aux sends en returns. Hoe werkt dat nou?

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Ik heb een behringer ddx3216 en een smallstone phaser. Binnenkort komt daar nog een multi-effect processor bij en waarschijnlijk ook nog een behringer v-verb.

Op dit moment heb ik dus alleen de smallstone phaser. Deze is op dit moment aangesloten als insert effect.
Volgens mij is dat niet handig, want als ik de smallstone op een ander kanaal wil gebruikern, moet ik de kabel omprikken.
Ik heb de handleiding van de ddx3216 gelezen en daar maak ik uit op dat ik het beter via een aux send/return kan doen.
Ik snap daar echter totaal niets van.

Ik heb 4 aux sends/returns. Kan ik nu alle kanalen over 1 aux send naar buiten gooien, door de smallshone heen en dan op een aux return terug laten komen, of werkt het zo niet. Kan ik dan het effect op elk kanaal laten klinken en het open of dicht draaien per kanaal?

Gaat de totale output van al mijn kanalen door 1 aux send? Wat doet dit dan met het stereo beeld, want als alles door 1 uitgang gaat ben ik dat toch kwijt of denk ik nu verkeerd.
De handleiding biedt mij geen duidelijkheid. Ik zie door alle routing opties totaal niet meer hoe het nu werkt.

In de toekomst wil ik een of meer van de volgende effecten gaan gebruiken op de ddx3216:
1) De smallstone phaser (die is mono)
2) De behringer V-verb pro
3) Een Lexicon mpx-550
4) Een Ensonix DP/4+

Dat zijn dus 4 apparaten. Kan ik die elk aan een aux send en return hangen zonder dat ik daarbij m'n stero signaal verlies, of gebruikt elk apparaat (behalve de smallstone) twee aux sends en returns? In dat geval kan ik dus niet de bovenstaande 4 apparaten gebruiken.

Wie legt me in Jip en Janneke taal uit hoe dit werkt? Ik ben namelijk niet echt thuis in de mogelijkheden van mijn mixer en snap ook niet alle termen. Ik ben een toetsenist, maar heb weinig kaas gegeten van het afmixen en aansluiten van al mijn spullen.

Groeten,

Rene
 
Had je al gezocht hiernaar op het forum? (Ik vraag maar ff)
 
Ja, ik heb wel aux send return ingevuld als zoek parameters, maar krijg daar nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vragen.
 
Een send effect stuurt een deel van het geluid apart naar de aux send output. Het originele signaal daar gebeurt dus niets mee en wordt onaangepast doorgestuurd. De aux output die koppel je aan de FX die je daar aan wil koppelen. En die hang je uiteindelijk weer aan een send return of een mono kanaal.

De meeste send FX zoals delay/reverb machines hebben vaak mono in stereo uit.

Maar de phaser zal zowel het originele geluid als het gephasede geluid min of meer terug sturen. Als je daar dan weer het originele geluid bij krijgt, dan klinkt dat toch echt een stuk anders dan als je het als een insert gebruikt.

Ik heb de simpele regel dat als het geen reverb of delay is het een insert effect is.

Wat je wel kunt doen, maar dat gaat niet met een mono in / mono uit effect werken als je het stereo wilt houden, is alle kanalen die je wilt phasen naar een groep sturen, en daar de insert van gebruiken. Ga er maar van uit dat het een mono groeptrack blijft als je een phaser gebruikt.

Digitale effecten doen dit toch wat beter....
 
Jip en Janneke taal...hehe...ik voel mij geroepen.

De auxsend moet je zien als een zijdeur in je kanaal. Dus voor het geluid de fader bereikt kun je ook een copy van dat signaal wegsturen via een aux. En dat kan met alle kanalen.. Nou moeten al die zijdeurtjes natuurlijk ook ergens uitkomen, en dat is de auxmaster. De hoofduitgang voor alle auxjes per kanaal (de zijdeuren.)


voorbeeldje drums:
kanaal 1 kick, k2 snare, k3 hh, k4, tom1, k5 tom2, k6 OH, k7 OH

Je hebt een reverb en die wil je over de snare en de toms gooien.
Dan stuur je de snare en toms via de aux op kanaal 2, 4 en 5 naar de galm. Die galminput zit dus aangesloten op de auxmaster. De output van de galm laat je weer terug komen op een kanaal of een auxinput (kanaal is makkelijker.) Je moet dan wel zorgen dat de fx processor 100% galm uitstuurd en niet je orginele signaal mee doorgeeft (mix parameter galm op 100% wet)

Er is nog een verschil tussen pre en post fader aux. Dit bepaald of het volume van de aux per kanaal afhankelijk is van de faderpositie (post) of onafhankelijk is van de faderpositie (pre.)
 
Oke, het begint me geloof ik wat duidelijker te worden.
Als ik jouw verhaal goed begrijp moet ik eerst instellen welke kanalen ik naar welke aux send wil sturen.
Ik heb vier aux sends dus ik zou vier verschillende combinaties kunnen maken van kanalen toch?

