Monitoren: wat heb ik op zijn minst nodig?

Waar slaat dat nou weer op. Je doet net alsof ik hier iets heel doms gedaan heb terwijl jij hebt gezegd:

Punt nummer 3. Tenminste ik neem aan dat een sok en een kous toch echt geen wereld van verschil is.

Wat een kort lontje heb jij zeg... :peukie:

Kleine woofers kunnen niet genoeg lucht verplaatsen om die lange golven (lage tonen) te produceren.
Door een gat (vaak ook bassreflex genoemd) in de speakers te maken, die op een bepaalde (lage) frequentie resoneert, kunnen ze het bereik van de lage tonen aanzienlijk verlagen. Maar het gebruik van een bass port heeft natuurlijk ook nadelen. Door er een sok in te steken heb je dan misschien wel minder lage tonen maar nemen de nadelen ook af en heb je vaak ook een meer realistische rolloff van de lage tonen.

Als jij geen verschil hoort met/zonder dat gat, vraag ik me uberhaupt af waarom ESI de moeite gedaan heeft om er een mooi afgewerkt gat in te steken want in het algemeen zijn speakers zonder gat beter dan speakers met gat. Vooral in het budget segment.

Ofwel scheelt er iets aan je oren en dan maakt het niet uit welke speakers je neemt... 8o)
 
Hou er niet van om geplaagd/gepest te worden te worden en al helemaal niet als het onterecht is (kan wel tegen een grapje hoor maar hoe het bedoeld is, is op een forum soms moeilijk in te schatten) en omdat jij met dat idee van die kous kwam en er vervolgens iets over zei wat overkwam alsof je het een stom idee vond voelde ik me een beetje aangevallen omdat het als een onterecht overkwam maar goed het was dus als grap bedoeld neem ik aan;).
Binnenkort zal ik het dan nog maar een kans geven met die sok als dat toch echt verschil moet maken. Had trouwens zelf ook al eens gelezen dat een dichte kast inderdaad beter was maar tot nu toe heb ik volgens mij nog niets gezien tot en met zo'n 700 euro per paar wat dat heeft en daarboven kan ik me zo ook niet herinneren.
 
Wat ik niet snap.. dat gedoe met sokken in de goedkope set speakers terwijl je die JBL LSR305 hebt staan. Het lijkt me dat je daarmee klaar was geweest..
 
Ik kreeg een tip en die probeer ik dan gewoon uit. De JBL's heb ik nog niet geprobeerd en misschien klinken die inderdaad wel veel beter. Deze hebben overigens ook een baspoort aan de achterzijde dus misschien klinken ze wel vergelijkbaar wat bass betreft.
 
Idd. Eerst een goede studio headphone (geen DJ headphone) en je hifi speakers gebruiken, Dan verdersparen voor mid-klasse monitors vanaf een euro of 750 zou ik zeggen.

Dit dus.

@Steelpan: Het hele punt met die sok en het verschil dat je niet hoort, is dat je volgens mij eerst lekker muziek moet gaan maken. Het trainen van de oren komt dan vanzelf, al doende. Dus koop gewoon lekker eerst een goede koptelefoon en dan over een tijd, als je weet waar je op moet letten en wat je moet horen, een goede set monitoren.
 
Zou een sennheiser aanraden
Een oude 480 of wat nieuwere 600 if 650
Heb zelf een 650iger , gekocht voor iets minder dan 200 euro
Probleem vind ik minder het stereobeeld dan de basweergave bij koptelefoonmixen
Maar dat valt wel te leren
Een paar tweedehands dynaudio bm6, event 20/20 of zelfs bv spirit absolute2 kost echt geen rib uit je lijf , samen met een samson, kenwood versterker tweedehands trouwens en om te beginnen voldoet het prima
 
