Aanschafprijs VST's vs iPad apps..

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Waarom ligt de prijs van VST instrumenten relatief hoog ivm iPad apps?

Gaat het nu alleen om het aantal mensen die hem willen kopen? Veel iPad gebruikers = grote markt = lage prijs?

Okay, er zijn veel iPad gebruikers..maar niet iedereen is geinteresseerd in music apps ofcourse..

OF komt het omdat hardware altijd prijzig is geweest en het software alternatief wel goedkoper is, maar ook niet te goedkoop mag zijn ivm de hardware alternatieven? Dus dat de prijs expres hoog wordt gehouden...

Tja.. dat vroeg ik me eens nu af...
 
Ik denk dat de verkochte aantallen bij mobiele apps zoveel groter zijn, dat een lage prijs loont. Omgekeerd zorgt de lage prijs voor een veel lagere drempel om het te kopen, wat de verkoopaantallen weer positief beinvloedt.
 
ik denk dat de prijzen kunst matig hoog worden gehouden.

- ivm piraterij (de koper betaald ook voor de piraat)
- Marketing, als het goedkoop is word het niet serieus genomen
- er word veel geld besteed aan marketing

Ipad is best een traag platform dus de apps en plugins die daar op draaien zijn kleiner en makkelijker te maken daardoor.
En het gesloten waardoor piraterij minder een issue is.

ik vind overigens de prijzen van softsynths vaak niet te hoog.

vraag me af hoeveel er in R&D zit,
 
Deze discussie is ook veelvuldig langsgekomen op het reasonforum, nu we daar rack extensions voor hebben. Het model lijkt op de appstore van apple.

De goedkoopste RE's zijn gratis of 7,50 euro. De duurste zit nu rond de 160 euro. Het gros zit rond de 20-40 euro.

Aangezien Reason 6 en de rack extensions niet gekraakt zijn is dat geen argument. Wel is idd de R&D een punt in combi met de relatief kleine afzetmarkt. Daarnaast zullen een paar bedrijven vast wel de prijs van goedlopende produkten kunstmatig hoog houden om een gevoel van kwaliteit op te wekken en het merk waardevast te houden. Maar dat geldt net zo hard voor fysieke produkten natuurlijk (pioneer cdj's, kleding, gadgets).
 
ik denk dat het verschil vooral ligt bij het type consument dat men probeert aan te spreken.

Voorlopig is dat bij de iPad toch vooral de impulsieve koper die weer eens wat nieuw wil uitproberen op zijn duurbetaalde tablet. Beetje gimmick. "Eens zien wat ik nog allemaal met mijn vingers kan besturen. Hup, karretje in!".

VST's hebben een meer professionele imago. Dat is voor "echt", voor "serieus". Een App is voorlopig nog alleen leuk voor erbij, maar niet als enige oplossing.

Dat kan met de tijd natuurlijk wel veranderen.
 
audio apps, ipad..oww ja, das waar ook. heb ik best wat aan uitgegeven. Mn vrouw leest nu tijdschriften ermee. Doet ie best goed.
 
Vergeet ook niet dat VST/AU's een heel andere markt is. De kwaliteit van VST/AU plugins ligt behoorlijk veel hoger dan die van iOS apps. Simpele reden hiervoor is de beperkte rekenkracht van een iOS device (al is dat met de laatste iPad wel flink omhoog gegaan).

Er zijn best een aantal mooie synths beschikbaar voor het iOS platform maar niets daarvan komt natuurlijk in de buurt van de grote VST/AU plugins op de markt.

Naast hogere kwaliteit heb je het met VST/AU plugins over polyfonie, veel uitgebreidere featuresets, veel complexere mogelijkheden etc etc.
Dit wil niet zeggen dat je niets kunt met apps, integendeel maar er zit natuurlijk vaak nog wel een behoorlijke scheiding tussen deze 2 principes.

