Het android topic

Eis-T

Dampgolf
Lid sinds
13 oktober 2009
Berichten
790
Leuk en aardig al die IOS dingen, maar ik zit hier dus met een android en kan niks fatsoenlijks in de playstore vinden. Wat zijn voor jou leuke, muzikaal-bruikbare, apps op dit platform? Low-fi maakt niet uit want er gaat voornamelijk toch V A P O R W A V E mee gemaakt worden.

Eis-T
 
Ik heb zelf een iPad en daar vindt je inderdaad alle coole muziekapps.. Persoonlijk vind ik een DAW vrij problematisch.. onhandig, buggy en je loopt snel tegen de limiet van je iPad aan. All-in-ones werken het beste, en lopen tenminste strak qua timing. Zo gebruik ik o.a. SunVox, Caustic, Audio Evolution Mobile.

En die zijn er toevallig ook voor Android.. dus die zou ik kopen..
 
Hallo Eis-T,

Enkele jaren geleden had ik mijn eerste Android smartphone en ben toen ook op zoek gegaan naar bruikbare muziekapps.
Ondertussen wel besloten dat het helemaal niet mijn ding is, maar ik kan je wel enkele leuke apps aanraden:

1. Eerst heb je zoals hierboven al vermeld FL studio mobile: http://www.image-line.com/flstudiomobile/
Deze lijkt nog het meeste op een standaard D.A.W. ookal had ik Fruity Loops nooit eerder gebruikt op PC.
Het was wel de duurste app die ik gekocht heb, iets van een 20 euro. Je maakt gewoon tracks onder elkaar en hier kan je instrumenten zoals synths op laden of je kan er zelfs live mee samplen. Het is ook 1 van de weinige apps die zo een duidelijke layout hebben. Alles is heel overzichtelijk: http://www.youtube.com/watch?v=1zScFkgfVlw

2.Dan heb je audioid, deze was veel goedkoper en heel leuk om mee te knoeien, maar wel te klein voor je telefoon:
http://www.youtube.com/watch?v=YgqeJbHOwK8

3.Blip Synthesizer is een kleine app met een simplele synthesizer met weinig parameters maar je kan er heel snel een sequence mee maken: http://play.google.com/store/apps/d...tak.blip&hl=nl

4. Caustic was mijn eerste app. Het is een all-in-one app met synthesizers, drummachines, rhodes, strings, effecten, midi en een sequencer. Heel duidelijke layout ook en fijne app, deze zou ik je zeker aanraden: http://www.youtube.com/watch?v=8JW2JR4Yrak

5.G-stomper is vergelijkbaar met Caustic, een volledige DAW met hopen instrumenten. Heel mooie app maar niet zo duidelijk door de vele functies en knoppen. Ook te klein voor een smartphone. De video hieronder is nog van de vorige versie: http://www.youtube.com/watch?v=PXX3UaOjn7s

6. Heat synthesizer is alleen een synth maar van betere soundkwaliteit als de synths in de hierboven beschreven apps. Bij aankoop krijg je ook een VST versie waarmee je je app over wifi met de VST in je computer kan verbinden: http://www.youtube.com/watch?v=qDUNm75wnr0&list=PL1k4v0dPG5u8v5FeSBtPt-NiygoldLWbz

7.Midi arranger is een midi app (geen sound) waarmee je templates kan maken voor je hardwaresynths en hun functies kan besturen via een midi-interface. Deze is gratis: http://www.youtube.com/watch?v=JuPX_jahveo

8. 2Beat Oscilab is weer een volledige DAW. Deze klinkt heel goed en de combinatie van de kleuren, de bewegende sequences en de mogelijkheden die hier niet onder knoppen zitten, maar die je gewoon met je vinger kan veranderen, maakt het voor mij ook 1 van de intuïtievere apps; http://www.youtube.com/watch?v=R1L9AmJQG6Q

9. Sequencer heeft zijn naam zeker niet gestolen. Een mooie simpele sequencer waar je verschillende samples kan inladen en zelfs je eigen samples als ik me goed herinner. Heel simpel wel allemaal: http://www.youtube.com/watch?v=pzyIfI7Y0Y0

10. Wejaam: Met 2 a's, anders kom je bij de verkeerde app uit :) Het is een drummachine met loop-based music sequencer en een hoop samples. Klinkt heel goed. Speciaal gemaakt om live te spelen en een randomizerfunctie, ook 1 van mijn favorieten: http://www.youtube.com/watch?v=pOt3cfRWI00
 
bedankt voor de reacties, vooral Freddy voor je uitgebreide opsomming van apps! ik ga er komende week eens lekker mee aan de slag.
 
