baspoorten monitors

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Ik zit er over te denken om op termijn andere monitors te kopen en dan over te gaan op actief. Het heeft allemaal geen haast, mijn oude doen het nog prima, maar ik ben alvast een beetje aan het rondkijken.

Maar nou vroeg ik mij iets af....als je kijkt naar de modellen van het "ported" type (bassreflex) dan kunnen die poorten zich aan de voor- of achterkant bevinden. Ik had op zich interesse in bijvoorbeeld een Yamaha HS8, maar daar zitten de poorten aan de achterkant. Nou lijkt mij dat niet handig als je de monitors dicht bij een muur hebt staan - zie bijgaande foto van mijn mixopstelling (uit de cribdraad gevist :D). Je krijgt dan toch allerlei extra problemen in het laag, of zie ik dat verkeerd? Als het klopt wat ik denk, dan vraag ik mij af waarom zoveel monitors in het goedkopere segment die poorten inderdaad achter hebben zitten. Deze modellen komen namelijk meestal in een homestudio terecht waarin de ruimte vaak beperkt is. Wie van de SF-leden heeft bijvoorbeeld zijn nearfields echt op ruime afstand van de muur staan?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee. Zijn er mensen die bij aanschaf van nieuwe monitors hier rekening mee houden, of valt het in de praktijk allemaal wel mee?

attachment.php
 
Is er iemand die hierover iets kan zeggen? :)

Miijn opinie: het is zoiezo niet handig ook in een kleine kamer monitors dicht bij de muur te plaatsen. Je krijgt dan altijd bas versterking, in de zin dat het frequentie beeld niet korrekt wordt weergegeven. Alle monitors raden aan om ze op een derde van de lengte van de kamer te plaatsen. Om staande golven te voorkomen.
Het zijn ook terzijde near-field monitors, dus ze mogen wat dichterbij de luisteraar, en dan op een lager volume.
 
De poort moet gewoon zijn werk kunnen doen, vandaar dat vlak tegen de muur geen optie is.
Maar je monitors staan toch altijd in een hoek op de luisteraar gericht dus zo heb je vanzelf al wat plaats.
Ik lees op verschillende plaatsen dat 2 maal de diameter vd poort aan plaats voorzien moet worden, meer plaats geeft maar een zeer miniem verschil...
Dus zoals in die link die ik zette, 6inch ofwel een 15cm plaats laten. Moet in eender welke plaats wel lukken lijkt me.

Zit je alleen nog met eventuele afstraling op de muur.
Maar daarvoor hebben bijna alle monitors een bass roll-off knopje (of tewel een high-pass) om het teveel weg te filteren.

Dus ik zie niet in waarom een back-ported ontwerp nadelig zou hoeven zijn.
 
Ik heb die van mij ruim van de achterwand staan, zo kan ik zelf nog achter de speakers lopen....
 
De poort moet gewoon zijn werk kunnen doen, vandaar dat vlak tegen de muur geen optie is.
Maar je monitors staan toch altijd in een hoek op de luisteraar gericht dus zo heb je vanzelf al wat plaats.

is het idee van zo'n baspoort aan de achterkant dat hij juist de reflecie van een muur nodig heeft? Al is dat niet direct dichtbij maar van de muur iets verder weg.... Basgeluiden hoor je toch ook pas goed vanaf een bepaalde afstand tot de speaker?
 
Sorry voor de late reactie; alsnog bedankt voor alle input! Ik ga me er toch nog eens verder in verdiepen, zeker natuurlijk als ik daadwerkelijk van plan ben andere monitors aan te schaffen. Ik ontkom er hoe dan ook waarschijnlijk niet aan om ze vlak bij een wand te zetten….dat heb je nu eenmaal met kleinere ruimtes.

@ brz: ja, die poster heb ik al eeuwen. Gek genoeg ken ik helemaal niets van Spiral Tribe maar ik vind hem wel leuk hangen zo :)
 
mmm...... Meneer Hooihuis waarom is die 909 niet aangesloten!! Kan niet he!! :p
 
mmm...... Meneer Hooihuis waarom is die 909 niet aangesloten!! Kan niet he!! :p

Hehe...er staat hier nog wel meer niet aangesloten ben ik bang :) Maar het is een oude foto en ondertussen staat de 808 weer op die plek omdat ik de 909 even nodig heb.