Er is hier op SF al heel wat afgeblaat over 'welke monitors' Met heel veel onzinnig gemelk tot gevolg. Wat de goedgelovige Thomas ook moge beweren, 'goede' budget monitors bestaan helaas niet. Punt.
Als je wil voorkomen dat je in het sukkel straatje raakt van de eindeloze zoektocht naar de juiste monitor, dan SPAAR je en INVESTEER je voldoende budget en ga je zoeken in de prijscategorie vanaf 1500€+ voor een set, en liefst meer.
Al de rest is vooral weg gegooid geld waar vooral fabrikanten van budget rommel baat bij hebben. Of je koopt éénmalig een budget setje en maakt werk van bovenstaand.
Dus : deftige monitors zijn een INVESTERING voor het leven en voorkomen dat je in dat straatje raakt waar ik heel veel mensen in zie ronddraaien en waardoor je vanalles koopt en verkoopt, nooit iets deftig hebt en alleen maar geld VERLIEST.
Ik heb mijn passive monitors twv 2.500€ (in 1995!) intussen dus al 20 jaar en datzelfde model wordt nog steeds gemaakt door merk X. Uitegrekend hebben die monitors mij intussen 10€/maand gekost.En ik ben ook niet van plan om ze ooit te verkopen, dus die kostprijs daalt enkel nog. Zegt genoeg niet en trek zelf conclusies.
2dehands kan een mooie optie zijn, maar als het over 'echt' high-end spul gaat, is de prijs er ook naar...



Hier kan ik me helemaal niet in vinden.

Of ga je er soms van uit dat er professioneel op gemasterd moet worden ?
Iemand die gewoon een redelijke monitoring zoekt voor zijn homestudio om daar tracks te maken of wat met geluid te experimenteren hoeft echt geen 1500 euro uit te geven aan monitorspeakers.
Voor 500 euro heb je echt wel monitors die goed genoeg zijn voor dat doel.

Ik denk ook dat mensen soms doorslaan en alles maar zelf willen doen. Musiceren, mixen, masteren, terwijl muziek maken en masteren compleet verschillende dingen zijn.
Iemand die een volvo bouwt kan hem niet zo goed verkopen als de verkoper, die weer geen auto kan bouwen. Daarom bouwen ze die auto in een fabriek, en verkopen ze hem in de showroom.
Als jij geen profi studio hebt waar je mensen voor geld aanbiedt hun muziek te masteren is 1500 euro voor monitors gewoon pure overkill. Leuk om te hebben ja, maar echt onnodig.
Alsof je met een Hummer 150 meter gaat rijden voor een pakje boter bij de supermarkt.
 
Laatst gewijzigd:
D'r staan al een tijd een paar dynaudio's bm15 p op marktplaats
Goede speakers , willen wel een flinke versterker en flinke ruimte
Misschien valt er over de prijs nog te praten wie weet
In ieder geval way under de genoemde 1500euro en ruim voldoende voor veel forumleden denk ik
 
Je moet eerst een keuze maken wat je wilt
Een 5" monitor is géén 8" monitor
Wat kan je kwijt qua maat?
Wat wil je besteden aan een set?
Met wat ik hierboven gelezen heb denk ik dat je met 5" beter af bent als een instap 8"
Binnen de 5" zijn yamaha en JBL toch wel de betere
Qua sokken zou ik helemaal niet experimenteren, het kastvolume en thielle smal paramenters zijn afgestemd op een bass poort.
Beter kan je experimenteren met plaatsing, dichter/verder van achterwand/zijwand.
5" in deze categorie zullen altijd een beetje "boxy" klinken, wil je een wat grotere, meer open sound, dan zal je dieper in de buidel moeten tasten. Je hebt trouwens voor mastering niet persé ANDERE speakers nodig, het gaat er eerder om hoeveel detail en hoe neutraal wil jij dat je speakers weergeven. Optimale prestaties krijg je alleen wanneer je akoestiek ook onder handen neemt, de impact monitor/akoustiek is ongv. 50/50 imho.
 
precies, sokken gewoon aanhouden !
als je boxen vind kan het handig zijn erop te letten dat de baspoorten aan de voorkant zitten. is makkelijker met plaatsing, hoeft dan niet een stuk van de muur af te staan perse.
 
