Blue Sky Monitors, waarom is de aandacht zo gering?

JelleWaltman

Ouwe rot
Lid sinds
9 augustus 2005
Berichten
937
Locatie
Amsterdam
Beste leden,

Al jaren gebruik ik naar volle tevredenheid mijn MediaDesk systeem van BlueSky, en als ik ga upgraden, wordt het echt weer een Bluesky systeem. Mijn vraag is, waarom wordt er zo weinig aandacht aan dit merk geschonken? Het lijk wel of de een groot deel van de wereld bang is voor een 2.1 systeem. Het geluid is (voor deze prijs ) fenomenaal. Ik heb vele speakers beluisterd, en in de mediadesk en prodesk prijsklasse (de klasses die ik beluisterd heb) waren ze echt de beste.

Super frequency spreiding, alles is makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Stereo beeld is erg goed
Eindelijk hoor je echt wat er in het laag gebeurd.

Alle reviews over deze speakers zijn supergoed. Dus waarom worden ze zo weinig gebruikt?

Mensen die bij mij komen luisteren denken eerst, ow, kleine speakers.. dan denken ze..wow..wat komt daar een geluid uit..en dan wijs ik de sub aan. je hoort niet het verschil van waar het geluid vandaan komt..bas is omnidirectionaal.. dat hoor je gewoon niet..

Dus...meningen aub :)

edit..link : http://www.abluesky.com/
edit2 ...nee.. ik werk er niet..ik ben oprecht verbaasd
 
Fijn te horen dat je er niet werkt en toch zo tevreden over bent:D
Denk dat dit een beetje valt in het rijtje; '' wat een boer niet kent...''
Ik denk dat er ook een te kleine selectie mensen is die met 5.1,7.1 werkt op dit forum. En ik denk dat de meeste ook wat schrikken van de afmeting.
Ook vind ik het erg onduidelijk welke systemen en combi's ze nu eigenlijk wel allemaal intussen niet hebben. Dit hele merk valt een beetje richting rijtje: Klein en Hummel en Geithan, naar het schijnt erg goed, maar relatief klein en ''jong'' misschien. Doorgewinterde merken ala: Genelec,Mackie,Adam enz hebben decenia gedaan om te komen waar ze nu zijn. Daar zijn ook vele revieuws van te lezen. Je ziet nu ook in de condesator mic wereld steeds meer ''jonge'' merken opduiken die moeten gaan concureren met gerenomeerde merken.
 
ik heb die mediadesks ook gehad.

bagger!! giga dip in mid laag op zo ongeveer het belangrijkste deel van t spectrum.

als ik een op de blueskies (mediadesks) uitgemixte track bij vrienden op de hifi beluisterde was t echt een ramp. ook transients (kicks) worden kompleet verkeerd weergegeven. om gek van te worden.

echt heel slechte monitoren. zeker voor die prijs.

kwam ik pas achter nadat ik er een paar adam s1a´s ernaast had staan en a/b testje kon doen.

ik ben echt geschrokken en was blij dat een sympathiek sf-lid ze van me kocht.

een week later zag ik ze trouwens weer te koop staan hier.

ik heb overigens van verschillende kanten gehoord dat de grotere broertjes van de mediadesks wel weer ok zijn.

het is niet voor niks dat grote merken groot zijn denk ik dan maar.

volgens mij is er wel consensus over dat bluesky vooral goed is voor video/film produktie.

ik zeg dit echt niet om lullig te doen of zo. maar jelle mijn advies is om wat
tracks af te mixen op je bluesky set en dan eens op verschillende speakers je muziek terug te luisteren.

en blue sky vergelijken met klein en hummel lijkt me erg gewaagd.

nou, je vroeg om een mening.. hierbij dan.
 
check mn myspace ;)

daar staat wel muziek van me, kan je het zelf luisteren.. ik luister het vaak genoeg op andere sets, en PA's.. het klonk best lekker in de Melkweg :P

Het kan zijn dat de akkoestiek in je kamer misschien niet al te goed is op de plek waar je sub stond. Of dat je de boel niet afgesteld had, het klinkt een beetje alsof je sub gewoon knetterhard stond.

Ikzelf vind bijvoorbeeld de Mackie hr's niet om aan te horen.. das toch een bekend merk. op deze speakers hoor ik meer wat er gebeurd.

