Het klinkt minder via m'n interface dan direct via cd speler

Steelpan

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
125
Ik heb gister voor het eerst naar m'n monitoren geluisterd en heb eerst m'n cd speler direct op m'n monitoren aangesloten en ik hoorde details die ik eerst nooit hoorde en ook over het geluid in het algemeen was ik best wel tevreden. Toen ik echter vervolgens een aantal nummers op youtube luisterde klonken deze vond ik veel minder mooi dan via het 2.1 geluidssetje waar ik deze nummers normaal op beluister, ook m'n broertje vond een aantal nummers die hij normaal via zijn 2.1 computer setje beluisterde minder mooi via mijn monitoren. Ik kan een aantal mogelijke oorzaken verzinnen:
1) M'n interface (nieuwe Steinberg UR22) deugt niet.
2) Welkom in de wereld van studiomonitoren: muziek klinkt hierop nou eenmaal anders dan via hifi (voor zover je dat computersetje zo kan noemen).
3) De output van m'n cd-speler is unbalanced, de output van m'n interface balanced en de input van de monitoren balanced. Ik heb wel eens iets gehoord over groundloop noise en meende dat dit bij balanced aansluitingen kan optreden en dat daar dus hier sprake van kan zijn.

Kan iemand dit toelichten of heeft iemand een andere mogelijke verklaring?
 
youtube geluid klinkt slecht, en zou ik absoluut niet als referentie gebruiken.
het zou kunnen dat je monitoren genadeloos het slechte youtube - geluid laten horen, in plaats van een set computer speakertjes. Dit doen monitor luidsprekers.

gebalanceerd en ongebalanceerd zou ik even buiten beschouwing laten.
 
Youtube, sommige streaming diensten, conpressed formats in general zijn 9 van de 10x gemaakt met ingedachte: MP3 spelers, computerspeakertjes, laptops, slechte koptelefoon/standaard telefoonoortjes etc...daar moet het goed overkomen...wat niks zegt over de daadwerkelijke kwaliteit van de audio.
Luister dat inderdaad over een goede set en het kaartenhuis stort in.

Daarbij komt ook dat 'studio monitoren' niet staat voor kwaliteit per se. Je hebt verschrikkelijk monitoren (zijn niet per se de goedkope hoor) die behoorlijk wat kosten alsmede goede die niet duur zijn. Kan soms een bepaald type binnen een lijn zijn die er uit springt etc.

Die Steinberg interface is niet per se het probleem, al helemaal niet voor het afspelen van muziek.
 
Okee net maar even wat getest:
Stukje van nummer uit m'n cd speler via interface opgenomen. Vervolgens stukje van nummer via cd speler via interface afgeluisterd met direct monitoring dus gewoon wat er in de interface gaat beluisteren (dan word de input gain van de interface wel meegenomen in de output denk ik) daarna zelfde stukje van nummer via DAW afgespeeld en vervolgens paar keer gewisseld tussen de twee. Vervolgens nog eens zelfde stukje muziek vanaf cd direct naar monitoren (via cd speler uiteraard) geluisterd. Conclusie ik hoorde geen verschil in die dikke halve minuut van het nummer. Wanneer daadwerkelijk geen verschil in die drie manieren van beluisteren zit dan vallen opties 1 en 3 die ik in het begintopic noemde af.
Dus dan lig het er misschien toch aan dat monitoren het geluid anders weergeven, misschien zelfs beter en in dat geval dus het slechte geluid van youtube aan het licht brengen.

Titel van topic zou eigenlijk beter kunnen zijn: het klinkt soms beter door goedkope speakers dan door m'n monitoren.
 
Ja dat is wel logisch toch? Heb zelf Yamaha ns40 monitoren en om even wat muziek te luisteren met deze ben je al snel zat. Daar heb ik een setje jbl boekenplank speakers voor.

Op de ns40 moet je ook moeite doen om het lekker te laten klinken, met die jbl's klinkt alles al snel goed.
 
Waarom had je ook alweer monitors gekocht? Die hebben nu eenmaal een ander soort geluid dan een hifi setje.
 
Staat youtube op HD? 480p is slechte kwaliteit audio. Alles wat erboven zit iets beter.
 
Waarvoor heb je je monitoren eigenlijk gekocht? Ik gebruik ze in ieder geval niet om youtube filmpjes of cd spelers (direct) op aan te sluiten. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze zijn geen vervanging voor hifi speakers.
 
Staat youtube op HD? 480p is slechte kwaliteit audio. Alles wat erboven zit iets beter.

Kwam er net achter dat een van de filmpjes die ik op m'n computersetje goed vind klinken alleen op 144p beschikbaar is(of hij moet de laatste keer dat ik hem luister nog wel op een hogere resolutie beschikbaar zijn geweest maar die kans lijkt me klein.

