3 Weg Systeem.. Crossover of All in One Sub?

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,

Ik gebruik momenteel 2 monitor speakers waar ik heel tevreden mee ben, de Emes Kobalts. Super geluid!
Ik mis alleen een beetje de lagere frequencies. Kort geleden heb ik een M-Audio BX10s subwoofer aangeschaft maar dat was niks! Telkens als ik de subwoofer via de footswitch in en uitschakelde hoorde ik een irritant geluid en de sleep-modus werkte ook niet zoals het hoort. Blijkbaar zijn deze deffecten bij alle BX10s subwoofers van M-audio aanwezig...

Ik heb deze subwoofer logischerwijze terug gestuurd en wil voor hetzelfde bedrag een ander all in one subwoofertje (dus met crossover geintegreerd) kopen of een external crossover kopen in combinatie met een "simpelere" sub.

De actieve external crossovers die ik ben tegen gekomen zijn:

- DBX 223 : http://www.americanmusical.com/Item...0HAMS0000&utm_source=froogle&utm_medium=feed&

- Samson S2 : http://www.bhphotovideo.com/c/produ...WAY_S_2_way_Crossover.html/BI/1239/kw/SAS2WAY

(Ja, ze zijn ook in Europa te krijgen, ik heb gewoon de eerste links in google gecopy-paste zodat jullie over een foto met technische details beschikken).

Van de all in one subwoofers zijn er niet veel alternatieven tot de m-audio beschikbaar.
De Samson Rubicon R10s ziet er interessant uit. Werkt echter iets anders dan de M-Audio en een mederwerker van het bedrijf heeft mij verzekerd dat ik niet dezelfde problemen zou ervaren als met de m-audio. Zit ook een afstandsbediening bij. Verschil ligt erin dat je het algemene volume van de speakers via de subwoofer regelt (i.t.t de M-Audio). LINK naar de Samson: http://www.dv247.com/invt/42520/

Bij DV247 zijn er nog meerdere andere varianten te vinden:
http://www.dv247.com/search/0/0/ProductPrice/Ascending/subwoofer/1/

Bijvoorbeeld de nieuwe tascam sub (lekker goedkoop): http://www.dv247.com/invt/48828/

Het moet niet duurder worden dan de 235 pond die ik voor de M-Audio heb betaald..


Mocht ik voor een externe crossover gaan, wat voor "simpelere" subwoofer moet ik dan kiezen? Iemand een idee? Zou een consumer variant ook een optie wezen? Ik kan mij voorstellen dat in de lage frequencies kleuring weinig zin heeft..

Iemand ervaring met dit soort dingen? Wat is beter, een Externe crossover + Sub of een All in One Sub? Wat voor Sub, mocht ik voor een Externe Crossover kiezen?

Hoop dat iemand mij kan helpen ;)
Alvast bedankt :kimono:
 
Het beste is een echte 3-weg monitor zoals je zelf in de topic aangeeft (niets gene gerommel met een sub dus). Alleen dit is doorgaans erg duur.

Een losse sub staat in de meeste gevallen garant voor ellende, niet alleen door de problemen die jij hebt meegemaakt maar ook doordat je laag met 1 subqoofer mono is en dus daar ook weer allerlei problematiek met zich meebrengt.
 
Het beste is een echte 3-weg monitor zoals je zelf in de topic aangeeft (niets gene gerommel met een sub dus). Alleen dit is doorgaans erg duur.

Een losse sub staat in de meeste gevallen garant voor ellende, niet alleen door de problemen die jij hebt meegemaakt maar ook doordat je laag met 1 subqoofer mono is en dus daar ook weer allerlei problematiek met zich meebrengt.


Ik heb geen verstand van aparte subs maar is het niet zo dat je laag sowieso mono (zonder richting) wilt? Juist bij monitoring lijkt me dit heel goed juist.
 
Mja het grote probleem bij een aparte sub is dat deze nu eenmaal altijd op een andere plek staat dan je monitoren. Dat levert tal van problemen op die je niet even eenvoudig op kunt lossen. Het is nagenoeg onmogelijk om de crossover frequentie / fase etc zonder meetapparatuur goed af te regelen. Je kunt een hoop op het gehoor doen natuurlijk, maar dat vind ik voor studio/mix toepassingen eigenlijk te magertjes. Een standaard db meter die prima voldoet voor een gemiddelde thuisbios afregeling werkt helaas niet zo denderend in het sublaag gebied dus dat is niet bepaald de meest accurate tool voor de studio.

De woofertjes in je monitoren zelf zijn precies afgestemd op de rest van de componenten. Een aparte niet-bijpassende sub (en zeker een sub van een ander merk) heeft vaak een rolloff die volstrekt niet aansluit op de rest van je set. Dan kun je daar wel een simpele crossover tussen hangen maar daarmee strijk je nog niet automatisch alle dalen en pieken glad. Doordat de sub op een andere (en meestal niet ideale) plek staat introduceer je daarnaast vaak allerlei nieuwe fase en akoestische koppeling gerelateerde problemen (meestal doordat de sub ergens in een hoek of onder een buro wordt geplaatst. Feitelijk help je daarmee je hele laagweergave naar de donder en de kans is dan ook groot dat iets dat "vet" klinkt op jouw set ergens anders niet om aan te horen is.

Een ander veelgehoord probleem is de "vertraagde" basweergave die vaak het gevolg is van een optelsom van alle bovenstaande factoren en de toegepaste basweergave technieken. Dat werkt echt BIJZONDER irritant als je je mix probeert te analyseren.

Natuurlijk zijn er een hoop uitzonderingen en bestaan er diverse fabrikanten die goed passende "sets" aanbieden, maar over het algemeen klinkt een meerweg monitor prettiger dan een setje met een sub. Als je toch voor een set gaat, kies dan bijvoorkeur alle onderdelen van eenzelfde fabrikant en bij voorkeur uit dezelfde modellenreeks ;-)

En je laagweergave is bij een normaal stereo signaal helemaal niet altijd mono (meestal zelfs helemaal niet). Dus op basis van het fabeltje "laag is niet te localiseren" en "mono voor laag is beter" een sub kopen lijkt me niet zo verstandig. De meeste monitortjes zelf gaan namelijk helemaal niet zo laag. In de praktijk is je sub dan niet alleen maar extreem laag (<30Hz) maar vaak ook een groot deel van het gebied daarboven aan het weergeven. Eventuele problemen in dat gebied door stereo vs mono mixing is dan onhoorbaar.

Nog even simpele tip voor de sub liefhebbers:

Voor een optimale sub weergave zet je je subwoofer op de plek neer waar je luistert (en bij voorkeur ook nog op dezelfde hoogte :-) ). Vervolgens ga je op je knieen je kamer door totdat je de plek hebt gevonden waar de bas het beste/hardste klinkt. Daar zet je vervolgens je sub neer :-) Op die manier bevindt je luisterpositie zich altijd in een "buik" van de geluidsgolf en kun je al een hoop fase en staande golven gerelateerd gezeur op de luisterpositie omzeilen :-)

Voor wat betreft mono vs stereo subs: meneer Lucas adviseert al jaren stereo subs in zijn gecertificeerde cinema opstellingen. Dat is niet alleen vanwege het feit dat er soms voor een deel stereo laag over wordt weergegeven (subs handlen vaak meer dan alleen LFE), maar ook omdat de spreiding van de basweergave in een ruimte daarmee aanzienlijk verbetert.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top