Equator D8 vs JBL LSR305+310s

r.5

Vers lid geweest
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
3.460
Locatie
Thuis
Ben al geruime tijd op zoek naar een setje actieve nearfields en heb eindelijk mijn shortlist beperkt tot twee... Ik twijfel momenteel nog tussen twee en jullie gefundeerde ervaring en mening zou ik wel op prijs stellen...

Equator D8:
+ Enorm veel goede professionele reviews online, user reviews zijn soms iets minder lovend
+ Ontworpen door de voormalige oprichter van Event: de originele 2020's vond ik destijds wel een revelatie in de budgetrange en nu doet hij het opnieuw
- Soms blijkbaar toch wat kwaliteitsproblemen (ratelen)
- Extra A/D-D/A converties owv DSP
- Bassport vooraan kan wat winderig klinken
- Gaan niet extreem laag (44Hz)

JBL LSR305 & LSR310s:
+ Veel lovende user reviews van de 305's, professionele reviews zijn iets gematigder
+ Kan vrij laag (27Hz +/-10dB) zelf op laag volume
- Lichte resonantie op midhoog (van de waveguide zelf?)
- Extra (3) crossover filters
- Bassport achteraan is moeilijker te positioneren

Enige ervaring met een van beiden? Tip? Meningen?
 
Is de laatste combi niet een beetje in overwicht qua sub die er bijzit?
Misschien dat ze zo qua budget beter vergelijkbaar zijn zo.. maar de JBL's lopen het verst door in het laag van zo'n beetje alle 5 inchen in monitor land.
Kast is wel redelijk groot waardoor dit mede wordt bereikt maar juist onder die sub (en alle bijkomende plaatsing/fase problemen) is het natuurlijk ontzettend veel waar voor je geld.

Het wave-guide hoorn design komt uit een veel duurdere studio monitor van JBL maar daar zal ook een iets andere driver achter hangen waarschijnlijk.
Ik zou voor de JBL's gaan.. :)
 
Is de laatste combi niet een beetje in overwicht qua sub die er bijzit?
Misschien dat ze zo qua budget beter vergelijkbaar zijn zo.. maar de JBL's lopen het verst door in het laag van zo'n beetje alle 5 inchen in monitor land.
Kast is wel redelijk groot waardoor dit mede wordt bereikt maar juist onder die sub (en alle bijkomende plaatsing/fase problemen) is het natuurlijk ontzettend veel waar voor je geld.

Het wave-guide hoorn design komt uit een veel duurdere studio monitor van JBL maar daar zal ook een iets andere driver achter hangen waarschijnlijk.
Ik zou voor de JBL's gaan.. :)

Snap je redenering niet goed? Die 305's gaan toch niet zo extreem laag? Op papier lijkt het vrij laag te gaan (43Hz) maar dat is vooral omdat ze +/-10dB quoten (en niet de standaard +/- 3dB zoals Equator wel doet). In realiteit is het eerder 53Hz +/- 3dB. Niet slecht voor een 5" maar de D8 gaat nog altijd tot 44Hz +/- 3dB. Die sub zou het bereik van de 305's moeten brengen tot onder de 40Hz en de 5" woofers wat ontlasten... maar dan zit je wel met een extra crossover...
 
Ben er net dankzij Bob123 uit dat er in de JBL's ook een A/D-D/A zit (owv de digitale crossoverfilter) dus dat argument valt al weg...

Ik veronderstel dat de Equators iets beter/neutraler zijn om te mixen/masteren maar dat de JBL's iets beter geschikt zijn voor EDM owv het extra laag (dmv de sub) en om rond te lopen in de studio (dankzij de brede sweetspot)... De JBL's zien er ook iets stoerder uit ;-)
 
Nou vergis je niet maar zonder de sub komt er flink laag uit de jbl's! Ik zou ze eerst maar eens zonder sub proberen en dan nog eens oordelen of je de sub er nog bij wilt hebben.
 
Snap je redenering niet goed? Die 305's gaan toch niet zo extreem laag? Op papier lijkt het vrij laag te gaan (43Hz) maar dat is vooral omdat ze +/-10dB quoten (en niet de standaard +/- 3dB zoals Equator wel doet). In realiteit is het eerder 53Hz +/- 3dB. Niet slecht voor een 5" maar de D8 gaat nog altijd tot 44Hz +/- 3dB. Die sub zou het bereik van de 305's moeten brengen tot onder de 40Hz en de 5" woofers wat ontlasten... maar dan zit je wel met een extra crossover...

