Productie op iOS: bugs, instabiel.. frustratie

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Begin dit jaar begonnen met muziekproductie op de iPad (2017 model).. de touch interface vond ik hardware goed benaderen (even een fader verschuiven, op een knop drukken etc.), veel beter als met een midi controller op je desktop. De reden voor de aanschaf van een iPad was dat ik Caustic (app) erg lekker vond werken op m’n low budget Android tablet en meer mogelijkheden en cpu power wilde.

De eerste apps die ik kocht op de iPad (na Caustic) waren AudioShare en wat AU synths nadat ik met mazzel BeatMaker 3 (DAW) gratis kreeg… Daarna kwamen wat fx plugins… Al met al zit ik nu op de 180,-. Best een aardig bedrag..

Nu ben ik een half jaar verder… en het leek me handig om m'n ervaring neer te pennen voor mensen die ook denken aan een iPad want: handig toch? Veel apps vekrijgbaar! Gevanceerde mogelijkheden, IAA, IDAM, bluetooth midi, WiFi midi etc.

Mijn ervaring met apps is:
- bugs!
- instabiel!
- basic features missen vaak die je gewoon standaard verwacht (undo, choke groups op een sampler, filters etc.)

Caustic is de app die me tot nu toe nog nooit heeft teleurgesteld: daait stabiel, geen bugs, loopt amper vast.. Ik ben daar erg blij mee…

Beatmaker 3 (DAW) is ramp.. Waardeloze GUI, te kleine faders, buttons, popup menu's die ongewens verschijnen na per ongeluk dubbel tappen. Loopt ook altijd vast binnen 10 mins of er verschijnt een bug (vu meter die niet update, tracks die opeens wisselen tijdens opnemen).

Dus gister had ik er genoeg van en besloot als DAW Cubasis te kopen.. een prijzige premium app (55,-) die gelukkig tot 10 juli in de aanbieding is. Ik las goede verhalen over stabilitiet.. En tja, Steinberg zijn geen prutsers toch..

…..

Ik heb de app tot nu toe een half uur gebruikt: 3 crashes! Steeds als ik een track wil freezen om cpu te sparen loopt hij vast. Pfff… Waardeloos…

Waar ligt dit toch aan???
- iPads hebben te weinig geheugen om stabiel te kunnen draaien
- slechte testing door developers.. ‘bugs fixen we later wel… misschien…toch?’
- apps zijn 'goedkoop'..
- bugs in iOS 11?

Apps zijn inderdaad goedkoper als op de desktop, maar op Mac OS koop je ze (en kan je ze weer doorverkopen), op iOS zijn ze gekoppeld aan je account en kan je ze niet verkopen. Doe je je iPad weg = app's kwijt.

Ik snap dat er op mobiel gebied niks beters is (Android). En de synths die ik heb klinken erg goed, ik beb geen spijt van m'n iPad traject.. Het meest foolproof is alles naar audio renderen en in Caustic importeren...
Maar die bugs... op dit moment vind ik iOS te onvolwassen en te instabiel, dat ha dik niet verwacht. Hou dat in gedachte als je voor IOS productie kiest en voordat je los gaat met apps kopen!

Misschien komt dit verhaal een tikkeltje gefrustreert, maar dat ben ik ook.. Ik zit nu met met een premium app waarbij ik met knikkend knieen op de freeze button moet drukken...
 
Ik vind de iPad te klein voor intensive DAW taken, een goede muis en prima scherm is beter. Waar het wel leuk voor is is met een synth app patches maken en deze dan later in de studio gebruiken. En als controller met iets als Lemur.

Als portabiliteit belangrijk is zou ik eerder kiezen voor een goede laptop die je dan in de studio inplugt. iOS is leuk voor veel zaken maar echt als volwaardig alternatief voor een goede computer niet erg handig.
 
Ik vind de iPad te klein voor intensive DAW taken, een goede muis en prima scherm is beter. Waar het wel leuk voor is is met een synth app patches maken en deze dan later in de studio gebruiken. En als controller met iets als Lemur.