Ik denk dat die consensus nog steeds vooral is omdat 2.1 onbekend is voor producers in de muziekwereld. Bij de game/film industrie zijn ze gewoon sneller met het adopteren van *.1 sets.

Bluesky maakt ook Mastering monitors, kan je best vergelijken met klein en hummel (Big Blue : €7000 per stuk)

Het is vreemd dat bladen als sound on sound niks melden over deze "giga dip"
 
Dan kan zeker zijn dat acoustiek en plaatsing maar ik vind dat dit vaak overtrokken wordt. Tenminste erg voor standaard home-based achtige studio's. Zowel kleine als grote. Wanneer we het over echte grote dikke studio's hebben met echte zalen voor orkest-opnames ed. is acoustiek zeer belangrijk dan wel niet alles bepalend (met wat andere factoren).

Wat betreft de Mackies HR824's niet goed klinken is kort door de bocht. Je kunt veel van ze zeggen maar niet dat ze niet ''lekker'' klinken. Als je bedoeld dat ze niet de beste optie zijn voor echte monitoring/afmixen heb je een punt.
Er zullen zeker en vast betere oplossingen zijn.
 
dat de akoustiek niet belangrijk is ben ik het niet mee eens... heb net zelf m'n studio verhuisd van een vierkante kamer die ik zelf akoustisch dood heb proberen te maken naar een ruimte die echt als studio bedoeld is en er zit echt een wereld van verschil tussen hoe strak m'n laag klinkt. ik dacht dat m'n monitors gewoon zo suffige laag weergaven, maar dat kwam voor een groot deel door de akoustiek.
 
idd.. akoestiek is juist heel belangrijk voor laag.

ow.. en ik vindt die hr's dus gewoon niet lekker klinken, ben het geluid snel zat als ik er naar luister.. basweergave vind ik overdreven, wat wollig en niet helder.. maar ik heb er maar 2x mee gewerkt. (was ook HR624)

tracks al geluisterd? ;)
 
Ik heb hetzelfde, ook ik hoorde bepaalde freq in het mid laag niet.
Dit lijkt bij veel van zulk soortje 2.1 setjes te zijn.

Kortom te duur en te veel hifi.
 
Ik vind dit vreemd om te horen, aangezien ik hier zelf helemaal geen last van heb..

http://www.proaudioreview.com/june05/blue_sky.shtml
http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/bluesky.htm

niemand van de reviews heeft het hier over, juist het tegeneovergestelde, de vlakke response voor deze prijs.

Hier lijkt mij een vrij logische conclusie, sommige mensen nemen niet de moeite om de speakers te calibreren of om ze goed neer te zetten. Zonder, een 2.1 systeem kan je voor deze prijs zoveel meer geven, eindelijk hoor je sub, is dat niet belangrijk? Ach ja, smaken verschillen natuurlijk, maar ik kan heerlijk produceren op deze set en mijn volgende set wordt zeker weer een bluesky.

Als mensen idd iets heel erg mis vinden aan mijn producties door de slechte monitoring hoor ik het graag, maar ik heb er geen hinder door ondervonden.
 
Leuk setje om als pc speakerset of hifi set te gebruiken als tweede referentie. Tracks hierop afmixen kan ik niemand aanraden. Ze klinken ontzettend lekker, maar naar mijn mening hebben deze speakers helemaal niets met referentiemonitors te maken. Ik ken ze goed, en ze hebben gewoon ontzettende dips en peaks in het spectrum, waardoor ze slecht vertalen naar een real life situatie.

Wil je een losse subwoofer, koop dan gewoon een goede sub voor bij de monitors. Ik heb bijv. zelf een setje KRK VXT-'s met een RP10 sub. Deze speakers vertalen tenminste goed. Dat kan ik van die Blue Sky speakers niet zeggen.

Al met al wel een leuk multimediasetje. Maar hierop produceren of mixen zou ik niemand aanraden. Voor hetzelfde geld koop je nl. een paar echte monitors.

Just my 2 cents.:biertje:
 
Ik lees altijd meer positieve reviews dan negatieve.
Ook ik zou een positieve review schrijfen als ik het setje mocht houden.
Wil niet zeggen dat alle reviewers corrupt zijn hoor, maar er word volgens mij wel wat gesjoemeld.

En als je je speakers goed leer kennen kan je op bijna alles wel een degelijke mix maken.
 
Heb ze ooit beluisterd, maar waren totaal niet mijn smaak.. vond KrK en genelec veel beter klinken..
 
Back
Top