Mid-High end monitor advies/ervaringen ...

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Hey Mede SF-ers!

Op korte termijn ga ik nieuwe monitoren aanschaffen naast mijn Mackie HR624-en. Ik besef me dat het altijd een persoonlijk iets is, maar ik hoor ook graag ervaringen van gebruikers zelf :okdan:

Mijn studio ruimte is niet super groot maar ook niet klein echter 3 meter vanaf mn monitoren zitten gaat eigenlijk niet. En ik maak voor 80% elektronische muziek.

Daarom vraag ik me af of 8" verstandig is?
Daarnaast heb ik al 6,5" HR624-en. Is het handig om daar nog een 6,5" set naast te nemen. Of kan ik dan beter voor een grotere woofer gaan zoals de 7" Event's? Of zelfs voor 8"?

De onderstaande monitoren heb ik op het oog

Genelec sound ben ik bekend mee.
Neuman is nieuw voor mij, iemand hier die deze gebruikt?
Events hoor/lees je voornamelijk goede verhalen over maar je kan ze volgens mij nergens beluisteren? Iemand ervaring met de Opal's?
Ook de Focal's heb ik niet kunnen beluisteren helaas.
De Adam sound ben ik bekender mee en vind ik best fijn klinken.

8"
Genelec 8250 APM
Neumann KH 310 A

7"
Event Opal

6,5"
Focal Twin 6 Be
Adam S1X 2100
Genelec 8240 APM SAM of Genelec 8040 BPM

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Alvast bedankt :okdan:
 
Ik weet dat je t niet vraagt, maar als ik jou was, zou ik naar een grote (main) monitor gaan. Wat je noemt zijn gewone redelijke mid quality monitoren. Denk een stap verder. Natuurlijk is dat afhankelijk van je budget, maar er zijn 2e hands veel echte top speakers te krijgen die helemaal niet zo bekend zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens naar:

- Westlake BBSM 12. Een dikke main monitor met een ongekend gedetaileerd geluid.
- Ocean Way HR4. Deze zijn nog niet 2e hands te krijgen, maar een zeer zeer goede monitor in een prijsklasse die nog te doen is.
- Augspurger GA215. De oudere sets zijn betaalbaar te vinden. Zijn wel MEGA groot, maar kunnen ook ongekend hard en extreem precies.

Of naar iets "eenvoudigers":

- Dynaudio M3. Dubbel 12 inch, 3 weg set. Is in verhouding tot bovenstaande speakers wat wolliger en minder gedetaileerd.
- Barefoot Micromain. Goede 2 of 3 weg sets, alleen nooit in te bouwen door de constructie van de kast
- Genelec 1034 main monitors. 2e hands goed te vinden, en wel een flinke stap up van de speakers die je noemt van Genelec.

Nogmaals: je hebt al vrij redelijke speakers, dus ik zou echt iets kopen dat je flink meer detail en geluidsdruk gaat geven. Persoonlijk vind ik het altijd zonde van het geld om maar een heel klein stapje beter te gaan.

Anders kun je altijd nog naar PSI audio kijken. Ook erg leuke mid-range price monitors....
 
Ik weet dat je t niet vraagt, maar als ik jou was, zou ik naar een grote (main) monitor gaan. Wat je noemt zijn gewone redelijke mid quality monitoren. Denk een stap verder. Natuurlijk is dat afhankelijk van je budget, maar er zijn 2e hands veel echte top speakers te krijgen die helemaal niet zo bekend zijn.

Kijk bijvoorbeeld eens naar:

- Westlake BBSM 12. Een dikke main monitor met een ongekend gedetaileerd geluid.
- Ocean Way HR4. Deze zijn nog niet 2e hands te krijgen, maar een zeer zeer goede monitor in een prijsklasse die nog te doen is.
- Augspurger GA215. De oudere sets zijn betaalbaar te vinden. Zijn wel MEGA groot, maar kunnen ook ongekend hard en extreem precies.

Of naar iets "eenvoudigers":

- Dynaudio M3. Dubbel 12 inch, 3 weg set. Is in verhouding tot bovenstaande speakers wat wolliger en minder gedetaileerd.
- Barefoot Micromain. Goede 2 of 3 weg sets, alleen nooit in te bouwen door de constructie van de kast
- Genelec 1034 main monitors. 2e hands goed te vinden, en wel een flinke stap up van de speakers die je noemt van Genelec.

Nogmaals: je hebt al vrij redelijke speakers, dus ik zou echt iets kopen dat je flink meer detail en geluidsdruk gaat geven. Persoonlijk vind ik het altijd zonde van het geld om maar een heel klein stapje beter te gaan.

Anders kun je altijd nog naar PSI audio kijken. Ook erg leuke mid-range price monitors....

Bedankt voor je info!

Ik ga het allemaal nog eens rustig opzoeken en bekijken.

Zag wel even snel dat de woofers in veel gevallen wat groter zijn. Hoe is dat met de afstand dat je van main monitors vanaf moet zitten? Is dat niet een meter of 4?
 
C1 = 32.70 hz en 1054.94 cm... bijna 10 en halfe meter om een hele golf te hebben en anders moet je het altijd met een stukje doen.
 