Als je trouwens zin hebt om weer eens langs te komen dan mag dat altijd natuurlijk! :koffie:
 
Ik heb in het boek Mixing Secrets for the Small Studio gelezen dat je beter monitors kan nemen zonder basreflexpoort i.v.m. de faseverschuiving die zo'n poort teweeg brengt.
Als je dan toch nog zoekende bent naar een set monitors kan je dit eventueel ook overwegen.

Zelf heb ik overigens ondanks deze kennis toch een set met poorten gekocht.
 
In de handleiding van mijn Genelec 8030's (met baspoort achteraan) staat dat de baspoort minstens 5 cm van de muur moet staan. In de future music (Juni 2013 stond dat in geval van baspoort achteraan je best een afstand van minstens 30 cm van de muur neemt.
Rekening houdende met de positie (en de hoek ten opzichte van de luisteraar) zou ik dus in feite mijn meubel 30 cm van de muur moeten zetten.
Hoe lossen jullie dit op?
 
ik heb altijd modellen met baspoorten aan de voorkant, ze staan verder vrij dicht op de ( gedempte ) achterwand om vervelende reflexies en faseproblemen te voorkomen .
dichte monitors is ook een optie, maar dan kom je wel met grotere boxvolumes uit om dezelfde laagte te halen. de klank is dan wel oke.
alles afwegend heb ik dus zoals gezegd voor near en midfields gekozen met baspoorten aan de voorkant .
( spirit absolute2 zoals op het plaatje , en bm15p dynaudio, daarnaast nog wat "huiskamer"speakers van studiotech, oud maar gesloten systeem dus zonder baspoort )
zou trouwens wel onder die absolute 2 een laag " muismat, marmertegels,muismat leggen, lijkt me dat de vibraties via die ( holle , houten) kastjes ook niet echt bevorderlijk zijn voor een strak geluid .
weet niet hoe lang je bent , maar oorhoogte ongeveer tussen main en tweeter ?
en aan de achterkant een raamwerkje/lijst met van demping/ steenwol en ander antireflexiemateriaal/ buitenste laag piramideschuim over de gele lengte inclusief boxen en poster aanbrengen, lijkt me dat het stereobeeld dan beter beoordeeld kan worden.
 
is het idee van zo'n baspoort aan de achterkant dat hij juist de reflecie van een muur nodig heeft? Al is dat niet direct dichtbij maar van de muur iets verder weg.... Basgeluiden hoor je toch ook pas goed vanaf een bepaalde afstand tot de speaker?

Het idee van een baspoort is NIET om reflectie van de muur te gebruiken. Een baspoort werkt volgens het model dat een luidspreker een frequentie heeft vanaf waar de amplitude begint te verkleinen, de zgn resonantiefrequentie. Beneden deze frequentie wordt het volumen van de luidspreker lager. Om frequenties beneden de resonantiefrequentie toch te kunnen weergeven, plaats je een kast met baspoort aan de achterkant van die luidspreker. De lengte van de baspoort bepaalt de frequentie waar je het laag wilt kompenseren. Zo krijg je een lager frequentie bereik.
 
bijna goed....

een luidspreker heeft een resonantie frequentie, waarbij de resonantie piek wel het drievoudige kan zijn van de normale output van de speaker ( in de open lucht is dat)

door de speaker in een kast te stoppen wordt deze piek behoorlijk gedempt.
en door een goed berekende poort toe te voegen ( er is maar een smaak) kan je het restje van deze piek uitsmeren tot een oktaaf onder de resonantiepiek.
en daar zit hem wel de crux...
je fasegedrag in het laag is vaak compleet zoek, en het goed berekenen van basreflexpoorten schijnt ook nogal moeilijk te zijn voor sommige boxen ontwerpers.
waardoor een grote variateit aan mslukte basreflexboxen zoondertussen het levenslicht heeft gezien.

vandaar dat ik de reflexpoorten bijna altijd dichtstop.

:koffie:
 
Maar het dichtstoppen van je baspoort heeft ook weer effect op je woofer. kan zijn lucht minder goed kwijt en gaat klapperen bij hogere volumes.

Ik heb een nearfield coaxiaal stetje met baspoort aan de voorkant en transmissielijn near/mid waar de poort aan de achterkant zit. Maar transmissielijn gedrag is weer heel anders dan basreflex. Deze heb ik op zon 20cm van de wand staan
 
Back
Top