Waarom had je ook alweer monitors gekocht? Die hebben nu eenmaal een ander soort geluid dan een hifi setje.
Waarvoor heb je je monitoren eigenlijk gekocht? Ik gebruik ze in ieder geval niet om youtube filmpjes of cd spelers (direct) op aan te sluiten. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze zijn geen vervanging voor hifi speakers.

Ik heb ze gekocht om een mix te maken die goed vertaald naar andere speakers. Misschien verwacht ik onterecht een prettig geluid van monitoren omdat ik alleen hifi (of op z'n minst midfy) heb als referentie.
 
ik hoorde ooit iets op YT met een set KRK en dat was verschrikkelijk. Ik luister altijd naar alles met mijn adam a5's en ben er zeer tevreden van. Mijn b&w Dm 303 's klinken ernaast alsof de tweeters vastgelopen zijn :)
Dus dat met vervanging al dan niet voor hifi, dat zou ik niet te snel durven zeggen, algemeen.
 
Nou ik dacht laat ik eens proberen uit te vinden hoe het nou zit:
was van plan om twee nummers die ik vaak luister op youtube eerst nog maar eens via computersetje te luisteren (wat ik in eerste post niet vermeld heb is dat ik het computersetje in een ander vertrek en via de onboardgeluidskaart van een oude computer heb beluisterd) en vervolgens nog eens via de monitoren in hetzelfde vertrek als eerst. Vervolgens wou ik de interface in het andere vertrek (waar het computersetje staat) installeren en dan nogmaals de nummers via het computersetje daar beluisteren en de monitoren ook daar (omdat ik dacht dat het misschien aan de ruimte lag)..
Eerst dus maar eens de computerspeakers via onboardgeluidskaart beluisterd en dat klonk zoals gewoonlijk prima. Vervolgens de monitoren nog maar eens beluisterd en dat konk ditmaal bijna net zo prettig als de computerspeakers alleen sommige details leken iets zachter te zijn.
Vervolgens interface tussen computerspeakers aangesloten daar waar die speakers altijd al stonden. Dacht na het eerste nummer dat dit nu ineens nog beter klonk dus nummer nog maar eens opgezet zonder interface maar het bleek toch hetzelfde te klinken toen het tweede nummer ook maar eens geluisterd (weer met interface) en klonk ook net zo goed. Daarna de monitoren daar ook beluisterd en deze klonken daar eigenlijk net zo als de eerste keer van deze test (dus net als in het andere vertrek).
Dus wat is hier nou aan de hand?
Zijn de monitoren misschien beter ingespeeld?
Of ben ik aan hun geluid gewend geraakt?
Hangt het misschien af van hoe je je voelt wanneer je luisterd?
Heb ook nog even een ander nummer geluisterd via monitoren in zelfde vertrek als waar computer speakers staan en dit klonk ook bijna net zoals ik me herrinerde zoals het op het computersetje klonk behalve dat een paar details iets zachter leken. Dus misschien zijn bepaalde frequenties een beetje gehyped op het computersetje.
Maar de conclusie is nu dus dat het inmiddels niet meer minder klinkt via de monitoren.
 
Er is iets mis met youtube nummers in het spectrum van 16-20Khz. dat valt bijna helemaal weg.
Dit komt duidelijker naar voren op monitoren, maar een geoefend oor kan het verschil tussen 320 rips en echte 320 redelijk simpel horen. Een programma als Spek kan je daar meer duidelijkheid over bieden.
Bekijk maar eens het verschil tussen een nummer van youtube geript en een echte 320/ossless versie ervan.
 
Er is iets mis met youtube nummers in het spectrum van 16-20Khz. dat valt bijna helemaal weg.
Dit komt duidelijker naar voren op monitoren, maar een geoefend oor kan het verschil tussen 320 rips en echte 320 redelijk simpel horen. Een programma als Spek kan je daar meer duidelijkheid over bieden.
Bekijk maar eens het verschil tussen een nummer van youtube geript en een echte 320/ossless versie ervan.

Vond een nummer van 144p nog prima klinken:P maar ja ik kan absoluut niet zeggen dat ik een geoefend oor heb. Ben momenteel cd's vanaf pc via interface naar monitoren aan het luisteren dus dat is toch wel het maximale uit m'n cd halen denk ik. Of heeft je cd-rom drive daar ook nog invloed op? Lijkt me toch niet dat een goedkope cd-rom drive bitjes weggooit ofzo.
 
Het kan zijn dat je monitors nu erg neutraal (freq-wise) zijn, waardoor die details van een slechte audio-stream goed hoorbaar zijn.
 
Back
Top