Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Een lightningsplitter biedt dan wellicht uitkomst, we zullen het zien.

Die Belkin splitter is wel enkel om te chargen in combinatie met IO. Maar wellicht komen er nog splitters waarbij beide Lightning poorten voor data gebruikt kunnen worden en die je dus voor audio + MIDI kunt gebruiken. Of nog beter een splitter naar analoge jack + data (anders wordt het wel rap een zootje van adapters).
Sowieso verwacht ik wel nog niet dat ze de volgende generatie iPads de jack-aansluiting gaan slopen. Hun argument is nu vooral om plaats te sparen, wat wel wat absurd zou zijn op een device ter grote van een iPad. Anderzijds kan je van Apple ook wel verwachten dat het een strategie is om draadloze headphones (Airpods en Beats) door onze strot te rammen, dus ik houd toch een klein beetje mijn hart vast.
 
Heeft iemand al ervaring met Korg Gadget + Korg Nanokey studio?

http://www.korg.com/us/products/computergear/nanokey_studio/

Ik heb nu een Akai midi keyboard, en ik heb het idee dat de accu sneller leegloopt, draadloos met Bluetooth lijkt me dan handiger, ook minder kabels nodig. En de scale functie werkt dan met pads/keys, midi keyboard laat alsnog alle noten horen. Start-stop met een hardware knop lijkt me ook wel handig. De rest van de knoppen is niet heel strikt noodzakelijk omdat Ipad touchscreen heeft.
 
Cubasis 2 is uit. Ik ben er even vlug door heen gefietst, maar heb niet echt grote veranderingen kunnen waarnemen. Iemand anders wel?
 
Ik heb de Korg Nanokeys Studio binnen voor Ipad, om te gebruiken met Gadget. € 132,- nieuw.

Ik ga even goed testen. Vooral de toetsen in combinatie met de scale functie lijkt me handig, drumpads, Easy chord functie, en de X-Y pad.

Wat ik mis is een start-stop knop, die zit op de NanoKontrol Control. En die kopen ook is weer minder logisch omdat de Ipad touch screen heeft, knoppen op dat kastje geven nu niet echt meer feeling dan op het scherm met je vingers de mixer e.d. bedienen.

Bluetooth midi verbinding werkt prima en snel.

Dit is een aardige review:

http://www.keyboardmag.com/control-surfaces/1211/review-korg-nanokey-studio/58524
 
Sinds een paar dagen heb ik mijn ipad 3 vervangen door een ipad pro 12.9 inch om de ipad wat serieuzer in muziek te gaan gebruiken.
Ik heb de Korg plugkey aangeschaft om hem aan mijn roland rp-301 e-piano / studio te hangen en een nanokey studio als standalone controller. Die laatste vind ik niet echt prettig werken. De toetsjes zitten te dicht op elkaar waardoor de winst tov de ipad zelf wegvalt.

Ik heb de ipad als instrument vrij lang afgehouden, maar moet eerlijk bekennen dat de workflow erg verfrissend is en dat het muziek maken leuker wordt. Gadget is een prachtige app. Samen met Korg Module heb je een fantastische applicatie om ideeën uit te werken. De sequencer / scene benadering vind ik erg prettig.


Verder is Link geweldig.
 
IPad pro is nice, ik heb Gadget op de Air 2, wat ook goed werkt, totdat de Gadget synths zwaarder worden.

Ik ben wel benieuwd of de Plugkey als audio interface nog wat toevoegt aan de standaard IPad koptelefoon uitgang, wat audio kwaliteit betreft. Latency is al heel goed op de Air 2. Draaiknop voor hoofdtelefoon volume lijkt me ook wel handig.
 
Je hebt idd wel een beefy preamp nodig met die plugkey. Met de apogee Duet werkt het lig prima.

Net even de Abu Dhabi aangeschaft. Icm met IFUNBOX app in OSX kun je super makkelijk wav jes in de gadget folder slepen.

FF een korte screen record in quicktime met een snelle snippet van lexington (arp odyssey app) en de abu dhabi met een Beyonce vocal chop:



 
Hee leuk, nieuwe Gadget Synth, die Lexington, nu tot 30 november voor 20,-

Die wil ik wel hebben, en Korg M1 ook.
 
