Setje RP6 aansluiten aan laptop?

Daan vh

Stamgast
Lid sinds
10 september 2008
Berichten
232
Locatie
Hasselt
Ik heb sinds vandaag een setje krk rp6 gekocht, ben er erg tevreden mee, maar ik heb geen idee hoe ik ze kan aansluiten aan mijn laptop... :)
Ik heb geen externe geluidskaart, ik weet niet of ik dat daarvoor nodig heb?

Kan iemand mij even uitleggen hoe ik ze het beste kan aansluiten aan mijn laptop en welke kabels ik er voor nodig heb?

Alvast bedankt,

Daan :)
 
De RP6 heeft zowel XLR als 1/4 Inch jack aansluiting.

Je laptop heeft vermoedelijk alleen minijack aansluiting dus je hebt een stereominijack naar 2 x mono 1/4 inch jack / xlr kabel nodig.

Verder zou ik goed opletten met m'n volume. Als je laptop volgas volume uitstuurd en je monitors staan flink open dan loop je misschien kans dat je de boel kapot maakt.
 
klopt of een Y kabel van mini jack stereo naar 2 x Jack mono als
je dus alleen maar stereo uit hebt of je koop een externe USB geluidskaart :)

Trouwens erzit ook een RCA aansluiting op de RP6 dus kun je deze
ook gebruiken of anders en verloop van RCA / Jack
 

Attachments

  • Audio_3.5mm-Tulp.jpg
    Audio_3.5mm-Tulp.jpg
    14,8 KB · Bekeken: 63
  • g_46000526.jpg
    g_46000526.jpg
    4,7 KB · Bekeken: 63
Oke bedankt! :)
Ik zal dan één van dees eens gaan zien in de computer winkel of ze zo kabeltjes verkopen, want ik heb er geen liggen thuis.
Maar ik kan het dus ook gewoon doen met een usb audio interface? (Ik ga er eentje kopen deze week)

En nog een vraag: Ik heb alleen een microfoon input, line in en headphone input in mijn laptop. Moet die mini jack dan in de line in?
 
Line-out lijkt me een betere keuze.

USb audio interface kan ook, dan kun je met normale 1.4Inch jack - jack kabels of jack -> xlr kabels werken (geen minijack adapter nodig)
 
Erg fel bedankt, nu werkt het lang de line-out. :)
Maar ik heb 1 probleem: Als ik bv rock opzet dan hoor ik de stem gewoon niet... Het lijkt net of die stem eruit weggefilterd is, heel raar. Het moet wel liggen aan de speakers (of de line-out?) , aangezien ik dit probleem niet heb via de luidsprekers van de laptop.
Weet iemand een oplossing?

Kan het ook aan de kabel liggen? Ik gebruik een dubbele mini-jack kabel
Cable2.jpg

en op 1 uiteinde zet ik dan een groot jack knopke (Geen idee hoe dat heet)
 
Laatst gewijzigd:
hoor je uberhaupt nog wel hoog? anders zijn je tweeters aan gort
zou er sowieso wel een klein mengtafeltje of voorversterkertje tussen zetten
die inschakelploppen van de laptop zijn niet mals voor monitoren.
 
Klinkt alsof je op de een of andere manier de surround uitgang hebt gevonden, die wil nog wel eens stemmen wegfilteren. Waarschijnlijk kun je het wel oplossen door een beetje te pielen met de instellingen van je geluidskaart.
 
hoor je uberhaupt nog wel hoog? anders zijn je tweeters aan gort
zou er sowieso wel een klein mengtafeltje of voorversterkertje tussen zetten
die inschakelploppen van de laptop zijn niet mals voor monitoren.

Ik heb de oplossing gevonden!
Nu hebt ik een y kabeltje gebruik ipv de jack kabel. (voor in de rca input)1
6034.jpg

En nu klinkt het geluid goed :) Blijkbaar had het dan gewoon te maken met de panning?
Nu hopen dat het zo blijft.
En Raphie, is dat dan zo slecht om een laptop rechtstreek te verbinden aan studio monitors? Kan er iets kapot gaan aan één van de twee?
Ik ben trouwens sowiezo van plan om een soundcraft compact 4 mengtafeltje te kopen. :)
 
Ik heb de oplossing gevonden!
Nu hebt ik een y kabeltje gebruik ipv de jack kabel. (voor in de rca input)1
6034.jpg

