monitors en subs + ZEDR16

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik zit nu al een behoorlijke tijd te pielen (nou ja, zo voelt het) met mn afluistering hier.
Het probleem is in het kort: het signaal van de ZED is volgens mij veel te "hot" voor de sub en de monitors.
Ik merk dit doordat ik de CRM LEVEL knop maar een miniem klein beetje open hoef te
draaien om al een goed hard luisterniveau te krijgen. Dit, terwijl de master level op 0 staat en de monitors ook (Adam 7).
Ik zie bij de sub (KRK 10s) dat ie ook maar heel weinig open staat om al trillend de studio uit te stuiteren.
Maw, wat doe ik verkeerd.. Of is dit een kwestie van 'so be it' ?
 
Afgezien van de sub heb ik precies dezelfde setup en ook precies dezelfde ervaring/ beleving. Ik hou het maar op so be it. :D
 
De brandende vraag is natuurlijk, maakt het geluidstechnisch nog veel uit?


Doorsnee stereo volumepots hebben slechte tracking op lagere volumeposities (L en R trekt scheef).
Je merkt dit duidelijker als je het geluid héél zacht gaat proberen te zetten; het ene kanaal valt eerder uit dan het andere.

Het is zeker geen geval van 'so be it', tenzij je dat zelf wilt, natuurlijk.

Ik neem aan dat jouw monitors volume controls hebben?
Deze moet je zodanig lager zetten, zodat je met jouw mengtafel's control room volume op zo'n driekwart rond de 83dBSPL uitkomt.
Dit calibreren van jouw monitors doe je door breedband ruis over je luidsprekers af te spelen en meten met een SPL meter op jouw luisterpositie.

Succes.
 
Zou het kunnen dat je +4 db uitstuurt naar een -10 db ingang? Even kijken of je monitors verschillende ingangen hebben. Afhankelijk van je monitors vaak RCA op -10, jack valt er beetje tussen en xlr op +4, of een switch zou ook kunnen. Zou zelf het bereik van een cntr room potmeter liever ook wat meer benutten net wat jompo zegt.
 
Back
Top