x0x style drum step sequencer met midi out?

j0ris

Ouwe rot
Lid sinds
5 Maart 2002
Berichten
1.016
Ik ben op zoek een handige app om een aantal drums op een hardware sampler via midi te triggeren met een x0x style step sequencer. Ik dacht eerst aan een dedicated hardware oplossing zoals een Electribe ES1 of een Beatstep Pro, maar dacht toen: waarom niet een app zoals Fruity Loops HD?

Heeft hier iemand goede ervaringen mee? Wat is jullie favoriete drum step sequencing app met midi out? Het gaat me dus echt niet om eventuele ingebouwde geluiden, maar echt om een handige workflow en strakke midi out.

Ik heb overigens nog geen iPad, maar het leek me een stuk meer bang for m'n buck om een tweedehandse Ipad 2 te scoren dan een Beatstep Pro bijvoorbeeld.
 
Zaquencer kan wel gebruikt worden als drum sequencer, maar lijkt me niet echt ideaal hiervoor, het is meer bedoeld als step sequencer voor midi noten, of mis ik iets?
 
Zaq heeft een drum functie hoor. Bekijk eens de YT videos
 
De TR-626 heeft geen knoppen met LEDjes zoals de 707/808/909 maar is wel verrassend goed.
 
Even over de Zaquencer: als ik het goed begrijp kan je met de 16 buttons een drum instrument selecteren, en moet je vervolgens per step de encoder helemaal naar links draaien voor een rest, en helemaal naar rechts voor een note on. Vooral dat draaien lijkt me een beetje omslachtig.

Begrijp ik dat er niemand een tablet gebruikt als drum sequencer met midi out? Wat me daar zo handig aan lijkt is dat je meerdere tracks onder elkaar tegelijk kan afbeelden (a la fruity loops), zodat je een compleet overzicht hebt van al je drums, en heel snel steps aan en uit kan zetten.
 
De minste draai naar rechts is on, naar links off. Super easy.
Je kan ook zo alles un/muten
 
Miscchien dat je iets hebt aan de reacties uit dit topic. https://forum.audiob.us/discussion/...-can-actually-sync-with-external-midi-sources

Er blijken vele mogelijkheden te zijn. En inderdaad, een Ipad aanschaffen is een interessant optie. Mede vanwege de apps die nu op de markt zijn oa. synths.
Ook qua step sequencers zijn er heleboel mogelijkheden aan apps. Echt ervaringen heb ik er niet mee. En betwijfel of de midi clock ook oprecht goed is met externe gear.

Als je gaat zoeken naar apps, zou ik me niet persé druk maken of deze interne geluiden heeft. Het gaat tenslotte om de midi-out functionaliteit en de interne geluiden kun je uitzetten ;)
 
En ongerelateerd aan het topic, de DM-1/DM-2 app, heb zelf de desktop versie. Kost 3 euro geloof ik, maar daar komen echt goede drums uit en vind het leuk om het te gebruiken, lekker simplistisch. Jammer genoeg, (tot zover ik weet) kan hij niet als master of slave fungeren. Wel kan er midi kan opgenomen worden zowel het exporteren van audio. Ook schijnt er ableton link functionaliteit aan te komen, of zit er al in?, wat het ook interessant maakt.
 
Ook schijnt er ableton link functionaliteit aan te komen, of zit er al in?, wat het ook interessant maakt.

je kan toch studiomux app kopen voor 10 euro, dan neem je alles vanaf de Ipad rechtstreeks op in je daw op een track of mis ik iets in dit gesprek?
 
Ja je mist iets inderdaad Of beter gezegd, ik mis iets. Een iPad
Heb de desktop versie van dm1.
Maar wel een interessante app mocht ik ooit een iPad kopen
 
Ja je mist iets inderdaad Of beter gezegd, ik mis iets. Een iPad

Dat was me niet ontgaan hoor maar ik vind studiomux juist zo handig dus ik begrijp niet zo goed waarom Ableton Link voor sommige mensen zo'n uitkomst is?
Rechtstreeks in je daw opnemen lijkt mij het handigst, hoef je niets te exporteren, da's dan een beetje dubbel werk denk ik.
Misschien is het ook maar net wat je gewend bent?
Maar door het direkt kunnen opnemen in je daw via de usb is zo'n ipad wel verleidelijk natuurlijk want de meeste apps zijn niet duur, zeker ivm vst's.
Alleen oppassen dat je niet teveel koopt. :)
 
Even over de Zaquencer: als ik het goed begrijp kan je met de 16 buttons een drum instrument selecteren, en moet je vervolgens per step de encoder [helemaal] naar links draaien voor een rest, en [helemaal] naar rechts voor een note on.

