waarom mic pre-amp?

stevenq

Nieuwkomer
Lid sinds
17 december 2008
Berichten
6
Het is misschien een hele domme vraag maar toch wil ik het graag weten.

Waar is een mic pre amp goed voor?

Ik zelf heb een tc electronics 24d geluidskaart en een rode nt 1000 mic, maar ik ben niet tevereden over het geluid...

Zal een mic amp (bv de Presonus blue tube dp) mij helpen het geluid ''voller'' te krijgen

alvast bedankt!

Steven
(ben net nieuw hier en zal mn intro tje nog even doen, de komende dagen;-))
 
Een mic pre is niks anders dan een versterker voor je microfoon.
Zit inderdaad in je geluidskaart ingebouwd.

Over mic preamps is erg veel geschreven.
Zoek maar eens wat rond hier of op andere fora.
Experimenteren levert vaak veel op.

Een Nt1000 is een goede microfoon, maar ook wat schel / dun kwa klank.
Je kan overwegen een mic preamp te zoeken die hier een beetje compenseert.
 
welke pre amp zou dat kunnen? (niet te duur 250 eu)
of moet ik dan tooch naar duurdere aparaten kijken?
 
Een pre-amp is inderdaad een device om te gainen. Het verschil zit hem vaak in de noise die het produceerd, de kleur die het mee kan geven en extra features.

Als je kijkt naar een pre-amp van onder de € 250,- dan kom je al snel uit bij een Presonus of een SM pro.

Wil je een warmer geluid hebben, dan moet je kijken naar een Tube achtige.

Het beste is om naar een winkel te gaan waar je het kunt testen. Elke stem is weer anders.
 
Ik zelf heb een tc electronics 24d geluidskaart en een rode nt 1000 mic, maar ik ben niet tevereden over het geluid...


Dit is toch beslist geen gekke combi hoor. Het is niet het beste van het beste maar gezien je vragen schat ik in dat een betere pre je niet echt verder gaat helpen.
Zo zijn er veel factoren die van grotere invloed zijn dan de pre amp die bepalen of je tevreden bent met je geluid. Trouwens is "niet tevreden over het geluid" een nogal erg vage / brede term om gericht advies te geven over wat in jou geval het beste is om je opnames te verbeteren. Heb je het over vocals, of over andere akoustische bronnen, ben je synths door je pre's aan het tracken? Ik bedoel maar! :D

Plaats hier anders een stukje audio, dan weten we waar het om gaat, praat een stuk makkelijker...;)
 
Dit is toch beslist geen gekke combi hoor. Het is niet het beste van het beste maar gezien je vragen schat ik in dat een betere pre je niet echt verder gaat helpen.
Zo zijn er veel factoren die van grotere invloed zijn dan de pre amp die bepalen of je tevreden bent met je geluid. Trouwens is "niet tevreden over het geluid" een nogal erg vage / brede term om gericht advies te geven over wat in jou geval het beste is om je opnames te verbeteren. Heb je het over vocals, of over andere akoustische bronnen, ben je synths door je pre's aan het tracken? Ik bedoel maar! :D

Plaats hier anders een stukje audio, dan weten we waar het om gaat, praat een stuk makkelijker...;)

Inderdaad. € 250,- zal de setup niet veel verbeteren. Misschien zou je kunnen kijken naar een plugin om een andere klank aan je vocalen te geven. Misschien een UAD met de Neve 1073, Sonnox dynamics met de warmth optie of een saturation plug met een lekkere EQ erop van bv Flux. Nadeel van plugins is dat je niet iets kunt versterken wat er niet is(behalve bv waves Maxxbass). Maar je kunt wel ver komen.

Je zou de 1073 ook kunnen na-bootsen door eerst een EQ met HPF op ongeveer 150 Hz te zetten en en direct erna nog een EQ met een boost van ongeveer 1 tot 3 db op ongeveer 175 - 300 Hz. Zet er een saturation plug voor om het wat analoger te maken, bv de Sonalksis TBK 3 uber compressor.

Speelopties genoeg.

Als dat niet werkt, dan kun je gaan kijken naar een betere pre-amp, maar ik denk dat het zonde is om je Rode in een duurdere pre-amp te steken.
 
Wat dacht je van eerst eens leren tracken?

hoe zijn je levels?
gebruik je compressie tijdens je opname om je bereik te vergroten? zo ja, wleke settings?

hoe is je akoustiek?
wat neem je op? spraak, zang?

zelfs zonder hulp van allerlei spulleboel kan een opname varieren van mager tot maximaal haalbaar met je setup, waar zit je nu?!?
 
Sorry dat het even duurde maar was in het buitenland en druk met andere dingtjes ;-)
Super bedankt voor alle reacties al!


Het gaat indd om zang. Ik zit nu in een kleine ruimte die droog is. Geen galm niks alles wordt direct gedempt.

Ik vind de vocalen die ik opneem dus te dun. Geen bas erin niks. Ik heb er gewoon de compressor van logic studio opstaan. Misschien moet ik hier dus iets aan aanpassen!?

Iemand een een idee wat ik op die chain kan zetten? (eq en compressor afstellingen)

thanks
 
Back
Top