Heeft het merk-type mengpaneel invloed op je geluid?

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
177
Heb er nooit bij stil gestaan, maar heeft het merk of type mengpaneel invloed op je uiteindelijke geluid voor studiogebruik?
Omdat je nogal wat gear nodig hebt bij het samenstellen van een home studio is mijn mengpaneel een budget type : Behringer Xenyx x2442.
Hij doet alles wat ik nodig heb en behalve een krakend potmetertje mag ik niet klagen wat behringer levert voor de lage prijs.
Ik werk met Cubase , voornamelijk met plugins wat toetsen betreft. verder neem ik met een kemper Profiler alle gitaar en bas-tracks op . Luidsprekers zijn actieve KRK Rokits.
Maar, heeft het invloed op mijn uiteindelijke geluid en ben ik misschien beter af wanneer ik een mengpaneel uit een wat hoger segment aanschaf?
 
Zeer zeker. Ik heb enkel ervaring de met analoge tafels. Ik ben ooit eigenaar geweest van een Roland M480, een SoundTracs Topaz Project 8 24 en nu een Yamaha MGP32X. De SoundTracs had een heel "open" karakter met ontzettend veel headroom. De stereo klonk echt breed en de EQ's waren heel goed inzetbaar. De Yamaha heeft wat minder headroom, klinkt nog steeds open maar de EQ's zijn minder. De M480 was heel uitgebreid met 48 kanalen en 6 send/returns maar ik had heel veel moeite om iets breed te laten klinken. Sommige tafels klinken eerder "wollig", anderen scherp etc. Wat goed bij je past kan alleen jij uit maken. Maar er is in ieder geval veel verschil tussen merken en types (en dan spreek ik nog niet van het verschil tussen digitaal en analoog).

Hopelijk heb je hier wat aan.


:doei:

Danny
 
Ja daar verschil in maar als ik jouw setup en budget bekijk en de Xenyx genoeg te bieden heeft voor jouw workflow was mijn eerste keus eerder nieuwe monitors.
Dat is A. een goedkopere oplossing (alles is beter dan KRK :P) en B. het verschil dat je gaat waarnemen zal waarschijnlijk groter zijn dan bij de switch van een mixer. (de x2442 klinkt zo slecht nog niet als alles werkt)
Het verschil bij een andere mixer ga je namelijk pas echt goed merken als je het budget flink wat vergroot.
 
Zoals al eerder gezegd hierboven... Alles moet wat in verhouding zijn. Het heeft bvb weinig zin om een vette API, SSL of Neve tafel te kopen als je mixed met KRK's in een onbehandelde kamer... En upgrade eerst je zwakste plek die je afremt, blokkeerd of waar je het meeste vooruitgang kan boeken... In de budget analoge mixers ben ik persoonlijk voorstander van A&H, Soundcraft en de nieuwe Mackie/Trident van Korg will ik ook wel eens aan de tand voelen maar op die Behringer zou het ook wel moeten lukken.

Echt afmixen kan tegenwoordig perfect ITB. Daar heb je veel "emulaties" van bekende consoles... Zelf gebruik ik de Softube Console 1 met de API en de Neve emulatie. Eens je het onder de knie hebt werkt dit supersnel en supervet.
Dan is het dus eigenlijk belangrijk dat je je signaal zo zuiver mogelijk kan opnemen zodat je de saturatie achteraf naar smaak kan toevoegen...

Belangrijk is natuurlijk de afluistering, anders is het zoals schilderen bij kaarslicht :-) Vuistregel is dat je even veel investeerd in de acoustiek van je ruimte als in je speakers. Wat ook helpt is een goede hoofdtelefoon, behalve dan voor het stereobeeld of de echte sub die je niet in je maag voelt maar daar bestaan workarounds voor (spectrum analysers, subpac, of beetje van het linker oor in het rechteroor laten "lekken". Zelf gebruik ik een Beyerdynamic DT880 Pro koptelefoon die gecalibreerd werd door Sonarworks (was 80€ extra ofzo maar echt een wereld van verschil).
 
Dank jullie
Als koptelefoon gebruik ik de "beyer dynamic custom studio"
De akoestiek van de kamer ga ik eens bekijken en ook een eventueel alternatief voor de krk's, ik vind ze persoonlijk helemaal niet zo verkeerd trouwens. verder komen ze bij vergelijkingstesten ook niet zo verkeerd uit de bus?
 
