Pre-amp vragen...

LOWtense

Hallo!
Lid sinds
23 juli 2003
Berichten
256
Locatie
Apeldoorn
Hallo...
Sinds enige dagen ben ik in het gelukkige bezit van een Behringer XENYX 1002 FX mixer. Heel leuk apparataar (iets te licht, hij zeilt over mijn bureau :) Ik wil nu mijn platenspeler, bandrecorder en cassettedeck aansluiten.
Die hebben allemaal een voorversterker nodig (zoals een huis,tuin en keuken midiset). Op de mixer zitten gain-regelingen. Kan ik deze gain beschouwen als een voorversterker? Het lijkt mij van wel maar ik wil niets per ongeluk opblazen/beschadigen. En heeft een bandrecorder een andere voorversterker nodig als een cassettedeck of platenspeler?
 
Casettedeck kun je meteen op de mixer aansluiten, dat is geen probleem. Voor de platenspeler heb je een aparte phono-versterker nodig, zoals deze http://www.behringer.eu/PP400/?lang=ENG
De gain kun je niet als voorversterker gebruiken, daar is het niet voor bedoeld.
 
Waar dan voor?:erm:
Een voorversterker gebruik je om een zwak signaal (bijv. een microfoon of platenspeler) op line niveau te krijgen. Daar kunnen nog extra stappen in zitten (bijv +48V voor je mic, of RIAA filter voor platen). Met de gain kun je volumeverschillen tussen verschillende signalen corrigeren, zodat alles even hard je mixer in komt.
 
Ja dat zeg ik toch? En dat doe je dus niet met de gain op je mixer.
 
Okay, bedankt voor de info.
Toch nog een vervolgvraag; Cassettedeck is dus prima. Voor een platenspeler heb ik een phono-preamp nodig, ook duidelijk want die heb ik al wel zien liggen ergens. Bestaat er dan ook nog zoiets als een Bandrecorder preamp?

En de hype van vandaag zijn een beetje die USB platenspelers om het vinyl te digitaliseren. Zijn die converters in de platenspelers nou nog wat?
 
nee, want een bandrecorder heeft gewoon een line- signaal als uitgang, net als een cassetterecorder (ook een bandrecorder) cd speler etcetera.

die usb platenpelers zou ik niet aan beginnen. slechte aandrijving, slechte arm, en voor dat bedrag zal de electronica ook niet top zijn. gewoon je platenspeler aansluiten op een voorversterker en dan je computer in :)
 
Back
Top