Mixer vraag over mackie D8B

Sgt.Pepper

Frank
Lid sinds
17 juni 2016
Berichten
3
Locatie
Arnhem
Hoi mensen


Ik ben van plan een nieuwe mixer aan te schaffen en wel een mackie D8B. Omdat ik graag lekker wil schuiven i.p.v. met de muis op een scherm..


Ik heb nu een Scarlett 18i6 met 1 adat bus. Is dat voldoende om zo'n mixer te laten draaien.
Zo niet welke suggesties hebben jullie dan...moet er bv. een expandable worden aangeschaft of een probox o.i.d.
 
Of misschien is een Mackie Universal ook al prima...ik gebruik cubase pro 8. iemand hier ervaringen mee ?
 
Wat is precies de bedoeling? Gaat het alleen om het schuiven i.p.v. muizen of wil je ook analoog mixen (out of the box)?
Als het gaat om van de muis af te komen is een Mackie Universal control o.i.d. prima. Ik heb zelf een Logic control en die zou ik echt niet willen missen. Niet alleen de motor faders maar ook de transport controls en het jog shuttle wheel zijn echt heel erg handig, de zoom functie gebruik ik ook vaak. Dat zijn dingen die je bij een traditionele mixer niet hebt maar die het werken met een DAW wel een stuk makkelijker maken.
Als je analoog gaat mixen dan moet je wel zorgen dat alles wat je wilt mixen ook apart uit je interface komt, betekend dus (erg) veel uitgangen.
Heb je hardware effecten die je gebruikt of doe je dat in software? Als je namelijk software effecten gebruikt en die op een analoge mixer wilt inzetten dan heb je nog meer in- en uitgangen nodig.
Met een controller heb je ook total-recall, dat is toch wel erg handig als je aan meerdere projecten werkt en even wilt wisselen.

Het is een tamelijk fundamentele keuze m.b.t. de werkwijze dus ik zou er goed over nadenken en er wellicht nog met anderen over van gedachte wisselen.
 
Als je alleen van de muis wil ontsnappen, dan is een controller een betere keus dan een propere tafel. Bij digitale mixers beperk je jezelf heel erg tot hun audio-platform, en verlies je dus makkelijk inprikken van een enorme weelde aan plugins &c. die je nu in je DAW draait. Je zal, digitaal of analoog, ook voldoende kanalen I/O moeten realiseren (tenzij je een tafel treft die zelf ook als interface dient). Je DAW-projecten zijn daarmee ook onlosmakelijk aan je tafel gekleefd, want je zal per DAW track naar een losse output gaan, in plaats van de stereo-bus van de DAW zelf. Bij analoge tafels komt daar ook nog eens een keer de ellende van recalls bij kijken, en de vervelende beperking dat je volume automation alleen pre-fader plaats kan hebben (tenzij de tafel zelf automated is, maar dat zijn hele dure mixers).

Ik heb redelijke ervaringen met Mackie Control. Ik draai nu zelf op Avids, maar dat is meer om esthetisch-ergonomisch-akoestische redenen (de Artist controllers zijn een stuk platter en ondieper). Bij beiden heb ik wel gemerkt dat ze gebruiken voor het bijstellen van plug-ins uiteindelijk meer werk is dan gewoon muizen. Maar voor fader automation en het gevoel krijgen wat de fuck er gebeurt in mijn mix vind ik ze onontbeerlijk.
 
Er was wel een optie om die Mackie D8B via een stukje externe software als een luxe DAW controller te gebruiken (zie video hieronder..).. de meterbrug doet dan ook gewoon mee.. wel een hele luxe tafel natuurlijk..

Ik gebruik zelf voor CB gewoon een Yamaha 01x,, die draait op een superstille PIII met windows XP aangezien ie niet ondersteund wordt in nieuwere Win X64 en Mac OSen. Via midi kun je em dan gewoon z'n werk laten doen.
Er is gewoon een standaard template in die controller voor CB en je hebt de meeste dingen zoals EQ, sends, arming tracks, que points allemaal onder je vingers. Zitten tussen tegenwoordig tussen de 100-200 euro ofzo. :)

 
Laatst gewijzigd:
He mensen


Super bedankt voor jullie input. Ik ben niet zo technisch aangelegd, dat ik alles begrijp maar ik kan hier wel veel van leren. Ik heb inmiddels, uit jullie opmerkingen, begrepen dat de Makie D8B een te grote en onnodige investering is. De universal controller is voldoende, maar ik heb gelezen dat de oude zwarte versie vooral voor logic is en dat de grijze ook voor cubase geschikt is, klopt dat?
Ik heb nu de CC121 op mijn tafel staan maar daar zit maar een schuif op. Ik wil dus eigenlijk een controller, ik weet nu dat ik dat moet hebben, met meer schuiven.
Ik gebruik rond de 30 sporen per nummer dus dat moet tie aankunnen.Hebben jullie hier tips voor ??
 
He mensen


Super bedankt voor jullie input. Ik ben niet zo technisch aangelegd, dat ik alles begrijp maar ik kan hier wel veel van leren. Ik heb inmiddels, uit jullie opmerkingen, begrepen dat de Makie D8B een te grote en onnodige investering is. De universal controller is voldoende, maar ik heb gelezen dat de oude zwarte versie vooral voor logic is en dat de grijze ook voor cubase geschikt is, klopt dat?
Ik heb nu de CC121 op mijn tafel staan maar daar zit maar een schuif op. Ik wil dus eigenlijk een controller, ik weet nu dat ik dat moet hebben, met meer schuiven.
Ik gebruik rond de 30 sporen per nummer dus dat moet tie aankunnen.Hebben jullie hier tips voor ??

Je kan ieder model van de Mackie, inclusief de oude Logic Control, als de nieuwste firmware erinzit, laten switchen tussen de oude "Logic Control"-mode, en de nieuwere "Mackie Control". Ze kunnen dus allemaal zowel met Logic als met andere DAWs overweg.

Let bij oudere modellen wel op dat de faders niet helemaal uit calibratie zijn en dat de LCD-backlight nog goed is.
 
Back
Top