Sonarworks

Na en aantal keren de demo software gedownload en en weer verwijderd te hebben (nu weer geinstalleerd), kan ik nog steeds niet aan de sound wennen. In eerste instantie was de Sonarworks microfoon aangeschaft, tbv metingen met REW. Maar goed, als je een paar uur aan het mixen bent en je zet Sonarworks uit, schrik je je gewoon rot van de verandering in de sound. Het is net alsof je al die tijd in een gesloten pan aan het mixen bent, en wanneer je Sonarworks uitzet is het alsof iemand de deksel van de pan afhaalt. Ik vind het een hele rare gewaarwording. Op een gegeven moment ga je twijfelen wat nou de echte sound is, met of zonder Sonarworks. Misschien een kwestie van wennen, who knows...
 
+1 voor wat Urbanized zegt.

Ik vind het verschil zo groot tussen aan en uit dat je toch wel gaat twijfelen op een gegeven moment.

Heb hier iig een leipe dip op 100hz die ik maar niet weg krijg uit mn ruimte (weet ik dus door de sonar sw) (zowel met metingen met Neuman KH310's als met NS10s)
 
Na en aantal keren de demo software gedownload en en weer verwijderd te hebben (nu weer geinstalleerd), kan ik nog steeds niet aan de sound wennen. In eerste instantie was de Sonarworks microfoon aangeschaft, tbv metingen met REW. Maar goed, als je een paar uur aan het mixen bent en je zet Sonarworks uit, schrik je je gewoon rot van de verandering in de sound. Het is net alsof je al die tijd in een gesloten pan aan het mixen bent, en wanneer je Sonarworks uitzet is het alsof iemand de deksel van de pan afhaalt. Ik vind het een hele rare gewaarwording. Op een gegeven moment ga je twijfelen wat nou de echte sound is, met of zonder Sonarworks. Misschien een kwestie van wennen, who knows...

+1 voor wat Urbanized zegt.

Ik vind het verschil zo groot tussen aan en uit dat je toch wel gaat twijfelen op een gegeven moment.

Heb hier iig een leipe dip op 100hz die ik maar niet weg krijg uit mn ruimte (weet ik dus door de sonar sw) (zowel met metingen met Neuman KH310's als met NS10s)


Kunnen jullie ook iets vertellen over hoe jullie mixen vertalen?
Ik vind het van jullie twee interessant om te horen, omdat julie onbevooroordeeld maar kritisch lijken.
 
+1 voor wat Urbanized zegt.

Ik vind het verschil zo groot tussen aan en uit dat je toch wel gaat twijfelen op een gegeven moment.

Heb hier iig een leipe dip op 100hz die ik maar niet weg krijg uit mn ruimte (weet ik dus door de sonar sw) (zowel met metingen met Neuman KH310's als met NS10s)

Jij hebt dat dus ook:dubbel:

Even over jouw dippie; Ik weet nu niet de grootte en de vorm van je ruimte, maar heb je al geprobeerd je luisterpositie en/of je monitoren te verplaatsen?
 
Kunnen jullie ook iets vertellen over hoe jullie mixen vertalen?
Ik vind het van jullie twee interessant om te horen, omdat julie onbevooroordeeld maar kritisch lijken.

Hoi Jompo, ik heb nog geen mix af met Sonar. Tijdens het mixen ben ik erachter gekomen dat de kick en bass niet al te beste vrienden zijn. Momenteel even een ander kick (+ de pitch ervan aanpassen aan de juiste key van de song) en een bass uitzoeken wat beter bij elkaar past.

Daarnaast wat pc problemen aan het oplossen. Mijn systeemschjf doet stoer; geeft constant 100% actief aan in taakbeheer. Is ook te merken, pc langzaam en stotterend audio tijdens muziek maken. Nog ff en ben actief bezig met technische problemen oplossen (ipv muzikaal bezig zijn).
 
Heb zelf weer een andere ervaring met sonarworks. Ik heb ook nog Arc 2 en sonarworks 3 vorig jaar naast elkaar getest om te kijken welk pakket mij beter lag. Met beide software paketten A>B-en, de correctie's waren en klonken vrijwel hetzelfde. Uiteindelijk heb ik sonarworks gehouden omdat de software interface mij iets beter lag en het meten van de ruimte mooier is uitgewerkt.
 
