Digitale mixers...

Jeroen

Jazzy lid
Lid sinds
24 april 2002
Berichten
1.602
Locatie
Maarssen
Guys, ik heb vreselijk veel synths in mijn studio, en heb een paar jaar geleden een Behringer X32 gekocht. Dit bevalt prima, alleen de X32 heeft te weinig ingangen voor mij, dus heb ik een stuk of 6 Behringer RX1602 mixers en doe ik mijn synths als een aantal submixes naar de X32. Hierdoor ben ik dus de mooie features kwijt als noise-gate per channel (voor bv mijn vintage shit). Mijn ideaal beeld is dus een rackunit van iets van 100 inputs (jack-plug) en een paar instellingen per kanaal (gain, noisegate). En mogelijkheid tot functioneren als soundcard over USB zodat ik op mijn Mac iedere synth als eigen kanaal binnenhalen. Ik heb een XR18 in de aanbieding gekocht, en die blijk ik naast de X32 over USB in mijn Mac te kunnen halen (als ik digitale sync uit zet, wat voor mij een prima compromis is). Als ik opneem is het toch maar 1 of 2 synths tegelijk.

Van de week kwam ik op het spoor van de Presonus StudioLive 32R. Als ik daar twee van zou kopen zou ik er zijn, verkoop ik mijn X32, zijn al mijn problemen opgelost, en heb ik weer extra ruimte voor meer synths. Totdat ik ben gaan spelen met de bijbehorende Apps. Man, man, man, ik ben niet perse fan van Behringer, maar Presonus heeft nog veel te verbeteren aan de apps.

Nu bedacht ik me dat als ik nog 3 XR18's koop, ik een stuk minder geld kwijt ben, en ook mijn probleem oplos. Toch?

Blijft over mijn vragen:
- Hoe kan ik het 'beste' de signalen van mijn (totaal) 4 XR18's samen mixen? Zal ik hier gewoon een RX1602 voor gebruiken?
- Zijn er nog oplossingen die ik mis?
 
Guys, ik heb vreselijk veel synths in mijn studio...

Als ik opneem is het toch maar 1 of 2 synths tegelijk.

- Zijn er nog oplossingen die ik mis?

In dit geval zou ik voor een mixer en één of meerdere patchbays gaan.
 
Maar ik vind het belangrijk dat al mijn synths meteen geluid maken, zonder eerst de synth te patchen. Helpt mijn creativiteit...
 
Ah... Die nuance heb ik gemist in je openingspost.
 
Ik heb zelf 3 keer een motu 24IO en een motu 2408mk3, totaal 96 inputs en outputs, en nog is het niet genoeg, ik moet kiezen wat ik wel en niet aansluit. Ik kwam van een ghost 32 met ook nog 8 patchbays af.
Erg leuk, mijn motu's gebruik ik eigenlijk in software als patchbays, ik hoef niks meer om te pluggen en kan alles aan alles knopen ja...… maar is dat wel zo leuk?

Als ik nu overnieuw zou moeten, dan zou ik een flink dure geluidskaart kopen van max 32 inputs en alleen aansluiten wat ik daadwerkelijk gebruik, recorden in de daw, de rest van de synths, samplers en drums mag de berging in. Gebruik je echt alles tegelijkertijd?
Ik wou het en ik heb het ook hoor maar, ik gebruik nog geen 33 procent tegelijkertijd en vanwege tijd gebrek doe ik eigenlijk alles op een macbook met wat software en een 2 kanaals apogee eraan en ook de macbook staat vanwege tijdgebrek maar achter slot en grendel.

Even zonder gekheid, ik vond het ook belangrijk dat elke synth, sampler, drumcomputer klaar staat, maar het kan te gek worden.
Ik droom nu van een minimale studio met een aantal synths opgeborgen in een ladekast (6 stuks ofzo), met bovenop de ladekast de synth waar ik mij een tijdje in wil verdiepen en de rest mag in de berging/opslag. Geen geouwhoer meer met eerst een half uur de studio aandrukken, routes achterhalen, nadenken over midi routings hoe het ook alweer zat, opzoek gaan waarom die synth zo raar gerouted zit en er achter komen dat de kat de synth gereroute heeft naar bus 6 etc dat soort dingen, gewoon muziek maken en pakken wat je nodig hebt.
 
