érg groot verschil tussen monitoren en cdspeler

Muzikofiel

Ingeburgerd
Lid sinds
23 september 2008
Berichten
78
Wat ik mij afvraag:

Ik gebruik een setje krk-vxt6 monitoren, en stel ik neem een bosendorfer 290 vst, die klinkt perfect door de monitoren, het lijkt zinloos om het eq te geven. Maar wanneer ik het afspeel op me cd-speler is het standaard te hollig/teveel bas. En dat is niet bij 1 cd-speler maar op alle cd spelers die ik in het huis gevonden heb.

Als ik mijn productie een hele flinke low cut geef en het hoog wat boos middels eq begint het al aardig gelijk te worden aan mijn monitoren maar anders lijkt het van geen kant op wat ik door mijn monitoren hoor.

Is dit een normaal iets? Heeft iedereen daar last van? Kwestie van leren luisteren naar je monitoren? Of is het iets anders, ik heb in ieder geval geprobeert pinntjes aan achterzijde te verzetten maar dit maakte geen verschil..
 
Staan je monitoren in een hoek, dichtbij een hoek of dicht bij de muur? Of zit je misschien midden in een node van je staande golf?
 
Staan je monitoren in een hoek, dichtbij een hoek of dicht bij de muur? Of zit je misschien midden in een node van je staande golf?

Monitoren staan in een hoek maar daar moet je toch juist een holle klank door krijgen? Die is er namelijk niet op me monitoren, het is juist zo dat ik het op me monitoren eigelijk te veel treble op moet gooien om het goed te hebben op een cd-speler

En dat van die node moet je me even uitleggen:P
 
Teken je setup is met paint.. (of maak een foto)
Ik denk dat het dan snel duidelijk is.

23jooid.jpg
[/img]

overzijde is een blanke muur en ruimte is ongeveer 2m hoog, volgens mij is dat standaard bij huizen.
 
Ziet er vrij goed uit. Ikzelf prefereer de boxen recht te zetten (dus niet in een hoek), maar dat is persoonlijk en heeft hier dus niet veel mee te maken. Kun je misschien wat meer vertellen over andere hardware/software zoals geluidskaart en daw? Misschien dat je ook een sample kan posten zodat wij kunnen luisteren. Verder zou het ook kunnen dat het geluid uit de monitors iets (zoals het bureaublad) laten trillen in de lage tonen, zodat deze versterkt worden (probeer ze is op een dik boek te zetten. Als het geluid dan duidelijk veranderd, zal er daar veel ruimte zijn voor optimalisatie).
 
Kan het niet liggen aan het feit dat de VXT's niet al te eerlijk zijn en de mix dus beter laten klinken dan het hoort, want heb dit wel vaker gehoord/gelezen over de KRK VXT's.

Ze klinken erg lekker (zelf getest), maar laten een slechte mix ook redelijk goed klinken. En om goed te mixen heb je monitors nodig die de klank zo neutraal mogelijk laten klinken.
 
Ziet er vrij goed uit. Ikzelf prefereer de boxen recht te zetten (dus niet in een hoek), maar dat is persoonlijk en heeft hier dus niet veel mee te maken. Kun je misschien wat meer vertellen over andere hardware/software zoals geluidskaart en daw? Misschien dat je ook een sample kan posten zodat wij kunnen luisteren. Verder zou het ook kunnen dat het geluid uit de monitors iets (zoals het bureaublad) laten trillen in de lage tonen, zodat deze versterkt worden (probeer ze is op een dik boek te zetten. Als het geluid dan duidelijk veranderd, zal er daar veel ruimte zijn voor optimalisatie).

De holle/bassige klank is juist niet hoorbaar op de monitoren maar pas op het moment ik het op een cdspeler afspeel dus denk dat je me daar even niet begreep. De monitoren geven dus eigenlijk al een mix weer die prima is, wat ie in werkelijkheid dus niet is, namelijk hol en bassig.

Ik moet het hoog echt flink omhoog eq-en om het goed te krijgen op me cdspeler, en dat heb ik inmiddels op 6 cdspelers geprobeert, van een simpel draagbaar cdspelertje tot een behoorlijk duur bose systeem.

Het lijkt er dus op dat de krk's het inderdaad mooier maken als wat het is.
 
Kan het niet liggen aan het feit dat de VXT's niet al te eerlijk zijn en de mix dus beter laten klinken dan het hoort, want heb dit wel vaker gehoord/gelezen over de KRK VXT's.

Ze klinken erg lekker (zelf getest), maar laten een slechte mix ook redelijk goed klinken. En om goed te mixen heb je monitors nodig die de klank zo neutraal mogelijk laten klinken.

Het ligt hier niet zozeer aan de mix denk ik, maar de monitoren creeeren gewoon een beeld wat onjuist is, veel te veel hoog en veel te weinig laag. Zelfs als ik het achterop zo instel dat de bass geboost wordt en het hoog wat minder, zelfs dan komt het niet overeen met wat ik op een cd hoor als ik die afspeel op een speler
 
Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen heel de wand achter je setup te bekleden met noppenschuim?

En is dit op andere wanden ook zo?
 
Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen heel de wand achter je setup te bekleden met noppenschuim?

En is dit op andere wanden ook zo?

Zit hout achter, en aangeizen ik er ook vocals op wil nemen kreeg je een enorme houtklank, en behoorlijk wat ongewenste reflecties, zelfs met reflectiescherm. nu niet meer. dus vandaar.

En nee, alleen dat stukje.
 
als je vst op een bepaalde manier klinkt, en de opgenomen versie ervan klinkt anders, ligt het dan echt aan je monitors? of zou het het gevolg van de opname zijn.?
 
Wat dacht je van roomgain?
bedoel je dat de de CD over dezelfde monitoren afspeelt? of bedoel je het afluisteren van je mix op andere sets? in het eerste geval staat er iets anders in je signaalpad, in het 2e geval ik je akoustiek niet goed en heb je frequenties in je opname die beneden de weergavegrens van je monitoren zitten.

In beide gevallen kan je dit oplossen door d.m.v. high cut en low cut je mix uit te dunnen, alles wat je weg EQéd en je niet kan horen op je monitoren is alleen maar extra ballast in je opname.
 
Ik merk als ik mijn sony dcspeler aansluit op mijn dj-mixer dat de ingang in ene heel hard is. Dus> gain op kanaal van neutraal naar min en dan de fader op normale positie. De uitgang van cd-spelers zijn gewoon erg hard denk ik.

Voor de rest weet ik het ook niet. Heb je wellicht een VST plugin in de VST-instrument chain die niet wordt gebruikt bij het downmixen?
 
Back
Top