Goede thread, bedankt voor 't info-delen!

Via Android-smartphone echt werken met MIDI etc lijkt me niet ehh, de beste interpretatie van het leven... ;-)
maar het lijkt me bijv wél een handige manier om sound-data tussen hardware-apparaten over te zetten.

Stel je hebt twee dezelfde synths, eentje thuis, en eentje in rep-ruimte.
De thuis-tweaks op synth #1 zet je over naar de smartphone (zeg via sysex),
en vanuit daar dump je de update naar apparaat #2.

Dat is het idee, de gewenste toepassing.

Ben nog aan het kijken wat de simpelste kleinste interface hiervoor is. Ik begreep dat een geschikt USB OTG-kabeltje het begin is,
en dat je daarna de mazzel moet hebben dat je een USB-interface vindt dat zonder specifieke drivers kan werken.

Iemand dit al eens uitgevogeld ? Any tips voor een simpel compact interface?

Qua Apps dacht ik dat bijv Midi Commander of Syx-Lib zouden kunnen werken, maar heb dat dus nog niet uit kunnen proberen.
 
Ja, heb dit uitgezocht hier. USB OTG-kabeltje besteld bij de chinezen voor 30 cent. Dan moet je je telefoon zo configureren dat het werkt. Vervolgens heb ik een Edirol UM-2ex midi to usb interface gebruikt en dat werd herkend. Ik heb wel eerst mijn telefoon ge-root, maar ik weet niet zeker of dat echt nodig is om bovenstaande te laten werken. In samenwerking met Midi arranger (zie boven) kan ik nu program change messages naar mijn synths sturen bijvoorbeeld. Soms gebruik ik het ook als digitaal midikeyboard of zoals jij zegt, om mididata te exporteren uit je synths.
Succes!
 
Dank voor de info!

Dan ga ik een UM-3G interface die ik heb als eerste proberen, hoopte dat die het zou kunnen want het kleinste.
En een herkansing voor dat cheap OTG-kabeltje dat ik eens terzijde had geschoven want toen werkte het niet (voor iets anders).

Maar wie weet is rooten dan nog vereist, da's nieuw voor me, en misschien iets wat ik nodeloos als bezwaarlijk zie ;-) ....ik ga 't uitzoeken.

Grt!
 
aha.. toch een draadje gevonden waar ik ff wat kan vragen rondom android. :)

Weet iemand een oplossing om de latency omlaag te brengen? Of is het zo dat bepaalde devices/merken misschien geen lage latency modus ondersteunen??
Ik draaide bv met minimale latency op n Galaxy en een of andere cheap Alcatel telefoon.. maar met het merk Huawai zit ik ineens met een latency van dik 100ms!! De enige app die ik gebruik is Caustic maar dit is ineens wel heel onwerkbaar.. kan natuurlijk grid sequencen maar inspelen is echt verleden tijd.
 
Latency is een probleem op Android. Samsung had speciale drivers die sneller zijn, maar of dat dat echt in iedere applicatie werkt weet ik niet. Er is ook een feamework wat de latency omlaag brengt maar persoonlijk vond ik dat niks.
 
Bedankt voor de input. :) Op framework zoeken levert wel iets op.. maar ik merk dat ik nog te weinig kaas heb gegeten van Android opzich.. en hoe deze code's te gebruiken..
Hopelijk levert een future update van Android 9 nog iets op.. maar ik blijf mijn oude telefoon wel meeslepen, die werkt vrijwel zonder latency.. Het aansluiten van een regular mini-jack hoofdtelefoon gaat ook niet meer.. zit alleen nog maar een USB (C) aansluiting op.
Heb wel een USB C naar B mini kabel besteld.. het plan is om een soort compacte geluidskaart/mic van Samson te gebruiken.. daar zit een mini jack uitgang op.. hopelijk kan ik daarop mijn Senheiser HD25 weer gebruiken..
 
Ter info. Er zijn ook USB C naar 4 polig 3,5 mm jack verloop kabeltjes te koop. Op mijn Sony werkt dat. Ik neem even aan dat dat op elke android telefoon werkt. Ik zie ook van die kabletjes voor Huawai dus zal daar hetzelfde werken.
 
Ter info. Er zijn ook USB C naar 4 polig 3,5 mm jack verloop kabeltjes te koop. Op mijn Sony werkt dat. Ik neem even aan dat dat op elke android telefoon werkt. Ik zie ook van die kabletjes voor Huawai dus zal daar hetzelfde werken.

