Geen plaats voor tweede paar monitors, wat nu?

liquidthrust

Onverbloemd
Lid sinds
13 februari 2010
Berichten
3.652
Locatie
Antwerpen
Ik heb nu twee Genelec 8040's aan weers kanten van mijn mixer. Ik zoek een tweede paar die eerder hifi referentie speakers zullen zijn. Ik heb geen plaats voor ze te zetten. De enige plaats is knal op het achterstuk van mijn mixer. Hier heb ik een goeie 40 cm breed x 30cm diep plaats. Ik dacht eraan om er maar eentje te zetten. Want als ik er twee wil zetten, dan staan ze te dicht bij elkaar. Dus ik dacht aan iets in de trend van één enkele Adam SX3 tussen de Genelecs. Ik ken dit soort monitors niet echt. Ze hebben dus twee aparte woofers met een tweeter knal in het midden. Kunnen ze in zekere zin dienen voor twee aparte woofers in 1 doos? Heb er geen benul van! Zoek nu wel geen Adam, maar echt een goeie hifi speaker van dit soort. Kan er ook geen bovenop mijn Genelecs zetten, want dan staan ze maar te waggelen. De top is rond. En ook al maak ik een voetje voor een andere speaker erbovenop dan kan ie wel perfect stevig staan, maar dan word het echt een gammele toren en dat wil ik niet. Ze staan beiden op Genelec stands.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom wil je hifi referentie monitors?
Als ik me niet vergis bestaan die eigenlijk niet, en hebben ze daarom het fenomeen studio-monitor bedacht.

En als ik denk aan hifi referentie speakers kom ik toch in de buurt van grotere speakers met bijbehorende prijzen. Dan kom je richting de high-end en zit je al wel heel snel boven €1000-€1500/st. Denk aan bv merken als Elac en B&W etc. En met weinig ruimte gaat dat mijns inziens ook niets worden, want ze (de high end kenners...?) dat dit soort speakers ruimte nodig heeft, dus als je geen plek of een kleine ruimte hebt, lijkt dit mijns inziens een nutteloze weg.
 
Beetje verwarrend verhaal, om eerlijk te zijn...

Wat jij bedoelt met 2 woofers in 1 kast heet een D'Appolito opstelling. Dat is niet stereo, gewoon 1 kanaal met 2 mid/low drivers (middels een crossover) - en een high freq tweeter erbij waarschijnlijk.

Wat je vaak ziet is een enkele 'grot box' voor kleine speaker referentie / mono checking. Dan heb je het eerder over een Auratone bijv.

Als je vraag echter is: zijn er ook kleinere goede monitors dan is het antwoord: ja.
Wil je wat anders als referentie naast Genelec, kijk bijv. eens naar PMC of K+H, die hebben daar goed aanbod.
Denk wel eerst goed na of je actieve speakers zoekt, of dat je (a la hi-fi) passieve speakers (met daarnaast nog een losse versterker ergens) wil neerzetten.
 
Bedankt voor de antwoorden! Komt erop neer zoals Chielos zegt dat ik een hifi systeem wil in mijn studio. Ik kan in principe speakers zetten elders in de studio. Gewoon niet langs de mixer. Maar dat vind ik zo vreemd. Ze moeten toch zeker 8" zijn want ze worden mijn "club" referentie speakers. Zat te denken aan deze jongens!



Moet echt niet high end zijn, gewoon basic seventies speakers met veel punch.
 
Bedankt voor de antwoorden! Komt erop neer zoals Chielos zegt dat ik een hifi systeem wil in mijn studio. Ik kan in principe speakers zetten elders in de studio. Gewoon niet langs de mixer. Maar dat vind ik zo vreemd. Ze moeten toch zeker 8" zijn want ze worden mijn "club" referentie speakers. Zat te denken aan deze jongens!
Is de bedoeling van studiomonitors niet dat ze een referentie zijn voor hoe het op eender welk ander systeem zou klinken?
En als je wil horen hoe het "werkelijk" klinkt in een club, kan je dat alleen horen... in een club. ;)
 
Is de bedoeling van studiomonitors niet dat ze een referentie zijn voor hoe het op eender welk ander systeem zou klinken?
En als je wil horen hoe het "werkelijk" klinkt in een club, kan je dat alleen horen... in een club. ;)

Feit, laat ik de hele zaak dan voor wat het is?
 
