4 monitors in de studio

Alphonse

Boogie!
Lid sinds
5 september 2007
Berichten
429
Locatie
Antwerpen Noord
Even een vraagje,
Heb net nieuwe RP5 v2 bijgekocht.
En die wil ik nu bij mijn Event TR8 bij zetten.
Heb Twee 22 inch schermen naast elkaar staan.
welke zet ik in het midden? de kleinere RP5 of de grotere TR8?
Ze staan al elks apart op monitorstands.
Ben beetje bang dat ze te ver uit elkaar gaan staan ivm die twee 22 inch schermen..... ik behou, zoals voorgeschreven de 60° luister pos.

Thx
 
Even een vraagje,
Heb net nieuwe RP5 v2 bijgekocht.
En die wil ik nu bij mijn Event TR8 bij zetten.
Heb Twee 22 inch schermen naast elkaar staan.
welke zet ik in het midden? de kleinere RP5 of de grotere TR8?
Ze staan al elks apart op monitorstands.
Ben beetje bang dat ze te ver uit elkaar gaan staan ivm die twee 22 inch schermen..... ik behou, zoals voorgeschreven de 60° luister pos.

Thx

Ik zou de beste monitors op de beste plaats zetten. En dat lijkt me vlak langs uw moni...euhm...beeldschermen dan zeker. :)
Maar langs de andere kant ben ik verre van een kenner dus mss best wachten dat iemand die er wat meer van kent replied ofzo.

Groeten
 
Haha hier is geen zinnig antwoord op te geven :D Je moet expirementeren met plaatsing en als ze daar staan waar ze het beste klinken laat je ze daar staan ofzo?
De TR8's gaan iig dieper in het laag dan de RP5's, dat wil zeggen dat een goede plaatsing voor de TR8 nog belangrijker is dan bij de RP's ivm de beste (sub)laag weergave in je sweetspot.
 
LALALA

LALALA

Ik ga ze raar of zelden alle vier opzetten hoor, das geen goed plan denk ik.
De bedoeling is om het maken van tracks,samplen, inspelen, opnames, alles wat voor het mixen en pre- masteren komt op de KRK's te doen.

Ik wou de KRK's eerst wat meer up- front zetten maar dan staan ze in de weg van de TR8.

Voordien stonden de Events vlak naast mijn schermen, en daar stonden ze goed, heel mijn sound/Mix is geeikt op die events,

Nu verzet je die, is de sound anders.

Dus ik ga die mooi terug op hun plek zetten, en de KRK's gans langs de buitenkant.
En hopen dat ze niet te wijd van elkaar staan. 2m ongeveer, en dan onder 60°

Het leek mij logisch dat je de kleiner in het midden houd, maar niet ten koste van de Events.

Trouwens super goeie monitors die nieuwe RP5's, het hoog is iets feller dan de Events, maar dat kan je dan weer bijstellen.

Btw, wie heeft er allemaal 4 monitors in zijn studio? ervaringen?

Thx
 
moeilijk te zeggen
hangt helemnaal van je zit positie af
en meestal zije vorscherm[en ]
en speakers l/r van je
ik zit in t midden van mn raam van mn woonkamer met l/r mn speakers
nu dus B&Wmd110
met eronder de tannoys
cheviot hpd 385dual concentric
erg massive bassy speakers
mooi om af te luistren asje bv electro beats / bassdrive achtige drum&bass maakt
aleen asje er dicht naast zit ist dikke effect weg

dus ga ik af en toe eff evrderop zitten
rond lopen in je luister ruimteook erg ok
t klinkt vaak overal ietsje anders
 
haal je monitors eens weg voor de grap, en ga dan per paartje monitors kijken wat je de lekkerste plek vindt. kies dan voor je belangrijkste paar en probeer een plek te vinden voor je 2e paar waarbij de sound niet volledig omvalt. achter of naast is ook altijd een optie, dan moet je even van je plek af wat wel lekker is om anders naar iets te luisteren...
 
Ik heb ook 4 monitoren staan en dat valt niet mee om dat goed te krijgen. Mijn grootste probleem is de beperkte ruimte. Als "grote" monitoren gebruik ik de Event 20/20 en naast mijn scherm staan 2 Genelecs 8020. Omdat de Events nogal gevoelig zijn voor de akoestiek van de ruimte ben ik nog niet tevreden over de plaatsing.

Foto-HMHLQPCU.jpg


Inmiddels heb ik gordijnen hangen aan beide kanten van het raam om zo wat meer demping te krijgen, maar ik ben bang dat er meer gedaan moet worden om de akoestiek optimaal te krijgen.
 
ik heb zelfs 6 monitoren staan in mijn studio.. :bekdicht:
Bij mijn mastering setup staat een set b&w 802's en nog een setje mackie hr624's als 2e referentie.
Bij mijn mixer staat een setje ns10m's (90 graden rechts van de mastering setup).
Bij nader inzien staan er trouwens 8... :maffia: ik heb nog een DJ setje staan met jbl's achterin mijn studio.

Een 2e set kan handig zijn als 2e referentie maar dan kun je beter een set gode nearfields hebben en een setje goedkope speakers of juist hifi speakers.
Al het werk doen op je mainmonitors en bij een kleine twijfel even switchen naar de andere set.
2 sets echte nearfields is niet echt handig en nodig, je doet dan altijd concessies, of ze staan te ver uit elkaar of te dicht op elkaar.
In mijn geval staan de hr624's goed en de b&w's ook omdat dit geen nearfiled monitors zijn maar eigenlijk 'hifi' speakers die dus verder uit elkaar horen te staan en moeten kunnen ademen (staan ook 1.5m van achterwand)

De ns10's staan boven mijn mixer zodat ik de mix makkelijk kan checken terwijl ik aan de knoppen draai.
Mijn mastering setup is anders, dat staat recht voor me zoals je op de foto ziet. (foto is van vlak na het opbouwen, klopt niet helemaal meer, hr624's staan op poten nu etc.)

pic2.jpg
 
Heb al diverse sites bezocht en het is misschien een noob vraag, maar hoe sluit je de 2 xtra monitoren aan? iK heb maar 2 xlr out aansluiting achterin mijn mixer

een control out gebruiken ,...
op mijn dr mixer istie stuk
dus heb een oldskooool warfdale versterker gekocht [met neon ]cool dus !
met 4outs ....bas / reble apart t5e regelen

r / l van me grote tannoys 385 vintage speakers
en boven op de tannoysbw dm serie hifi mid range ... bookshelf speakers
erg lekker om bv verschillend af te luisteren ...
heb nog de mogelijk om een draadje te switchen naar twee oude dual kasyten achter in mn kamer
erg luxe
:yamaha:
 
Back
Top