentiegebied waar jij problemen mee hebt [nulls & peaks].


heb je trouwens geprobeerd je luisterpositie aan te passen om daarna een meting te doen?

Ik heb eigenlijk te weinig ruimte over om fatsoenlijk te kunnen absorben en de luisterpositie is op dit moment de meest optimale. Ik denk ook dat de winst tov hoe het nu klinkt minimaal is; het geluidsbeeld is nu gewoon nagenoeg plat en perfect om een mix eerlijk te beoordelen.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Ik vind het bemoedigend dat het bij jou goed werkt. Ik heb ARC2 hier uitgebreid getest maar uiteindelijk er maar geheel mee gestopt omdat ik de sweet spot veel te klein vond. Ook had ik het gevoel echt teveel op software te leunen voor resultaat.. Ik ben benieuwd of je het daar mee eens bent.


Het is inderdaad zo dat het geluid echt op zijn best is in de sweetspot. Daarbuiten klinkt het minder maar daar heb ik persoonlijk geen problemen mee. Ik had het liever in hardware vorm gehad maar ik kan goed leven met een extra plugin op de master voor het luisteren. Ik heb dus niet echt echt het gevoel te leunen op de software maar zie het meer als een noodzaak om mijn geluid goed te krijgen.

Vandaag hebben we de 8351A's van mijn broer getest met sonarworks om te kijken of de correcties enigszins op een vergelijkbare manier plaatsvinden als GLM. De curves die uit de metingen komen van GLM lijken erg op die van SW. De Genelecs hebben echter vanaf 400 hz al van zichzelf een prachtig lineair beeld (sonarworks past op dat gebied ook geen hoorbare correctie toe), echt een fantastisch klinkende monitor. De onregelmatigheden in het laag zijn waarschijnlijk behandelings problemen en als die opgelost zijn verwacht ik dat ze zo goed als lineair klinken. In het laag komt de correctie ook aardig overeen met wat sonarworks doet. Kleine verschillen. Beide systemen passen hun correcties mooi toe met een enorme verbetering van de weergave.
 
Ik heb eigenlijk te weinig ruimte over om fatsoenlijk te kunnen absorben en de luisterpositie is op dit moment de meest optimale. Ik denk ook dat de winst tov hoe het nu klinkt minimaal is; het geluidsbeeld is nu gewoon nagenoeg plat en perfect om een mix eerlijk te beoordelen.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.




Het is inderdaad zo dat het geluid echt op zijn best is in de sweetspot. Daarbuiten klinkt het minder maar daar heb ik persoonlijk geen problemen mee. Ik had het liever in hardware vorm gehad maar ik kan goed leven met een extra plugin op de master voor het luisteren. Ik heb dus niet echt echt het gevoel te leunen op de software maar zie het meer als een noodzaak om mijn geluid goed te krijgen.

Vandaag hebben we de 8351A's van mijn broer getest met sonarworks om te kijken of de correcties enigszins op een vergelijkbare manier plaatsvinden als GLM. De curves die uit de metingen komen van GLM lijken erg op die van SW. De Genelecs hebben echter vanaf 400 hz al van zichzelf een prachtig lineair beeld (sonarworks past op dat gebied ook geen hoorbare correctie toe), echt een fantastisch klinkende monitor. De onregelmatigheden in het laag zijn waarschijnlijk behandelings problemen en als die opgelost zijn verwacht ik dat ze zo goed als lineair klinken. In het laag komt de correctie ook aardig overeen met wat sonarworks doet. Kleine verschillen. Beide systemen passen hun correcties mooi toe met een enorme verbetering van de weergave.

Ik heb een piek rond de 140Hz waar ik maar niet van af kom. De rest is inmiddels relatief teruggedrongen, in tegenstelling tot ervoor. Je merkt ook direct dat je in de sweet spot zit.
 
@Tijs

Ik gebruik de sonarworks plugin ook, en het is niet normaal hoe die corrigeert. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat je zelfs in een niet- of verkeerd behandelde ruimte de correctie zo kan krijgen dat je op de luisterpositie een nagenoeg vlakke response kunt krijgen.

Als ik dat plaatje zie van jouw curves, heb je al op Advanced geklikt? en de slider naar Linear phase gezet?

Dan trekt hij hem pas écht goed vlak. Alleen is de bijkomende latency wel echt een afweging, lekker live op je keys spelen in een zwaar project is dan niet meer prettig. Dus bewaar dat echt voor het afmixen.

Ik heb 2 profielen een met- en zonder sub. Maar eigenlijk na de sonarworks heb ik de sub niet meer aangesloten.

Ook heb ik bij een vriend die een zwaar 'rockwool' behandelde ruimte heeft de sonarworks aan het werk gezet. Zijn ruimte is zo dood als een vocal booth. Met ernstige dips en lichte pieken. Maar ook daar wordt de freq response nagenoeg rechtgegetrokken.

Uiteraard bij een frequency sweep hoor je nog lichte pieken en dalen, maar daar is uitstekend op te mixen.

Ik heb ook de headphone reference op mijn HD600 met het default profiel voor de HP maar dat is in mijn ogen niet vergelijkbaar met het verschil in je ruimte. (logisch natuurlijk)

Ik zou het ook zeker iedereen aanbevelen. :okdan:
 
@Tijs

Ik gebruik de sonarworks plugin ook, en het is niet normaal hoe die corrigeert. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat je zelfs in een niet- of verkeerd behandelde ruimte de correctie zo kan krijgen dat je op de luisterpositie een nagenoeg vlakke response kunt krijgen.