De X32 (de gewone) kun je niet uitbreiden, de rack of de producer versie wel. Uitbreiden naar 32 kanalen...
 
Hoeveel in en uitgangen wil je eigenlijk in totaal? Ga je de X32 houden?

4 xr18 lijkt mij echt niet flexibel qua bediening en je hebt ook geen digitale uitgangen om alles te cascaden ofzo ...

Motu AVB interfaces zijn wel redelijk flexibel en betaalbaar. Met bv. die MOTU 24Ai en een cymatic audio utrack24 heb je denk ik 48 inputs en kan je via adat eventueel nog kanalen naar je X32 routen . Die Motu heeft een 48 kanaals mixer met wel maar beperkte EQ/compressor en reverb mogelijkheden maar qua routing is dat wel erg veelzijdig . Zoals anoniempje ook al aangaf kun je echt héél grote systemen maken en routen ... zeker met die AVB interfaces.

Een andere optie is een X32rack bijkopen en via AES50 alles aan elkaar koppelen , maar zo geweldig lijkt me dat ook niet ...
 
Die studiolive is veel te groot. Ik ga denk ik nog 3 x een XR18 kopen, dan heb ik in totaal 72 ingangen met alle opties die ik wil. Kan ik ieder kanaal afzonderlijk via USB mn computer in krijgen. En bouw ik zelf een summingmixer om de vier XR18's samen te voegen voor de afluistering. XR18 zet ik achter de keyboards, dus dan neemt dat geen ruimte in, en heb ik een tafel ter groote van een X32 weer vrij om nieuwe spullen op kwijt te kunnen.
 
Ik zit min of meer met hetzelfde probleem als jij. Ik denk dat te gaan oplossen met een SQ7 van A&H. Die doet dan dubbel dienst als audio interface. Oh ja, en ook als DAW controller. Eén nadeel (naast het formaat): duurder dan Behringer spul.
 
Mooi ding, maar groot. Ik wil van mn X32 af omdat ik de faders eigenlijk niet gebruik. Als ik nog een beetje een ardig bedrag kan krijgen voor mijn X32 en al mijn submixertjes (3x RX1602) kan verkopen, kost de exercitie me niets.
 
Ik zit met een vergelijkbaar dilemma, alleen misschien niet zo mega veel inputs nodig als jij. Wil wel graag een echte tafel met knoppen zodat ik ook zonder DAW kan werken. Gebruik nu een old skool Behringer 24/48/8. 48 inputs dus. De groepen en main outputs gaan naar een RME fireface 800 zodat ik max 8 kanalen tegelijk kan opnemen. Die 48 inputs zitten zo goed als vol. Wat ik onhandig vind is dat veel synths stereo zijn en dus 2 kanalen opsnoepen. Zit voorzichtig na te denken over een digitale tafel. Tafels met stereo kanalen zijn zeldzaam. Ik denk dat de ideale setup voor mij een Behringer Wing wordt met een aantal stageboxen voor voldoende I/O. Je kan echt veel inputs maken op die manier, superflexibele routing. en.. je kan kanalen als stereo configureren.
 
Een tweedehands X32 kost tegenwoordig minder dan 1000 euro, wat natuurlijk een waanzinnige deal is voor 32 inputs. Is tevens een 32-kanaals geluidskaart. Voor mijn X32 had ik ook zo'n grote Behringer analage tafel, de X32 was echt een hele grote verbetering. Wing+stageboxen is ook erg mooi, maar zit je al snel richting 3 of 4K.
 
Die studiolive is veel te groot. Ik ga denk ik nog 3 x een XR18 kopen, dan heb ik in totaal 72 ingangen met alle opties die ik wil. Kan ik ieder kanaal afzonderlijk via USB mn computer in krijgen. En bouw ik zelf een summingmixer om de vier XR18's samen te voegen voor de afluistering. XR18 zet ik achter de keyboards, dus dan neemt dat geen ruimte in, en heb ik een tafel ter groote van een X32 weer vrij om nieuwe spullen op kwijt te kunnen.