Heb versie 4 nu een week of 2 in gebruik. Het gesloten pan verhaal herken ik volledig. Bij mij (zie grafiek) heb ik vooral het idee dat het hoog heftig aangepast word. Als ik de software uitschakel merk ik echt teveel hoog, maar ingeschakeld voelt heel dof aan. Herkenbaar voor jullie?

Heb nog geen mix af in de afgelopen 2 weken dus weet ook niet hoe het zich vertaald. Wel merk ik dat de dip rond 100Hz die gecorrigeerd word me enorm helpt momenteel. Die frequencies miste ik echt voor de muziek die ik maak.

Ik zal sowieso tot m'n eerste mix de software blijven gebruiken en tussendoor veel muziek luisteren met de software ingeschakeld zodat ik zo snel mogelijk wen aan het effect.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-12-09 om 14.11.05.jpg
    Schermafbeelding 2017-12-09 om 14.11.05.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 127
Ik heb hem alleen nog maar met de koptelefoon getest, en daar vind ik het echt goed rechttrekken. Ik zal eens met de microfoon aan de slag gaan...
 
Hier mijn reference metingen, 2 verschillende ruimte's met in beide de zelfde speakers (lsr305).

attachment.php


attachment.php
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-12-09 om 17.47.12.jpg
    Schermafbeelding 2017-12-09 om 17.47.12.jpg
    57,2 KB · Bekeken: 136
  • Schermafbeelding 2017-12-09 om 17.47.37.jpg
    Schermafbeelding 2017-12-09 om 17.47.37.jpg
    58,2 KB · Bekeken: 128
Heb versie 4 nu een week of 2 in gebruik. Het gesloten pan verhaal herken ik volledig. Bij mij (zie grafiek) heb ik vooral het idee dat het hoog heftig aangepast word. Als ik de software uitschakel merk ik echt teveel hoog, maar ingeschakeld voelt heel dof aan. Herkenbaar voor jullie?

Heb nog geen mix af in de afgelopen 2 weken dus weet ook niet hoe het zich vertaald. Wel merk ik dat de dip rond 100Hz die gecorrigeerd word me enorm helpt momenteel. Die frequencies miste ik echt voor de muziek die ik maak.

Ik zal sowieso tot m'n eerste mix de software blijven gebruiken en tussendoor veel muziek luisteren met de software ingeschakeld zodat ik zo snel mogelijk wen aan het effect.

Ja, herkenbaar. Zelfs als het hoog flink opgevoerd wordt, zal het gevolg minder hoorbaar zijn dan wanneer het programma uitstaat. Lijkt wel een de-esser8~
 
Heb versie 4 nu een week of 2 in gebruik. Het gesloten pan verhaal herken ik volledig. Bij mij (zie grafiek) heb ik vooral het idee dat het hoog heftig aangepast word. Als ik de software uitschakel merk ik echt teveel hoog, maar ingeschakeld voelt heel dof aan. Herkenbaar voor jullie?

Heb nog geen mix af in de afgelopen 2 weken dus weet ook niet hoe het zich vertaald. Wel merk ik dat de dip rond 100Hz die gecorrigeerd word me enorm helpt momenteel. Die frequencies miste ik echt voor de muziek die ik maak.

Ik zal sowieso tot m'n eerste mix de software blijven gebruiken en tussendoor veel muziek luisteren met de software ingeschakeld zodat ik zo snel mogelijk wen aan het effect.

Kun je wellicht de enorme dip in het laag met de crossover van je sub fixen? Dat je die eens instelt op 100hz? Hoeveel subs gebruik je? 2 werkt dan beter denk ik. Het hoog is wel heel apart. Wat voor monitors zijn dit? Heb je een foto van de setup? Gebruik je ook een calibratie bestand voor de meetmicrofoon? En welke gebruik je? Zelf heb ik ook het idee dat hij het stereobeeld te smal maakt. Verder heb ik ook het idee dat het eigenlijk niet echt geschikt is voor drie weg monitoring. Je kunt volgens mij beter deze dip onthouden en daar vooral niet teveel boosten. Dus mixen zonder sonarworks en dan op het laatst even een check met koptelefoon en/of sonarworks.
 
