gulden middenweg tussen hifi en monitoring

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
Lid sinds
14 oktober 2002
Berichten
2.096
Locatie
een tank
hoi hoi, lang geleden :D

na een tijdje van minder productief zijn heb ik besloten de draad (voor zover het te combineren is met werken) terug een beetje op te pakken.

ik woon intussen alleen. en heb nieuwe speakers nodig.
mijn oude speakers+versterker (http://www.mercadolibre.com.mx/jm/img?s=MLM&f=20831940_1317.jpg&v=P) heb ik thuis gelaten. ze vertonen bovendien nogal wat ouderdomsverschijnselen.

nu ik nieuwe speakers wil kopen ben ik van plan meer naar de monitoring kan op te gaan. alleen ook niet teveel want ik wil ook gewoon naar muziek kunnen luisteren. dus het mag wel een klein beetje ballen hebben. want ik heb al wat gelezen her en der en ik merk dat veel (kleinere) monitors het wat laten afweten in de bass regionen.

ideaal zou zijn een hi-fi speaker met een "semi neutrale" klankweergave zodat het prettig is om gewoon naar muziek te kunnen luisteren en ook nog handig is om mee te mixen door zen niet al te afwijkende klankweergave.

ik heb 7 jaar op die hi-fi speakers muziek gemaakt dus ik weet wel hoe ze klinken en wat de minder sterke punten zijn van de speaker.
hetzelfe zal gelden voor de nieuwe speakers die ik ga kopen. ze eerst goed leren kennen, dan gaat het allemaal wel vanzelf.

mijn budget is 500-600 euro
en ze komen in een kamer van ongeveer 5 op 5 m.

dus als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag.
uiteraard weet ik wel dat zelf luistern het belangrijkste is maar er is zoveel dat ik het soms ook niet meer weet :confused:
 
je zou eens naar een Vifa nearfield monitor of de reference monitor SE (duur) kunnen kijken.

Dat zijn in principe rolloffs van de hifi speaker " Impuls" maar aangepast voor monitorring toepassingen.

Voor de nearfield monitor is erg fijn geprijsd.
 
Die Vifa Impuls heb ik in mijn huiskamer hangen, als onderdeel van een 2.1 setup. Zelfs daar is al goed op te mixen.
Uiteindelijk is er weinig/geen verschil tussen hifi en monitor speakers, iig is de grens vaag. Er bestaat ook geen referentie van wat een "neutrale weergave" is. Je kan dus prima muziek luisteren op monitor speakers, zolang het karakter van de speaker je maar bevalt. Net zo goed als jij altijd hebt kunnen mixen op je hifi speakers dus...
 
Voor die prijs kan ik je de Yamaha HS80M aanraden.
in het beste geval kan je een aantal setjes thuis beluisteren...
die yamaha's deden het voor mij.
ze staan nu naast de dynaudio BM5A's die dubbel zo duur zijn...

ik heb ook een zware hifi sony staan als derde monitorcheck, wel...

ik blijf erbij voor dat budget doe je heel goed aan die HS80M, ze horen thuis in elke pro recording studio, ook al kosten ze mss een derde dan de concurrentie.

ht beste en plezier met je zoektocht :koffie:
 
Als je zelf handig met je handen bent kun je ook een zelfbouw kit van die Vifa kopen en in elkaar klussen.
 
hoe moeilijk is het om zo een vifa kit ineen te krijgen?
moet je dan ook dingen gaan solderen of is het meer dat je al het materiaal opgestuurd krijgt en dan maar ineen moet vijzen..?
 
hoe moeilijk is het om zo een vifa kit ineen te krijgen?
moet je dan ook dingen gaan solderen of is het meer dat je al het materiaal opgestuurd krijgt en dan maar ineen moet vijzen..?


Het is helemaal prefab, solderen stelt weinig voor. Maar van 6 MDF planken een 100% nette kast maken kan nog lastig zijn... In elk geval een stuk moeilijker dan een Ikea kast in elkaar zetten. ;)

Als je wil heb ik wel tips voor je, ik ben zelfstandig meubelmaker en interieurbouwer van beroep. Mijn Vifa's heb ik zo netjes dat je na het schilderen geen enkele naad meer kan zien, nergens.
 