Meer complexiteit/features/kwaliteit = meer ontwikkeltijd = hogere kosten. Daarnaast is de doelgroep voor apps inderdaad gewoon groter.
 
iPad in de studio is voorlopig nog steeds niveau prut en speelgoed
heb nu zo'n 50 euro aan apps uitgegeven en ze laten allemaal potentieel zien
maar of klinken nog steeds ruk, of zijn te traag, of kunnen niet geïntegreerd worden
allemaal gewoon net niet.....
 
iPad in de studio is voorlopig nog steeds niveau prut en speelgoed
heb nu zo'n 50 euro aan apps uitgegeven en ze laten allemaal potentieel zien
maar of klinken nog steeds ruk, of zijn te traag, of kunnen niet geïntegreerd worden
allemaal gewoon net niet.....
ben ik niet met je eens, apps als bijvoorbeeld de animoog en de TNR-I zijn hele volwassen en enorm bruikbare audio apps in een studio.

er is wel veel troep tussen, maar als je je er ook maar een klein beetje in verdiept dan kun je echt een leuke uitbreidingsset opbouwen. Wel is het zaak dat de Ipad volledig midi en audio geintegreerd is in je studio setup natuurlijk. Maar dat mag tegenwoordig echt geen issue meer zijn. En natuurlijk moet je de audio niet aftappen via de headphone uitgang, maar gewoon via de connector die echt veel beter klinkt.
 
Helemaal eens met Quif.
Met een Alesis io of ander dock systeem zijn Animoog, iMS20, Cassini en Filtatron hele bruikbare, goed klinkende apps die hier regelmatig in projecten gebruikt worden.

die filtatron gebruik ik inderdaad ook veel, ims20 gebruik ik vooral als ik geen zin heb om in de studio te gaan en toch ms20 presets wil maken, die zet ik dan later over op de kronos.

Cassini ken ik niet, die zal ik eens gaan bekijken :)

Overigens is die PPG WaveGenerator app ook een hele goede, probleem met die app is echter wel dat die maar op 44 khz draait wat in mijn geval in een 48 khz omgeving hem onbruikbaar maakt. Maar de mogelijkheden en sounds die je erin kunt maken zijn echt heel goed.
 
Helemaal eens met quifster!

"klinken nog steeds ruk" -> Dat kan je even goed van een aantal soft- en hardware synths zeggen. Er is kaf en er is koren.
"of zijn te traag" -> Nog niet tegen gekomen. (iPad2)
"kunnen niet geïntegreerd worden" -> Dat is jouw persoonlijke visie natuurlijk. Sommige mensen kunnen geen modular integreren, anderen hebben dan weer een probleem met VSTi...
 
"kunnen niet geïntegreerd worden" -> Dat is jouw persoonlijke visie natuurlijk. Sommige mensen kunnen geen modular integreren, anderen hebben dan weer een probleem met VSTi...

Inderdaad. Of het geïntegreerd kan worden of niet lijkt me een non-argument voor of het een "echt" muziekinstrument is of speelgoed. Een gitaar kun je ook niet via midi aansturen en als VST in je DAW slepen. Die moet je ook gewoon zelf bespelen.

Of een instrument muzikaal (bruikbaar) is hangt niet af van hoeveel het kost en of het wel samenwerkt met je DAW. Dat hangt af van hoe het bespeeld wordt.
 
ondanks dat iOS apps nu veel bruikbaarder zijn,kun je ze niet vergelijken met VST.

gewoon omdat de iPad een andere fromfactor heeft en veel veel minder DSP power.

Dat neemt niet weg dat er nu een aantal goede audio apps zijn.

De Ipad is harstikke leuk door de multi touch interface maar een PC met deze interafce kan dat ook alleen dan vele male meer.

