Alesis M1 active VS Mackie MR6 Mk3

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Momenteel zoekende naar andere monitor speakers. Ik gebruik momenteel de Syrincs M3-220 monitor set. Ik wil echter afstappen van een setup met subwoofer. Daarnaast is het syrincs setje net iets te gekleurd denk ik. (ook al is deze reeds erg vlak).

Ik denk dat ik mijn syrincs setje gewoon hou (als extra referentie speaker).

Hierbij overweeg ik dan om een paar Alesis Monitor One mk2 active te kopen. Maar de recent gelanceerd Mackie MR6 mk3 ziet op papier ook erg goed uit.

Wie heeft deze speakers als eens mogen horen? Wat zijn jullie bevindingen?

Ik wil maximaal 500 euro uitgeven voor 2 speakers. Iemand nog andere suggesties? (Geen Krk, deze vind ik te gekleurd (in deze prijsklasse)).

Ik heb een tijdje gemixed op Alesis M1 Active MK2, de Monitor One MK2 nooit gehoord, maar qua specs toch aardig gelijk aan de M1 Active MK2 geloof ik.

Nu mix ik op Yamaha HS7's.

De Alesis M1 Active MK2 zijn voor het geld best goede speakers, vond er alleen wat veel laag in zitten. Was op te lossen met een sok in de baspoorten :).

De Yamaha's bevallen goed, vind ze wat gedetailleerder, in het hoog vooral, dan de Alesis.

De Mackies heb ik nog nooit gehoord.

Ook nog een tijdje als 2e setje Behringer Truths gehad, maar daar werd ik nogal "moe" van na enige tijd luisteren.

Excuus, ik doel idd op de ALesis M1 active in dit geval. Dus het model die jij ook bedoelt.

Exact wat jij zegt (de bass) is idd typisch een M1 dingetje. Een bekende van me heeft de speaker ooit getest en kwam met de volgende grafiek:

full.jpg

Je ziet een bump in het lage bereik, maar vooral de lange bas rollof tijd. Dus idd, een sok kan wonderen doen.

Gelet op het geld durf ik de Alesis bijna blind te kopen. En ik geloof ook echt dat deze van toegevoegde waarde kan zijn voor mij. Maar mijn budget is feitelijk net iets ruimer (max 500). Dus ben ook zeer benieuwd naar andere potentiele speakers. Uiteindelijk wil ik ze dan gaan beluisteren. Bijvoorbeeld bij i4 muzique in Eindhoven.

De Hs7 zit net boven mijn budget.

Maar kort door de bocht: Met de alesis als primaire monitor speakers is het prima te doen een track af te mixen?

[edit]

Dit is de juiste afbeelding. De vorige is niet 100% zeker van de mk2 versie.

full.jpg

De HS7's heb ik, als setje van 2, gekocht voor totaal 385 euro bij Bax, met gratis Auralex Mopads erbij, was een actie toen ze net uit waren.

Zou moeten kunnen dus voor 500?

Als je de M1's een beetje leert kennen kan je er prima mee mixen hoor.

Zijn er nog andere modellen in deze prijsklasse (max 500 voor een set) die je eerder zou willen aanraden dan de Alesis.

Persoonlijk denk ik dat er weinig andere monitoren zijn die beter zijn in deze prijsklasse. (deze zitten inmiddels op ongeveer 155 euro per stuk)

Wanneer je je budget toch € 150 omhoog kunt/ wilt duwen zijn de Focal CMS 40 zeker het overwegen waard. De Alesis zijn leuke monitors, de Focal's voor iets meer geld een flinke stap omhoog.

De Alesis zijn (ook met sok) troebel onder de 60 Hz (zie jouw eigen grafiek). Ik heb ze zelf en ik weet dat ik onder de 80 Hz al goed moet opletten, want je hoort eigenlijk niet wat je doet. De prijs is natuurlijk wel dik in orde!

De presonus eris h8 zou je wellicht ook even moeten checken . Gaan tot 35Hz ook trouwens. En die zijn 450 per set. Ik ga deze week een paar halen., Lekker eerlijke speakers.

Vanmiddag even i4 muzique gebeld ivm info rondom monitoren. De mackie mr6 gaan ze niet verkopen. Niet onder de indruk van in deze prijsklasse.

