Subwoofer bypassen

r.5

Vers lid geweest
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
3.453
Locatie
Thuis
Ik ben al een tijdje op zoek naar een setje actieve nearfield monitors. Ik was eerst van plan om een setje 8" aktieve nearfields (bvb Equator D8, Event 2020 oid) te kopen om toch voldoende laag te hebben.
Maar ik overweeg nu eigenlijk om een setje 5" + een subwoofer (bvb JBL LSR305+310) te gebruiken zodat ik tijdens de late uurtjes alleen op de nearfields kan luisteren zonder mijn huisgenoten lastig te vallen en op andere momenten de subwoofer kan opzetten om toch wat meer laag te hebben :-)

Nu vraag ik me af hoe ik dit best aansluit zodat wanneer de sub aanstaat het signaal door de crossover filter gaat en de nearfields dus bvb van 80Hz-20kHz spelen maar wanneer de sub uitstaat de nearfield de volledige range (bvb 45Hz-20kHz) afspeelt. Ik weet dat sommige subs een bypass footswitch hebben maar de meerderheid heeft dit echter niet.

Enige tips?
 
Ik heb er een DBX 223s tussen zitten, zodat ik vanuit mijn stoel zowel het crossover punt, individuele gain als fase kan regelen.

attachment.php


Maar als het echt zachtjes moet pak ik een koptelefoon.
 

Attachments

  • dbx_223xs_3.png
    dbx_223xs_3.png
    234,4 KB · Bekeken: 119
Ik heb er een DBX 223s tussen zitten, zodat ik vanuit mijn stoel zowel het crossover punt, individuele gain als fase kan regelen.

Bedankt voor de tip maar hoe disable je dan de crossover filter dan zodat de woofer uitstaat en de nearfields terug fullband gaan?
Het ziet ernaar uit dat je crossover filter altijd aan staat...
 
Ik dacht zelf eerder aan een passieve monitor controller waar output a naar de sub gaat en van daar naar de nearfields terwijl output b rechtstreeks naar de tweede input van de nearfields gaat... Tenminste als dat mogelijk is...
 
Bedankt voor de tip maar hoe disable je dan de crossover filter dan zodat de woofer uitstaat en de nearfields terug fullband gaan?

Niet. Je had het over 45 hz, check die ploatje

wanneer de sub uitstaat de nearfield de volledige range (bvb 45Hz-20kHz) afspeelt.

Toevallig kan je dus de top speakers doordraaien naar 45 hz en de sub gain helemaal dichtdraaien (of mute pedaaltje inderdaad), zelfde effect.
 
Ik gebruik hier thuis een sm pro audio m-patch 2.
Output A zitten de Genelcs 8030a's op.
Output B zit de bijhorende sub op.
Dit werkt goed maar de vraag is of je genoeg laag wegneemt naar jouw (en de huisgenoten hun) zin.

Ik dacht zelf eerder aan een passieve monitor controller waar output a naar de sub gaat en van daar naar de nearfields terwijl output b rechtstreeks naar de tweede input van de nearfields gaat... Tenminste als dat mogelijk is...
 
Ik gebruik en mackie big knob. 2e hands gekocht hier op SF voor hele goeie prijs. Was wel verf kwijt maar werkt prima!
Hij stuurt 2 sets monitors en de sub apart. En heeft zelfs een phono input. Heerlijk!!
Sub apart via kleine draaiknop. Vermoedelijk heet t anders, maar prima.
Adam sub kan je met afstandsbediening sturen trouwens.

Verder dus de adam a5 en sub 8
Adam a5's kan je via de sub 8 wel of niet laag laten meespelen. Heb geen idee of t nu aan staat of niet trouwens LOL
 
Ik gebruik hier thuis een sm pro audio m-patch 2.
Output A zitten de Genelcs 8030a's op.
Output B zit de bijhorende sub op.

En die sub gaat dan ook terug naar je Genelecs maar op een andere ingang?
 
Ik gebruik zelf de 305 in combinatie met een actieve zelfbouw sub.
Omschakelen doe ik met de remote van m'n audio interface, de tc electronic konnekt 48. De konnekt heeft namelijk een instelbaar actief filter en de mogelijkheid om tussen 3 monitorparen te schakelen: eentje met en eentje zonder sub.

Btw, de 305 hebben intern ook een digitaal filter.
 
Hmm, gebruikt niemand de sub via de inputs en outputs (monitor) + crossover setting?

Dat Big Knob lijkt me ook wel more handy eigenlijk..
 
Ik gebruik zelf de 305 in combinatie met een actieve zelfbouw sub.
Omschakelen doe ik met de remote van m'n audio interface, de tc electronic konnekt 48. De konnekt heeft namelijk een instelbaar actief filter en de mogelijkheid om tussen 3 monitorparen te schakelen: eentje met en eentje zonder sub.

Btw, de 305 hebben intern ook een digitaal filter.
Ik was van plan om hem aan mijn 01v96 te hangen en de buildin crossover filter te gebruiken... Waarom denk je dat die filter in de 305 digitaal is?
 
Het antwoord staat dus in volgende thread...

Waarvoor dank aan radiance :halleluja
 
Back
Top