Lijkt me een goed idee. ;)
Ben je niet tevreden over je Genelec's?

Jawel tuurlijk, dit zijn sowieso mijn hoofd monitors waarop ik zal mixen, die hifi's zijn dan gewoon om te zien hoe het klinkt voor de medemens. Zal m'n tracks dan in de auto beluisteren aangezien we geen systeem hebben hier. :D
 
Als je referentie voor een 'club' wilt, wat wil je dan met hifi speakers? Moet je dan niet in het klein een club nabootsen? Geen idee wat die altijd hebben, maar ga je dan niet meer richting PA? Dat ga je met hifi speakers denk ik echt niet benaderen.....

Ja ok er is een verschil. Wil gewoon horen hoe het zal klinken thuis of in de club. Kan ik beter een hifi systeem neerzetten plus een PA :P

Hifi of PA zit gewoon veel kleur op en een tikkel meer bass
 
Ja ok er is een verschil. Wil gewoon horen hoe het zal klinken thuis of in de club. Kan ik beter een hifi systeem neerzetten plus een PA :P

Hifi of PA zit gewoon veel kleur op en een tikkel meer bass
Maar of dat nu een referentie is... Andere mensen hebben andere huiskamers en andere hifi speakers.
En met je eigen PA speakers zit je ook met je beperkingen qua ruimte en geluidsvolume.
 
Maar of dat nu een referentie is... Andere mensen hebben andere huiskamers en andere hifi speakers.
En met je eigen PA speakers zit je ook met je beperkingen qua ruimte en geluidsvolume.

Dan zal ik volledig moeten vetrouwen op mn gennies + subwoofer!
 
Dan zal ik volledig moeten vetrouwen op mn gennies + subwoofer!
Ik controleer zelf altijd eens op het systeem waar ik al jaren gewoon muziek mee beluister. (Logitech Z2300)
En ik begrijp wel de onzekerheid die je hebt tot je het ooit eens echt in een club of zaal hebt kunnen horen... Maar voor zover ik weet controleren professionele studio's muziek ook niet in een zaal met PA voor ze iets laten persen.
 
Ik controleer zelf altijd eens op het systeem waar ik al jaren gewoon muziek mee beluister. (Logitech Z2300)
En ik begrijp wel de onzekerheid die je hebt tot je het ooit eens echt in een club of zaal hebt kunnen horen... Maar voor zover ik weet controleren professionele studio's muziek ook niet in een zaal met PA voor ze iets laten persen.

Nja ik ken enkele producers die het doen, maar hoe weet ik niet. Dan bootsen ze een club ruimte na, en mixen ze gelijk hun tracks in dezelfde studio. Heel andere ruimtes elk.
 
Die traps van je zijn al weg, was te laat!
 
prima keuze aan speakers, je kan ook nog eve imf proberen.....

en ikzelf gebuik ook ¨gewone¨ huiskamer boxen ( wel B&W) als extra monitor, en zelfs vaak ook om te masteren, gaat prima de luxe.
je kan het alleen niet zo bloedhard zetten, maar ja , ik hebook al ouwe oren....:D

:mega:


Bedankt voor de antwoorden! Komt erop neer zoals Chielos zegt dat ik een hifi systeem wil in mijn studio. Ik kan in principe speakers zetten elders in de studio. Gewoon niet langs de mixer. Maar dat vind ik zo vreemd. Ze moeten toch zeker 8" zijn want ze worden mijn "club" referentie speakers. Zat te denken aan deze jongens!



Moet echt niet high end zijn, gewoon basic seventies speakers met veel punch.
 
Ik denk dat een JBL4312 setje ook wel heel erg in jouw straatje gaat passen.
Zit een beetje tussen hifi speakers, studio monitors en club speakers in.
Het zijn 3 weg luisprekers met een 12 inch woofer.
 
Back
Top