Stel ik wil de eerste vier kanalen naar mijn effect gooien: Dan stel ik dus in dat 1, 2, 3 en 4 naar Aux send 1 moeten.
Vervolgens gaat aux send 1 naar de ingang vijn mijn effect en die laat ik terug komen op aux return 1?
Werkt dat eigenlijk net zo als een insert effect. Dus de uitgang en de ingang zijn 1 en dezelfde bus die via een stereo jack naar 2xmono gaat?

Als ik je verhaal verder goed begrijp hou ik het originele signaal in takt en komt er dus een effect signaal bovenop.
Kan ik nu per kanaal nog kiezen hoe de mix tussen het originele signaal en het effect signaal klinkt?

Voorbeeld: Aux send/return staat op kanaal 1, 2, 3 en 4. Daar staat een galm op.

Kan ik vervolgens dit doen: Kanaal 1 50 origineel+50 galm, kanaal 2: 100% galm, kanaal 3: geen galm, 100% origineel, kanaal 4: 75% origineel+25% galm.

M.a.w. kan ik per kanaal de verhouding tussen het originele signaal en het aux signaal bepalen?
In dat geval is het toch wel handig de smallstone als aux op alle kanalen aan te sluiten. Ik draai indien nodig per kanaal het originele signaal dicht en hoor dan alleen het effect nog.

De vraag is natuurlijk of ik het nu goed begrepen heb en hoe ik dit kan doen op de ddx3216.

Kan ik een kanaal overigens ook naar meerdere aux's sturen? Dus kanaal 1 en 2 naar aux 1 en kanaal 2 en 3 naar aux 2. In dat geval is kanaal 2 dus dubbel gebruikt.
In geval van 4 aux sends kan ik dus maximaal 4 effect units aansluiten?

Als iemand me kan vertellen of ik het nu goed begrepen heb en hoe ik het moet regelen op de ddx3216 dan ben ik weer heel wat wijzer geworden.
 
Werkt dat eigenlijk net zo als een insert effect. Dus de uitgang en de ingang zijn 1 en dezelfde bus die via een stereo jack naar 2xmono gaat?

*antw: nee, je auxmaster is gewoon een ouput op je mixer. De output van de galm plug je gewoon weer als een 'instrument' op een kanaal danwel auxreturn. Wil je stereogalm hebben dan moet je dus 2 kabels gebruiken.

..instellen welke kanalen ik naar welke aux send wil sturen.

*antw: het is geen kwestie van instellen, je hebt per kanaal gewoon 4 auxen beschikbaar.


Kan ik vervolgens dit doen: Kanaal 1 50 origineel+50 galm, kanaal 2: 100% galm, kanaal 3: geen galm, 100% origineel, kanaal 4: 75% origineel+25% galm.

*antw: kanaal 1 de auxsend op stand 5, kanaal 2 de auxsend op 10, kanaal 3 de auxsend op 0 en kanaal 4 de auxsend op 2,5
(ervanuitgaande dat uit 0 is en maximaal open 10)

Dus kanaal 1 en 2 naar aux 1 en kanaal 2 en 3 naar aux 2. In dat geval is kanaal 2 dus dubbel gebruikt.
In geval van 4 aux sends kan ik dus maximaal 4 effect units aansluiten?

*antw: ja en ja
 
Om het even wat verwarrender te maken, maar misschien scheelt het straks zoeken: de DDX3216 heeft geen "dedicated" aux returns. Daar moet je gewone kanalen voor gebruiken. De enige returns die de DDX kent zijn voor de interne effecten.

Dat je dus niet straks de boel aangesloten hebt en je je helemaal suf zoekt naar aux return aansluitingen en/of faders :D
 
hehe, dat wist ik niet. Maar het is over het algemeen ook makkelijker en flexibeler de effectuitgangen op normale kanalen terug te laten komen.
 
Ja, maar het voordeel is dan wel weer dat je een dedicated EQ en panning op je returns hebt, wat je met gewone effect returns zelden hebt op eenvoudige mixers.

Tijd voor een stomme vraag / tijd voor een stom antwoord: is er nog verschil tussen een AUX en een SEND?
Ik heb wel eens mixertjes gezien waarbij zowel een AUX als een SEND aanwezig waren.
Wilde gok: een AUX heeft geen returnkanaal, een SEND heeft altijd een dedicated returnkanaal?
Of heeft het meer te maken met het verschil prefader/postfader?
 
Even kijken of ik he tnu door heb:

Ik heb 4 aux sends. Die komen allemaal samen op de auxmaster.
Aan die aux master hangt m'n effect en de uitgang van dat effect komt terug op een van de 4 aux sends.

Ik moet nu toch nog wel bepalen welke kanalen aan welke aux send hangen of is het een samenspel van aux send en return. Dus als ik aux send 1 gebruik op een kanaal, dan komt automatisch aux return 1 daar op terug. Dan hoef ik inderdaad niets verder te regelen en zet ik elke effect unit dus op z'n eigen aux return.