Naast de (top) merken die Pimpam noemt wil ik ook graag Quested vermelden. Al zijn main monitors haast nooit 2de hands te vinden en nieuw zijn ze zeer flink in prijs...maar dan krijg je ook wat.
Bekijk zulke aankoop als een investering voor het leven.
Ik doe al vlot 20 jaar met mijn 'doosjes' en kreeg tot nog toe nooit het gevoel dat ik wat anders nodig had.

Kijk eens hier : http://www.larkingslist.com/index.php/second-hand-monitors/westlake-bbsm-12-pr-buy
 
Jullie noemen idd topmerken op! Echter zijn het ook top prijzen 10.000 voor een setje is niets. :P

Maar ik ga wel eens rondkijken of er tweedehands iets betaalbaars te vinden is ;)

En wat is de gemiddelde afstand dat je vanaf main monitors zou moeten zitten?
 
Groter dan 8" is gewoon geen logica in mijn studio. Al zijn die 1034 erg interessant maar gewoon niet haalbaar voor de ruimte waar ik in zit. Als ik meer space heb dan ga ik zeker aan zoiets denken.

Voor nu dus 8" :)
 
Ik breek graag een lans voor de Studio One monitoren van Spiral Groove. Ik heb er twee en ze klinken fantastisch, mits je inderdaad de akoestische behandeling op orde hebt (maar dat geldt vanzelfsprekend voor iedere speaker die je gebruikt).
 
Wat zijn (ongeveer) de afmetingen van je ruimte? En in hoeverre is deze akoestisch behandeld?

Wij hebben een K+H O300 set staan met O800 subwoofer erbij. Erg tevreden mee, maar een upgrade naar Barefoot MM27 zit in de pijplijn. Ik zou zoiezo tijdens een upgrade kiezen voor een 3-weg design. De midrange definitie van een goede 3-weg monitor is voor mij echt een pre.
 
Ik breek graag een lans voor de Studio One monitoren van Spiral Groove. Ik heb er twee en ze klinken fantastisch, mits je inderdaad de akoestische behandeling op orde hebt (maar dat geldt vanzelfsprekend voor iedere speaker die je gebruikt).

Zetten we ook op de lijst :)

Thx!
 
En de hoogte van je plafond? Ik zou met zulke afmetingen in ieder geval wegblijven van main monitoren. Zo'n kleine ruimte kan gewoon simpelweg niet omgaan met hele lage frequenties. Ik hou als vuistregel aan dat je eigenlijk evenveel zou moeten investeren in je akoestiek als in je monitors. Het verschil tussen Mackies en Barefoots gaat voor een groot deel teniet gedaan worden als je akoestiek niet in orde is.
 
En de hoogte van je plafond? Ik zou met zulke afmetingen in ieder geval wegblijven van main monitoren. Zo'n kleine ruimte kan gewoon simpelweg niet omgaan met hele lage frequenties. Ik hou als vuistregel aan dat je eigenlijk evenveel zou moeten investeren in je akoestiek als in je monitors. Het verschil tussen Mackies en Barefoots gaat voor een groot deel teniet gedaan worden als je akoestiek niet in orde is.

De hoogte zou ik nu niet weten maar een gemiddelde/normale woonkamer hoogte zeg maar.

Ben op de hoogte dat ik iets aan de akoestiek moet doen. Als je daar tips voor hebt hoor ik het ook graag :)
 
Dus in theorie is 4meter vanaf een 8" monitor zitten al te dichtbij!?
Volgens mij heeft dat niks met de grote van de woofer te maken. Volgens mij bedoeld ie dat een golf van 31 hz 10,5 meter lang is. Maar dat is best wel idioot want de ook mega studio's is de luister positie vaak ook minder dan 10 meter van de speakers. En er zijn best een hoop edm producers die gewoon een klein hok hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat een grotere woofer lager kan qua freq dacht ik.

En acoustisch aanpakken studio zijn de mening ook over verdeeld. Volgens mij is dat vooral om in de hele ruimte gebalanceerd te laten klinken. Maar er zijn zat mensen die met weinig aanpassingen prima kunnen werken met de sweetspot/luisterpositie. Zolang je de ruimte maar goed kent.

Ik draai op passieve Dynaudio BM15's op een bryston 4b. Is 250 wat continue per kant maar echt hard gaat het niet. Althans in mijn optiek. Maar bij mij is niks aangepast. Badkamer deur gaat wel helemaal ramelen. Dat dan wel. En dat is 6 meter verwijdert van de 1ste speaker.

het beste wat je kan doen is gewoon op een mega PA ergens in een concert zaal extra checken. Daar heb je wel die 10 meter. En flink vermogen. Volgens mij heeft kane dat bij hun laatste cd zo gedaan dat ze een hal hadden waar ze een dikke Pa hadden staan. Maar of het Kane was weet ik niet meer zeker. maar doet er ook niet toe.

Die westlake's zag ik dat die voor 2000 dollar per paar gingen op ebay. Maar daar moet je nog een versterker bij hebben.
 
Back
Top