Monitoren compacte ruimte

DJ Jarno

Ingeburgerd
Lid sinds
29 september 2010
Berichten
57
Voor mijn compacte thuisstudio ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe set monitoren. De studio gebruik ik voor productie van elektronische dance muziek. Daarvoor vind ik het belangrijk voldoende laag te hebben. De ruimte waarin ik werk heeft een afmeting van hbd 2,6 x 2,8 x 2,6 m. De ruimte is akoestisch goed onder handen genomen. De afstand van de luisterpositie tot de monitoren is ongeveer 1,20m. Mijn budget is € 1000,-. Voordat ik wil gaan luisteren (dat is überhaupt een uitdaging waar dat nog kan met een beetje assortiment) wil ik graag aan de hand van jullie ervaring/ adviezen een shortlist maken. Adviseren jullie wel/ geen sub? Alvast bedankt voor jullie hulp.:okdan:
 
Een sub zou ik niet aanschaffen (gezien de afmetingen van je ruimte). Veel laag gaat lastig worden. Als je in een kleine ruimte werkt dan heb je helaas weinig laag. Is een goede koptelefoon niet een beter idee?
 
Waarom geen sub? Juist heel fijn, je kan m op de gewenste freq filteren en dan de sub (en dus een heel eind van het laag) afzonderlijk van de tops verplaatsen. Ideaal! Voorwaarde is wel dat je er serieus werk en tijd in steekt, het vergt wat lees en denkwerk. Maar wanneer je daartoe bereid bent is er veel winst te behalen door met een sub te werken. Ik ben maar wat blij dat ik er voor gekozen heb om wél met een sub te werken.

Ik snap de opmerking dan ook niet helemaal dat je in een kleine ruimte geen laag zou kunnen hebben...

Is een setje Adam A5X met sub7 niet wat? Een beetje over budget, maar echt wel een fijn setje dan hoor. Voldoende laag voor je elektronische dance muziek...
 
thanks :okdan:

Adam advies heb ik al vaker gekregen. De A5X icm met de Sub7 of de goedkopere variant F5 met de Sub7 behoort tot de mogelijkheden. Prijs verschil tussen A5X en F5 is groot. Vraag me af of de F5 met Sub7 niet voldoende is?!
 
Niet veel laag in kleine ruimte ? Moet je eens bij mij komen. 9m2 Met set PMC's

Laag heeft nu eenmaal 'ruimte nodig' om te zn recht te te komen. En als je in een kleine ruimte werkt dan zal het laag nooit goed tot zn recht komen. Leuk dat je zogenaamd veel laag hebt, maar dit is geen reële weergave. Google er maar eens naar.
 
Als de basgolven langer zijn dan je ruimte past het niet he.
 
Laag heeft nu eenmaal 'ruimte nodig' om te zn recht te te komen. En als je in een kleine ruimte werkt dan zal het laag nooit goed tot zn recht komen. Leuk dat je zogenaamd veel laag hebt, maar dit is geen reële weergave. Google er maar eens naar.

Google anders eens naar de muziek van Dubcreator.......ik moest even lachen om het stukje: Leuk dat je zogenaamd veel laag hebt.
 
Thanks allen! Mijn gevoel op dit moment gaat uit naar een set Adam speakers. De F5, lekkere compacte nearfield speakers in mijn compacte ruimte. Icm een Sub7 voor het laag.
 
Ach er zijn mensen die wel de spreekwoordelijke klok hebben horen luiden mbt natuurkunde.
Wat dan wel weer vreemd is met een koptelefoon. Wanneer ik uitga van de uitspraak van eurynom3.
Kheb ook nog een leuke Jecklin float headphone. Zeer mooi laag op zo'n 2 cm afstand :-)
 
Ik heb het niet helemaal goed verwoord. Maar in een kleine ruimte heb je veel meer te maken met staande golven. Waardoor je een vertekend beeld krijgt (vooral van de lage frequenties). Helemaal als je in een 'dal' zit. Andere positionering in een kleine ruimte is vaak lastig - want weinig ruimte. Te ver naar achteren en alle lage frequenties stapelen zich op. Te ver naar voren en je zit bijna in je monitoren :D.

Met een koptelefoon sluit je jezelf akoestisch af. En dus heb je dit probleem niet.
 
Adam P11A

Adam P11A

Ik heb een setje Adam P11A monitors staan die voor een klein prijsje weg mogen. Ik verkoop ze alleen omdat ik een set P33A's op de kop heb kunnen tikken.
Je mag ze testen in je ruimte als je wilt
 
Thanks!!!! Vandaag verwacht ik de Sub7 met F5 speakers van adam. Ben zeer benieuwd
 
Back
Top