Spynhx DB Meter

meloyoungster

Ouwe rot
Lid sinds
30 september 2009
Berichten
582
Goedemiddag,

Een paar jaar terug is mij hier uitgelegd hoe ik mn boxen kon calibreren op 85 db dmv roze ruis.
Wat ik belangrijker vindt is hoe ik meet hoeveel db er op een bepaalt moment mijn oren ingaan.
kan dat met http://www.evsound.be/nl/stage-gear/meet-en-registratiesysteem/sphynx/sp-dbmeter-db-meter ??

en hoe moet ik die dan instellen op slow of fast?

een twede vraag, weten julie zo als een hoog geluid 80 db uit de boxen komt is dat net zo schaderlijk als dat je 80 db over het hele spectrum aant beluisteren bent?

groet,

Richard van Heerde
 
Ja, dat kan met genoemde meter. Als het gaat om potentiële gehoorschade te bepalen zou ik de max functie gebruiken met een A weging. In ieder geval 'fast', het gaat namelijk om de pieken.
M.b.t. vraag twee, daar is de A weging voor deze corrigeert voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor. Één enkele toon met 80 dBSPL klinkt ook echt veel harder dan een stuk muziek met 80dBSPL.

Bij het doormeten van luidsprekers en drivers met een sinus sweep (al dan niet stepped) hanteer ik een geluidsniveau van 95dBSPL op 50cm, dat is zonder gehoorbescherming niet te harden en ook erg slecht voor je oren.
 
ik vraag me af of ik het wel goed doe want wat is 85 DBA fast ontiegelijk hard kan me niet voorstellen dat 80 veilig is
 
ik vraag me af of ik het wel goed doe want wat is 85 DBA fast ontiegelijk hard kan me niet voorstellen dat 80 veilig is


81 tot 83 dBSPL C weighting SLOW is de gangbare/aanbevolen afluisterniveau voor veilig 8 uur achtereen luisteren.
 
weet ik, mischien ben ik overgevoelig ofzo. want als ik het daar op 80 zou hebben krijg ik koppijn. tikt net 65 aan.
 
81 tot 83 dBSPL C weighting SLOW is de gangbare/aanbevolen afluisterniveau voor veilig 8 uur achtereen luisteren.

dit: C-weging slow. en dat is vaak ook iets te hard voor mijn oren, dus kan je het gewoon zachter zetten.

weten julie zo als een hoog geluid 80 db uit de boxen komt is dat net zo schaderlijk als dat je 80 db over het hele spectrum aant beluisteren bent?

heb je het nu over roze ruis? want dat is juist een geluid dat elke frequentie even sterk (gecorrigeerd op ons gehoor) laat horen, dus eigenlijk is dit geen hoog geluid maar een gemiddeld geluid
 
beiden vind ik keihard muziek en ruis op 80 muziek wil ik echt niet harder als 65 kan me niet voorstellen dat ik 2 uur achter elkaar naar 80 db zit te luisteren tenminste dat is wat die meter aangeeft
 
dit: C-weging slow. en dat is vaak ook iets te hard voor mijn oren, dus kan je het gewoon zachter zetten.


Klopt!
Ik had beter moeten schrijven dat 81/83dBSPL het maximum niveau is om veilig 8 uur achtereen te werken met audio. Je kunt het dus natuurlijk altijd zachter zetten; resulteert ook nog in betere mixes.
Maar C weighting en slow is de gewezen methode van meting in deze.

Afhankelijk van de mate van compressie van het audiomateriaal is ook nog het ene afluisterniveau effectiever dan het andere.
Doorgaans is de, door TS genoemde, 65dBSPL een heel goede afluisterniveau; zit ik ook voor 90% van de tijd te mixen.

Voor TS:
Je kunt, afgeleid van de K-system van Bob Katz, jouw afluistering als volgt calibreren/afstellen:

-1. Speel "pink noise" door jouw systeem, zet de CRM pot/volumeregeling op max en stel de volumeregeling op de speakers/versterker zodanig dat je, op de luisterpositie, 85dBSPL afleest.
**Speaker/versterker volumeregeling dienen hierna niet meer veranderd te worden**

-2. Vervolgens zet je de CRM pot op de posities waar je resp. 65dBSPL en 75dBSPL afleest op de luisterpositie en markeer deze standen van de CRM potmeter.

-3. Nu heb je drie consistente afluisterniveaus, die je consequent in de verschillende fases van het mixproces kunt hanteren.
In mijn geval (*persoonlijk*) begin ik het mixen (balans & EQ) altijd op zo'n 60dBSPL en vaak veel lager, op bijna onhoorbaar niveau. Naarmate de mix vordert, kom ik uit op zo'n 70dBSPL. Hooguit 3× per mixsessie zet ik het even voluit op 83dBSPL.

Hopelijk kun je hier iets mee :)

Succes.
 
Back
Top