Arp staat erop, ik heb er kort naar gekeken, gekke is dat de arpeggiator niet werkt in Gadget?

Mooie van Gadget is dat een extra synth ca. 14-15 euro kost, en de stand alone synths (Module, M1, Arp)een tikkie meer, maar dat is nog steeds veel goedkoper dan een losse VST voor een DAW kopen.

Ik heb nu sinds 2 weken een Macbook Pro staan, Logic Pro X staat erop, maar ik werk toch liever met Gadget, werkt directer. Leuke van Gadget is dat je een licentie krijgt voor Ableton Live Lite, vanuit Gadget kan je audio loops bouncen naar Live. En Logic is mooi om lineair een track op te bouwen, ipv vanuit loops. En Live kan ik met rewire doorlussen naar Logic, vooral voor de instruments.

Is nu voor mij een soort van holy trinity, Gadget, Live lite 9, Logic Pro X, verder niks nodig. Alleen nog een audio editor om samples te knippen, b.v. Audacity.
 
Is nu voor mij een soort van holy trinity, Gadget, Live lite 9, Logic Pro X, verder niks nodig. Alleen nog een audio editor om samples te knippen, b.v. Audacity.

Precies!. Het is een ideale tool om ideeën uit te werken. Exporten naar ableton en daar uitbouwen en afmixen.
Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding van de iOS apps een stuk beter dan native AU of VST.
Die iOS ARP klinkt echt fantastisch, weinig natives die ik heb komen in de buurt van het karakter van die synth.
Daarnaast werkt gadget gewoon erg inspirerend en dat is meteen de grootste plus. Nu nog audio tracking en je hebt een complete oplossing.

Audacity heb ik ook, maar vind het makkelijker om de samples in ableton te editten en dan via Ifunbox naar de gadget folder op de ipad te slepen. Ideale workflow zo; die Ifunbox bespaart een hoop geneuzel met exporteren en importeren vanuit een dropbox account.
 
Ifunbox heb ik gisteren ook even snel bekeken, gevalletje RTFM denk ik, ik had geen tijd om er in te duiken, interface was wat wazig. Maar als het werkt maar dat niks uit. Ik probeer het nog een keer als ik wat meer tijd heb.


En ik heb nog wel wat Korg stand alone apps die best lekker werken, die synth met patchkabels, MS-20, en de Electribe drumbox, Kaos pad. Ik heb nog een 2e Ipad Air 2 van mijn werk, toch eens uitzoeken of het me lukt om met Korg WIST Gadget te syncen aan andere Korg synths, en b.v. Triqtrac

http://www.korguser.net/wist/
 
Laatst gewijzigd:
Het is een beetje een vreemde app dat ifunbox. Er zit standaard zo'n voice over ad feed, die ook voor antivirus oplossingen loopt te verkondigen dat je mac @ risk is. Volkomen negeren.

De werking is heel simpel. Connect je pad of phone, start ifunbox en navigeer naar de folder waar je bestanden in wil zetten. In het geval van samples voor bijv abu dhabi, ga je naar de gadget root folder en daar sleep je dan je wav naartoe. Vervolgens kun je in gadget bij import sample onder User je wavs terugvinden. Omgekeerd kun je dus ook je ableton exports gewoon via ifunbox op je desktop slepen.

Zie bijgevoegde screen hoe je ernaar toe navigeert.
 

Attachments

  • ifunbox.jpg
    ifunbox.jpg
    13 KB · Bekeken: 117
ach so... koppelen met een kabel... ik dacht dat Ipad en Mac elkaar zagen via het Wifi netwerk... en daarna was mijn tijd op. Met een kabel moet het lukken.
 
Bericht door een moderator:
Omdat we nu een subforum hebben dat geheel en al gewijd is aan het gebruik van mobile devices in de studio, gaat deze verzameldraad op slot. Nieuwe topics kunnen in dit subforum worden gepost, waardoor de leesbaarheid een stuk beter wordt. Maak er gebruik van :).

Dit draadje blijft uiteraard als naslagwerk beschikbaar.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top