En nu klinkt het geluid goed :) Blijkbaar had het dan gewoon te maken met de panning?
Nu hopen dat het zo blijft.
En Raphie, is dat dan zo slecht om een laptop rechtstreek te verbinden aan studio monitors? Kan er iets kapot gaan aan één van de twee?
Ik ben trouwens sowiezo van plan om een soundcraft compact 4 mengtafeltje te kopen. :)

:okdan:

Nou nee het is niet slecht aangezien er in de monitors
een beveiliging zit maar je moet wel bedenken dat
een interne standaard kaart niet altijd super is , voor
Games is die prima maar voor het mixen en masteren
zou ik een externe kaart kopen en zeker niet op de
kabels bezuinigen die naar de monitors gaan ,
het beste is om alles gebalanceerd aan te sluiten
als dat mogelijk is.
 
:okdan:

Nou nee het is niet slecht aangezien er in de monitors
een beveiliging zit maar je moet wel bedenken dat
een interne standaard kaart niet altijd super is , voor
Games is die prima maar voor het mixen en masteren
zou ik een externe kaart kopen en zeker niet op de
kabels bezuinigen die naar de monitors gaan ,
het beste is om alles gebalanceerd aan te sluiten.

Oke, maar ik zal er dan toch op letten! :)
En ik ga toch binnenkort een tripje maken naar de musicstore in keulen en dan koop ik mij gelijk een usb audio interface en een mixerke! :okdan:
Zou met bijna elk audio interface de kwaliteit verbeteren? Zelfs met die van rond de 40 euro?

edit: Ik zie net dat het niet te maken heeft met panning. Want als ik maar 1 rca stopje in 1 monitor steekt klinkt het nog steeds goed. En als ik 1 grote jack stop in de input steek van de monitor klinkt het dan weer slecht.
Ligt het nu aan de kabel of aan de jack input van de monitors? Want als naar elke monitor een jack kabel stuur en de andere kant van de jack kabels verbind ik met een synthesizer dan klinkt het geluid nog steeds goed. Zelfs als ik ze maar naar 1 box stuur.
Het verschil is dat ik voor mijn laptop te verbinden met een studio monitor dat ik een kleine jack kabel gebruik met een grote jack stop erop en bij mijn synthesizer gebruik ik gewoon 1 grote jack kabel.
Wat zou dan het probleem kunnen zijn?
 
Oke eindelijk ik heb de schuldige gevonden!
Nu probeerde ik het eens met een andere mini jack kabel en nu werkte het ineens wel!
Het probleem ligt blijkbaar dat het 2 verschillende kabeltjes zijn, het verschil is dan de werkte kabel 1 zwart streepje heeft en de niet werkende kabel heeft er 2. Ik ken niks van kabels, kan iemand me het verschil uitleggen? :)
Eventjes paint geopend:


http://imageshack.us
 
Links is mono, rechts is stereo. Je hoort dus nu door beide speakers precies hetzelfde, dus ik zou maar opschieten met die audio-interface ;).
 
Oke, maar ik zal er dan toch op letten! :)
En ik ga toch binnenkort een tripje maken naar de musicstore in keulen en dan koop ik mij gelijk een usb audio interface en een mixerke! :okdan:
Zou met bijna elk audio interface de kwaliteit verbeteren? Zelfs met die van rond de 40 euro?

edit: Ik zie net dat het niet te maken heeft met panning. Want als ik maar 1 rca stopje in 1 monitor steekt klinkt het nog steeds goed. En als ik 1 grote jack stop in de input steek van de monitor klinkt het dan weer slecht.
Ligt het nu aan de kabel of aan de jack input van de monitors? Want als naar elke monitor een jack kabel stuur en de andere kant van de jack kabels verbind ik met een synthesizer dan klinkt het geluid nog steeds goed. Zelfs als ik ze maar naar 1 box stuur.
Het verschil is dat ik voor mijn laptop te verbinden met een studio monitor dat ik een kleine jack kabel gebruik met een grote jack stop erop en bij mijn synthesizer gebruik ik gewoon 1 grote jack kabel.
Wat zou dan het probleem kunnen zijn?

Het beste is een Kabel aan 1 stuk te kopen dus zonder
verloop er tussen.
een soundkaart van 40 euro heeft mindere converters
dan bijv een kaart van 400 euro maar ik denk
dat je rond de 100 euro al een leuke kaart kunt kopen
van bijv Emu of M-audio.
 
Back
Top