[-knip-]
(Ik hoop niet dat het erg is om een oud topic uit de sloot te halen. Ik wil best een nieuw topic starten, maar mijn vraag is exact dezelfde als die hier wordt gesteld.)

Misschien is het wel wat voor mij: zo'n Behringer BCR2000 met de Zaquencer firmware er op. Maar met welke software drumcomputer werkt dit dan? Of werkt het alleen met een hardware drum?

En zou een Arturia Beatstep (niet de BS Pro) wat zijn om als X0X-achtige interface voor een (software) drumcomputer te gebruiken?

Want ik speel nu met een (hardware) drumcomputertje die je stap voor stap moet programmeren en dat werkt echt niet prettig, vind ik. Zeker als je je telkens vergist in een bepaalde stap: je kunt nl. niet een stap terug. Heb even Propellerhead's aloude Rebirth op mijn compu gezet (die emuleert twee 303's, één 808 en één 909). En dat werkt me effe een boel prettiger zeg! Maar dat ge-piel met een computer en een muis/tablet vind ik persoonlijk erg afdoen aan het plezier.

Kortom: ik kan geen 808 (of zelfs maar een TR08) betalen maar wil wel een eenvoudig drumcomputertje met 16 step-knoppen met een lampje er onder. Die Beatstep heeft dat, maar dan moet je 'm wel aan de praat kunnen krijgen met een 808-achtige drumcomputer op de computer. Dan kun je de 16 draai knoppen gebruiken als decay en tone knop van de drum compu.

Maar dat zal wel wishful thinking zijn, of niet?
 
Maschine lijkt me wel wat voor je. Die beatstep is weg. Ik dacht even wauw maar gedoe.
De mk1 incl soft voor 150 moet lukken.
 
Maschine lijkt me wel wat voor je. Die beatstep is weg. Ik dacht even wauw maar gedoe.
De mk1 incl soft voor 150 moet lukken.
Bedankt voor de tip. Ik weet dat de fabrikant Native Instruments (NI) een voor mij verwarrende hoeveelheid producten heeft onder de naam "Maschine" (ik zie tot nu toe: Jam, Studio, Mikro, ja zelfs de "Maschine" zonder type nummer (link)!!). Wat ik daar zo frustrerend aan vind komt niet door NI maar door al die YT video's en mensen in forums die het hebben over hun "Maschine" en wat die al niet allemaal kan. Ja: de ene Maschine kost 200 Euro en de andere 1.000 Euro. Snap ik dat daar "van alles mee kan". Jammer dat veel lui het type Maschine niet vermelden bij wat ze er mee doen. Als ik NI was zou ik resoluut een andere typering kiezen voor die mooie lijn met heel nuttige producten die door veel mensen geprezen wordt.

Ik denk dat de "Maschine" zonder de toevoeging Jam, Studio of wat dan ook de zg. "Maschine Mark 2" is. Het komt op mij een beetje over als de Arturia Beatstep maar dan met betere software.

Als een Maschine met behulp van de juiste software doet wat ik graag wil dan vrees ik dat ik mijn Chromebook met Linux maar weg moet doen en een Windows laptop moet gaan kopen... (of Windows naast Linux op mijn desktop compu installeren maar dan moet ik met mijn Maschine voortdurend naast mijn desktop compu gaan zitten...).

Of kun je een Maschine Mk 1 ook gebruiken zonder computer? Ik bedoel: heb je die software nodig om je Maschine in te stellen als bijv. drumcomputer en kan je 'm dan loskoppelen om er muziek mee te maken?
 
Had ooit hetzelfde idee, koop een ipad en een dock met midi aansluitingen. Werkt op zich wel, toch is de midi-clock niet altijd even betrouwbaar. Enige app die redelijk steady is :Funkbox voor dit werk. Wellicht dat de nieuwere ipads beter werken.
Voor meer controle blijven fysieke knoppen toch echt het fijnst in mijn beleving. Als je aan 16 triggers voldoende heb is een Beatstep pro echt beter, ten eerste neemt hij de velocity's realttime op wat niet kan met een ipad. Dat is een echte plus. Ander goedkoop alternatief is misschien een 2e hands Roland MC303. Die moet je voor zo'n €100,- wel kunnen bemachtigen.
Heb nu zowel de ipad als beatstep pro en gebruik de beatstep eerder als sequencer voor de ipad als de ipad voor externe gear.
 
Back
Top