Kun je wellicht de enorme dip in het laag met de crossover van je sub fixen? Dat je die eens instelt op 100hz? Hoeveel subs gebruik je? 2 werkt dan beter denk ik. Het hoog is wel heel apart. Wat voor monitors zijn dit? Heb je een foto van de setup? Gebruik je ook een calibratie bestand voor de meetmicrofoon? En welke gebruik je? Zelf heb ik ook het idee dat hij het stereobeeld te smal maakt. Verder heb ik ook het idee dat het eigenlijk niet echt geschikt is voor drie weg monitoring. Je kunt volgens mij beter deze dip onthouden en daar vooral niet teveel boosten. Dus mixen zonder sonarworks en dan op het laatst even een check met koptelefoon en/of sonarworks.

Hey virkaz,

Ik zou die 100hz zeker ook op mn sub kunnen boosten idd. Vind het alleen zo enorm lastig om het setje (monitors en sub) GOED af te stellen.Waardoor ik als die 'goed' staat geneigd ben om nergens meer aan te zitten.

Toen straks dacht ik misschien komt het hoog doordat ik een glazen tafelblad heb. Dus heb dezelfde meting gedaan met allemaal dikke handdoeken op het glas voor de test, maar helaas geen verschil in het hoog.

Ik heb 1 sub (helaas :P ) de Neumann kh805 samen met de Neumann kh120a monitoren.

En ik heb zo'n behringer ecm8000 en heb ook het calibratie bestand gebruikt die online te vinden is.

M'n setje is idd eigenlijk een 3weg systeem door de sub.

En bedoel je dat sonarworks het stereo beeld te small maakt?

Hier 2 foto's. Zoals je kan zien is het vrij lastig om de achterkant van mijn ruimte te behandelen doormiddel van de ramen en deuren waarvan 1 in de hoek.

Bedankt voor je bericht!
Glenn

2dlug6q.jpg


ohl5vl.jpg



MMmm lijkt dat ik de foto's niet juist bijgevoegd krijg hier de directe links:

http://i67.tinypic.com/2dlug6q.jpg
http://i68.tinypic.com/ohl5vl.jpg
 
Hoi Jompo, ik heb nog geen mix af met Sonar. Tijdens het mixen ben ik erachter gekomen dat de kick en bass niet al te beste vrienden zijn. Momenteel even een ander kick (+ de pitch ervan aanpassen aan de juiste key van de song) en een bass uitzoeken wat beter bij elkaar past.

Daarnaast wat pc problemen aan het oplossen. Mijn systeemschjf doet stoer; geeft constant 100% actief aan in taakbeheer. Is ook te merken, pc langzaam en stotterend audio tijdens muziek maken. Nog ff en ben actief bezig met technische problemen oplossen (ipv muzikaal bezig zijn).


Hey Urbanized,
Bummer, maar dat soort dingen horen ook bij het engineering.

Succes. :)

Iemand een idee waarom ik zo'n enorme piek boven de 10k heb?


Ik heb nooit een stijging in de hogere frequenties meegemaakt als gevolg van akoestische issues (eerder een daling), dus ik vermoed dat je of ergens een EQ boost hebt op jouw monitor outs, de 'treble tilt' achter op de monitors of dat je de meetmicrofoon (jouw oorhoogte?) op de hoogte van de tweeters hebt, i.p.v. op de hoogte van de *akoestische as* van de speakers.
*Akoestische as is het punt tussen tweeter en driver bij tweewegs speakers.*
 
Hey Urbanized,

Ik heb nooit een stijging in de hogere frequenties meegemaakt als gevolg van akoestische issues (eerder een daling), dus ik vermoed dat je of ergens een EQ boost hebt op jouw monitor outs, de 'treble tilt' achter op de monitors of dat je de meetmicrofoon (jouw oorhoogte?) op de hoogte van de tweeters hebt, i.p.v. op de hoogte van de *akoestische as* van de speakers.
*Akoestische as is het punt tussen tweeter en driver bij tweewegs speakers.*


Wat je zegt: de tweeters zitten idd op mijn oorhoogte en daardoor ook op de hoogte van de meet microfoon. Ik begrijp dus uit jou verhaal dat ik mijn monitoren te laag heb staan?