Als portabiliteit belangrijk is zou ik eerder kiezen voor een goede laptop die je dan in de studio inplugt. iOS is leuk voor veel zaken maar echt als volwaardig alternatief voor een goede computer niet erg handig.

Klopt helemaal....

Maar tja, langzaam probeer je wat meer qua mogelijkheden.. je verwacht dat het (ondanks de beperkte functionaliteit vd apps) gewoon werkt..
 
Ik gebruik voornamelijk Auria op een iPad Pro 12.9 en dat werkt voor mij uitstekend.
Het komt weleens voor dat een app eruit klapt, maar met Auria heb ik dat nog niet gehad.
Voorheen gebruikte ik Cubasis en daar heb ik ook geen oemenswaardige problemen mee ondervonden, maar aangezien ik Auria een stuk handiger vind werken gebruik ik Cubasis nog maar weinig.

Van de synthapps die ik heb gebruik ik voornamelijk die van Korg en die zijn in mijn ervaring ook stabiel.
Apps die er geregeld uitvliegen zijn Midi toolbox en TB Midi stuff.

Over het algemeen bevalt het werken met een iPad mij erg goed.
Zo goed zelfs dat mijn studio het tegenwoordig zonder computer moet doen.
In principe kan ik daar alles met hardware doen en daar waar het niet kan of onhandiger is, biedt de iPad uitkomst.
 
Ik deel je mening in dat ik het ook als DAW-platform niet heel geschikt vind.

Maar... los van de crashes (zou niet moeten) vraag ik me af of je verwachtingen wel helemaal realistisch waren.
Je probeert hele zware DAW-apps te draaien op het allergoedkoopste model iPad. Dat wringt wel een beetje...

Stel ik schrijf:

"Ik heb me nou eens verdiept in die DAW's. Begin dit jaar kocht ik bij de MediaMarkt een Acer desktop van 300 euro, daar heb ik Cubase 9 en wat plugins op gezet, maar ik vind het voor geen meter werken. Het is allemaal maar traag of loopt vast, die Acer heeft veel te weinig geheugen, en als ik iets render is de harddisk ook niet echt snel. Kortom: ik vind PC's maar niks en Windows maar instabiel en onvolwassen."

Zie je nu hoe ontzettend generaliserend dat is? ;)

Een deel van je ervaring komt voort uit het feit dat je met de goedkoopste hardware de performance van een top model verwacht (zie ook Tom's reactie met zijn Pro).
 
Maar... los van de crashes (zou niet moeten) vraag ik me af of je verwachtingen wel helemaal realistisch waren.

Een deel van je ervaring komt voort uit het feit dat je met de goedkoopste hardware de performance van een top model verwacht (zie ook Tom's reactie met zijn Pro).

Nouja 'performance van een top model' willen hebben..

Ik wilde in Cubasis een loopje van 4 maten freezen. Het testproject was ook maar 2 tracks! Dat heeft niks te maken met cpu power, maar is een bug. Er zit bovendien een cpu meter in Cubasis die aangaf voor m'n freeze poging dat de cpu maar 20% werd belast, freeze was onnodig en het was ook maar een testje van me...

Zelfde geld voor BeatMaker. Ik heb nooit iets heftigst gemaakt.. doordat de boel zo snel vast liep waren het maar projects van 4 tracks elk 8 maten..

Dus ik vraag niks van die apps qua performance.. Als grote projecten in de soep lopen of slecht presteren dan snap ik dat je met een A9 chip en 2 gb geheugen niet topprestaties kan verwachten.... Maar in mijn geval belast ik dat ding amper. Mocht m'n iPad qua design dingen niet aan kunnen dan mogen de devs dat ook wel vermelden lijkt me.. en zo low tech is die ipad 2017 ook weer niet.. de cpu meters van de apps komen vaak geeneens voorbij de 75% bij pieken..

Caustic daarintegen: is echt geavanceerd en presteert perfect.. wordt ook overal geprezen vanwege de efficiente code van de goede developer... het kan dus wel..