Dit dus.

@Steelpan: Het hele punt met die sok en het verschil dat je niet hoort, is dat je volgens mij eerst lekker muziek moet gaan maken. Het trainen van de oren komt dan vanzelf, al doende. Dus koop gewoon lekker eerst een goede koptelefoon en dan over een tijd, als je weet waar je op moet letten en wat je moet horen, een goede set monitoren.

Gister nog maar eens met en zonder sok geprobeerd en hoorde dit maal iets verschil (met sok klonk de bas iets gedempter en wat strakker (iets minder galm)). Heb wel het idee dat ik mijn oren nu al enigzins verbeter want hoor wel steeds meer subtiele details in dezelfde nummers maar vraag me daarnaast ook af in hoeverre dingen soms een illusie zijn. Zo had ik gister het idee dat ik ineens betere bas hoorde toen ik een halve meter verder naar achteren ging zitten (dit zou best kunnen want de boxen hebben een basspoort aan de achterzijde en ze staan zo'n 30 cm van een stenen muur af, dus het kan zijn dat het directe geluid en de reflectie elkaar die halve meter verder naar achteren versterken of niet uitdoven terwijl verder naar voren ze elkaar uitdoven of niet versterken) maar toen ik dit vandaag weer probeerde hoorde ik weer geen verschil:erm:.

@sunny Ben al meerdere malen die 650 tegen gekomen (of de 600) maar op Thomann.de staan ze onder hifi headphones en op de site van Sennheiser onder high-end terwijl er ook de categorie studio is op hun website. Ze zullen heus wel goed zijn voor studiowerk als ze zo vaak aanbevolen worden, maar hebben die hele categoriën dan nauwelijks betekenis?

Je moet eerst een keuze maken wat je wilt
Een 5" monitor is géén 8" monitor
Wat kan je kwijt qua maat?
Wat wil je besteden aan een set?
Met wat ik hierboven gelezen heb denk ik dat je met 5" beter af bent als een instap 8"
Binnen de 5" zijn yamaha en JBL toch wel de betere
Qua sokken zou ik helemaal niet experimenteren, het kastvolume en thielle smal paramenters zijn afgestemd op een bass poort.
.

Qua maat ruimte zat.
Dat budget ben ik nou ook nog niet helemaal over uit, 600 euro voor een paar is echt wel de absolute max maar toch echt liever goedkoper.
Ik heb zelf bewust voor 5 inch gekozen omdat dat volgens velen in een kleine ruimte beter is dan 8inch. De ruimte waar ik momenteel zit is zo'n 3 bij 3 meter (kan een half metertje schelen) en 2,5 hoog met stenen muren en een laminaat vloer. Vraag me trouwens ook af hoe geschikt deze ruimte is want als ik in m'n vingers knip hoor ik een duidelijke reverb. Zou in plaats daarvan ook m'n slaapkamer kunnen gebruiken die is zo'n 5,25 lang en 2,5 breed en denk ik 2,2 hoog met scheef aflopend plafond (aflopend van ene zijde van 5,25 naar andere van 5,25 (nou ja begint op een meter van die lange zijde af te lopen tot op een meter boven de grond:P ben benieuwd hoe de voorstelling van iemand die dit leest overeenkomt met de werkelijkheid:P)). Deze ruimte heeft muren van gipsplaat er ligt vloerbedekking in. Hier klinkt het veel gedempter als ik in m'n vingers knip maar ook deze ruimte zou ik als klein omschrijven dus dan ook hier voor 5 inch gaan neem ik aan.
Ik had ook al het vermoeden dat sokken misschien niet zo'n goed idee waren omdat de speaker ontworpen is om geen weerstand van achter te ondervinden en je dit met sokken wel meer hebt. (wat betekend thielle trouwens? talloze?)
Wel jammer trouwens dat ik met 5inch waarschijnlijk altijd dat boxy geluid blijf houden. Had overigens vanmiddag wel het idee dat ik bij de prodipe's ineens een veel duidelijker laag hoorde dan daarvoor en ook dan bij de ESIO's (had de prodipe's voor het eerst op een paar standaardjes staan) maar dit was wel weer in een andere ruimte dan waar ESIO's nu staan. Wil hier mee zeggen dat er toch wel verschil zit in laag bij verschllende 5inch monitoren.
 