Nou zijn mijn monitoren 27cm hoog en tussen het middelpunt van de tweeter en de driver zit 12cm dus dan zou ik dus 6cm omhoog moeten gaan. Zou dat het verschil kunnen maken?

Bedankt voor het meedenken!
 
Wat je zegt: de tweeters zitten idd op mijn oorhoogte en daardoor ook op de hoogte van de meet microfoon. Ik begrijp dus uit jou verhaal dat ik mijn monitoren te laag heb staan?

Nou zijn mijn monitoren 27cm hoog en tussen het middelpunt van de tweeter en de driver zit 12cm dus dan zou ik dus 6cm omhoog moeten gaan. Zou dat het verschil kunnen maken?

Bedankt voor het meedenken!


Inderdaad.
Als je niet meteen met jouw monitors wilt gaan zitten klooien, kun je ook even de microfoon lager plaatsen, dan zie je het vanzelf.

Ik zie nu ook op jouw vorige foto dat je de meetmicrofoon direct naar de speakers gericht hebt; je moet, voor akoestische/ruimte metingen, de microfoon omhoog gericht hebben staan, 90º op de meetrichting (en lichtjes zo'n 5º naar voren gericht).
 
Hey virkaz,

Ik zou die 100hz zeker ook op mn sub kunnen boosten idd. Vind het alleen zo enorm lastig om het setje (monitors en sub) GOED af te stellen.Waardoor ik als die 'goed' staat geneigd ben om nergens meer aan te zitten.

Toen straks dacht ik misschien komt het hoog doordat ik een glazen tafelblad heb. Dus heb dezelfde meting gedaan met allemaal dikke handdoeken op het glas voor de test, maar helaas geen verschil in het hoog.

Ik heb 1 sub (helaas :P ) de Neumann kh805 samen met de Neumann kh120a monitoren.

En ik heb zo'n behringer ecm8000 en heb ook het calibratie bestand gebruikt die online te vinden is.

M'n setje is idd eigenlijk een 3weg systeem door de sub.

En bedoel je dat sonarworks het stereo beeld te small maakt?

Hier 2 foto's. Zoals je kan zien is het vrij lastig om de achterkant van mijn ruimte te behandelen doormiddel van de ramen en deuren waarvan 1 in de hoek.

Bedankt voor je bericht!
Glenn

2dlug6q.jpg


ohl5vl.jpg



MMmm lijkt dat ik de foto's niet juist bijgevoegd krijg hier de directe links:

http://i67.tinypic.com/2dlug6q.jpg
http://i68.tinypic.com/ohl5vl.jpg

Jouw eerste foto, is dat hoe je de meting hebt uitgevoerd?
 
Inderdaad.
Als je niet meteen met jouw monitors wilt gaan zitten klooien, kun je ook even de microfoon lager plaatsen, dan zie je het vanzelf.

Ik zie nu ook op jouw vorige foto dat je de meetmicrofoon direct naar de speakers gericht hebt; je moet, voor akoestische/ruimte metingen, de microfoon omhoog gericht hebben staan, 90º op de meetrichting (en lichtjes zo'n 5º naar voren gericht).

Ik was ook wat verbaast betreft de mic naar voren gericht, maar voor de reference meting schijnt dat noodzakelijk. voor een akoestische meting zou ik hem idd plaatsten zoals jij omschrift :okdan:

Heb de monitoren 8cm omhoog geplaatst en ga zo direct meten en kijken of het verschil maakt. Zal ook gelijk nog eens kijken of ik wat kan boosten op de 100hz vanuit mn sub.

Jouw eerste foto, is dat hoe je de meting hebt uitgevoerd?

Gelukkig niet :D
Maar bedankt voor het opletten! :okdan:
 
Back
Top