Ik heb ook een setje Vifa Impulse. Zag het zelf in elkaar knutselen niet zo zitten dus heb deze tweedehands gekocht :)
Ze klinken wel erg fijn en volgens mij ook als monitor best geschikt.
 
die vifa speakers lijken op zich wel heel interessant. alleen heb ik niet het materiaal en ben ik zeker niet handig genoeg om ze in elkaar te zetten.

tweedehands is inderdaad een optie!


iemand een vifa te koop? :D
 
verschil tussen de gewone impulse en de monitor versie zit in de tweeter en de magnetische afscherming. De monitor variant heeft een zijden dome-tweeter (itt een titanium dome) en magnetisch afgeschermde units. Verder een heel mooi speakertje met "eerlijk" geluid. Ik gebruik ze al heeeeeeeel lang en ben er nog steeds zeer tevreden mee.
Bij bv. Speakerland kun je ze ook kopen icm een houtpakket. Krijg je het mdf met alle lastige gaten en fresingen alvast voor je gedaan. Niet eens heel veel duurder dan gewoon mdf halen bij de bouwmarkt. Heb je alleen nog een paar lijmklemmen en houtlijm nodig om ze in elkaar te zetten (en een beetje geduld om de klus te klaren ;) )
 
die vifa speakers lijken op zich wel heel interessant.


Vergeet alleen niet dat zo'n setje passief is! Met de Impulse moet je dus ook nog een amp kopen en dan is je budget aan de krappe kant.
Als ik jou was ging voor die 600 toch een aktief setje monitors shoppen in een goede muziekzaak. Dan weet je meteen wat je in huis haalt, minder gedoe, etc...
 
mja, daar heb je wel een punt...
maarrr ik heb het gevoel dat die vifa's eigelijk perfect zijn voor wat ik wil en ik lees ook alleen maar positieve dingen over vifa.

maar over andere monitors lees ik veel dubbele reviews.
en dat doet me altijd snel twijfelen.

en als ik echt echt echt goede monitors wil moet ik al snel meer dan 1000 euro gaan neertellen. en persoonlijk vind ik het wat overkill om voor duizenden euro's monitors te gaan kopen. ik ben een amateur die gewoon een beetje wil upgraden. :)

ik het het gevoel dat ik in verhouding tot de prijs beter af ben met vifa dan met andere "commerciele" monitors.

tenzij ik het echt wel fout heb natuurlijk.

moet alleen ziet dat ik niet teveel betaal aan verzendingskosten en dergelijke.
want dan zijn we weer bij af natuurlijk.
 
Als je een paar Vifa's hebt gescoord heb je nog voldoende geld over voor een aardige 2e hands versterker. De Vifa is geen moeilijke speaker, en kan dus ook met bv. een simpele Sony versterker oid aangestuurd worden.
 
Als je je budget ietsje omhoog kan stellen heb ik voor jou een wel heel mooie set speakers en eindversterker waar je zowel qua high-end hifi als monitoring je vingers bij kan aflikken:

Een marantz 170DC eindversterker en een stel Tannoy Puma speakers. Die bezitten de fameuze 15 inch dual concentric units (K-3808 in dit geval). Je moet de units wel laten reconen om ze terug volledig werkend en als nieuw te krijgen, of alleszins minimaal een voice coil laten repareren. Maar dan heb je ook wat.

Let wel op: dit zijn flinke jongens. Als je ze voor monitoring wilt gebruiken, moet je een kamer van enig formaat hebben. Je zet ze niet zomaar op je bureau neer, zeg maar ;) :D 5 op 5 meter gaat op zich perfect (ik heb grotere in een kleinere woonkamer staan...), maar zorg in je setup dat je je voorziet op het neerpoten van deze kisten.

