Monitor test. Hoe klinkt dit bij de betere monitors?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Ik heb een setje budget speakers gekocht.. Ze klinken vrij goed, maar sommige platen klinken ook weer ruk. Nou ben ik zelf vrij kritisch en ik weet dat ik niet veel kan verwachten van deze dingen..
Maar hoe ervaren de mensen met de betere monitiors dit? Ik ben vooral geinteresseerd in de KRK RP5 en Yamaha HS5(0).

Kunnen jullie per fragmentje aangeven hoe dat klinkt bij jullie? Zitter er nu slechte mixes tussen?

Zouden jullie dit eens willen beluisteren? Heb je voor de basweergave nu een sub nodig bij de 5" monitors of zijn de minnetjes fragmenten ruk qua kwaliteit mix?

De fragmenten met de plusjes vind ik goed klinken, de minnetjes klinken niet goed..

------------------------------------

NIET MOOI:

- 1. Katy-B
Bass valt bijna weg. 3e en 4e maat valt erg weg
Refrein ook

- 2. Mistabishi
Bass valt bijna weg. Alleen hoge basnoten komen lekker door.

- 3. Earl Sweatshirt
BD hebben geen'booom'
Bij de start van de rap basnoot bonkt erg.. Klinkt dozig.
De noten daarma klinken smoother maar zacht, valt weg.



MOOI:

+ 4. Secret Cinema
Klinkt dik. Kick klinkt stevig en strak.

+ 5. BASECAMP
Mooi. BD's klinken diep - hebben 'boom', zang klinkt zuiver..

+ 6. Loefah
Ik heb hem gekozen omdat hij bass heavy is. Bas komt netjes door.. Klinkt netjes..
 

Attachments

  • test.mp3
    9,6 MB · Bekeken: 122
Ik luister de bijlage op mijn laptopje die op het setje hieronder staat. 12" sub en satteliet speakers.

Het valt mij op dat 1 en 3 weinig aanwezig subbass (tonen) hebben.. 2 zitten wel een paar mooie lage sub basnoten in.. maar de kick zit erg achterin de mix en heeft weinig sub.

De fragmenten 4,5 en 6 vertalen bij mij ook als omschreven.. echter hoor ik hier geen echte baslijnen.. meer kicks die wel lekker beuken. Maar deze worden toch over een groot gedeelte (sub) weergegeven.. je voelt en hoort dus altijd wel een lekkere hoeveelheid laag..
Denk dus dat de tracks 4,5 en 6 gewoon beter klinken/vertalen. :)

Even voor het (geluids)beeld.. Bij mij is de lage Cis subbass nog redelijk waarneembaar in deze track rond 1:00 en da's een gesloten 12" sub.

2u7vq8o.jpg
 
Okay MacGyverGear, bedankt voor je reactie :okdan:

ja, die 4,5,6 klinken bij mij lekker... Bij 1,2,3 denk ik... shit, dit klinkt bagger maar ligt dat nu echt aan de speakers of aan de tracks..
Die Jon-B klinkt bij mij erg netjes.. de bas op1.00 klinkt okay.. de hele lage noten komen alleen niet hard door.. Maar de overall sound klinkt goed.
 
Laatst gewijzigd:
Heb even geen setje monitoren bij de hand voor bij de laptop, dus kan daar even niet mee helpen.

Ik zou de Yamaha's aanraden.
heb zelf hier een setje HS80m en een setje Genelec 8040s.

Wij mixen met beide monitoren evenveel eigenlijk. (terwijl de Yamaha's dus toch duidelijk de "budget" versie zijn). Zijn erg fijne monitoren.

KRKs bij meerdere mensen gehoord, maar word daar zelf niet heel warm van.
 
Hey, ja ik lees steeds dat die HS80 goed klinkt.. Mooie dingen maar die zijn buiten mn budget..

Maar ik vraag me dus af hoe jullie mn 6 tracks ervaren. Goed klinken kunnen mn speakers wel blijkbaar, maar niet met alle tracks. Ligt dat aan de tracks?
 
Ik eb zojuist de tracks geluisterd op mijn hifi syteem. Hierop klinken voor mij alle tracks fijn, waarmee ik bedoel dat ik geen slechte producties hoor. Wat me wel opvalt is dat de eerste 3 tracks lagere en rondere bassen hebben dan de laatste 3 tracks. Daarom heb ik het vermoeden dat je gewoon wat laag mist waardoor de eerste drie tracks minder klinken. De laatste 3 tracks hebben bij mij meer punch dan de eerste drie en samen met de hogere bassen klinkt dit beter op jouw systeem. Althans, dat verwacht vanwege je eigen observaties vergeleken met wat ik hier hoor.
Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn hifi set met het grootste gemak erg diep gaat.
 