Het kan heel goed kloppen dat je mijn redenering niet snapt.. Ik las de ' Equator' en in al mijn vlugheid dacht ik dat het om die dual concentric met 5 inch woofer ging.. die had ik aleens bekeken namelijk.. maar dat scheelt nogal idd.

Een speaker die 40hz (op -3 db) nog gaat weergeven is in het 5 inch gebeuren vrijwel onmogelijk.. De JBL305 zit op 48 hz.. volgens iemand op gearslutz
maar misschien dat 308 van JBL een betere vergelijking is in dit opzicht.

Een sub is in extensie van de laagweergave wel een oplossing maar is toch wel een tour om geen last te hebben van faseproblemen.. Er zit een crossover in die JBL sub maar om die nu alleen het gebied te laten weergeven wat de 305's niet lukt gaat daarop niet werken met de standaard mogelijkheden. Crossen op 80hz is dan misschien het meest smooth. :)
 
Nou vergis je niet maar zonder de sub komt er flink laag uit de jbl's! Ik zou ze eerst maar eens zonder sub proberen en dan nog eens oordelen of je de sub er nog bij wilt hebben.

Dit..
 
Ik heb de 305's een paar weken in huis gehad en ik vind ze niet zo bijzonder. Oneerlijk vergelijk met mijn eigen monitors misschien, maar ik vind ze vrij bonkerig klinken, ik luister veel naar k&h o110's en die zijn zoveel beter dat doorsparen volgens mij de moeite waard is.
 
@ Tactic: Was dat niet deels op te lossen door het laag een paar DB's naar beneden te draaien op de achterkant.. of klonk het laag gewoon niet mooi?

Ik vraag me trouwens ook af of die JBL305 ' hype' deels niet aan het soort reviews als hieronder te danken is.
https://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/867409-jbl-lsr305-vs-adam-f5-9.html#post10006103

Heel algemeen gezegd is het natuurlijk een top monitor, zeker voor de 300 euro die je neerlegt voor een setje.. maar als je ze naast een veel duurdere gaat zetten wellicht iets minder als aanvulling/afwisseling.
 
Ik heb de baspoortjes aan de achterkant dicht gestopt met sokken. Worden ze heel wat strakker van.
 
Ik heb wel met de toonregeling gespeeld, maar het werd me al snel duidelijk dat het er niet in zat. Ik wil ook zeker niet beweren dat het slechte speakers zijn, maar ze voegen bij mij niks toe.
 
Ik ben absoluut geen fan van budget monitors, maar de JBL 305 onlangs gekocht simpelweg omdat ik er zoveel goede dingen over las en getest en meteen het beste dat ik ooit heb gehoord in budget monitors. Zeker als je de prijs in acht neemt.
Ik verkoop mijn 'test' exemplaren omdat ik een set Quested heb staan en dat is natuurlijk van een andere orde. Factuur op 19/05. Ze zijn splinternieuw want slechts 1x gebruikt.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=188544&highlight=jbl
 
Bedankt voor alle input... Denk toch dat ik in de eerste plaats voor de Equator D8's ga...

Ik vermoed toch dat die D8's net een trapje hoger zijn en iets eerlijker/transparanter (maar daarom niet beter) klinken en het laag ook makkelijker kunnen weergeven dankzij hun 8" woofers. Ik heb momenteel een iets ruimere (zolder) studio waar die 8"ers alle nodige ruimte hebben... En dit is net wat ik momenteel nodig heb. Ik heb namelijk al een setje goede (B&W) HiFi speakers met ongeveer hetzelfde frequentiebereik als die LSR305's.

Het lijkt me dat die LSR305's enorm goede prijs/kwaliteit zijn en een van de beste budget monitors... en daar gaat zeker een grote markt voor zijn (beginners, beperk budget, beperkte ruimte, tweede setje...) maar het blijven 5" budget monitors met alle bijhorende problemen...

Ik zou er eventueel een sub (LSR310s) bij kunnen doen maar daar komen dan weer andere problemen bij kijken: extra crossover, positionering/phase issues... En aangezien er onder mijn studio slaapkamers zijn denk ik niet dat mijn kleine mede-mensjes een downfiring sub als de LSR310s zouden waarderen :) Het gebrek aan een bypass pedaal voor de LSR310s heeft me ook geholpen met de keuze (anders zou ik bvb de sub gemakkelijk s'avonds kunnen uitzetten...

Misschien komen ze er nog ooit bij als tweede referentie monitors maar ga toch in eerste instantie voor de D8's gaan...

Bedankt voor jullie input!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top