Omdat het oog ook wat wil, dit zijn foto's van mijn spulletjes:

2673042100103382518S600x600Q85.jpg


2832286290103382518S600x600Q85.jpg
2717562250103382518S600x600Q85.jpg


Die Marantz is een behoorlijk neutrale versterker en vorig jaar helemaal gereviseerd. En Tannoys worden door meerdere artiesten gebruikt voor monitoren, waaronder bv Mike Oldfield. OK, da's geen Hakkuh, maar bas zit er zeker in die 15"ers hoor. Detail trouwens ook; de Puma was getest als best verstaanbare PA speaker ooit in zijn tijd. De versterker ziet er nog heel mooi uit zoals je kan zien, de speakers zien eruit zoals je van PA speakers kan verwachten. Let wel: als je ze goed up and running hebt, heeft dit he-le-maal niks met PA geluid te maken! Dezelfde units werden ook in de peperdure huiskamerspeakers van het merk gebruikt, en ook in de SGM-1000 super gold monitor.

Ik hoor het wel via PM als je interesse hebt.
 
Laatst gewijzigd:
haha ik denk dat deze speakers net iets te groot zijn om in mijn 35m² van geluid te voorzien. :D

de marantz versterkers is wel netjes inderdaad.
 
In hun huidige editie (want je kan ze eventueel reconen als K-3838, dan liggen de specs iets anders) kun je de tannoys gebruiken om theaterzalen tot 800 plaatsen van geluid te voorzien...Het kan dus loeihard als het moet. :D

Maarrrrrr en dat is het leuke eraan: ze bijven full-range klinken op fluisterniveau. Ik gebruik zelf een groter model (de Arden) in 26m² en dat gaat perfect. Ik heb ze voornamelijk gekocht omdat mijn buren een jong kindje hebben, en ik nu op een stil volume ook van volwaardig full-range geluid wil genieten. En als ze niet thuis zijn, kan het ook erg hard :).

Ook de 15 DMT, qua afmetingen gelijkaardig aan de Puma, wordt regelmatig in kleine studioruimtes gebruikt.

Het kan op zich dus wel hoor, 5 meter in de lengte is genoeg voor deze jongens. Het is maar wat je wil natuurlijk. Maar als hifi/monitor combi kan het tellen :).
 
Laatst gewijzigd:
Hoi,

Het goedkoopste is gewoon de basdriver van 1 speaker zijn voicecoil laten herstellen/vervangen (die zal wat krom zijn, waardoor hij aanloopt). Dan zijn ze beide terug volledig werkend. Hoeveel het kost weet ik niet exact, maar we hebben het over slechts enkele tientjes. En dat kan je bij Total Speaker Repair doen, die zitten voor zover ik weet in Nunspeet en Bedum (je kan de units zonder kast met de post opsturen als je niet in de buurt woont; units kops aan elkaar bouten is een veilige methode). En die hebben daar veel ervaring mee, leveren goed werk af.

Als je de units uiterlijk terug als nieuw wilt maken en de specs 100% op fabrieksspecificatie wilt krijgen, dan kan je ze laten reconen. Bij complete recone wordt de volledige basconus met voice coil, spider, dust cap en surround vervangen. Als je écht puristisch bent, dan stuur je ze naar Lockwood. Die zijn officieel aan Tannoy verbonden, en maken al een kleine halve eeuw high-end studio monitoren op basis van Tannoys (eigen kasten en soms filters rond Tannoy units). Zij hebben zeker nog alle originele onderdelen voor recones liggen, en kunnen de units dus eventueel ook naar K-3838 types reconen, als je dat wilt. Ze hebben zelfs nieuwe tanoplast surrounds voor het 3838 type, die veel langer meegaan dan de originele. (de 3808 gebruikt vezel, geen tanoplast). Bij Lockwood zal men ook de HF unit checken en uitlijnen indien nodig. Vervangen van het HF deel is eigenlijk nooit nodig, tenzij hij "dood" is, wat hier niet het geval is. Deze volledige make-over bij Lockwood kost je een pak geld, maar feitelijk heb je dan dus gewoon nieuwe units en kan je zelfs nog kiezen tussen 3808 en 3838 type. Alleen de grote metalen onderdelen (basket, magneet, pepperpot) zijn dan niet door nieuw vervangen, maar daar heeft de tijd toch geen vat op.