Dit is simpelweg een conflict tussen OS, apps en plugins. Dat werkt dus op iOS niet betrouwbaar. Lees het Audiobus forum eens door en zie de problemen en bugs die mensen hebben met apps..
 
Laatst gewijzigd:
Koop een iPad pro en enjoy performance.
Porfessionele Apps van korg etc zijn goud.
De beperkte fragmentatie van iOS versies maakt het voor developers vrij beheersbaar en goed te testen.
Ik werk heel graag op mn 12.9 pro. 12.9 maakt het ook lekker hands-on met de wat grotere GUI's
 
Ik vind de iPad te klein voor intensive DAW taken, een goede muis en prima scherm is beter.

Precies. Al ben ik de enige die later nog met een pc werkt, het bevalt me veel beter met een groot scherm.
 
Ah, die iPad was voor mij ook geen vervanging van Ableton Live op m'n Mac he :)

Maar meer een portable oplossing.. leek me leuk als sketchpad.. En ik vind dat touch echt cool werken in Caustic, is hardware UI emulatie..

Mac OS apps draaien stabiel...
iOS apps niet..
 
Omdat bij jou Cubasis er uit klapt zouden iOS Apps niet stabiel zijn? Over generaliseren gesproken.

Heb een iPad Pro 12,9 inch 2017, en dat ding draait echt als een zonnetje, ook Cubasis. Al gebruik ik persoonlijk liever AUM, veel gemakkelijker.

Om je frustraties een beetje te temperen zou het wellicht een idee zijn de juist vandaag gepubliceerde Synth One te installeren? https://itunes.apple.com/us/app/audiokit-synth-one-synthesizer/id1371050497?mt=8 Draait ook weer als een zonnetje vooralsnog.

Enige waar ik me een beetje aan stoor is dat de connectie met hardware synths niet echt chique is: iPad <-> CCK <-> powered USB 3 hub <-> mixer | audio-interface | midi-interface <-> hardware synths.
 
Omdat bij jou Cubasis er uit klapt zouden iOS Apps niet stabiel zijn? Over generaliseren gesproken.

Wat nou generaliseren? Ik open m’n openingspost toch duidelijk met:

‘Nu ben ik een half jaar verder… en het leek me handig om m'n ervaring neer te pennen..’

En hartstikke fijn dat het op jouw iPad pro goed werkt.. mijn ervaring met Cubasis, BeatMaker en ook met Synthmaster One (okay.. deze is dan wel pas op de markt) is toch anders.... En dat terwijl ik op MacOS nooit dit soort dingen heb. Ik snap dat ik daar meer geheugen heb etc. Maar feit voor mij blijft dat MacOS dus een betere ervaring biedt als op iOS waar me de bugs en gezeik meer opvallen..... en dat wordt voor mij bevestigd door forumposts op fora waar anderen dezelfde problemen ondervinden... Zoals bv een freeze in Cubasis 2.5. Heb ik ook last van...
 
Vervelend inderdaad als je crashes hebt op je ipad, zelf heb ik nog nooit een crash gehad gelukkig, ik gebruik de ipad air 2, met toch wel minimaal zo'n 40 muziek apps en toch nooit een crash gehad.

Vreemd dat jij zo'n andere ervaring hebt.
 
iOS 11 is zeker niet het beste jaar geweest voor iOS apps maar normaliter als een app crasht heeft de app een probleem. Ik kom zeer weinig problemen binnen apps tegen waar ik om het OS heen moet werken. Natuurlijk heb je wat wijzigingen die je ieder jaar moet doorvoeren om nieuwe features van de nieuwe iOS versie te ondersteunen maar dat is het.


Een app die crasht is een app die crasht. Ook binnen het beperkte geheugen van een iPad moet het gewoon kunnen werken. Cubase SX draaide ook op machines met minder dan 128MB geheugen.
 
All in one pakketten als korg gadget zijn behoorlijk stabiel volgens mij. Misschien meer geschikt voor minder krachtige ipads.

Zoals al gezegd is, zodra je met plugins aan de slag gaat is de kwaliteit ervan belangrijk. De ene plugin is stabieler dan de andere.