Wat ik niet snap is hoe ik vervolgens meerdere effect apparaten aan mijn aux master moet hangen.
Ik heb toch maar 1 auxmaster uitgang? Hoe bepaal ik welk effect te horen is op een aux?

Ik voel me zo'n idioot. 't Is volgens mij gewoon basis kennis, maar helemaal snappen doe ik het nog steeds niet.
Etaoin, uit je reactie begrijp ik dat jij ook een ddx3216 hebt, dus misschien kun jij me een aansluitvoorbeeld geven van twee effect units.
Ik begrijp dat de aux returns op een ddx3216 ook wat anders werken.
Begrijp ik nu goed dat ik daar echt kanalen voor moet reserveren? Mijn 3216 zit praktisch al vol (ik heb nog geen adat uitbreiding). Dus als aan al mijn kanalen al synths hangen heb ik niets meer over voor aux returns?
Om het allemaal nog verwarrender te maken lees ik in de handleiding ook nog iets over FX sends. Wat zijn dat dan weer?

Sorry voor mijn gebrek aan kennis en de wellicht domme vragen.
 
Je bepaalt de dry/wet verhouding zelf door de gain- en auxpot te bedienen.
Meer aux = meer effect ('wet').
Meer gain = meer dry én wet!
 
Het lijkt me trouwens wel dat dit met een simpel schemaatje aangegeven staat in je handleiding. Bij de handleiding van mijn Spirit Folio SX borrelde af en toe het gevoel op dat ik wellicht een speciale "Jostie Anniversary Edition" gekocht had, zo simpel was het.

Als je een IKEA kast in elkaar kunt zetten, moet het bij een Behringer mixer zeker lukken om je auxen te bedienen.
 
Ik heb 4 aux sends. Die komen allemaal samen op de auxmaster.

* antw: nop. die komen samen op 4 auxmaster..alles aux1 op auxmaster1, alle aux2 op auxmaster2 etc.


Aan die aux master hangt m'n effect en de uitgang van dat effect komt terug op een van de 4 aux sends.
* antw: nop, die komen terug op een kanaal (in jouw geval) of een auxreturn

Ik heb toch maar 1 auxmaster uitgang? Hoe bepaal ik welk effect te horen is op een aux?

*antw: als het goed is heb je dus 4 auxmaster uitgangen (tenzij er auxen naar interne effecten gerout zijn, ik ken de betreffende mixer namelijk niet persoonlijk)

Om het allemaal nog verwarrender te maken lees ik in de handleiding ook nog iets over FX sends. Wat zijn dat dan weer?

*antw: dat zijn dus de auxen naar de interne effecten van de vorige vraag.


Ik was even op de behringer pagina aan het kijken, en zie dat ie multi outputs heeft. Ik vermoed dus dat je intern in de software uitgangen aan die outputs kunt toewijzen, dus auxmaster1 aan mulioutput 1, auxmaster2 aan multioutput 2 etc
 
Denk juist dat renepla's "probleem" is dat ie nooit een analoog mixer heeft gehad met auxen. En nu maak je het dus veel ingewikkelder dan het in feite is. Een aux TAPT AF -of- SPLITST een kanaal, that's all you need to know. Wat je daar allemaal mee kan doen moet je gewoon zelf uitvogelen.

:peukie:
 
Ik heb inderdaad nooit een analoog mengpaneel gehad, dus vandaar mijn gebrek aan basiskennis.

Ik begrijp nu wel dat ik 4 auxen heb die elk aan een auxmaster hangen. Dus ik heb een auxmaster met alle aux 1's eentje met de aux 's enz.

Die komen terug op de aux send 1 t/m 4 die ik op de ddx3216 kennelijk elk op een apart kanaal moet terug laten komen. Snap ik het nu wel goed?

Nu het regelen. Als ik de aux send 1 bijvoorbeeld laat terugkomen op kanaal 10 en ik zet daar de fader dicht, wordt dan op alle kanalen de aux 1 dichtgezet? M.a.w. ik regel met 1 fader alle aux 1's tegelijk?
Dat zou dis betekeken dat ik niet per kanaal kan afregelen hoe aux 1 klinkt (wet/dry etc.)

Nu nog uitzoeken hoe ik het op de ddx3216 realiseer. Ik had achteraf misschien toch met een analoge tafel kunnen beginnen, maar de reacties over de 3216 waren erg positief en het was gewoon erg veel mixer voor erg weinig geld.
 
nee, ik licht alleen de conclusie eruit. Rene vraagt om jip en janneke uitleg en die is volgens mij hierboven redelijk gegeven.

Als je hier geen verstand van hebt is het inderdaad lastige materie. Maar als je het principe eenmaal snapt kun je het overal op toepassen, analoog, digitaal, 1 of 16 auxen.

En gezien zijn reacties is ie aardig op weg. Nog een paar heen en weer vraag/antwoord sessies en meneer is rolling!
 
Back
Top