Als ik dat plaatje zie van jouw curves, heb je al op Advanced geklikt? en de slider naar Linear phase gezet?

Dan trekt hij hem pas écht goed vlak. Alleen is de bijkomende latency wel echt een afweging, lekker live op je keys spelen in een zwaar project is dan niet meer prettig. Dus bewaar dat echt voor het afmixen.


Ik gebruik ook de linear phase filter. Geluid is echt top in mijn hok nu. Die developers hebben echt iets moois gebouwd. Ik gebruik hem puur voor luisteren en mixen, staat uit totdat ik daarmee aan de gang ga. Die werkwijze was ik al gewend met mijn uad satellite die ook onbruikbare latency heeft voor tracking doeleinden.
Momenteel heeft de gpu van mijn mbp het begeven dus helaas de afgelopen weken geen muziek gemaakt in afwachting op de reparatie.

Ik ben ook van mening dat die plug-in een prima alternatief is voor treatment. Daar is het geluid in mijn ruimte nu een prima bewijs voor. Maar dat wordt een softsynth/hardware achtige discussie 8)

Ik heb de headphone plug ook geprobeerd maar ben gewend aan de sound van de 240 dus die heeft voor mij geen meerwaarde aangezien er geen ruimte invloeden zijn.
 
Reference 4 is tegenwoordig uit. Ik heb de microfoon besteld en ben ook heel erg benieuwd. De demo kan ik nog 20 dagen proberen. Als het bevalt schaf ik het aan.

Resultaat op de koptelefoon ben ik al heel positief over. Enig nadeel vind ik dat het volume van de koptelefoon nog lager is dan voorheen, bijna te zacht om goed te kunnen beoordelen. Ik denk dat mijn MOTU 2408MK3 niet genoeg power heeft om de AKG701 te poweren, of ik doe iets verkeerd. Dat kan ook.
 
Al mensen die de upgrade hebben gedaan? Ik had alleen speaker reference 3, nu na de 20 euro upgrade heb ik license's voor systemwide, headphones en speaker reference.

Anderen ook?
 
Reference 4 is tegenwoordig uit. Ik heb de microfoon besteld en ben ook heel erg benieuwd. De demo kan ik nog 20 dagen proberen. Als het bevalt schaf ik het aan.

Resultaat op de koptelefoon ben ik al heel positief over. Enig nadeel vind ik dat het volume van de koptelefoon nog lager is dan voorheen, bijna te zacht om goed te kunnen beoordelen. Ik denk dat mijn MOTU 2408MK3 niet genoeg power heeft om de AKG701 te poweren, of ik doe iets verkeerd. Dat kan ook.

Heb het zelf nu een jaar in gebruik met 2 maal een paar zelfde monitoren (lsr305) op 2 lokaties.

Ben er ook heel erg positief over, akoestische behandeling heeft bij mij toch geen zin in de tweede ruimte (woonkamer) en dit is dan een hele mooie uitkomst.

Koptelefoon reference gebruik ik niet, ook zoals een ander opnoemde omdat je al gewend bent aan de koptelefoon, een andere ruimte verandert daar niets aan.

Je koptelefoon is dan zonder reference ook zacht neem ik aan, zo niet heb je de "make-up gain" wel toegepast? Anders een koptelefoon versterker gebruiken, heb zelf ook een 2408mkiii maar gebruik een Focusrite Isa one als koptelefoon amp.
 
Bedoel je met make up gain, die 'schuif' die aan de rechterkant zit? Een versterker kopen heb ik wel eens aan gedacht maar vaak kosten die honderden euro's. Dat vind ik echt teveel geld. Dan steek ik dat geld liever in akoestisch behandelen van de ruimte en laat ik de koptelefoon links liggen.

Morgen komt waarschijnlijk de microfoon binnen en kan ik een meting doen. Ben heel erg benieuwd.
 
Net eindelijk een goede meting kunnen doen. En ben heel positief verrast over de correctie. Het laag is nu weer in balans. Vanaf hier kan ik langzaam beginnen met het akoestisch behandelen van mijn ruimte. En daarna opnieuw meten en corrigeren.
Volume op koptelefoon is ook weer goed. Andere driver geinstalleerd en is weer hard genoeg.

Moet je nu wellicht ook niet hele andere aandachtspunten gaan aanpakken met de akoestiek? Of gewoon de standaard behandelen doorvoeren? Basstraps bijvoorbeeld lijken mij nu minder nodig (en die zijn juist duur). Wat is verstandig?
 
Al mensen die de upgrade hebben gedaan? Ik had alleen speaker reference 3, nu na de 20 euro upgrade heb ik license's voor systemwide, headphones en speaker reference.

Anderen ook?

Die deal heb ik gemist. Heb wel van 3 naar 4 geupgrade voor 20 euro. Vond ik zelf een schappelijke upgrade prijs.

Ik ben er nog steeds erg tevreden over icm Focal Alpha50 monitoren. Het zijn natuurlijk budget monitoren, desondanks klinkt het nu vele malen beter icm sonarworks dan met dynaudio bm6a mkii s die ik hiervoor in mijn ruimte had. Wellicht kan ik het ook bereiken met room treatment, maar dat is heel wat meer gedoe met fikse kosten.
 
Back
Top