Hi end, studio, hifi
Ik weet het niet, ze zijn gewoon wel goed
Zou voor d ruimte die je heb inderdaad niet te grote speakers pakken
Probeer eens een paar dynaudio bm6 of bm6a tweede hands
Of de al eerder genoemde events
Of ga eens een middagje bij musicstore speakers vergelijken...
 
en hang eens wat absorbers aan de muur, zo'n harde kubus is sowieso moelijk qua flutterecho
 
mijn ervaring is dit ivm speakers luisteren: je verdoet je tijd. Ik heb al een linker en rechter speaker naast elkaar opgesteld, mono gevoed en dan hoor je verschil tussen beiden. Na verloop van tijd heb ik besloten ze te gebruiken, muziek te maken en te stoppen met experimenterne en je zorgen maken enz want je hebt de kennis noch de ruimte. Net zoals 85% van de mensen hier, vermoedelijk?
Ik kocht ooit setje KEF speakers en dat verschil tussen beiden was zo groot dat zelfs de winkel ze eens de verkoper het hoorde, een terug nam. Maar dan krijg je er een uit de demo ruimte die al uren gespeeld heeft, alsof dat al dan niet weer een vergelijk is. Je kan er over blijven praten, kies een set en ga muziek maken ;)

Als ik hier in mijn kamer me verplaats hoor ik weinig bass en plots enorm veel bass. Besluit: ga muziek maken, stop met tijd verliezen, het zit 'm in de ruimte.
 
@Klinkske
Ik had ook al bedacht om twee naast elkaar te zetten en dan mono te voeden om zo misschien verschillen te kunnen horen (desnoods een beetje met de balans knop spelen) want ik vind het erg moeilijk een geluid te onthouden. Heb wel eens een nummer geluisterd op een setje en dan snel speakers omwisselen en dan weer dat nummer luisteren maar dan ben ik al weer vergeten hoe dat nummer nou exact klonk op het eerste setje.
Zei hier van de week ook al dat ik klein stukje muziek had gemaakt en dit best aardig vond klinken en me best wel goed voelde dat ik dat gemaakt had dus plezier kan ik er zowieso wel aan beleven:).
 
Welke zijn het nu geworden?

Want ik heb in een andere thread gelezen dat zelfs de superkritische sKeLeTvM nu voor de goedkope JBL LSR305 gevallen is. Misschien moet ik ze toch ook maar es proberen. Eventueel met de LSR310 erbij zodat de crossover filters het werk van mijn sokken kunnen overnemen ;-)
 
Wat Septic schreef..... nieuwe speakers moeten ongeveer 100 uur op de teller hebben om de drivers los te krijgen (idem voor hoofdtelefoons dus)

Betreft die jbl's zou dit vanuit de fabriek uit al snor zitten, vanuit de manual:

JBL Professional Reliability
Prior to becoming a production-ready design, each 3 Series model is subjected to JBL’s tough 100-hour power test, in which the speaker is required to play continually at full output for 100 hours without failure. This demanding test ensures your 3 Series speakers will deliver years of reliable performance.
 
Heb alleen het flauwe vermoeden dat het ontworpen model aan deze test heeft bloodgestaan en ze hier niet mee bedoelen dat iedere speaker vd productie deze speeluren heeft ondergaan. Zal een lekkere herrie zijn daar bij de test afdeling dan ;)
 
Back
Top