Daw's op de ipad werken volgens mij goed, maar ik vind het niet ideaal. De beste vind ik nog altijd Garageband en Steinberg. Gadget is gesloten systeem, maar ook leuk!

De laatste maanden werk ik het liefst met Aum. Zoals al gezegd is; makkelijk, minimaal, stabiel, flexibel.

Stabiele tools :

1. Aum mixer
2. Bram Bos Midi plugins (meer!!)
3. Troublemaker
4. IWaveStation
5. Animoog
6. WaveGenerator
7. Infinite
8. Synthmaster player
9. Funkbox
10. MidiSTEPs
11. Poison

Ik heb meer, maar met deze heb ik weinig problemen wanneer je ze laat samenwerken op een ipad pro.

Stabiele effecten heb ik nog niet een goede mening over. Een aantal geprobeerd met wisselende resultaten.
 
All in one pakketten als korg gadget zijn behoorlijk stabiel volgens mij. Misschien meer geschikt voor minder krachtige ipads.

Zoals al gezegd is, zodra je met plugins aan de slag gaat is de kwaliteit ervan belangrijk. De ene plugin is stabieler dan de andere.

Daw's op de ipad werken volgens mij goed, maar ik vind het niet ideaal. De beste vind ik nog altijd Garageband en Steinberg. Gadget is gesloten systeem, maar ook leuk!

De laatste maanden werk ik het liefst met Aum. Zoals al gezegd is; makkelijk, minimaal, stabiel, flexibel.

Stabiele tools :

1. Aum mixer
2. Bram Bos Midi plugins (meer!!)
3. Troublemaker
4. IWaveStation
5. Animoog
6. WaveGenerator
7. Infinite
8. Synthmaster player
9. Funkbox
10. MidiSTEPs
11. Poison

Ik heb meer, maar met deze heb ik weinig problemen wanneer je ze laat samenwerken op een ipad pro.

Stabiele effecten heb ik nog niet een goede mening over. Een aantal geprobeerd met wisselende resultaten.

Ja Gadget lijkt me ook cool qua hoeveelheid sounds, maar ik vind het te prijzig. Ik ken mezelf, ik wil dan alle Gadgets, en alleen de IAP's zijn al 110,- :)

Voor mij is Caustic de app met de meeste mogelijkheden en vrijwel bug free. Draait superstabiel.
M'n net aangeschafte Cubasis 2.5 heeft net als Caustic een erg goede UI, heel praktisch gemaakt voor een iPad. Er is erg goed nagedacht om bijvoorbeeld foute input te voorkomen. Een wereld van verschil met BeatMaker..

Hier nog even iets over iOS en bugs....
https://forum.audiob.us/discussion/27046/ios-music-apps-reporting-bugs-who-s-tired
 
Wat nou generaliseren? Ik open m’n openingspost toch duidelijk met:

‘Nu ben ik een half jaar verder… en het leek me handig om m'n ervaring neer te pennen..’

En hartstikke fijn dat het op jouw iPad pro goed werkt.. mijn ervaring met Cubasis, BeatMaker en ook met Synthmaster One (okay.. deze is dan wel pas op de markt) is toch anders.... En dat terwijl ik op MacOS nooit dit soort dingen heb. Ik snap dat ik daar meer geheugen heb etc. Maar feit voor mij blijft dat MacOS dus een betere ervaring biedt als op iOS waar me de bugs en gezeik meer opvallen..... en dat wordt voor mij bevestigd door forumposts op fora waar anderen dezelfde problemen ondervinden... Zoals bv een freeze in Cubasis 2.5. Heb ik ook last van...

Wist niet dat je boos werd :P

Zit je niet ook op het Audiobus forum in conclaaf met iemand van Cubasis?
 
Wist niet dat je boos werd :P

Zit je niet ook op het Audiobus forum in conclaaf met iemand van Cubasis?

Ja klopt, met Lars van Steinberg... die is daar vrij actief bezig met klanten werven/tevreden houden.. Ik moest hem ff laten weten dat ik crashes bij zo'n premium app niet tof vind en dattie dat effe asap moet fixen.... ;)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top