Hey, thanx nog voor de tip op de verlooopjes.. sowieso onmisbaar.. Wilde em gisteren ff vlug aansluiten op een geluidssyssteem.. en damn.. dan mis je je ouwe telefoon ineens..

Ik vraag me ook af of Android 9 misschien nog in ontwikkeling is (??) Las vanmorgen dat het eigenlijk net geïnstalleerd gaat worden op bestaande toestellen.. De Huawai die ik sinds kort heb werd geleverd met 9..maar op een ouder toestel (met Android 7) zit ik op 'n vierde van de latency die ik met de Huawai heb..
Met gebruik van die samson mic (+ hoofdtelefoonaansluiting) is het trouwens wel iets beter. De mic-latency calibratieprocedure in FL mobile laat zonder die Samson 200ms zien. En met het ding aangesloten zit ik rond de 130-140.
Het Android 7 toestel zit dus op 44ms.. ook altijd nog ff schakelen bij het live inspelen.. maar altijd nog stukken beter dan de vertraging op de Huawai.. Gelukkig maakt het intikken/slepen van nootjes wel een hoop goed op een touchdevice maar je zou zeggen dat nieuwer OS hier beter in zou presteren.. tenminste.. zoiets heb ik ergens over Android 8 gelezen..
 
Zie ik net deze draad voor het eerst. leuke suggesties
audio /muziek app's, tbv muziekmaken, die ik gebruik op de android
  • Grainstorm, zeer uitgebreide complexe granulaire synth, geluid met de microfoon opnemen of van de sd kaart en bewerken maar.; 4 kanalen... zet ik vaak aan mijn eurorack en dan aan de clouds.
  • Bloom 10 worlds... app onder van andere Brian Eno, voor al uw ambient klanken; eenvoudige gui
  • Skales.. zoals bovenstaande maar maakt zelf geen variatie van de klanken.
  • Hexen... modulair synth op je slimfoon,, leuk voor in de trein en zo..., jammer dat het aantal modules wat beperkt is.
 
Hé leuk, dit draadje is alweer van een paar jaar terug en de tijd staat niet stil.
Ik vraag me af hoe het nu werkt als je nu zo'n nieuwe Galaxy Z bijv hebt met android 10 en dan zit er een octacore 3 ghz chip in en 12 gig geheugen en usb-c aansluiting.
Het lijkt me dat zaken zoals latency dan een stuk beter zijn dan een paar jaar terug.

Het lijstje music apps wordt ook interessanter; 20 Best Android Music Making Apps in 2021: Free & Paid - Music Studio Insights
 
Latency is een software of hardware design probleem, niet een limitatie door te weinig CPU kracht. Een snellere telefoon lost dat niet op.

Oude computers zijn vaak sneller qua in- en output lag dan moderne computers. Android heeft een aantal slechte beslissingen gehad in het begin waar het nog steeds last van heeft. Één voorbeeld daarvan is de audio/MIDI stack. Update beleid is een ander voorbeeld.
 
Op dit moment oriënteer ik me op iets Android-achtigs, om op bank mee te spelen, wat handig is om mee te nemen, etc. Aan de apps die met muziek te maken hebben ligt het niet, ik krijg de indruk dat er best veel goede zijn. Maar dan de hardware. Ik gebruik een oude 7" Android-tablet die bij aankoop al niet de snelste was, maar omdat het vooral als e-reader is en om naar Buienradar en dat soort dingen te kijken (soms ook ff synthforum :) ) maakt dat niet uit. Voor dit doel kijk uit naar iets anders. 10" of meer is mij te groot, maar iets groter dan 7" mag wel en kom je uit op 8" - 8,5" ofzo.

Maar het aanbod is niet zo groot en het lijkt ook of de ontwikkeling van de tablets langzaam gaat. Op het gebied van smartphones gaat het allemaal een stuk sneller heb ik de indruk, in rap tempo komen er nieuwe modellen. Ik krijg ook de indruk dat je bij de aankoop van een smartphone, voor wat onder motorkap zit qua processor, geheugen e.d., eigenlijk meer waar voor je geld krijgt dan in het geval van een tablet. Maar dan zit je met een klein scherm, voor het beoogde doel. Maar goed, als het werkbaar is? Zijn er mensen hier die zo werken? In eerste instantie denk ik trouwens aan een budget van ca. 200 euro, wil er ook niet heel veel aan uitgeven.
 
