Voortslepende geluidskaart probleem (UR22, WIN8)

The Untitled

Ouwe rot
Lid sinds
4 januari 2007
Berichten
1.890
Locatie
Frozenland
Oke, sinds ik een nieuwe laptop heb is mn geluid gewoon eigenlijk helemaal naar de kloten.

Eerst dacht ik nog, oke, ligt aan mn geluidskaart Roland / Cakewalk UA101. Gekocht om nooit weer een nieuwe te kopen maarja zal wel niet windows 8 compatibel zijn. Deze geluidskaart deed het dan ook goed raar, haperen, geheel stoppen met werken, geen usb verbinding etc.

Anyway ik dacht goed gvd, koop ik wel een nieuwe. Ik wat rond kijken, leek de Steinberg UR22 wel wat, simpele interface met de dingetjes die ik nodig had, en wordt als win8 compatibel geadverteerd.

Godzijdank is het nu wel stukken beter geworden, maar helaas valt het geluid soms tóch nog weg in bijv. windows media player, editors etc. Drop outs van enkele mili secondes.
Gekke is, in ableton draait het wel veel stabieler. Had laatst een optreden en heb maar 1 drop out gehad, terwijl het hier thuis in win. media player beduidend vaker voorkomt. Een album of live set luisteren is eigenlijk al geen plezier meer.
Het is eigenlijk maar goed ook dat muziek maken met de hardware op een laag pitje staat, want opnemen is helemaal een ergenis.

Oke wat heb ik tot nu toe gedaan om het goed te krijgen?
-Nieuwe geluidskaart (iets voortuitgang)
-Andere mediaplayer (iets voortuitgang)
-32 en 64 bits edities van programma geprobeerd
-Latency/sample rate/buffer size instellingen (verwaarloosbaar resultaat)

Sample rate heb ik nu op 44.1 (terwijl de interface 192 moet kunnen hebben)
Buffer size 96 samples. Input latency 4.717 msec, output 5.692

Volgens mij heb ik em met deze instellingen voor een nieuwe laptop echt zo mak als een lammetje staan?
Ik ben zo langzamerhand (er best wel klaar mee, kuch) wel een beetje door de opties heen die ik kan verzinnen.

Hinderende onboard geluidskaart die voor zn beurt wil?

Sorry voor dit ongelooflijke klaag verhaal, ik ben ten einde raad.

Heeft iemand nog suggesties? :okdan:
 
Specificaties van de laptop;



PRODUCTSPECIFICATIES VAN MEDION AKOYA S4216
PROCESSOR
Processor: Intel Core i3-3217U
Processor merk: Intel
Processormodel: Intel Core i3
Processor nummer: i3-3217U
Processorsnelheid: 1,8 GHz
Aantal processorkernen: 2

WERKGEHEUGEN
Werkgeheugen: 4 GB RAM
Geheugentype: DDR3L
Geheugenssnelheid: 1600 MHz
RAM configuratie: 1x 4 GB

GRAFISCHE KAART
Grafische kaart: HD Graphics 4000
Fabrikant grafische kaart: Intel

HARDE SCHIJF
Capaciteit harde schijf: 1 TB
Solid State Drive (SSD): ja
Totale opslagruimte in GB: 32 GB SSD + 1 TB HDD
Rotatiesnelheid: 5400 rpm
 
Ik heb met mijn laptop gelijkaardige problemen gehad. Dingen die je kunt doen, verse windows installeren zonder allerlei ongevraagde extra's. Verder drivers updaten en zoveel mogelijk niet gebruikte dingen uitschakelen zoals bv virusscanners, netwerkkaarten, WIFI enzovoorts. Gebruik de laptop zo min mogelijk voor andere zaken als Office en internet. Zoek verder op "dpc latency" op dit forum en Google. Verder hebben bepaalde laptops hier meer problemen mee dan andere, afhankelijk van moederbord en chipset.
Succes!
 
Lijkt me echt een windows issue. Zeker als je het in ASIO mode in je DAW niet hebt en in dirext of whatever in mediaplayer wel.

Ik kan het nu even niet meer vinden maar had laatst een klein utility gedownload die je audiobuffers in de gaten houdt en waarschuwingen geeft enzo. Zal nog even goed zoeken of ik het kan vinden.

edit: nog wel een andere tip, download een automatisch driver update programma voor windows. Deze geeft vaak nieuwere (stabielere) USB drivers die je anders niet vind. Ik merkte echt met mijn USB performance na het updaten!
 
Zelf ook soortgelijke audioproblemen gehad (plus zeer irritante MIDI-vertraging) en heb die nooit kunnen oplossen. Zelfs een schone Windows installatie heeft niet geholpen. Conclusie is dat ik gewoon geen DAW met VST's meer gebruik.
 
Je kunt nog proberen de energie-instellingen van je computer aan te passen. De problemen die je beschrijft, komen vaker voor bij Windows 8-gebruikers en voor sommigen helpt het om energiebesparende instellingen uit te schakelen. Voor mij hielp dat niet trouwens, mijn computer met Windows 8 crasht om de haverklap, nadat eerst het geluid hapert en dan bevriest. :( Maar je kunt het proberen natuurlijk.
 
Op het moment ben ik even verder gegaan met het dpc latency verhaal, dat lijkt de oorzaak te zijn op het eerste gezicht.
Heb van een forum iets in ''Uitvoeren'' gedaan en een dpc latency checker gedownload.
Ben nu het nu aan het testen, en het lijkt nu goed te gaan. Al is er nu kleine tikje in de muziek nu ik dit typ maar in iedergeval al een goeie verbetering. Hier is wel mee te werken hoop ik (qua opnemen in het bijzonder).
Ik ga nog even kijken wat weg kan (kwam nog een oude driver van mn eerste interface tegen) en zoiets als de energie instellingen is wellicht ook wel de moeite waard.
 
Back
Top