Enigzins offtopic, maar ik vind KRK's ook helemaal niet verkeerd, zeker niet voor het geld.

Afgezien van een klein xenyx-je dat ik heb voor repetitie-gebruik heb ik geen ervaring met nieuwere behringer-mixers. De oudere (mx3282a enz) vond ik wat ruisen en dat werd niet bepaald minder na enkele jaren. Ook vond ik ze wat "plat" klinken en de eq's waren niet heel nuttig. Geen idee of die van jou daar last van heeft of gaat krijgen, maar alleen om die reden zou ik niet graag opnemen via een behringer-mixer.

Verder kun je natuurlijk zo ver gaan als je wilt: je kunt makkelijk 1000-en euro's kapot slaan op je akoestiek, of je hangt wat gordijnen aan de muur, zet een gevulde boekenkast neer, enz.
Hetzelfde geldt voor je monitoren en mixer, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Er zijn mensen die spugen op mackie, en toch zijn er de grootste hits mee gemaakt. Dit geldt nog erger voor behringer, en toch ga je weinig herriehokken vinden waar niets van behringer te vinden is.

Luister vooral naar je eigen oren en doe je eigen ding :)
 
De promotrack voor de monopoly in deze video ging door de Xenyx 2442 (andere tracks van Behringer ook).
ITB afgemixt met een compressor plugin van SSL. Klinkt prima dacht ik zo.
 
Dank jullie
Als koptelefoon gebruik ik de "beyer dynamic custom studio"
De akoestiek van de kamer ga ik eens bekijken en ook een eventueel alternatief voor de krk's, ik vind ze persoonlijk helemaal niet zo verkeerd trouwens. verder komen ze bij vergelijkingstesten ook niet zo verkeerd uit de bus?

KRKs (ik neem dat je de Rockit/RPs bedoelt) zijn best te doen, maar een upgrade zul je zeker horen. Ik heb zelf jarenlang met KRK RP6 gewerkt (3de generatie), maar toen ik een upgrade deed naar een set Adam A7x was het verschil wel echt enorm. Vooral in het laag komen de KRKs best wat tekort, wat je compenseert door ze harder te zetten of te boosten in je bronsignaal. Betere kwaliteit monitoren geven ook al op laag volume een veel duidelijke basweergave, waardoor het makkelijker wordt te beoordelen of het te veel of te weinig is.

On topic, het verschil tussen mengtafels is zeker aanwezig, hangt er ook erg vanaf wat je ermee doet en wat je eventueel nog nabewerkt in de computer. Op de Soundcrafts kun je bijvoorbeeld prima EQ midsweeps maken enzo, die toch wel een eigen karakter hebben. Maar misschien is dat meer voor livetoepassingen. Op neutrale standen zullen de verschillen minder zijn.
 
Zou een Soundcraft Signature 16 een upgrade zijn ten opzichte van een Behringer Xenyx x2442, Of schiet ik daar te weinig mee op?
 
Waarom zoek je eigenlijk zo'n grote mixer als je voornamelijk ITB werkt? Zou een DAW controller niet een beter zijn voor jouw workflow?
 
Zou een Soundcraft Signature 16 een upgrade zijn ten opzichte van een Behringer Xenyx x2442, Of schiet ik daar te weinig mee op?

Ik heb zelf een Soundcraft EPM12 en dat is een prima mengtafeltje voor het geld. Ik denk wel dat die Signature kwalitatief net zo goed is (zo niet beter). Ga echter eens na of je met wat champ zegt niet beter gesteld bent? Als je geen hardware synthoutputs hebt in te pluggen en de gitaren en bas doe je via een converter, dan is een mengpaneel misschien minder effectief als een hardware DAW-controller.

:doei:

Danny
 
"Het heeft bvb weinig zin om een vette API, SSL of Neve tafel te kopen als je mixed met KRK's in een onbehandelde kamer"

Durf ik toch wel te betwisten hoor - dat het meerwaarde zou hebben voor het eindresultaat bedoel ik dan. Maar proportioneel is het inderdaad niet.
 
Waarom zoek je eigenlijk zo'n grote mixer als je voornamelijk ITB werkt? Zou een DAW controller niet een beter zijn voor jouw workflow?

Twee tracks voor een Motif xs8/twee voor een Kemper Profiler/Twee voor een Steinberg Ur44/twee voor een UR22 ( tweede computer) 2 voor vocalen/ twee voor een cd speler/en 2 voor een integra7
 
Back
Top