Ik eb zojuist de tracks geluisterd op mijn hifi syteem. Hierop klinken voor mij alle tracks fijn, waarmee ik bedoel dat ik geen slechte producties hoor. Wat me wel opvalt is dat de eerste 3 tracks lagere en rondere bassen hebben dan de laatste 3 tracks. Daarom heb ik het vermoeden dat je gewoon wat laag mist waardoor de eerste drie tracks minder klinken. De laatste 3 tracks hebben bij mij meer punch dan de eerste drie en samen met de hogere bassen klinkt dit beter op jouw systeem. Althans, dat verwacht vanwege je eigen observaties vergeleken met wat ik hier hoor.
Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn hifi set met het grootste gemak erg diep gaat.

je zal daar gelijk in hebben.. die lagere bassen komen niet goed uit de 4" woofertjes :)
De laatste 3 tracks klinken gewoon erg dik.

Maar ik heb het idee dat ik dit ook ga krijgen met bv 5" monitors. Wss de 8" zijn pas echt voldoende maar zo erg ben ik ook niet meer bezig met muziek maken. Dus dat is een grote investering..
 
Dat puntje sub zal je niet horen op 5inch monitors maar een slechte mix, of kutmuziek is wel makkelijk te herkennen. Niet twijfelen aan wat je hoort, en anders zet je toch f een koptelefoon op om te checken?

Wat mij opvalt:
De eerste 3 tracks hebben een korte kick met vrijwel geen sub, waar het laag geheel word ingevuld door wat zachter gemixte lage baslijnen. Dat zijn keuzes en logisch omdat t wat commercieler is allemaal.
Mixes van track 1 en 3 zijn daardoor ruk.
Track 2 daarentegen rockt als een malle en juist die verhouding tussen de bass en kick is cool. t werkt. Zal wel smaak zijn

De laatste 3 tracks hebben meer punch, zijn louder in mijn optiek. Diepe lage kicks, en hogere baslijnen. Die tracks komen zoiezo harder over dus vast ook op je 5inches.

Maar de eerste drie zijn dus in eerste instantie anders gemixt en gemasterd dan hoe we t eigenlijk willen, en dat komt op monitors minder sterk over wanneer je wat frequenciebereik mist. Voor de radio werkt dat wel goed :)
 
Laatst gewijzigd:
Wat is voor jouw goed? Wat is voor mij goed?

@relexted als je sounds maakt die sub laag hebben, hoor je eigenlijk wat een eind het het eigenlijk is van 30hz tot 20k omdat allemaal op te vullen, als een mix maakt en je begint op 90 hz ben je zo lijkt het al op de helft :D vanaf 30 hz eigenlijk heb je dan snel sounds die alleen gelaten zijn in de desert
 
Laatst gewijzigd:
Thanx guys voor het luisteren..aan jullie feedback heb ik echt wat..

De speakertjes zijn de Hercules XPS 80. Nee - niet lachen nu :)

Voor het geld zijn het echt goede dingen: punchy sound, echt heel strak, geen vervorming en voldoende vermogen zonder zwak te klinken.. Ze zijn degelijk gebouwd en mooi gedesigned. Ik was echt verbaasd.

Track 4,5, en 6 klinken erg vet. Maar ja, diepe bassen komen er dus niet uit.. Ik ben bang dat ik dat met 5" ook ga krijgen, ik lees dat mensen met de HS50 aangeraden wordt een subwoofer er bij te nemen...

Ik heb goede hoofdtelefoon, dat wordt dus gewoon leren te combineren..
 
Secret Cinema klinkt op de meest belabberde speakers nog goed in het laag.... want dat zit er nogal in zeg maar :D
 
- 2. Mistabishi

wow deze klinkt echt vet....
 
Ja da's idd een mooi setje. Prijs is goed te doen...
Alleen heb ik dat nu ff niet :-)
 
Laatst gewijzigd:
Laatst gewijzigd:
Secret Cinema klinkt op de meest belabberde speakers nog goed in het laag.... want dat zit er nogal in zeg maar :D

:D

ja, daar zal niet op bezuinigd zijn. Ik vind hem echt zo dik klinken..
 
Wat me opvalt is dat alle mixen eigenlijk vrij middelmatig zijn.

Track 1 heeft een gat in de mix zitten. Er zit veel te veel subbass in, en de mix is geen geheel. Wij noemen dat hier een track die opnieuw gemixt moet worden

Track 2 is iets te stereo, er zit n fase fout in de mix, en de kick staat te zacht.

Track 3 Subbass is wel okay, maar zeker ook geen goede mix

Track 4 Mix is vrij mono, en een slechte dichtgesmeerde mix. Bass staat iets te hard

Track 5 Hier is de bass ook niet goed. De kick bass combi is niet goed gemixt.

Weet niet wat voor artiesten of tracks het zijn, maar voor commerciele mixen missen ze echt heel erg veel.

Ik luister af op een Westlake BBSM12 systeem, Klipsch audio Sub, en Bryston versterking, in een zeer goede akoestische ruimte. Als een mix klopt, hoor je dat meteen.
 