Wat ik me afvraag.. zijn de USB drivers van de behringer mixer zo geschreven dat je de XR18's in je DAW afzonderlijk krijgt te zien? Met meerdere midi interfaces van hetzelfde type werkt dit wel (alhoewel het 'n gedoe is om ze uit elkaar te houden..) maar heb mijn twijfel bij meerdere ASIO interfaces.
Oh.. en is het switchen van de ene naar de andere mixer dan niet een gedoe??
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nu 1 XR18 naast mijn X32, en die kan ik tegelijkertijd gebruik met de OSX native drivers via USB (dus ik heb geen drivers hoeven te installeren, op Windows schijnt dat anders te zijn). Ik kan nu in OSX een aggregated driver maken dus ze beide combineert, dan heb ik in Logic 50 kanalen waar ik uit kan kiezen. Je moet wel sync uitzetten anders krijg je rare effecten. Voor mijn gebruik is dat niet erg.
Voor mijn X32 moest ik vreselijk veel verloopstukjes kopen (van Jack naar XLR), jammer.

Zoals ik eea gebruik is dat ik elk kanaal eenmalig instel (eigenlijk alleen gain en noise-gate). Daarna hoef ik zelden iets aan te passen. Mijn aanpassingen nu worden vooral veroorzaakt door gedoe in mijn (analoge) submixers. Volgens mij kun je in de app makkelijk switchen als dat nodig is.
 
Ik heb nu 1 XR18 naast mijn X32, ....

Even een vraagje, wrsch of topic. Ik heb al een hele tijd een X18 die ik bedien met X-Air-Edit software. De X18 is via Ethernet op mijn netwerk aangesloten en dat ging ooit prima, maar op een bepaald moment verloor de X-Air-Edit software op de meest onverwachte momenten steeds de verbinding met de X18. Ik heb daar uitgebreid contact over gehad met de tech support van Behringer. Die persoon dacht heel goed mee, maar kon uiteindelijk geen oplossing bieden en er werd besloten om het hele moederbord te vervangen, gratis! Prima service, maar het probleem bleek toch weer terug te keren. Er is absoluut geen vinger achter te krijgen onder welke omstandigheden de verbinding wordt verbroken en dat is juist het irritante. Heb jij dit ook meegemaakt of werk je niet met de genoemde hardware/software combinatie?
 
Nope, niet meegemaakt. Ik heb sinds gisteren een tweede XR18 en dat werkt prima op de iPad, relatief makelijk schakelen. De tweede heb ik via een UTP kabel aangesloten. De eerste via wifi en dat was nog el even een gedoe. Maar toen het eenmaal werkte ging het prima.
 
Bedankt igg voor je reactie. Ik zie nu dat je het over een XR18 hebt, dat is dus een rack versie en ik heb een X18, die ziet er effe anders uitziet en wrsch qua specs dan ook wel anders zal zijn.
 
Nou, inmiddels is mijn X32 weg, evenals al mijn RX1602 submixers. Ik heb nu 4 XR18's zodat al mijn synths met een kort kabeltje de mixer ingaan. Voor nu heb ik een XR18 als master, dus daar komen ze binnen om vervolgens mijn studiomonitors in te gaan. Als ik de onderdelen binnenheb bouw ik nog een passieve mixer om alle signalen bij elkaar te voegen, en via een microfoon preamp naar de afluistering te gaan.

Ik had ook wat onvoorziene problemen. Ik bleek meer signalen te hebben dan ingangen, dus ik heb 1 RX1602 gehouden. Daarnaast had ik niet nagedacht over de stereo-uit vanuit mijn Mac. Dat bleek keurig via een van de XR18's te kunnen maar dat kost je dan wel twee ingangen. Ik heb nu ook een Behringer monitor2usb gekocht die dat probleem oplost, en me bovendien een mooie volume regelaar geeft. De Behringer bedienigsapp blijkt maar 3 keer een XR18 aan te kunnen spreken, van de vierde moet je het IP-adress intypen. Ik heb een bugreport aangemaakt, en daarop hebben ze al gereageerd.

Mijn studio heeft nu een stuk meer ruimte (X32 is weg) waardoor ik een tafel heb waar ik kan spelen met effectpedaaltjes, en de geluidskwaliteit is weer een stuk beter geworden, waarschijnlijk waren de RX1602's (waar ik altijd heel tevreden over was) toch niet zo goed als ik dacht.
 
Back
Top