Mogelijk kan je dit reconen ook bij Total Speaker Repair laten doen, dan kost het iets van 80€ per speaker vermoed ik, want dat vragen ze dus voor andere Tannoy 15" DC recones (vraag me niet hoe ze het doen voor die prijs, want ze zeggen dat ze originele onderdelen gebruiken). Maar dan moeten ze de onderdelen wel hebben, en voor deze units ben ik daar niet zeker van.

Wat je eventueel zou kunnen vragen bij Total Speaker Repair is een "restauratie" van de units. Dat houdt dan voor de ene unit in dat je de voice coil laat herstellen, want verder ziet die er nog heel netjes uit. Voor de andere unit betekent dat een nieuwe surround, en voor het uiterlijk mooier ingelijmde dust cap en als men het heeft: nieuwe LF conus. Dan ziet die unit er ook weer perfect uit. Maar met enkel nieuwe surround ben je op het uiterlijk na ook "arrivée" hoor. Deze laatste optie lijkt me qua geld een optimale keuze om uiterlijk en technisch zo goed als nieuw te eindigen. Even geschat zou dat zo'n 80€ voor de reparatie van de ene unit zijn (ik neem even de prijs van een TSR recone) en paar tientjes voor de voice coil repair van de andere, 100€ in totaal dus. Maar om dat precies te weten, uiteraard even navragen bij TSR. Eigenlijk zou ik het zelf moeten laten doen en ze vervolgens voor 500€ meer verkopen, maar ik wil anderen ook eens de kans geven om betaalbaar aan tannoys te geraken...

Dus samengevat:
-als je ze gewoon beide speelbaar wilt maken en je over uiterlijk of het laatste cijfer na de komma minder druk maakt, kan je dat in Nederland op 2 TSR adressen laten doen voor een paar tientjes (1 voice coil repair)
-als je ze gewoon wilt laten reconen en Total Speaker Repair zou de nodige onderdelen hebben (wat ik niet weet), denk ik dat het zo'n 80€ per unit is. Dat vragen ze toch voor andere 15" DC recones.
-als je de ene unit wilt laten restaureren (uiterlijk opwaarderen, nieuwe surround) en de andere een voice coil repair geven (want die heeft verder eigenlijk totaal geen recone nodig, zowel uiterlijk als technisch niet), denk ik dat het bij TSR zo'n 100€ in totaal zou kosten. Maar vraag het na om zeker te zijn!
-als je ze een keizerlijke behandeling bij Lockwood wil laten geven, kost het je meer maar koop je in essentie nieuwe units. Ik dacht dat je dan iets van een 450€ voor een paar kwijt was. Nuja, vergeleken met de duizenden euro's voor 15DMTII's, is dat natuurlijk nog niks.

Het is een goedkope manier om aan 15"DC's te geraken. Het is dat ik bij toeval een ander paar kon overnemen dat deze te koop staan, want anders had ik voor mezelf hier een paar Arundel klonen van gebouwd. Ik heb deze speakers uit Engeland laten overkomen, want incl verzendingskosten en repair/recone was het dan nog een enorm pak goedkoper dan hier een paar 15" DC's te kopen. Als ze gereconed zijn dan mag je vaak 2000 euro's en meer neerleggen voor 15" DC speakers, en dat geld heb ik dus niet. Vandaar dat ik via deze weg mijn doel wou bereiken, maar nu ik een ander paar heb, mag iemand anders die ook geen eindeloos budget heeft zichzelf gaan verwelkomen in de wondere wereld van deze 15" jongens.

Ik wacht even af wat IsNieZot beslist, en als hij ze niet overneemt, dan zet ik ze wel in de Te Koop sectie. Er kan maar iemand die droomt van deze speakers maar net als ik het normaal benodigde budget niet heeft gelukkig mee worden, en ik kan de centjes ook gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top