Yamaha HS80M

Mini-Error

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2007
Berichten
722
Locatie
Leusden
Hallo,

Ik ben nu een behoorlijke tijd in het bezit van de Yamaha HS80M.
Alleen mis ik met het mixen de sublaag.

Ik weet dat hij er is want met het beluisteren van me tracks op anderen systemen hoor ik hem gewoon.
En weet de sublaag te mixen.
Alleen zou het fijn zijn om de sublaag dan ook goed te kunnen horen/mixen.

De low cut achter op de speaker heb ik altijd op altijd op flat staan.
Maar zet ik nu 1 van de 2 speakers op low cut 80Hz dan hoor ik de sublaag wel duidelijker.
Zo snel ik de anderen speaker ook op low cut 80Hz verdwijnt de sublaag weer.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Me akoestiek of heb ik toch een subwoofer nodig.
 
Wanneer je beide speakers op low cut zet, is het logisch dat je geen sublaag meer hoort. Je hebt namelijk op dat moment beide speakers zo ingesteld dat ze beneden de 80Hz geen geluid meer weergeven (dus de range waar het sublaag zit).

Als je het niet hoort wanneer je deze low cut uit hebt staan, en wel wanneer je het bij 1 aan en bij 1 uit hebt, dan lijkt dat haast op een fase probleem. Geluid bestaat uit golven, en als die golven precies tegenovergesteld bij de luisterpositie aankomen kan het zijn dat die elkaar uitdoven.

Als je bij alleen je linker of alleen je rechter luidspreker aansluit, en de low cut uit hebt staan, hoor je dan wel het sublaag?

Als je op beiden de low cut uitzet, en niet in het midden er tussen gaat zitten, maar dichter bij één van de luidsperekers gaat zitten of misschien zelfs rondloopt in de kamer, hoor je dan op andere plekken misschien het sublaag wel?
 
Hallo Flying Panther,

Bedankt voor je reactie.

De low cut is me nu duidelijk geworden.
En ik heb de testen gedaan die jij aangaf.

Maar ik kom er niet helemaal uit.
Als ik bijvoorbeeld een subwoofer test doe.( https://www.youtube.com/watch?v=BcyXE5xPbDk)
Dan hoor ik de speaker sub gewoon duidelijk waar ik ook sta.

Bij een track bijvoorbeeld van af beatport lijkt de sub in de track toch weg te vallen.
Wel hoor ik hem duidelijker achter in mijn kamer.
Of als ik 1 speaker uit zet en aan de anderen kant van mij bureau ga staan.
 
Laatst gewijzigd:
Hoi, dan lijkt het toch meer een probleem met de akoestiek dan met de monitoren zelf.

Hoe je dat het beste kan aanpakken en kan kijken welke aanpassingen in je ruimte nodig zijn om dit op te lossen durf ik je niet te zeggen, daar houdt mijn kennis enigzins op.
 
Hi,

Afgaande op jouw beschrijving van het probleem, zijn jouw zijmuren de oorzaak van die LF uitdoving wanneer beide speakers spelen. Wanneer luidsprekers op een ongelukkige afstand (verschilt per situatie) van, akoestisch onbehandelde, zijmuren staan, treedt het volgende op:
De gereflecteerde LF geluidsgolf van de ene speaker, afkomstig van zij het de wand ernaast òf tegenover, interferreert met het directe signaal uit de andere luidspreker en vice versa. Dus de reflectie van de ene speaker dooft het geluid uit de andere, waardoor beide speakers elkaar tegenwerken. Door de directionaliteit van mid- en hoog manifesteert dit fenomeen zich in het laag het meest evident.

Door LF sinustonen op de afzonderlijke speakers af te spelen en de afstand tot eender zijwand tot de optredende staande golf te meten, kun je berekenen welke zijwand de staande golf voor welke luidspreker veroorzaakt. Maar dat wordt iets ingewikkelder en onnodig aangezien toch beide zijwanden de oorzaak zijn.

Er zijn drie manieren om dit probleem aan te pakken:

-1. De speakers, bij gebrek aan ruimte om ze ver genoeg van de zijwanden te plaatsen, DICHTER naar de zijwanden te verplaatsen. Hierdoor verschuift, afhankelijk van wèlke wand (naast of tegenover) reflecterend is voor desbetreffende luidspreker, het probleemgebied òf in het lagere frequentiegebied (hopelijk buiten het frequentiespectrum van de luidsprekers) òf in het hogere spectrum, waar je met absorptie deze hogere frequenties zal moeten gaan temmen.
*Nadeel: Verergerde eerste reflecties door plaatsing dichter bij de zijwand, dus absorptie op zijwand dubbel noodzakelijk.

-2. De speakers en luisterpositie een paar decimeter naar links of naar rechts te verplaatsen en hiermee de L-R symmetrie iets te verbreken en de beide speakers dan niet meer op dezelfde frequenties op elkaar kunnen inwerken.
*nadeel: verschil in response van beide luidsprekers.

-3. Flinke akoestische behandeling van, in dit geval, de zijwanden d.m.v. absorptie.
*Nadeel: Meestal heb je niet voldoende ruimte aan de zijwanden voor afdoende absorptie van lagere frequenties.

Zoals je hebt begrepen, hebben alle drie de opties een nadeel en, in hun eentje, niet helemaal afdoende, maar een combinatie van deze drie levert zeker goede resultaten.

Ik zou, om een idee te krijgen, beginnen met te experimenteren met de eerste twee opties en luisteren welke, in welke mate en welke combinatie van deze twee de situatie verbetert.

Succes.

P.S.
Voor andere afluistering issues die je waarschijnlijk ook hebt, zal natuurlijk meer akoestische behandeling nodig zijn.
 
Flying Panther,

Bedankt voor het mee denken :okdan:


Hallo Jompo,

Ik ga beginnen met experimenteren van optie 1 en 2.

Optie 3 heb ik al groten deels:

Bastraps in me 2 hoeken achter mijn speakers.
En 2 Absorbers van 60 x 120 op de spiegelpunten van me speakers.

Wel zou ik graag door iemand met verstand en de spullen heeft wat metingen willen laten uitvoeren.
(voor een mooie prijs)
Want hier heb ik totaal geen verstand van en de spullen niet.

Dus bij dezen als iemand hier verstand van heeft of iemand kent hoor ik dit graag.
 
Back
Top