Bestaat er een kans dat ik mijn monitoren beschadigd heb?

Steelpan

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
125
Ik had mijn studiomonitoren rechtstreeks op mijn cd-speler aangesloten en was op laag volume aan het luisteren totdat mijn moeder ging stofzuigen toen dacht ik laat ik ze eens even wat harder zetten en heb ze toen op half volume gezet en dat was al best hard. Later keek ik eens in de handleiding van de monitoren en kwam deze pagina tegen:
Okee weet niet of deze nu juist in de bijlage staat maar goed anders meld iemand het maar even of als iemand hem wel kan zien ook.
Nu dacht ik gelukkig dat zit wel goed want las op wikipedia dat consumenten electronica van -10dBv is. Later ontdekte ik echter dat mijn cd speler 2vRMS output heeft wat neerkomt op +10dBu en dan heeft de monitor dus als je naar het plaatje kijkt iets te hard gestaan. Het gaat om deze monitoren: http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/esio-near-05-classic-ii-stereo-monitor-set ESIO classic nEar 05 classic II. Ik heb ze echt hooguit een kwartiertje op dit volume gehad en verder alleen maar op hooguit een kwart in deze opstelling en dat is dus voor zover ik weet wel safe. Heb ook een setje Prodipe Pro 5 V2 http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mo...-studiomonitor-set-van-2/product-details.html op deze manier aangesloten en hier heeft het volume nooit hoger gestaan dan -30dB wat volgens mij wel safe moet zijn.
Ik hoor niet dat de ESIO's nou anders klinken dan voorheen maar ben toch benieuwd of ik ze beschadigd kan hebben. Voor de mensen die bekend zijn met mijn actie om meerdere setjes te beluisteren en dan wat ik niet hoef terug te sturen: als er een kans bestaat dat de monitoren beschadigd zijn gaan deze niet terug naar bax en blijven ze of hier of zet ik ze te koop hier met een linkje in de beschrijving naar dit topic.
 

Attachments

  • Naamloos2.jpg
    Naamloos2.jpg
    82,1 KB · Bekeken: 175
Laatst gewijzigd:
Je hebt wel een grappige nick, nu nog een avatar

attachment.php
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    68,1 KB · Bekeken: 136
Zie nu dat het plaatje niet erg duidelijk is dus even een toelichting:
Linksboven staat +18dBu, daaronder +12 dBu, rechtsboven +4dBu, daaronder 0dBu en ddaar weer onder -10dBV.
 
man als het niet kraakt,piept of rookt dan is t nie kapot.

niks van dat schema aantrekken (of ja niet teveel)

Je hoort vanzelf wel als ze door gefikt zijn.

en je voelt zelf ook wel aan als ze te hart staan klank word niet beter ofzo

boxen zijn gemaakt om herrie temaken en moeten zeker boven je moeders stofzuiger uit komen
 
Als je uitgaat van 2V max uit, en dan je volume op -30dB zet, Dan is dat nog altijd een stuk zachter dan -10dB

Active luidspreker gaan niet zo snel kapot als je ze overstuurd, dan passieve. Zet je favoriete CD op, Als het lekker klinkt zijn je boxen goed................
 
Als je uitgaat van 2V max uit, en dan je volume op -30dB zet, Dan is dat nog altijd een stuk zachter dan -10dB

Active luidspreker gaan niet zo snel kapot als je ze overstuurd, dan passieve. Zet je favoriete CD op, Als het lekker klinkt zijn je boxen goed................

Die 2V is RMS dus piek tot piek ligt hoger maar het komt in ieder geval neer op zo'n 10dBu. Hoe dit in verhouding staat tot -30dB weet ik niet maar heb ook niet het idee dat er een kans is dat ik deze monitoren beschadigd heb, het gaat mij meer om de ESIO's.
 
Bij twijfel terugsturen! Is in principe een probleem voor de volgende Bax klant... :D

En bij Bax kan je natuurlijk altijd zeggen dat een van de vorige eigenaren ze stuk heeft gemaakt :dubbel:
 
2Vrms is ongeveer +10dB
2Vrms is piek piek ongeveer 5,6Vpp

-10dB is ongeveer 0,2Vrms

als je een bron hebt die 2Vrms uitstuurt, (+10dB)
en je zet de volume potmeter op -30dB dan (als het allemaal een beetje klopt), krijgen je speakers (+10dB-30dB=) -20dB
Er is dus nog 10dB head room over en dat moet kunnen.

Of simpel gezegd, Dat zal best goed zijn gegaan en als je geen raar geluid hoort en er komt nog geluid uit je tweeters zou ik me geen zorgen maken.
 
2Vrms is ongeveer +10dB
2Vrms is piek piek ongeveer 5,6Vpp

-10dB is ongeveer 0,2Vrms

als je een bron hebt die 2Vrms uitstuurt, (+10dB)
en je zet de volume potmeter op -30dB dan (als het allemaal een beetje klopt), krijgen je speakers (+10dB-30dB=) -20dB
Er is dus nog 10dB head room over en dat moet kunnen.

Of simpel gezegd, Dat zal best goed zijn gegaan en als je geen raar geluid hoort en er komt nog geluid uit je tweeters zou ik me geen zorgen maken.

die 2Vrms is dan toch +10dBu in plaats van +10dB of is dat in dit geval hetzelfde?
kun je van +10dBu zomaar 30dB aftrekken of is zoals ik al vroeg dBu en dB in dit geval hetzelfde?
 
dB zijn er om makkelijk te kunnen optellen en aftrekken.
niveau 10dB verzwak je 30dB dan 10-30=-20db zo simpel is het dan ook weer wel.

De waardes die ik je gegeven heb zijn niet helemaal juist. maar grove indicaties.

Hier heb je een tool om het precies uit te rekenen
http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Die tool heb ik ook gebruikt maar waar het mij om gaat is dat jij het hebt over dB en ik over dBu. Mijn vragen waren dan ook:
die 2Vrms is dan toch +10dBu in plaats van +10dB of is dat in dit geval hetzelfde?
kun je van +10dBu zomaar 30dB aftrekken of is zoals ik al vroeg dBu en dB in dit geval hetzelfde?
 
Oorspronkelijk is 0 dB 1 mW ( milliwatt)
Omdat het vermogen afhankelijk is van zowel de spanning als de impedantie P=(U^2)*Z zijn er verschillende dBx bedacht

voor een 600 ohm systeem is dit dBu, 0dBu komt overeen met een referentie spanning van 0.775V
voor 1000 ohm is dit de dBV komt overeen met een referentie spanning van 1V

dB wordt ook gebruikt om versterking of -verzwakking (is negatieve waarde) uit te drukken
3dB komt overeen met een verdubbeling van het vermogen. -3dB is halvering van het vermogen
6dB komt overeen met een verdubbeling van de spanning. -6dB is halvering van de spanning
20dB is een vertienvoudiging van de spanning
-20dB is 1/10 van de spanning

10dBu -30dB(=verzwakking) = -20dBu
10dBV -30dB =-20dBV

2Vrms = 6 dBV of 8.2 dBu dus 2,2dB verschil
 
Back
Top