Ipad Air IOS 10.3 en Camera Connection Kit probleem

DaVince

Stamgast
Lid sinds
23 januari 2008
Berichten
473
Locatie
omgeving rotterdam
Ik zit met het volgende probleempje waarvan ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Ipad Air met IOS 10.2 + Camera Connection Kit. Hierop een onlangs via het forum gekochte Keith McMillen K-Board op aangesloten. Dit werkt niet. (Als je de CKK ondersteboven in de ipad steekt gaan wel de lichtjes op het keyb branden)
Het keyboard werkt perfect op een PC.
Geprobeerd een 2 kanaals Behringer geluidskaartje op de CKK en ipad aan te sluiten. Ook dit werkt niet(geluidskaartje werkt prima op media-pc en mijn vorige ipad 1)
Ipad geupdate naar de laatste versie maakte geen verschil.
In de winkel lag er nog een andere CKK, deze geprobeerd, zelfde resultaat. Het geheel ingeprikt in een ipad pro die daar lag met IOS 9+ garageband, en dit werkte prima!

Herkent iemand deze problemen en heeft die ze kunnen oplossen? Het lijkt zo te zien te gaan om een softwarematig probleem/bug in de laatste IOS, dan wel een probleem met de connector van mijn ipad(opladen en syncen met pc gaat prima)

CKK helaas weer aan de winkel teruggegeven op dit moment, maar het zou fijn zijn het e.e.a. toch in de toekomst een keer werkend te krijgen....
 
Een iPad levert niet heel veel stroom (10 of 20 mA geloof ik), dat zou het probleem kunnen zijn. Dat is in recente versies van iOS inderdaad iets lager dan het vroeger was. Daarnaast kan het zijn dat een Pro sowieso meer stroom levert, want die kan ook de Pencil opladen via de connector bijvoorbeeld.

Hele zwikkie via een powered hub en je weet het zeker...
 
Hangt er vanaf. In dat voorbeeld is de BS2 natuurlijk self-powered.

Als je het apparaat zelf ook van stroom moet voorzien via de USB, dan wordt het al snel krap.

Daar heb je inderdaad een punt.

Apple zegt dit:

Some USB devices need more power than your iPhone, iPad, or iPod touch can provide. If you connect one of these types of USB devices, you might see an alert that says “attached accessory uses too much power." Try one of these steps:
- Connect the USB devices to a powered USB hub or secondary power source.
- Use a Lightning to USB 3 Camera Adapter.

https://support.apple.com/en-us/HT202034
 
Alvast bedankt voor het meedenken. De ipad herkent de usb apparaten hier dus helemaal niet. De melding dat de devices teveel stroom trekken heb ik dus niet gezien. De ios editor van het k- board geeft ook steeds "not connected" aan, of het keyboard nu ingeplugd is of niet. Met een hub proberen is misschien ook een optie, al is nu net het idee van het k- board en de ipad dat je dan mobiel kan werken...
Hele ipad terugzetten naar versie 9 om dat te proberen gaat volgens mij ook niet meer, dat is twee updates terug.
CCK was trouwens origineel Apple, geen chinese kloon.
 
Keith McMillan support geven na een chat ook aan dat het mogelijk toch komt doordat mijn ipad te weinig stroom afgeeft. Ga binnenkort hier of daar een keertje een CCK proberen te lenen en er een powered hub tussen te zetten. Helaas is dat niet wat ik graag zou willen. Misschien ook nog een keertje kijken of ik terug kan naar OS9 om te kijken of het dan wel werkt.
Dus toch nog even twee nieuwe vragen om alles een beetje duidelijk te krijgen:
1. Heeft er iemand een bus-powered MIDI-keyboard werkend op een ipad AIR met IOS 10? Zo ja welk type.
2. Heeft er iemand een K-board werken op een ipad zonder aparte voeding of powered HUB, en zo ja welk type en welke IOS versie.
Ik dacht dat Apple producten plug and play waren, maar dat blijkt dan toch niet helemaal zo te zijn.
 
Misschien kan je er een powerbank aanhangen? Ik roep maar wat want vermoedelijk kan ie niet laden en extra stroom geven tegelijk.

En ipad evt ook aan de oplader terwijl die cck er aanhangt? Misschien geeft ie dan meer stroom.

En je behringer voorbeeld snap ik niet. Kan je aan cck echt een geluidskaart hangen?

Beste is trouwens cck eerst zonder extra device zoals Keith McMillen K-Board aan de praat krijgen.

Wat je wil is het probleem isoleren. Dus stap voor stap dingen uitsluiten zodat je met het probleem specifiek eindigt.

Dus misschien effe terug met iPad naar de winkel en proberen.
 
1. Heeft er iemand een bus-powered MIDI-keyboard werkend op een ipad AIR met IOS 10? Zo ja welk type.

Ik vraag me nu opeens iets af... de Air heeft een lightning connector, de CCK is 30-pins. Gebruik je nog een extra adapter daartussen? Want dat lijkt me dan ook nog wel een dingetje.

Voor lightning connectors levert Apple geen CCK, maar leveren ze twee aparte adapters. Eentje lightning-usb en een lightning-SD.

Ik heb een iPad 2017 met lightning-usb adapter, die kan zonder problemen een Arturia Keystep van stroom voorzien. In zowel iOS 10 als iOS 11 beta.

Ik heb ook een Air 1 en Air 2 gehad. Veel klein spul deed het wel, maar voor grotere dingen had ik een powered hub nodig. De Korg MS20 usb controller bijvoorbeeld. En ze geven inderdaad lang niet altijd die melding over stroomgebruik.
 
Ik heb nog een oudere Ipad 2 maar daar had ik altijd een powered hub nodig om een app met een midi keyboard te kunnen bespelen.
 
Ok, bedankt voor de nieuwe reacties op mijn vraag. Door jullie antwoorden ben ik weer een stukje verder in mijn analyse.

@Madr. Op mijn ipad 1 werkte de Behringer UCA222 en zijn grijskleurige voorloper probleemloos als line out indien aangesloten op de USB van het chinese merkloze CCK/card reader/video out ding. geen geklooi met 3.5 mm stekkers, maar cinch stereo out. Zonder Hub.

@ Etaoin: Ik heb het idd over de Apple lightning male naar USB-A female verloopkabel(MD821ZM/A). Dus niet de oude CCK met verloopkabeltje naar lightning.Fijn dat je ook aangeeft dat je ipad werkt met een midi-controller onder IOS 10 en 11 beta. Dat betekent dat ze dus niet de MIDI-functionaliteit eruit hebben gesloopt in deze IOS versies, maar idd waarschijnlijk hebben zitten klooien met de geleverde spanning aan de lightning-bus na IOS 9. Er zijn diverse videos op Youtube waar het K-board zonder hub werkt, zowel met de 30 pins aansluiting op de ipad 2 als met de lightning op de nieuwere versies.

Jammer dat K.McMillan niet duidelijk op hun website bij de specificaties aangeeft welke combi nu wel en niet werkt zonder powered hub, dit ook gezien hun antwoord van de support afdeling. Zoveel verschillende ipads zijn er niet. Er is inmiddels ook een Apple USB 3.0 naar lightning kabel waar een extra aansluiting voor een lader op zit(Apple MK0W2AM/A).Als dit werkt lijkt me dit de handigste oplossing. Gezien mijn ervaring nu ga ik dit wel eerst uittesten alvorens het aan te schaffen. Als het werkt met een lader zou ik dan voor mobiel gebruik hier een powerbank op kunnen aansluiten, kun je gelijk een marathonsessie doen zonder bijladen :-)
Wordt vervolgd.....
 
Back
Top