Daarom kun je het dus niet vergelijken......kom op zeg, ipad bezitters moeten moeilijk doen om eigen samples op dat ding te kriijgen. Dat maakt het ding van een hoog speelgoed gehalte. ik heb met speelgoed ook vette muziek gemaakt.

de apps zijn gewoon goedkoop omdat ze rete simpel zijn, omdat met complexiteteit automatisch de dsp eisen hoger worden wat de Ipad niet aankan.
Daar komt ook bij dat de hoe meer dsp hoe minder batterij tijd. ipads zijn niet voor ons gemaakt maar voor Sjaakie die de krant(internet) wil lezen

Daarom kun je dus niet Ios apps met VST's vergelijken. net zo min dat je niet een DaW met een 16 track recorder kan veregelijken.
 
Inderdaad. Of het geïntegreerd kan worden of niet lijkt me een non-argument voor of het een "echt" muziekinstrument is of speelgoed. Een gitaar kun je ook niet via midi aansturen in als VST in je DAW slepen. Die moet je ook gewoon zelf bespelen (dat is wat muzikanten doen...)

integratie is helemaal geen issue, de ipad heeft bij mij gewoon een eigen port en wordt bestuurd via de automation quick controls (die gekoppeld zijn aan mijn virus ti hardware knoppen) in de projecten. Zoals ik het opgezet heb (en waarschijnlijk de meesten anderen hier ook) is de ipad gewoon een hardware effect bak of instrument op de momenten dat ik hem integreer in mijn projecten.

Ik weet niet welke apps raphie gekocht heeft, maar als ik lees dat die 50 euro heeft uitgegeven aan apps dan vermoed ik dat die met name de goedkopere 'toy' apps gekocht heeft aangezien de 'betere apps' als snel beginnen rond de 15 euro.

Zoals met alles kosten de echt kwalitatieve apps op de ipad gewoon iets meer en 15 euro mag je tegenwoordig toch wel voor een beetje professionele app uittrekken. Nog steeds spotgoedkoop natuurlijk als je ziet wat je ervoor krijgt. (maar wel zaak om je vooraf even te verdiepen in de app of die de prijs waard is).

snelheid kan alleen een issue zijn als je nog op de ipad 1 zit, maar net zoals met computers worden apps steeds veeleisender en wordt het ook wel eens tijd dan om te upgraden naar minimaal een ipad 2 die al een heel stuk sneller is.
 
en veel veel minder DSP power.

Dat is geen issue. Een iPad heeft meer processing power en geheugen dan een PC van 10 jaar geleden, maar ook toen werd er gewoon muziek gemaakt op PC's, met plugins.

Ja, de huidige generatie plugins is kwalitatief beter, maar de suggestie dat je zonder die power geen muziek kunt maken klopt gewoon niet.
 
Daarom kun je dus niet Ios apps met VST's vergelijken.
je moet ze ook niet met vst's vergelijken, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de MS20 die is gewoon gelijk aan de VST versie dus dit gaat zeker niet altijd op.

ik denk ook dat je een ipad niet als DAW / Computer vervanger moet zien, gebruik gewoon de handige dingen ervan zoals midi controller functionaliteit via touchscreen, Effecten die je kunt integreren in je audio signal chain (zoals de filtatron of de vocoder), en daarnaast zijn er nog gewoon een paar leuke apps die je mee kunt laten lopen met je muziek zoals die animoog of beats die je eerder gemaakt hebt via de TNR-I of de electribe.

Zie het gewoon als een leuke aanvullig waarmee je onderweg ook nog leuke dingen kunt doen.
 
je moet ze ook niet met vst's vergelijken

Inderdaad. Als je ze ergens mee kunt vergelijken is het met gewone (externe, hardware) digitale synths. En dan eentje die met een druk op de knop een hele andere synth wordt.
 
speelgoed dus.....

kom op zeg, moet met een camera connection kit en 3.5 jack uitgang naar m'n studio
de helfr van de apps is nog geeneens midi aware en de andere helft heeft een te hoge latency om er realtime mee iets te kunnen
voor mij is het nog steeds killing time in vliegtuig of hotelkamer, maar nuttig in de studio, nou nee niet echt......

Misschien leg ik gewoon de lat wel wat hoger
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top