@Pimpampeter

Ok thanx voor het testen. Subbas is bij mij het probleem, en dat is niet raar gezien de speakertjes.
Maar al met al klinken ze erg okay en zijn voorlopig voor mij prima. Ik heb me de afgelopen maanden toch niet kunnen focussen op produceren..

De platen zijn commerciƫle releases van gerenommeerde artiesten.

Leuke set luister je op.. mss moet ik dat tezijnertijd ook overwegen voor mijn 5x3 m2 kamer ;)
 
Wat me opvalt is dat alle mixen eigenlijk vrij middelmatig zijn.

Track 1 heeft een gat in de mix zitten. Er zit veel te veel subbass in, en de mix is geen geheel. Wij noemen dat hier een track die opnieuw gemixt moet worden

Track 2 is iets te stereo, er zit n fase fout in de mix, en de kick staat te zacht.

Track 3 Subbass is wel okay, maar zeker ook geen goede mix

Track 4 Mix is vrij mono, en een slechte dichtgesmeerde mix. Bass staat iets te hard

Track 5 Hier is de bass ook niet goed. De kick bass combi is niet goed gemixt.

Weet niet wat voor artiesten of tracks het zijn, maar voor commerciele mixen missen ze echt heel erg veel.

Ik luister af op een Westlake BBSM12 systeem, Klipsch audio Sub, en Bryston versterking, in een zeer goede akoestische ruimte. Als een mix klopt, hoor je dat meteen.
Wooooow mag ik een x bij je langs komen luisteren ?

Heb je een goed voorbeeld van een goeie mix?

Ga morgen achter mn speakers zitten ff nalopen wat je zegt ben benieuwd
 
Speaker plaatsing maakt heel veel uit. (en daarnaast akoestiek)
Zelfs goedkope speakers kun je een gedelijk gebalanceerd geluid uit krijgen en op produceren als je ze goed plaatst.
Het volgende zijn een paar goeie tips voor plaatsing:
Plaats je speakers op een speaker stand oid. Zet je speakers niet direct op je bureau maar geef ze wat ruimte onder hun en isoleer ze enigszins van je bureau zodat ze de trillingen niet te veel doorgeven.
Meestal werkt het het beste als je de kortere muur van je kamer gebruikt als muur achter je speakers (dus dat je speakers naar de lengte van de kamer hun geluid geven). Uiteraard verder zo symetrisch mogelijk werken, gelijke afstand van zij muren.
Expirimenteer wat met afstand van je speakers tot de achtermuur. Ergens tussen een meter afstand en er direct tegenaan zal je een optimale plek vinden.
Ga om te beginnen uit van een gelijkbenige driehoek, dat betekent zelfde afstand tussen de speakers als de afstand tussen een speaker en je zitplek. En expirimenteer vanuit daar verder (ik vind het zelf prettig de speakers iets verder uit elkaar te hebben dan de afstand tussen mij en de speaker maar dat doen niet veel mensen geloof ik).
Expirimenteer met hoe veel je de speakers naar je toe richt. Ookal is het advies altijd dat je de speakers direct naar je oren moet richten is dat een beetje onzin, soms geeft de speaker recht naar voren richten een beter geluid etc (ze zult dan minder treble horen en het midden kan veel duidelijker worden zo, hangt af van je verdere akoestiek en de off axis response van je speakers).
Verder hoeven je speakers niet perse op oorhoogte, maar als je ze bijvoorbeeld hoger hebt dan je oren richt ze dan naar beneden zodat ze "vertikaal" iig altijd naar je oren richten. (het plekje dat op oorhoogte moet zitten als je het precies wilt doen is de plek tussen je mid driver en je treble driver).
Verder geven kleine kamers bijna altijd akoestiek problemen, neem een zo groot mogelijke kamer en zorg dat deze enigszins gedempt is (gordijnen, kleed op de vloer, meubels zoals stoffen bank etc planten). Maar maak je kamer niet te "dood" / dof met dingen als gordijnen want de bas absorbeer je er niet mee en je krijgt dan een vertekende akoestiek. Wil je het echt goed doen dan kun je je kamer meten met een meetmicrofoon en gratis software etc maar het goed behandelen van je kamer kost nogal wat geld en werk en kennis/tijd.
Zorg verder dat je niet te ver van je speakers zit, hoe verder je er vanaf zit hoe meer de kamer akoestiek (negatieve) invloed heeft. Een meter ofzo van je speakers af zitten is zeker niet te dichtbij.
Verder kan een goeie hoofdtelefoon ook wonderen doen als extra check. Philips x1 bijv is heel goedkoop voor zijn kunnen en je kunt er de diepe bas ook goed mee checken en de kamer akoestiek heeft er geen invloed op. (maar het is wel lastig mixen op een hoofdtelefoon voor de meeste mensen (zijn altijd uitzonderingen) dus gebruik daar je (goed geplaatste) speakers voor.
Als je plaatsing en akoestiek goed is werkt echt elke budget studio speaker goed genoeg, de invloed van je kamer en plaatsing is namelijk veel groter dan het verschil tussen speakers.
 
Back
Top