Op dit moment oriënteer ik me op iets Android-achtigs, om op bank mee te spelen, wat handig is om mee te nemen, etc. Aan de apps die met muziek te maken hebben ligt het niet, ik krijg de indruk dat er best veel goede zijn. Maar dan de hardware. Ik gebruik een oude 7" Android-tablet die bij aankoop al niet de snelste was, maar omdat het vooral als e-reader is en om naar Buienradar en dat soort dingen te kijken (soms ook ff synthforum :) ) maakt dat niet uit. Voor dit doel kijk uit naar iets anders. 10" of meer is mij te groot, maar iets groter dan 7" mag wel en kom je uit op 8" - 8,5" ofzo.

Maar het aanbod is niet zo groot en het lijkt ook of de ontwikkeling van de tablets langzaam gaat. Op het gebied van smartphones gaat het allemaal een stuk sneller heb ik de indruk, in rap tempo komen er nieuwe modellen. Ik krijg ook de indruk dat je bij de aankoop van een smartphone, voor wat onder motorkap zit qua processor, geheugen e.d., eigenlijk meer waar voor je geld krijgt dan in het geval van een tablet. Maar dan zit je met een klein scherm, voor het beoogde doel. Maar goed, als het werkbaar is? Zijn er mensen hier die zo werken? In eerste instantie denk ik trouwens aan een budget van ca. 200 euro, wil er ook niet heel veel aan uitgeven.

ik werk niet met android (of... iPad/iOS) met muziek, alhoewel ik heb de Kaossilator... sinds kort heb ik eens nieuwe smartphone gekocht. altijd 'afdankertjes' gehad, die prima werkten, maar de laatste werd te oud, geen updates... het scherm is 6.5 inch... wat vrij normaal is; hier heb je een goed overzicht;


die van mij komt uit de prijsklasse 250-350 (was zo'n 319 of zoiets).

ook ik heb nog een oude android tablet, de snelheid was ook wel een probleem aan het worden, maar vooral; android versie..

dit vond ik een goed kompromis; 6.5 voelt redelik aan als tablet, al had ik 10", goed genoeg.

ik zou niet weten of tablets in de prijsklasse van 200 euri, echt langzamer zijn.

maar het gaat meer om; de schermen zijn GROOT geworden...
 
@vink : Bedankt voor het overzicht. Ik krijg de indruk dat het met de smartphones leuk begint te worden bij een prijs die wat hoger is dan mijn gestelde budget, vanaf ca. 250. Beter scherm, sneller, enz. Wat ik ook tegenkwam, het is opletten of er wel of geen 3,5mm koptelefoonaansluiting is, geen vanzelfsprekendheid tegenwoordig.
 
@vink : Bedankt voor het overzicht. Ik krijg de indruk dat het met de smartphones leuk begint te worden bij een prijs die wat hoger is dan mijn gestelde budget, vanaf ca. 250. Beter scherm, sneller, enz. Wat ik ook tegenkwam, het is opletten of er wel of geen 3,5mm koptelefoonaansluiting is, geen vanzelfsprekendheid tegenwoordig.

ja, ik had precies hetzelfde. ik wilde ook maar rond de 200 euro besteden, ik kwam bij de Samsung Galaxy A52s 5G uit, die staat daar ook aangeprezen bij tweakers.
de nieuwe A53; niet aan te raden, want langzamer dan de A52s...

voor mij had ie t allemaal; 3,5 koptelefoonaansluiting (al luister ik nu tegenwoordig.... met bluetooth in-ear dingen, die redelik zijn, laten je toch genieten.. wanneer ik niet anders kan...). goed scherm, goede accu, snel, update-beleid. kamera is goed. neemt ook vrij goed geluid op, 1 opname nog maar gemaakt, maar vrij van hums etc. zal eens uitproberen, kan zijn dat ie voldoende is, wanneer ik mijn field recorder niet bij heb. je kunt er ook een rode mic bij kopen.... met die aansluiting....

ik had al genoeg geld uitgegeven, maar je kunt in een keer het goed doen, voor 100 euri meer. dan gaat ie ook veel langer mee... en sja, 300 euri is nog immer geen 1200 euri voor.... de topmodellen... of 1400 euri zelfs???

je zegt het zelf, beter iets meer uitgeven, of wat meer, dan zit je langer goed, beter scherm, etc.

3,5 mm koptelefoonaansluiting is absoluut niet meer vanzelfsprekend, al jaren niet meer, maar het komt weer terug?

toch handig als fieldrecorder;

Rode VideoMic​

 
Back
Top