De Adam A7 en de Presonus was hij zeker ook over te spreken. In de klasse < 350 euro is de alesis heer en meester.

Maar wat ik wel opvallend vond.. Er is sinds kort de M-Audio M3-8 uit. En daar was hij zeer over te spreken. 3 weg systeempje voor 600 euro (set). Dus die wil ik wel een beluisteren dan. (ondanks dat het 'maar' een m-audio is).

Een rondje googlen leverde dit op... Zeer interessant stuk van iemand op gearslutz die o.a. de Yamaha ns10 en Adam S3X-H in bezit heeft:

I must preface I gave the " sound quality " rating a 4 only because I believe my Adam S3X-H monitors are a 5. With that being said these M3-8 monitors were mentioned to me by an engineer who's opinion I've learned to respect. I have been trying to find a set of monitors for my new room that make up for a couple pair of monitors. I was raised on the luxury of switching between monitors for reference. These new M Audio monitors are truly sleepers in the market. I will go ahead and mention that there is the slightest bit of signal hiss with these monitors. I'm just going to chalk it up them being $598 a pair with free shipping. So I got over it quickly. Once signal is present you'd be hard pressed to notice any of it. I also listen to a load of vinyl for reference which has its own obvious sonic inhabitants.

The ability to truly create a monitor that achieves a confident balance and structured palate by tweaking highs, mids, and lows...and mean LOOOOWS on these speakers is the selling point for me. I was able to put my NS10 up side by side and recreate the same mid forward tonality and then add the highs and lows per my preference. So one more amp I can turn off and two sets of monitors I can put away. These monitors have a very strong low end but it is clean and not of the cheaper boomy class. I am so used to listening to my Adams and the NS10's that I felt completely confident with this new addition. The highs are in no way harsh or fatiguing. As I am writing this I've been listening to Steve Wonder "Inervisions"and now "Songs In The Key Of Life". Both albums has an sense of immediacy in the vocals that inspires me to listen. Vocals are so true and clear. There is no garbage surrounding the low end relationship of the kick, bass, and synths. Keys and guitars are clean and clear. I can really hear and feel the movement of the Rhodes chorused tremolo, slightly beyond the width of the cabinets. Everything has a defined sense of its own space. No clutter. Again I wasn't looking for another pristine set of $8k monitors. I've had 7 different sets of monitors in my possession to find that,low and behold, these $598 dudes were the ones that worked in my room and even more so in my ears. They have an amazing sound stage, wide sweet spot, depth, and are NON fatiguing. Reverb tails in classical halls are present and not hyped. Jazz is realistic (Miles, Coltrane) and intimate. They have an "alive" representation in many respects to their performance qualities. They don't just play music. You can feel it, understand what the mix engineer was going for in placement and mix structure. For me at least, they do what I was hoping a set of monitors would do for me in my needs of daily operation. Mixing, tracking, composing, producing, and daily listening to my inspirators. For $598.

Monitors are so personal, so even writing this review is kind of senseless but I felt the need to share my thoughts and values. For instance I recently had the sE Munro Eggs ( for a second time in a year ) in here to see if, again, I was missing something due to their media hype and performance perception. Ugh, yea, I realized immediately that the Eggs,again, were not for me. And no disrespect to sE, they are an awesome company with wonderful reps. But the reviews of theses Eggs led me to believe these were close too mastering grade monitors and perfect for mixing. For some they just may be the Holy Grail. Just not for me, simply put. Note: I just sold them to someone who sent me an email stating these were the best monitors he'd ever heard and "thank you".

So, as I recover from that tangent, the new M- Audio M3-8 monitors are really an incredible deal and incredible performer for any type of music at any price. My son who does EDM and remixes was blown away by the low end response and clarity. Another engineer listened to his mixes on them and immediately found a couple simple fixes he was not hearing on his Dyns. There ya have it, finally a review other than the only one on CNET.

Look at it this way, $598 for 3 way speakers with 8" woofers, 5" mid, and concentric silk dome tweeter, low cut attenuation 80hz and 100hz,
Bass, mid, and high atten @ 6 db +\- AND a digital in, housed in a beautiful real wood veneer solid cabinet, you can find some way to make them useful in your audio world. Or you can just return them!
I'm keeping mine...in much confidence.

Back